آینده ارز کازماس: بررسی جامع عوامل تاثیرگذار بر قیمت اتم

مهراب پارسیان‌فر
تصویری از یک کیهان با تعدادی اجرام آسمانی در اطراف آن که در مرکز این کیهان، نماد ارز دیجیتال اتم کازماس دیده می‌شود. آینده ارز کازماس، بررسی جامع عوامل تأثیرگذار بر قیمت اتم

بلاک چین‌ها عموما به صورت جدا از هم فعالیت می‌کنند. نتیجه‌ی این امر، انتقال دشوار اطلاعات یا ارزهای دیجیتال بین آن‌ها است. اما کازماس این مشکل را رفع کرد. پروژه کازماس با هدف اتصال بلاک چین‌های مختلف به یکدیگر راه‌اندازی شده است. اما آینده ارز کازماس چگونه است؟ آیا می‌توان در آینده ارز کازماس، موفقیت و رشد قیمتی دید؟ چه عواملی بر آینده کازماس تاثیر می‌گذارند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کازماس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کازماس (Cosmos) یک ارز دیجیتال پیشرو است که بر قابلیت همکاری و عملکرد چند زنجیره‌ای تمرکز دارد. محبوبیت آن منجر به اخذ لقب “اینترنت بلاک چین” برای آن شده و اکوسیستم آن، زنجیره‌های پیشرو و محبوبی مانند Binance Beacon Chain، Cronos و THOR Cchain را در خود جای داده است. همچنین ارز دیجیتال اتم (ATOM) رمز ارز بومی این شبکه است که برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و مشارکت در فرآیند اجماع استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال کازماس اکوسیستمی است که از زنجیره‌های بلوکی مختلف تشکیل شده و این شبکه‌ها می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. تا زمان ایجاد کازماس، هر بلاک چین ایزوله بود. علاوه بر این، دستیابی به سرعت بالای تراکنش دشوار بود. با این حال، کازماس یک چشم‌انداز تکنولوژیکی جدید ارائه داد تا این مشکلات بین بلاک چین‌ها حل شود.

در کازماس، بلاک‌چین‌ها به‌عنوان شبکه‌های موازی مستقل کار می‌کنند که این قابلیت توسط الگوریتم تحمل خطا بیزانس (BFT) ارائه می‌شود. کل سیستم بر اساس الگوریتم اجماع Tendermint که توسط Jae Kwon در سال 2014 ایجاد شد، عمل می‌کند. ارز کازماس اکوسیستمی از بلاک چین‌ها را ایجاد می‌کند که می‌توانند مقیاس‌پذیر شده و با یکدیگر همکاری کنند.

تصویری جذاب از فضای بین کهکشانی که در میان تصویر چندین مسیر دایره ای به هم رسیده اند و نقطه تقاطع آن ها، لوگو ارز کازماس است. آینده کازماس: بررسی جامع عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز اتم

ویژگی‌های فنی رمز ارز کازماس

پروژه ارز کازماس دارای چندین ویژگی فنی مهم است که به دستیابی به هدف اصلی یعنی “تعامل” کمک می‌کند: تحمل خطای بیزانسی، مقیاس‌پذیری، الگوریتم اثبات سهام، و پل‌های بلاک چینی.

تحمل خطای بیزانسی

تحمل خطای بیزانس (BFT) ویژگی سیستمی است که قادر به مقاومت در برابر شکست‌های ناشی از مشکلات نودهای شبکه است. این بدان معناست که سیستم BFT می‌تواند به کار خود ادامه دهد، حتی اگر برخی از گره‌ها از کار افتاده باشند یا به طور مخرب عمل کنند.

مقیاس‌پذیری

مقیاس پذیری یکی از ویژگی‌های اساسی هر پروژه‌ای است که هدف آن، پشتیبانی از توسعه برنامه‌ها در آینده باشد. هدف رمز ارز کازماس این است که مقیاس‌پذیری خود را با استفاده از شبکه‌های مختلف و سازگار افزایش دهد. گفتنی است که کازماس هر شبکه مستقل را منطقه (Zone) نامیده و به شبکه اصلی خود، هاب (Hub) می‌گوید. این مناطق به صورت موازی کار می‌کنند تا توان عملیاتی تراکنش‌ها را افزایش دهند. هر منطقه دارای فرآیند ثبت (ثبت اطلاعات در هاب)، پروتکل توافقنامه مجزا و زبان برنامه‌نویسی اصلی خود است.

الگوریتم اثبات سهام

روش اثبات سهام (PoS) مبتنی بر مجموعه‌ای از گره‌های نیمه مطمئن برای رای دادن به بلوک‌ها است. تا زمانی که بیش از یک چهارم گره‌های رای‌دهنه در رای‌گیری‌ها صادق باشند، پروتکل بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد. گره‌های اجماع باید سهمی از توکن‌های ATOM را به عنوان وثیقه ارائه دهند. هر گاه سیستم متوجه عدم صداقت یا فعالیت به قصد تخریب از سمت یک گره شود، آن گره از اکوسیستم به شکل کامل حذف شده و ATOM های آن سوزانده می‌شود.

پل‌های بلاک چینی

اعتباردهنده‌ها در پل‌های بین زنجیره‌ای، با Cosmos Hub مرکزی همگام‌سازی می‌شوند. با این حال، آن‌ها یک گره کامل را در بلاک چین مقابل در آن سوی پل راه‌اندازی می‌کنند تا تأیید کنند تراکنش قطعی و نهایی شده است. زمانی که یک دارایی قصد جابه‌جا شدن بین شبکه‌های مختلف داشته باشد، توکن‌های اصلی مربوط به این تراکنش، با چندین امضا مسدود می‌شوند تا زمانی که ابزار تأیید پل، آن‌ها را باز کند. در نتیجه، پس از آزادسازی توکن در شبکه جدید و رسیدن به دست کاربر، توکن‌ها را در زنجیره اولیه نابود می‌شوند. این رویکرد امکان انتقال دارایی‌های دیجیتال در زنجیره‌های مختلف را به کاربران ارائه می‌دهد.

چرا آینده ارز کازماس مهم است؟

می‌توان گفت که بزرگترین دلیل اهمیت آینده ارز کازماس، هدفی است که این پروژه برای آن راه‌اندازی شد؛ ارتباط سریع و ساده بلاک چین‌ها. تعداد زیادی پروژه مختلف در مدت اخیر روی اکوسیستم کازماس راه‌اندازی شده‌اند که برای کارآمدی بیشتر، باید بستری مانند کازماس برای آن‌ها وجود داشته باشد.

تا کنون چندین بلاک چین جدید، انواع ارز دیجیتال مانند استیبل کوین، پلتفرم‌های وام‌دهی و خدمات مالی DeFi و غیره، بر بستر کازماس ایجاد شده‌اند که همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، از معروف‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به شبکه Beacon Chain بایننس، شبکه Cronos و شبکه THOR Chain اشاره کرد.

برای معرفی تعدادی پروژه جذاب اجرا شده یا در حال ساخت بر روی کازماس می‌توان Sei Network (مخصوص برنامه‌های DeFi)، Akash Network (پلتفرم غیر متمرکز انجام محاسبات ابری)، Celestia (ابزاری برای راه‌اندازی بلاک چین جدید با حداقل هزینه سربار) و Archway (پلتفرم ایجاد قرارداد هوشمند و کسب درآمد از dApps) را نام برد. اگر ارز دیجیتال کازماس راه خود را ادامه دهد، می‌تواند سرعت بالای تراکنش‌ها، ارتباط متقابل بین زنجیره‌ای، مقیاس‌پذیری و پایداری را به صنعت بلاک چین و تمام زیرمجموعه‌های آن ارائه دهد.

نقاط قوت کازماس: چرا این ارز برای سرمایه‌گذاری جذاب است؟

مهم‌ترین نقاط قوت ارز کازماس به شرح زیر است:

  • از پشتیبانی پروژه‌های مهمی برخوردار است که تحت این پلتفرم توسعه یافته‌اند، مانند زنجیره Beacon بایننس.
  • بر خلاف سایر بلاک چین‌ها، ابزار توسعه‌دهنده کازماس اجازه می‌دهد تا بلاک چین خود را با ساختار حاکمیتی مد نظر با قوانین مخصوص و مستقل از کازماس ایجاد کنید.
  • ارز دیجیتال کازماس به لطف ابزار IBC، امکان اتصال و قابلیت همکاری بین شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • ارز کازماس امکان ایجاد اپلیکیشن‌ها را بدون نیاز به هر نوع پرداخت یا هزینه اولیه فراهم می‌کند.

هاب کازماس از کارمزدهای پایین گاز، سرعت بالا در نهایی شدن تراکنش‌ها و همچنین تعداد بالای تراکنش قابل اجرا (حدود 10،000 تراکنش در ثانیه) سود می‌برد. نه تنها کازماس به خودی خود یک شبکه جذاب و کاربردی است، بلکه زیرساخت‌های ارائه شده

توسط الگوریتم Tendermint و بسته توسعه‌دهنده SDK، به پروژه‌های جدید اجازه می‌دهد تا به راحتی زنجیره خود را در اکوسیستم کازماس راه‌اندازی کنند.

یک تصویر جذاب از یک شبکه وسیع از بلاکچین های به هم پیوسته، که نمایانگر ارتباط متقابل اکوسیستم Cosmos است. این تصویر در فضای ستاره ای قرار دارد و اطراف این زنجیره ها تعداد زیادی کره دیده می شود. آینده کازماس: بررسی جامع عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز اتم

نقاط ضعف کازماس: چه عواملی می‌تواند بر قیمت این ارز تاثیر بگذارد؟

مهم‌ترین نقاط ضعف رمز ارز کازماس به شرح زیر است:

  • سرمایه نسبتا کم توکن ATOM. این مسئله عمدتا به این دلیل است که پلتفرم، استفاده از توکن خود را برای پرداخت تراکنش‌های داخل شبکه اجبار نمی‌کند.
  • ارز دیجیتال کازماس و پروژه آن خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با وجود پتانسیل این پروژه، می‌توان گفت که همچنان کازماس تقریبا ناشناس است. یکی از مشکلات کازماس این است که با خدمت به عنوان موتور برای پروژه‌های دیگری مانند بایننس چین یا کاوا، خود پروژه به پس‌زمینه رفته و کمتر کسی آن را می‌شناسد. اگر به این شرایط، سرمایه کم توکن اتم در مقایسه با رقبا را اضافه کنیم، کازماس حتی در موقعیت بدتری نیز قرار می‌گیرد.

در حالی که پاداش سهام‌داری یا همان استیکینگ (Staking) در کازماس مستعد نوسان به نفع سهام‌داران است، در مقابل این خطر نیز وجود دارد که توکن‌های ATOM با نرخ تورم بالا (حداکثر 20%) برای دوره‌های زمانی طولانی منتشر شوند. علاوه بر این، هیچ مکانیزم سوخت‌زدایی مانند اتریوم (ETH) و یا پالیگان (MATIC) برای مبارزه با این تورم در کازماس وجود ندارد.

یک نمودار نوسانی که بازار ارزهای رمزنگاری شده را به طور کلی نشان می دهد و تأثیر گسترده بازار بر قیمت ATOM را به تصویر می کشد. آینده کازماس: بررسی جامع عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز اتم

پیش‌بینی آینده قیمت کازماس: عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز اتم

قبل از صحبت راجع به آینده ارز کازماس و پیش‌بینی قیمتی، بد نیست که راجع به عوامل تاثیرگذار روی قیمت آن صحبت کنیم.

به لطف طراحی بین زنجیره‌ای، توسعه ارز کازماس می‌تواند به ایجاد تقاضا و پیش‌بینی‌های مثبت برای قیمت کازماس کمک کند. علاوه بر این، پروتکل‌های جدیدی که بر روی زنجیره کازماس ساخته می‌شوند، نقدینگی جدیدی را به همراه خواهند داشت، که در نهایت منجر به قیمت بالاتری برای ATOM خواهد شد.

عامل دیگری که قیمت ارز دیجیتال کازماس را تحت تأثیر قرار می‌دهد، احساسات بازار و جامعه آن است. اگر سرمایه‌گذاران، بلاک چین کازماس را پروژه‌ای با پتانسیل بالا در بلندمدت بدانند، ممکن است حجم خرید کازماس افزایش یابد و این مسئله، قیمت کازماس را با رشد چشمگیری مواجه می‌کند.

با این حال، مسائل نظارتی جاری و عرضه تورمی می‌تواند در کوتاه مدت پتانسیل قیمت اتم را محدود کند. با نگاهی فراتر از فاکتورهای مخصوص کازماس، گسترده‌تر شدن عملکرد بازار ارزهای دیجیتال و حتی اقتصاد جهانی می‌تواند در قیمت اتم نقش داشته باشد. قیمت ارز دیجیتال اتم ممکن است همزمان با سایر رمز ارزها در سال 2024 افزایش یابد، پرا که به صورت کلی، بازار ارزهای دیجیتال در حال بهبود و ارتقا است و اتفاقاتی مانند هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) می‌تواند در این روند تاثیر مثبت داشته باشد.

پیش‌بینی آینده ارز کازماس در سال 2024

در میان شکایت‌های بحث برانگیز کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه بایننس و کوین بیس در ژوئن 2023، این نهاد کازماس را به عنوان یک اوراق بهادار معرفی کرد. در حالی که پیامدهای این موضوع هنوز مشخص نشده، اما این موضوع می‌تواند میزان نقدینگی ورودی به اکوسیستم کازماس را در سال 2024 محدود کند. چرا که در شکایت‌ها به دو رقیب بزرگ کازماس، یعنی اتریوم و پولکادات اشاره نشده است، بنابراین موسسات، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ممکن است به جای ارز دیجیتال کازماس از آن‌ها استفاده کنند.

با این وجود، پیروزی جزئی اخیر ریپل (Ripple Labs) بر SEC، امیدواری را به کازماس و سایر ارزهای دیجیتالی که SEC هدف قرار داده‌، بازگردانده است.

عامل دیگری که باید برای قیمت کازماس در سال 2024 در نظر گرفت این است که نصف شدن بیت کوین در این سال رخ خواهد داد. از نظر تاریخی، این امر باعث ایجاد یک بازار صعودی برای ارزهای دیجیتال شده که اغلب منجر به افزایش هزینه‌های گاز در بلاک چین اتریوم می‌شود. بسیاری از کاربران در صورت افزایش هزینه‌های گاز، به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تر اتریوم خواهند بود.

با توجه به اینکه رمز ارز کازماس دارای 10،000 تراکنش در ثانیه (TPS) است و با توجه به ادغام اخیر Wormhole، بسیاری از کاربران ممکن است اکوسیستم کازماس را به جای اتریوم در بازار صعودی بعدی انتخاب کنند.

پروژه Injective Protocol

مورد بعدی پروتکل Injective است، یک رمز ارز با عملکرد قابل توجه در سال گذشته، که با استفاده از ابزار توسعه کازماس یعنی Cosmos SDK ساخته شده است. همچنین این پروژه به عنوان یک اکوسیستم بلاک چینی، امکان ایجاد برنامه‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) را فراهم می‌کند.

از آنجا که این پروتکل به طور خاص برای برنامه‌های DeFi بهینه شده، ساخت پروتکل‌های با کیفیت برای توسعه‌دهندگان بسیار آسان‌تر شده است. علاوه بر این، ادغام آن در اکوسیستم کازماس، داده‌های زنجیره‌ای یکپارچه و حرکت نقدینگی را امکان‌پذیر می‌کند.

Injective که در سال گذشته 503% رشد داشته، می‌تواند کلید رشد و موفقیت مجدد کازماس در بازار صعودی آینده باشد. با در نظر گرفتن این موضوعات، پیش‌بینی ما از قیمت کازماس در 2024 به شرح زیر است:

  • احتمال کمترین قیمت: 13 دلار
  • احتمال میانگین قیمت: 18 دلار
  • احتمال بیشترین قیمت: 23 دلار

پیش‌بینی آینده ارز کازماس در سال 2025

کازماس از پروتکل ارتباط بین زنجیره‌ای (IBC) برای انتقال داده‌ها بین بلاک چین‌های یکپارچه استفاده می‌کند. اصلی‌ترین جایگزین و رقیب این تکنولوژی، استفاده از پل زنجیره‌ای (Cross-Chain Bridge) است. با این حال، پل‌ها نقطه مرکزی شکست در ارزهای دیجیتال هستند و میلیاردها دلار سرمایه در سال‌های اخیر به دلیل سوءاستفاده از آن‌ها از بین رفته است. به عنوان مثال، پل Ronin متعلق به پلتفرم بازی Axie Infinity در سال 2022 هک شد و خسارت فاجعه بار 600 میلیون دلاری به بار آورد.

بنابراین، کازماس یک گزینه جذاب برای توسعه‌دهندگانی است که به دنبال فعالیت در یک اکوسیستم امن و متصل هستند، در حالی که کنترل کامل بلاک چین خود را نیز در اختیار دارند. ارز کازماس با ارائه این ویژگی، به بازاری با ارزش چند میلیارد دلار دست یافته است.

البته بخشی از این بازار مربوط به بلاک چین‌های برجسته‌ای مانند Beacon Chain بایننس، Cronos از کمپانی Crypto.com و THOR Chain است که همگی با استفاده از ابزار توسعه SDK کازماس ساخته شده‌اند.

سنگ راه چرخه کازماس در 2025

با این حال، یکی از انتقادات اصلی وارده به کازماس، عرضه نامحدود سکه آن یعنی اتم (ATOM) است. هدف ارز دیجیتال اتم، انگیزه دادن به اعتبارسنج‌ها و نمایندگان اصلی برای ایمن‌سازی شبکه با پاداش استیکینگ بالا است. با این حال، عرضه نامحدود می‌تواند تاثیر منفی روی قیمت ارز کازماس داشته باشد.

پیشنهاد فرآیند سوزاندن توکن‌های اتم در سال 2023 دوباره از طرف برخی کاربران مطرح شد. اما این پیشنهاد مشابه پیشنهاد سال گذشته برای ایجاد چرخه سوزاندن کازماس، با مخالفت اکثر کاربران مواجه شد. به نظر می‌رسد جامعه کازماس، انگیزه‌های استیکینگ را به توکنومی مبتنی بر کمبود ترجیح می‌دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع، پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت ارز دیجیتال کازماس در سال 2025 رشد خواهد کرد، اما توکنومی تورمی آن می‌تواند پتانسیل صعودی را سرکوب و محدود کند. پیش‌بینی ما از قیمت کازماس در 2025 به شرح زیر است:

  • احتمال کمترین قیمت: 20 دلار
  • احتمال میانگین قیمت: 26 دلار
  • احتمال بیشترین قیمت: 32 دلار

پیش‌بینی آینده ارز کازماس تا سال 2030

با در نظر گرفتن چشم‌انداز بلندمدت، فناوری IBC پتانسیل عظیمی را برای اکوسیستم کازماس به همراه خواهد داشت. این بدان دلیل است که IBC امکان ادغام بلاک چین‌های خصوصی با بلاک چین‌های عمومی را به راحتی فراهم می‌کند.

بسیاری از نهادهای مالی مانند JP Morgan و Visa در حال توسعه بلاک چین‌های خصوصی هستند. ابزار SDK کازماس و توانایی اتصال به یک اکوسیستم در حال رشد می‌تواند بسیاری از مؤسسات جدید را جذب کازماس کند. این امر باعث رشد تقاضای ارز دیجیتال اتم به صورت نمایی خواهد شد.

پروتکل‌های Cosmos Toki و Noble اخیرا با Progmat (پروژه‌ای که توسط Mitsubishi UFJ Trust، بزرگترین بانک ژاپن راه‌اندازی شده) همکاری کرده‌اند تا استیبل کوین‌های ژاپنی را به صنعت بلاک چین بیاورند. اگرچه این همکاری، تنها گزینه جذب یک نهاد به ارز کازماس نیست، اما به ترسیم تصویری از پتانسیل بالای این پروژه کمک شایانی می‌کند.

پیش‌بینی ما از قیمت کازماس تا 2030 به شرح زیر است:

  • احتمال کمترین قیمت: 31 دلار
  • احتمال میانگین قیمت: 37 دلار
  • احتمال بیشترین قیمت: 43 دلار
تصویری خیره‌کننده از یک چشم‌انداز شهری آینده‌نگرانه، که آسمان‌خراش‌ها تا ابرها بالا رفته اند و زنجیره‌بلاک‌های به‌هم‌پیوسته یک شبکه دیجیتالی را در آسمان تشکیل می‌دهند. آینده کازماس: بررسی جامع عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز اتم

پیش‌بینی قیمت ارز کازماس توسط کارشناسان برخی پلتفرم‌های معتبر

در ادامه، پیش‌بینی قیمتی تعدادی از پلتفرم‌های حوزه ارز دیجیتال درباره ارز کازماس را بررسی می‌کنیم:

  • پلتفرم Changelly: بیشترین قیمت حدود 164 دلار برای هر واحد ATOM
  • پلتفرم Bitnation: بیشترین قیمت حدود 103 دلار برای هر واحد ATOM
  • پلتفرم Traders Union: بیشترین قیمت حدود 31 دلار برای هر واحد ATOM
  • پلتفرم CoinCodex: بیشترین قیمت حدود 81 دلار برای هر واحد ATOM
  • پلتفرم Techopedia: بیشترین قیمت حدود 38 دلار برای هر واحد ATOM
  • پلتفرم DigitalCoinPrice: بیشترین قیمت حدود 120 دلار برای هر واحد ATOM

جمع‌بندی

اکوسیستم کازماس همچنان در حال توسعه فناوری‌های خود برای کسب سهم بزرگ‌تری از بازار بلاک چین و ارزهای دیجیتال است. البته کازماس، رقبای بزرگی دارد که هر کدام برنامه‌ای مشابه کازماس دارند، مانند اتریوم، پولکادات یا سولانا. تلاش هر کدام از این اکوسیستم‌ها برای ارتقا، افزایش رضایت‌مندی کاربران را به همراه خواهد داشت.

در این مقاله تلاش کردیم تا آینده ارز کازماس، پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال اتم و عوامل مثبت و منفی تاثیرگذار بر آن را به شکل کامل بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارز دیجیتال کازماس، ویژگی‌ها و نحوه کار آن، می‌توانید مقاله ارز دیجیتال کازماس چیست؟ همه چیز درباره اینترنت بلاک چین‌ها را مطالعه کنید.

به خاطر داشته باشید که مقاله آینده ارز کازماس، پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در ارز کازماس ندارد و تنها از نقطه نظر آموزشی، آن را بررسی کرده است. تصمیم نهایی با شماست.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها