آینده ارز فایل کوین: آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

مهراب پارسیان‌فر
تصویری از یک شهر بزرگ با تعداد زیادی برج مرتفع که در بالای این شهر نمادی از ارز دیجیتال فایل کوین دیده می‌شود. آینده ارز فایل کوین: آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

مدیریت داده‌ها برای کسب و کارها و کاربران، زمان‌بر، پرهزینه و سخت است. پروژه فایل کوین برای رفع این مشکل راه حل مناسبی ارائه کرده است. فایل کوین یک پلتفرم ذخیره‌سازی غیر متمرکز است که هدف آن تبدیل شدن به ارزان‌ترین، سریع‌ترین و امن‌ترین راه برای ذخیره داده ها در اینترنت می‌باشد. آما آینده ارز فایل کوین چگونه است؟ برنامه تیم توسعه‌دهنده فایل کوین برنامه‌های زیادی برای این پروژه دارد که می‌تواند در آینده این پروژه و رمز ارز تاثیر بزرگی داشته باشد. اگر به بررسی آینده ارز فایل کوین و چالش‌های آن علاقه دارید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فایل کوین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فایل کوین (FIL) یک شبکه همتا به همتا است که به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های خود را را با استفاده از بلاک چین Filecoin در اینترنت ذخیره کنند. انگیزه‌های اقتصادی داخلی فایل کوین تضمین می‌کند که هر فایل به طور قابل اعتماد و دقیق ذخیره خواهد شد تا کاربران نگران از دست دادن داده‌های بارگذاری شده خود نباشند.

مقدار فضای ذخیره‌سازی موجود و هزینه داده‌های ذخیره‌شده توسط بازار آزاد کنترل می‌شود. ارز دیجیتال فایل کوین با نماد FIL، رمز ارز بومی این بلاک چین است و برای پرداخت هزینه‌ها یا حضور به عنوان ذخیره‌ساز در شبکه کاربرد دارد.

فایل کوین بر اساس پروتکل IPFS ساخته شده است. زمانی که کاربر می‌خواهد از این بلاک چین برای ذخیره داده‌های شخصی خود استفاده کند، باید یک ماینر را در شبکه انتخاب کرده و در ازای ذخیره‌سازی اطلاعات خود در سیستم او، هزینه‌ای در قالب ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) به وی پرداخت کند. ماینرها (استخراج‌کنندگان ذخیره‌سازی) کامپیوترهایی هستند که مسئول ذخیره فایل‌های کاربران بوده و نقش مهمی در امنیت بلاک چین فایل کوین دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ماهیت و نحوه کار فایل کوین، می‌توانید مقاله ارز دیجیتال فایل کوین چیست؛ آینده ذخیره سازی غیر متمرکز را مطالعه نمایید.

تصویر چند المان مختلف که همه آن ها نماد F (نماد فایل کوین) دارند و به هم پیوسته هستند که نمادی از شبکه بلاک چین فانتوم است و پسزمینه تعدادی المان نامفهوم دیده می شود. آینده ارز فایل کوین: آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

فرصت‌های پیش روی فایل کوین

تیم توسعه‌دهنده بلاک چین فایل کوین، فرصت‌های تجاری آینده ارز فایل کوین را در چهار دسته اصلی طبقه‌بندی می‌کنند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. ای موارد در کنار یکدیگر می‌توانند فرصت‌های رشد و قدرتمند شدن را برای این بلاک چین و رمز ارز به همراه داشته باشند.

فرصت‌های تطبیق بهتر مشتری و ماینر

کسانی که به دنبال ذخیره‌سازی هستند (مشتریان)، به یک راه ساده و موثر برای یافتن کسانی که ذخیره‌سازی می‌کنند (ماینرها) نیاز دارند. این شبکه در حال حاضر رشد تعداد ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی را تجربه می‌کند که با ارائه خدمات مطمئن برای ذخیره‌سازی امن داده‌ها، مشتریان بیشتری را به شبکه فایل کوین می‌آورند.

با رشد مشتریان و ماینرها در Filecoin، برنامه‌های کاربردی بیشتری برای بهبود UX تطبیق مشتری و ماینر ظاهر می‌شود. یعنی پلتفرم‌های تطبیقی بیشتر و بهتری روی بلاک چین فایل کوین ساخته خواهد شد که پیدا کردن محل ذخیره‌سازی مناسب را برای مشتری‌ها آسان می‌کند. شهرت ماینر در فرآیند انتخاب یا عدم انتخاب او توسط مشتری‌ها حیاتی خواهد شد. به این منظور نیز برنامه‌هایی برای امتیازدهی به ماینرها ایجاد خواهد شد.

نقطه مشترک بین ذخیره‌سازی و محاسبه

در شبکه فایل کوین، منابع محاسباتی زیادی در کنار خدمات ذخیره‌سازی مورد نیاز است. در تلاقی ذخیره‌سازی و محاسبه، جامعه فایل کوین شروع به ایجاد فرصت‌های تجاری جدید کرده است. ماینرها می‌توانند GPU سیستم خود را نیز به عنوان یک سرویس محاسباتی ارائه دهند.

این مسئله به انجام محاسبات مورد نیاز در شبکه برای تحلیل و بررسی ذخیره‌سازی‌ها کمک شایانی می‌کند. همچنین این مسئله می‌تواند برای ماینرها درآمدزا نیز باشد.

خدمات مالی و داده

در طول تاریخ، محصولات و پروژه‌های مالی همواره به دنبال مدیریت ریسک، تامین نقدینگی و کاهش عدم اطمینان بوده‌اند. اکوسیستم فایل کوین از خدمات مالی با هدف محافظت از ریسک نوسانات FIL استفاده می‌کند. این سرویس‌ها باعث ایجاد نقدینگی در شبکه فایل کوین می‌شود. در نتیجه ماینر و مشتری، هر دو ریسک کمتری خواهند داشت. همچنین به داده‌های دقیق و کاملی در مورد ارز دیجیتال فایل کوین و توکنومیک آن دسترسی خواهند داشت که فرصت تجاری ثانویه را برای این افراد فراهم می‌کند.

وب 3

عناصر اصلی Web3 عبارتند از: حریم خصوصی و مالکیت، شفافیت، استانداردها، ترکیب‌پذیری، حاکمیت و مدل‌های کسب و کار جدید. این عناصر با ظهور DeFi و NFT به وضوح مشاهده شدند.

قطعه گمشده در پازل Web3، یک زنجیره تامین داده قوی است که اکنون توسط شبکه فایل کوین پوشش داده می‌شود. Dataverse یک اکوسیستم Web3 را توصیف می‌کند که در آن هر مرحله از چرخه حیات یک داده به شکل بدون نیاز به مجوز، ایمن و قابل تایید ذخیره می‌شود.

چالش‌های پیش روی فایل کوین

شاید بتوان بزرگترین چالش در آینده ارز فایل کوین را در دو بخش بررسی کرد: چالش‌ها بر اساس ماهیت خود فایل کوین – چالش‌ها در برابر سایر رقبا

چالش فایل کوین بر اساس ماهیت پروژه

این چالش از دو بخش اساسی تشکیل می‌شود. قسمت اول بحث کاربران است. متاسفانه هنوز رابط کاربری فایل کوین ضعیف است و در برخی موارد مشکلاتی برای استفاده ساده از آن وجود دارد. تیم توسعه‌دهنده از این موضوع اطلاع دارد و در پی رفع آن است، اما تا زمانی که این مشکل به شکل مطلوبی حل شود، فاصله‌ای وجود دارد که ممکن است بر اعداد و ارقام تعداد مصرف‌کننده یا ماینر یا سرمایه‌گذار تاثیر منفی بگذارد.

بخش دوم چالش ماهیت، تضمین امنیت اطلاعات کاربران است. می‌دانیم که بلاک چین‌ها در ذات خود بسیار امن و مطمئن هستند. اما به مرور زمان و با افزایش تعداد کاربران و خصوصا ورود نهادها به این حوزه، کلاهبرداران و هکرهای زیادی به سمت آن جذب خواهند شد. تضمین این موضوع که هکرها نمی‌توانند در هیچ حالتی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند، خصوصا زمانی که این اطلاعات در سیستم ماینرها ذخیره می‌شود، کار بسیار سختی است. حتی شاید بتوان به سلامت خود ماینرها هم شک کرد.

چالش فایل کوین در برابر سایر رقبا

شاید این بخش مهمترین چالش پیش روی فایل کوین باشد. رقبای سنتی این شبکه در حال حاضر بسیار پرطرفدار هستند. شرکت‌هایی مانند آمازون و گوگل به شکل رایگان و بدون هیچ هزینه‌ای، 5 تا 15 گیگابایت فضای ابری بسیار امن و معتبر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. این موضوع می‌تواند فایل کوین را با مشکلاتی مواجه کند، چرا که هر مقداری از داده که در آن ذخیره شود، برای کاربر هزینه خواهد داشت.

تصویری خیره‌کننده از یک دژ مرتفع با نماد F فایل کوین، که تلاش‌های فایل کوین برای محافظت از داده‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز را نشان می‌دهد. آینده ارز فایل کوین: آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

پیش‌بینی قیمت فایل کوین در کوتاه مدت و بلند مدت

قبل از پیش بینی آینده ارز فایل کوین از نظر قیمت، بهتر است وضعیت حال حاضر آن را بررسی کنیم.

تحلیل وضعیت حال حاضر

در زمان نگارش این مقاله، ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) در رده 31ام برترین ارزهای دیجیتال جهان در سایت CoinMarketCap قرار دارد. این رمز ارز با قیمت هر واحد حدود 11 دلار، کار خود را در سال 2017 آغاز کرد. بالاترین قیمت ارز فایل کوین تا امروز، 238 دلار برای هر واحد بوده است.

پیش‌بینی تحلیلی ارز دیجیتال فایل کوین

ارز دیجیتال فایل کوین در ابتدای سال 2023 برای هر واحد FIL، 3 دلار قیمت داشت و در زمان نگارش این مقاله، 5.1 دلار می‌باشد. این رشد حدود 70 درصد در مدت یک سال، نوید اتفاقات بزرگی برای این رمز ارز می‌دهد. همچنین در ماه مارس 2023، تیم توسعه‌دهنده فایل کوین به تازگی آپدیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را منتشر و شبکه فایل کوین را به عنوان یک بلاک چین لایه صفر برای شبکه‌های محاسباتی معرفی کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکالی هم باید گفت که چارت قیمتی فایل کوین تا حدود نیمه سپتامبر، در یک شیب نزولی قرار داشت. اما از نیمه سپتامبر به بعد و پس از تثبیت قیمت در حدود بازه 3.2 دلار برای هر واحد FIL، روند رو به صعود خود را آغاز کرده است. اندیکاتور میانگین حرکت قیمت در حالت نمایی (Moving Average Exponential) در بازه 20 و 50 نیز پایین‌تر از کندل‌های این رمز ارز حرکت می‌کنند که نشان از میل به افزایش قیمت فایل کوین می‌باشد.

پیش‌بینی عددی ارز دیجیتال فایل کوین

ترکیب شاخص‌های فنی و دستاوردهای فن‌آوری تیم توسعه‌دهنده، فایل کوین را در جایگاه خوبی برای پذیرش در آینده مبتنی بر بلاک چین غیر متمرکز قرار می‌دهد. در ادامه برخی از پیش‌بینی‌های قیمتی برای آینده ارز فایل کوین را بررسی می‌کنیم.

اعداد ذیل بر اساس تحلیل چارت تکنیکال ارز دیجیتال فایل کوین و همچنین چند فاکتور دیگر است که در بخش بعد این فاکتورها را تشریح خواهیم کرد. همچنین در نظر داشته باشید که تمامی این اعداد به صورت حدودی است و باید “بازه” در نظر گرفته شوند.

سالاحتمال کمترین قیمتمیانگین قیمتاحتمال بیشترین قیمت
20243 دلار5 دلار12 دلار
20256 دلار9 دلار14 دلار
20267 دلار10 دلار16 دلار
202710 دلار16 دلار22 دلار
202818 دلار24 دلار30 دلار
202920 دلار26 دلار29 دلار
203025 دلار32 دلار40 دلار

پیش‌بینی قیمت فایل کوین توسط کارشناسان برخی پلتفرم‌های معتبر

اعداد ذیل، پیش‌بینی برخی از پلتفرم‌های معتبر حوزه ارزهای دیجیتال درباره آینده قیمتی رمز ارز فایل کوین تا سال 2030 میلادی است.

  • پلتفرم Changelly: بیشترین قیمت حدود 85 دلار برای هر واحد FIL
  • پلتفرم The Cryptopolitan: بیشترین قیمت حدود 82 دلار برای هر واحد FIL
  • پلتفرم Techopedia: بیشترین قیمت حدود 36 دلار برای هر واحد FIL
  • پلتفرم CoinCodex: بیشترین قیمت حدود 23 دلار برای هر واحد FIL
  • پلتفرم AMBCrypto: میانگین قیمت حدود 43 دلار برای هر واحد FIL
  • پلتفرم KoinX: بیشترین قیمت حدود 56 دلار برای هر واحد FIL

عوامل موثر بر پیش‌بینی قیمت فایل کوین

توکن FIL یک توکن ابزاری است که توسط همه کاربران شبکه استفاده می‌شود. در نتیجه، محبوبیت شبکه و خدماتی که ارائه می‌کند تأثیر زیادی بر قیمت ارز دیجیتال فایل کوین و آینده آن دارد. این مسئله، مهم‌ترین عاملی است که بر قیمت FIL تأثیر می‌گذارد و هنگام پیش‌بینی آینده ارز فایل کوین باید آن را در نظر گرفت.

کاربران برای خدمات ذخیره‌سازی در بلاک چین فایل کوین با توکن FIL پرداخت کنند. بنابراین، افزایش تمایل به ذخیره‌سازی، استفاده از شبکه را افزایش می‌دهد. با افزایش تقاضا برای فضای ذخیره‌سازی، ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی فضای بیشتری را به شبکه اختصاص خواهند داد تا ظرفیت و درآمد خود را افزایش دهند.

آن‌ها باید مقدار مشخصی از ارز دیجیتال فایل کوین را در شبکه قفل کنند تا فضای ذخیره‌سازی به شبکه اضافه شود. این امر عرضه FIL را کاهش داده و تقاضا را افزایش می‌دهد که معمولا به افزایش قیمت توکن منجر می‌شود.

در این سال (2023) اکوسیستم فایل کوین، فناوری جدید خود یعنی ماشین مجازی فایل کوین (FVM) را نیز منتشر کرد که اجرای قراردادهای هوشمند را بر عهده دارد. این امر قطعا تعداد کاربران این بلاک چین را نیز افزایش خواهد داد.

یک تصویر خیره‌کننده از یک ساعت با دو چرخ دنده، که نشان‌دهنده رویداد نصف شدن (Halving) و تأثیر آن بر عرضه بیت کوین است. آینده ارز فایل کوین: آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

شاید بتوان گفت که یکی از مهمترین اتفاقات سال 2024، هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) خواهد بود. در این فرآیند مقدار پاداش ماینر در ازای استخراج هر واحد بیت کوین، نصف می‌شود. در نتیجه عرضه آن کاهش یافته و قیمت افزایش خواهد داشت. می‌توان گفت که کاهش عرضه بیت کوین و سپس افزایش قیمت آن، به افزایش قیمت سایر ارزهای دیجیتال در بازار منجر می‌شود.

آیا فایل کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

سازندگان فایل کوین ادعا می‌کنند که اگر این بلاک چین به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، به دلیل رویکرد بازار آزاد آن، به سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه برای ذخیره داده‌ها در اینترنت تبدیل خواهد شد. گزارش‌های State of Filecoin که هر سه ماه منتشر می‌شوند، یک نمای کلی عالی از این اکوسیستم ارائه می‌دهند و به خواننده اجازه می‌دهند تا پیش‌بینی دقیق‌تری از آینده ارز فایل کوین داشته باشند. گزارش سه ماهه دوم سال 2023 نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از رشد دائمی فایل کوین نشان می‌دهد.

با راه‌اندازی قابلیت‌های قراردادهای هوشمند، حالا فایل کوین بخش کاربردی دیگری را به اکوسیستم خود اضافه کرده است. ماشین مجازی فایل کوین یا همان FVM، بر روی مدل EVM (ماشین مجازی اتریوم) ساخته شده است و به dApps ساخته شده بر روی سایر شبکه‌های سازگار با EMV اجازه می‌دهد تا به راحتی dApp خود را روی شبکه فایل کوین نیز راه‌اندازی کنند. این افزایش سودمندی، علاوه بر اینکه فایل کوین را به یکی از بهترین گزینه‌های ذخیره‌سازی تبدیل می‌کند، دلیل قانع‌کننده‌ای برای موفقیت آینده آن است.

تصویر خیره‌کننده از یک بیلچه با نماد F روی آن که در حال فرو رفتن در زمین است و طلا را از زیر سنگ‌ها بیرون می‌کشد. آینده ارز فایل کوین: آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

برچسب‌گذاری فایل کوین توسط SEC

با این حال، در ماه می سال 2023، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در نامه‌ای به شرکت مدیریت سرمایه Grayscale، ارز دیجیتال FIL را به عنوان یک اوراق بهادار برچسب‌گذاری کرد. این موضوع باعث شد تا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران زیادی در خرید یا نگهداری از ارز فایل کوین، محتاطانه رفتار کرده یا حتی منصرف شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که برخی از صرافی‌ها آن را در آینده از فهرست ارزهای خود حذف کنند، اگرچه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

در جمع‌بندی این تمام این موارد می‌توان گفت که تلاش تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال فایل کوین و مشارکت کاربران و ماینرها، آینده روشنی را برای این شبکه و رمز ارز آن پدیدار کرده است. البته باید به این موضوع توجه کرد سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال، کاملا با استراتژی مالی سرمایه‌گذار مرتبط است. یعنی پیشنهاد می‌کنیم اگر یک ارز دیجیتال از نظر تکنیکالی و فاندامنتالی در شرایط مناسبی است، تنها زمانی برای خرید یا سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنید که با استراتژی مالی شما کاملا سازگار باشد.

اگر شما قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال فایل کوین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه اختصاصی خرید فایل کوین در صرافی بیداَرز مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد تا به شکل کامل، بخش‌های مختلف آینده ارز فایل کوین را بررسی کنیم. همان طور که مشاهده کردید، فاکتورهای زیادی می‌تواند در روند قیمتی این شبکه و رمز ارز بومی آن یعنی FIL تاثیرگذار باشد. اما می‌توان به اکوسیستم فایل کوین به عنوان یک گزینه مناسب در سبد سرمایه‌گذاری فکر کرد.

در نهایت در نظر داشته باشید که این مقاله صرفا جهت تحلیل و بررسی آینده ارز فایل کوین است. تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در بلاک چین فایل کوین و ارز بومی آن، FIL، بر عهده شماست.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
4 Comments
guest
4 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشکان سعیدیان
اشکان سعیدیان

عالی بود

علی مهری
علی مهری

باعث خوشحالی ما هست که مطالب برای شما مفید بوده

حمید
حمید

سلام من یه سوالی برام پیش اومده که چرا در اکثر سایت ها تحلیل هایی که میذارن قیمت میانگینشون همیشه اشتباهه و فکر میکنم به خاطر این هست که به نوعی نمیخوان /نه این که نخوان در واقع نمیخوان نظر اشتباه بشن