ارز دیجیتال پکس گلد (PAX Gold) چیست؟

تیم بیدارز

مقدمه
طلا برای هزاران سال جایگاه خود را به عنوان یک کالای ارزشمند حفظ کرده است. از آن برای ساخت جواهرات، ذخیره ارزش و حتی محافظت در برابر تورم استفاده می‌شود. با این حال، خرید طلای فیزیکی برای سرمایه‌گذاران با سرمایه اندک می‌تواند گران و دشوار باشد. همچنین ذخیره طلا مستلزم یک مکان امن، مانند خزانه بانک است. علاوه بر این، حمل و نقل طلا از یک مکان به مکان دیگر به دلایل گوناگون مانند بحث امنیت آن، یک کار پیچیده است. اما شرکت Paxos Trust قصد دارد از طریق ارز دیجیتال پکس گلد یا PAX Gold با نماد PAXG، به این چالش‌ها رسیدگی کرده و طلا را بر بستر بلاک چین، در دسترس افراد قرار دهد. برای بررسی این استیبل کوین با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

پکس گلد (PAX Gold) چیست؟

ارز دیجیتال پکس گلد با نماد PAXG، یک استیبل کوین با استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم است که توسط ذخایر فیزیکی طلا پشتیبانی می‌شود و توسط شرکت Paxos Trust ایجاد شده است. هر توکن پکس گلد برابر با یک اونس تروا از یک شمش طلای 400 اونسی در انجمن بازار طلای لندن است (هر اونس تروا برابر با ۱٫۰۹۷۱۴ اونس است) که در خزانه‌های امن طلا مانند شرکت Brink’s انگلستان قرار دارد. از آنجایی که پکس گلد، نشان‌دهنده طلای فیزیکی است، ارزش آن مستقیماً با ارزش بازار آنی طلای فیزیکی مرتبط است.

رمز ارز پکس گلد توسط دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک تنظیم و تایید شده است. همچنین برای اطمینان از این‌که پکسوس بتواند ذخایر خود را حفظ کند، یک شرکت حساب‌رسی، دارایی‌ها و حساب‌های این مجموعه را به شکل ماهانه بررسی می‌کند تا تأیید کند که ذخیره طلای پکسوس با عرضه توکن‌های پکس گلد مطابقت دارد و این گزارش‌های ماهانه در وب سایت رسمی پکسوس منتشر می‌شود. توسعه‌دهندگان PAXG ، ممیزی قراردادهای هوشمند را به شکل مدون و منظم برای شناسایی اشکالات و آسیب‌پذیری‌های احتمالی استیبل کوین خود، انجام می‌دهند.

علاوه بر این، تمام دارایی‌های مشتریان کمپانی پکسوس از جمله خود پکس گلد، در برابر ورشکستگی محافظت و بیمه شده و در فضایی جدا از دارایی‌های شرکت نگهداری می‌شود.

پکس گلد چگونه کار می‌کند؟

همان طور که عنوان شد، رمز ارز پکس گلد بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. در نتیجه به عنوان یک توکن ERC-20، پکس گلد با کیف پول‌های مبتنی بر اتریوم سازگار است. همچنین در dApps، DeFi و صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) بر بستر اتریوم قابل استفاده و فعالیت است و می‌توان آن را در صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال مانند Binance نیز معامله کرد.

در مقایسه با داشتن شمش‌های طلای فیزیکی، داشتن پکس گلد نیازی به هزینه‌های نگهداری خزانه یا حفاظت ندارد. هر تراکنش این ارز دیجیتال فقط یک کارمزد تراکنش کوچک 0.02% و مقداری اتر (ETH) به عنوان کارمزد هزینه GAS دارد. پکس گلد با اجازه دادن به کاربران در مالکیت شمش‌های فیزیکی طلا بدون هزینه‌های جاری آن مانند ذخیره‌سازی یا هزینه‌های حمل و نقل، موانع سرمایه‌گذاری روی طلا را کاهش داده است.

توکن‌های پکس گلد شماره‌های سریالی دارند که با شمش‌های طلای خاصی مطابقت دارد. دارندگان می‌توانند با وارد کردن آدرس کیف پول اتریوم خود در ابزار جستجوی PAXG، شماره سریال، ارزش و سایر مشخصات طلای فیزیکی خود را مشاهده کنند. دارندگان همچنین می‌توانند توکن پکس جی خود را در هر زمان با ارز فیات یا یک دارایی رمز ارزی دیگر معامله کرده و یا با شمش‌های طلای تخصیص‌یافته با قیمت فعلی بازار طلا، بازخرید کنند.

استیبل کوین در مقابل سایر ارزهای دیجیتال

در ادامه بد نیست ویژگی‌های استیبل کوین که آن را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند، همچنین ویژگی‌های مشترک این دو را بررسی کنیم.

استیبل کوین نوعی ارز رمزپایه‌ای محسوب می‌شود که ارزش آن به ارز فیات، ارز دیجیتال دیگر و یا کالاهای قابل معامله در تجارت (مانند طلا، نقره و برخی فلزات گران‌بها) ارتباط دارد. ارزهای رمزنگاری شده با پشتوانه دارایی فیزیکی مانند پکس گلد، این مزیت را دارند که توسط دارایی‌هایی خارج از بازار ارزهای دیجیتال، تثبیت شوند. این مزیت، ثبات قیمتی و ارزشی و همچنین کارآمدی یک رمز ارز را افزایش می‌دهد.

به دلیل ارتباط بسیار زیاد بیت کوین و آلت کوین‌ها، سرمایه‌گذاران حوزه رمز ارزها حتی با خروج از این بازار یا روی‌آوردن به استیبل کوین‌هایی که پشتوانه دارند، نمی‌توانند جلو افت شدید قیمت را بگیرند. همچنین در صورتی که استیبل کوین‌ها با حسن نیت کنترل و مدیریت شوند و روش مطمئن و دقیقی برای بازخرید آن‌ها وجود داشته باشد، می‌توان گفت که احتمال رسیدن قیمت استیبل کوین‌ها به میزانی کمتر از ارزش کالای فیزیکی آن، بسیار کم است. در هر حال استیبل کوین‌هایی که دارای پشتوانه هستند، همچنان در معرض همان نوسانات و ریسک دارایی پایه می‌باشند.

با توجه به موارد عنوان شده، این موضوع که سرمایه‌گذاران در سبد دارایی‌های خود، از ارز دیجیتال پکس گلد نیز استفاده کرده و حتی معامله‌گران (تریدرها) روی این رمز ارز مانور بدهند، خالی از لطف نیست و می‌توان به این استیبل کوین، اعتماد کرد و امیدوار بود.

تفاوت بین پکس گلد و ETF های طلا چیست؟

صندوق های قابل معامله در بورس طلا (ETF) ارزش طلای پایه را دنبال می‌کنند. آن‌ها فقط سرمایه‌گذاران را در معرض قیمت لحظه‌ای طلا و نه مالکیت آن، قرار می‌دهند. سرمایه‌گذار دارای سهام ETF طلا، یکی از طرفین قراردادی است که نشان‌دهنده حق داشتن درصد خاصی از طلا می‌باشد. ETF های طلا نمی‌توانند جایگزین مالکیت کامل طلا شوند. به عنوان مثال، در مواقع بحران و نوسان، ارزش قرارداد مالکان می‌تواند کمتر از ارزش پایه طلایی باشد که در زمان تسویه حساب قابل نقد شدن است.

در مقابل، پکس گلد یک نماینده دیجیتالی از طلا است. هر توکن PAXG نشان‌دهنده یک اونس تروا طلا است که در مکانی امن در لندن نگهداری می‌شود که با شماره سریال خود، قابل شناسایی است. معامله و تسویه حساب ارز دیجیتال پکس گلد روزها طول نمی‌کشد، درعوض در معاملات شمش‌های فیزیکی طلا امکان رخ دادن این موضوع وجود دارد. از آنجایی که پکس جی بر بستر اتریوم به عنوان یک توکن ERC-20 وجود دارد، آن را می‌توان با تسویه حساب فوری معامله کرد.

پیش‌زمینه و مدیریت پکس گلد

پکس گلد توسط Paxos Trust، شرکت مالک پلتفرم کارگزاری Paxos، تأسیس شده است که هدف این مجموعه، ارائه سیستم‌های مالی سریع‌تر با کارآمدی بالا و جامع برای دسترسی بهتر همه‌ی کاربران است. در حال حاضر، پول غیر قابل محاسبه‌ای در زیرساخت‌های مالی ناکارآمد و قدیمی محبوس شده است که میلیون‌ها نفر نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. پکسوس در حال توسعه یک فناوری انقلابی است که به دارایی‌ها امکان می‌دهد فوراً در سرتاسر کره زمین جابه‌جا شده و معاملات دقیقی را شکل دهند.

این شرکت در شروع کار خود، 540 میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذارانی از جمله Mithril Capital Management، PayPal Ventures، Declaration Partners و Oak Partners دریافت کرده است. در سال 2019 این توکن دارای پشتوانه طلا، تاییدیه نظارتی را از دپارتمان خدمات مالی نیویورک دریافت کرد و به Paxos Trust اجازه داد تا توکن خود را به سرمایه‌گذاران این ایالت ارائه دهد.

در سپتامبر 2020، صرافی سلسیوس، PAX Gold را به پلتفرم خود اضافه کرد و به کاربران این امکان را داد تا از سپرده‌های پکس گلد خود، سود کسب کنند. یک ماه بعد، رقیب شبکه سلسیوس یعنی Nexo نیز PAXG را به پلتفرم خود اضافه کرد.

برنامه‌ریزی‌های تیم توسعه‌دهنده این ارز دیجیتال در کنار پیشرفت خود پروژه، باعث شده تا در حال حاضر تعداد زیادی از صرافی‌های معتبر جهان از جمله Binance، Uniswap، Kraken، Gemini، KuCoin، Bybit، HitBTC و غیره پشتیبانی از رمز ارز پکس گلد را انجام دهند.

همچنین برای مشتریان بزرگ خود، پکسوس از فناوری‌هایی برای توکن‌سازی، نگهداری، معاملات حرفه‌ای و تسویه دارایی‌ها استفاده می‌کند. راه‌حل‌های Paxos Crypto Brokerage و Stablecoin به عنوان خدمات این کمپانی به فین‌تک‌ها و مؤسسات مالی اجازه می‌دهد تا قابلیت‌های زیادی از سیستم رمزنگاری را به مشتریان خود ارائه دهند. همچنین پکسوس خدمات تسویه اوراق بهادار و کالا را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. PayPal، Credit Suisse، Societe Generale، StoneX و Revolut از جمله مشتریان شرکت پکسوس هستند.

تاریخچه قیمتی پکس گلد

Paxos Trust در سپتامبر 2019 این ارز دیجیتال را معرفی کرد. برخلاف بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده، محدودیتی در حداکثر میزان عرضه برای این دارایی وجود ندارد و Paxos Trust می‌تواند به اندازه تقاضا توکن صادر کند. انتشار پکس گلد منوط به تقاضای بازار برای توکن با پشتوانه طلا است و تحت برنامه با زمان‌بندی ثابتی قرار نمی‌گیرد. هنگامی که کاربر یک توکن PAXG را برای طلای فیزیکی آن بازخرید می‌کند، توکن مربوطه بلافاصله سوزانده می‌شود.

از آنجایی که ارزش این رمز ارز بر اساس قیمت طلا است، به طور منظم ارزش آن شاهد فراز و نشیب می‌باشد. اگر چه طلا به عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته می‌شود، اما حرکت قیمتی آن در طول سال‌ها با نوسانات زیادی همراه بوده است. قیمت ارز دیجیتال پکس گلد در ژانویه 2021 به بیش از 2000 دلار رسید و در اواخر فوریه 2021 به کمتر از 1700 دلار رسید. بالاترین قیمت در تاریخ این رمز ارز (ATH) در ماه ژانویه 2021 رخ داد که ارزش هر واحد آن به 2101 دلار در بازار بایننس رسید. البته این عدد در برخی صرافی‌ها به بالای 2200 دلار نیز رسیده است. همان طور که در چارت تکنیکال پکس گلد دیده می‌شود، بر خلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر که در چند سال اخیر، بعد از رشدهای زیاد با کاهش قیمت شدیدی مواجه شده‌اند، این استیبل کوین با پشتوانه طلای خود توانسته نوسانات قیمتی را در حدود 400 دلار کنترل کند که قدرت و برتری این رمز ارز را نشان می‌دهد.

چرا پکس گلد در حال حاضر ترند شده است؟

پیش‌تر عنوان شد که استیبل کوین‌ها نوع جدیدی از ارز دیجیتال با پشتیبانی دارایی‌های باثبات در دنیای واقعی مانند ارز فیات هستند. اما حرکت جالب و نوآورانه‌ی PAXG، ترکیب کردن ثبات دلار آمریکا با کاربردهای فراوان و جذاب فناوری بلاک چین می‌باشد. به همین دلیل است که توجه بسیاری از سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال به این مدل از دارایی‌های سنتی دیجیتال شده مانند پکس گلد جلب شده است.

بیت کوین، پرچم‌دار ارزهای دیجیتال، از 10 نوامبر 2021 و پس از رسیدن به سقف تاریخی خود از نظر ارزش (حدود 69000 دلار)، حرکت نزولی خود را آغاز کرده است. تاجایی که در تاریخ 18 ژوئن 2022 به پایین‌ترین نرخ خود در حدود 2 سال اخیر (حدود 17600 دلار) رسید.

برخی بر این باورند که طبق نظریه پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال، یکی از دلایل کاهش ارزش بیت کوین، یک حرکت معکوس اما به شکل موقت در مقبولیت آن می‌باشد. همچنین نگرانی‌های نظارتی و تضعیف بخش‌های مربوط به سفته بازی در بازارهای مالی نیز در این حرکت کاهشی قیمت، بی تاثیر نبوده‌اند.

به همین دلایل، بسیاری از سرمایه‌گذاران برای فرار از مشکلاتی مانند تورم دلار آمریکا، به استیبل‌ کوین‌های با پشتوانه مانند پکس گلد روی آورده‌اند. PAXG مزایای مالکیت فیزیکی شمش طلا را با سرعت و نقدینگی یک دارایی دیجیتال ترکیب می‌کند. اما در مقابل دارندگان این توکن را از مشکلاتی مانند مالکیت جزئی، خطرات امنیتی مرتبط با شمش های طلای فیزیکی، مشکلات ذخیره کردن در صندوق امانات یا پرداخت هزینه برای ذخیره‌سازی و غیره محفوظ می‌کند تا دارندگان آن با آرامش بتوانند از سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند.

مزایای استفاده از استیبل کوین پکس گلد

همان طور که عنوان شد، پکس گلد مزایای زیادی را برای کاربران فراهم می‌کند. در ادامه با عنوان کردن 7 دلیل، بررسی می‌کنیم که چرا بهتر است در سبد سرمایه‌گذاری افراد، جایی برای پکس گلد نیز درنظر گرفته شود:

1- ایمنی بالا و امنیت این رمز ارز

دپارتمان خدمات مالی نیویورک، پکسوس را به عنوان یک شرکت قابل اعتماد و توکن PAXG را به عنوان توکنی با پشتوانه‌ی طلای اختصاص داده شده در امن‌ترین محل‌های ذخیره‌سازی جهان، تایید و تضمین می‌کند. بنابراین با خیالی راحت می‌توانید در این رمز ارز سرمایه‌گذاری و تجارت داشته باشید. از طرف دیگر، هر ماه یک حسابرس معتبر در سطح بین‌المللی، عرضه توکن‌های PAXG و طلای پشتوانه‌ی آن، همچنین ارزش و دارایی این سیستم را بررسی و برای آن گواهی تضمینی صادر می‌کند.

2- داشتن پشتوانه‌ی طلا

تنها ارز دیجیتالی که می‌توان با طلای واقعی (شمش‌های طلای Good Delivery از انجمن بازار طلای لندن یا LBMA) مبادله کرد، توکن‌های پکس گلد است که این طلا را می‌توان به راحتی بازخرید کرد. نکته مثبت دیگر این است که این بازخرید به نرخ لحظه‌ای طلا می‌باشد. همچنین کیف پول اختصاصی این رمز ارز که کاربردی مشابه سایر کیف پول‌های دیجیتالی دارد، این ویژگی بازخرید لحظه‌ای را در دسترس کاربران خود قرار داده است.

3- عدم نیاز به پرداخت هزینه‌های متفرقه مربوط به طلای واقعی

یکی از دلایل ارزش و اهمیت این توکن که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، عدم نیاز به انجام هزینه‌های مربوط به طلای واقعی است؛ هزینه‌هایی مانند هزینه نگهداری یا هزینه جابه‌جایی توسط سیستم‌های امنیتی. همچنین پکس گلد ریسک مربوط به نگهداری طلای فیزی را نیز از بین برده است.

4- هزینه رقابتی و کم در مقابل سایر رمز ارزها

ساختار کارمزد برای تولید و بازخرید توکن PAXG در کیف پول پکسوس بسیار رقابتی است (بسته به میزان دارایی، بین 0.03 تا 1 درصد). در کنار این موضوع، کارمزد تراکنش‌های اتریوم در زنجیره بسیار اندک (0.02 درصد) و هزینه ذخیره‌سازی صفر در نظر گرفته شده است. 

5- دسترسی بالا

پکس گلد به دلیل قرار گرفتن بر شبکه اتریوم، قابلیت جابه‌جایی و مبادله در تمام جهان را دارد.

6- انعطاف‌پذیری بالا

کاربران از طریق پلتفرم پکسوس، می‌توانند فعالیت‌های زیادی با توکن‌های پکس گلد خود انجام دهند. به عنوان مثال می‌توانند توکن‌های خود را به راحتی با مدل‌های گوناگون طلا (فیات، فیزیکی یا تخصیص نیافته) مبادله کرده و یا بازخرید کنند. همچنین پکس گلد در صرافی‌های زیادی با رمز ارزهای گوناگون و متنوعی قابل تعویض و مبادله است.

7- سیستم وام‌دهی و حساب‌های سودده

دارندگان ارز دیجیتال پکس گلد می‌توانند از طریق بعضی پلتفرم‌ها مانند crypto.com و یا Nexo، حساب‌های سودده داشته و از دارایی خود درآمد جانبی و غیر فعال کسب کنند. همچنین کاربران می‌توانند به وام‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت تضمین‌شده در برابر توکن‌های PAXG خود از طریق پلتفرم Nexo دسترسی داشته باشند.

البته این پروژه یک ویژگی دیگر نیز دارد که آن احراز هویت افرادی است که قصد خرید توکن‌های پکس گلد را دارند. این ویژگی از نظر برخی کاربران مفید و اطمینان‌دهنده و از نظر برخی دیگر، ناقض حریم خصوصی افراد است.

تفاوت بین بیت کوین و پکس گلد چیست؟

بیت کوین (BTC) اغلب به عنوان “طلای دیجیتال” برچسب‌گذاری می‌شود، در حالی که پکس گلد نوعی رمز ارز با پشتوانه طلا است. بنابراین دقیقاً تفاوت بین این دو ارز دیجیتال چیست؟

برچسب “طلای دیجیتال” بیت کوین هیچ ارتباطی با پیوندهای فیزیکی آن با طلا ندارد، بلکه تنها به دلیل شباهت‌های اقتصادی بین این دو دارایی عنوان می‌شود. هم بیت کوین و هم طلا ذخیره‌ای ارزشمند، با قابلیت تورم‌زدایی و دارای محدودیت عرضه هستند.

از طرف دیگر، PAX Gold یک توکن دیجیتالی است که در واقع توسط طلا پشتیبانی می‌شود و مالکیت مستقیم طلای فیزیکی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. به بیان ساده، رابطه بیت کوین با طلا تنها یک قیاس است، در حالی که رابطه پکس گلد با طلا یک ارتباط کاملا مستقیم است.

آیا پکس گلد (Pax Gold) یک سرمایه‌گذاری خوب است؟

اگرچه قیمت طلا ممکن است در کوتاه مدت نوسان داشته باشد، اما از نظر تاریخی ارزش خود را در بلندمدت حفظ کرده است. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌گذاران از طلا به عنوان پوششی در برابر تورم استفاده می‌کنند.

قیمت طلا اغلب در واکنش به رویدادهایی که باعث کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های سنتی مانند اوراق قرضه و سهام می‌شود، افزایش می‌یابد. بنابراین، مهم است که سرمایه‌گذاری طلا را به عنوان بخشی از یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع در نظر بگیرید. این استراتژی در جبران زیان ناشی از دارایی‌هایی با ثبات کمتر در طول رکود بازار، موثر خواهد بود. این مسئله مخصوصا زمانی که به دلیل داشتن طلای واقعی و فیزیکی، مجبور به پرداخت مالیات باشید، بیشتر به چشم می‌آید!

PAXG به سرمایه‌گذاران همان ارزش پیشنهادی طلای فیزیکی را ارائه می‌دهد، بعلاوه‌ی نقدینگی، امنیت، سهولت در خرید و نگهداری (در مقابل ریسک‌های معامله طلای فیزیکی) و قابلیت تقسیم دارایی‌های دیجیتالی که توسط فناوری بلاک چین تامین می‌شود. پس می‌توان به این استیبل کوین به چشم یک سرمایه‌گذاری مناسب نگاه کرد.

جمع‌بندی

در حالی که گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر محبوبیتی دو چندان پیدا کرده‌اند، اما کالاهای فیزیکی هنوز در سبد سرمایه‌گذاران سنتی رایج هستند. پکس گلد (PAXG) با استفاده از سرعت و نقدینگی بالا، به دنبال ارائه جایگزینی مبتنی بر صنعت بلاک چین برای این بازار پر مخاطب است. شما می‌توانید از امکانات فراوان این استیبل کوین مانند کیف پول تخصصی، سیستم وام‌دهی، صرافی اختصاصی، همچنین پشتیبانی در صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز گوناگون و غیره استفاده نمایید. این پروژه ترس از نگهداری طلا را حذف کرده و در عوض سیستمی برای کنترل دارایی‌ها با نقدشوندگی بالا و دسترسی ساده را برای کاربران خود فراهم کرده است. اما به دلیل اینکه اکثر مردم هنوز با طلای فیزیکی بیشتر و بهتر ارتباط می‌گیرند، محبوبیت این رمز ارز هنوز اندک است.

در نظر داشته باشید که این مقاله صرفا برای معرفی و آموزش پیرامون ارز دیجیتال پکس گلد (Pax Gold) می‌باشد و هیچ پیشنهادی از طرف نویسنده و تیم بیدارز برای سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در این استیبل کوین، وجود ندارد.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها