چگونه در متاورس زمین بخریم و بفروشیم؟

تیم بیدارز

مقدمه
متاورس به طور فزاینده‌ای در بین طرفداران فناوری، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال محبوب شده است. تقاضا برای زمین مجازی در دنیای دیجیتال سه بعدی به شدت افزایش یافته و بازار آن شباهت‌هایی با املاک و مستغلات در دنیای واقعی دارد. خرید و فروش زمین NFT متاورس، فرآیند نسبتاً ساده‌ای است که می‌توانید با مطالعه این مقاله، آن را آموزش ببینید، پس با ما همراه باشید.

خرید و فروش زمین در متاورس

پیش از بررسی فرآیند خرید و فروش زمین در متاورس، بهتر است ببینیم که اصلا زمین متاورسی چیست و چه کاربردی دارد؟

زمین‌های مجازی در متاورس چه هستند؟

زمین متاورسی، یک قطعه فضای دیجیتال قابل خرید و فروش در یک پروژه متاورس است که در قالب یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) قرار دارد. مالک این NFT می‌تواند از زمین خود برای اهداف مختلف یا صرفاً به قصد داشتن ملک، استفاده کند. به طور معمول، یک پروژه متاورس، کل نقشه خود را به مناطق کوچکتر تقسیم می‌کند و آن‌ها را در یک یا چند مرحله، به فروش می‌رساند. پرداخت‌ها معمولاً با ارز دیجیتال انجام می‌شود، اما برخی پروژه‌ها برای پرداخت، ارز فیات را نیز می‌پذیرند.

پس از خرید، فضای آن پروژه متاورسی، معمولاً یک تجربه مجازی سه بعدی را برای کاوش کردن و فعالیت، به مالک و سایر بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. از آنجایی که زمین‌ها NFT هستند، اثبات اصالت و مالکیت بر این دارایی‌های دیجیتال آسان است. مالک می‌تواند زمین خود را در بازار ثانویه با مبادله شخص ثالث یا از طریق خود اکوسیستم پروژه متاورس بفروشد.

موارد استفاده از زمین مجازی چیست؟

در حالی که برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است صرفا جهت داشتن زمین (!) وارد متاورس شوند، خریداران دیگر ممکن است بخواهند از زمین خود برای هدف مشخصی استفاده کنند. پروژه‌ای که انتخاب می‌کنید دقیقاً بر کارهایی که می‌توانید با زمین خود انجام دهید تأثیر می‌گذارد.

معمولا اگر زمین شما بازدیدکننده زیادی داشته باشد، می‌توان از آن برای میزبانی رویدادها، کنفرانس‌ها و حتی اجاره فضای تبلیغاتی نیز استفاده کرد. همچنین برخی از شرکت‌ها مانند PwC، زمین خود را بر اساس خدمات ارائه‌شده خود، پیاده‌سازی کرده‌اند. اگر زمینی را از یک بازی رمزارزیِ NFT دار خریداری کرده‌اید، احتمالاً مزایای درون آن بازی را نیز از خرید این زمین، دریافت خواهید کرد.

حال به بررسی چگونگی معامله زمین یا Land در پروژه‌ها می‌پردازیم و در ابتدا نحوه خرید زمین در متاورس را تشریح می‌کنیم.

خرید زمین NFT همان فرآیند خرید هر NFT دیگر را دنبال می کند. تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک کیف پول و مقداری ارز دیجیتال است. مانند هر سرمایه‌گذاری، قبل از ریسک کردن، حتماً تحقیقات خود را انجام دهید.

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

مرحله 1: یک پلت فرم متاورس را انتخاب کنید

قبل از خرید ملک متاورس، باید یک پلت فرم متاورس را انتخاب کنید. دلایل شما برای خرید زمین، بر پروژه انتخابی شما تأثیر می‌گذارد که در ادامه در بخش نکات به آن خواهیم پرداخت. ما از پروژه سندباکس (the Sandbox) در بلاک چین اتریوم (Ethereum) به عنوان مثال برای این آموزش استفاده خواهیم کرد، اما گزینه‌های معروف و محبوب دیگری مانند دیسنترالند (Decentraland) نیز برای این موضوع وجود دارد.

مرحله 2: کیف پول خود را انتخاب و نصب کنید

شما باید کیف پولی بسازید که به شما امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال گوناگون را بدهد. بسته به اولویت و پلتفرم، می‌توانید از کیف پول موبایل یا کیف پول مبتنی بر مرورگر استفاده کنید. با این حال، استفاده از کیف پول مبتنی بر مرورگر معمولاً با مشکلات کمتری مواجه می‌شود.

متاماسک (MetaMask) یا کیف پول بایننس چین (Binance Chain Wallet)، هر دو گزینه‌های مناسبی هستند، زیرا از چندین بلاک چین مختلف پشتیبانی می‌کنند. اما همیشه در نظر داشته باشید که کیف پول مورد استفاده شما، باید از NFT زمین نیز پشتیبانی کند.

هنگامی که کیف پول خود را نصب می‌کنید، یک رشته از کلمات به نام عبارت Seed را دریافت خواهید کرد. آن را در مکانی امن نگه دارید، زیرا در صورت از دست دادن دسترسی به کیف پول، می‌توانید کیف پول خود را از طریق همین کلمات بازیابی کنید. بهتر است آن را در جایی ذخیره کنید که آفلاین باشد، مانند یادداشت کردن آن روی تکه‌ای کاغذ.

مرحله 3: کیف پول خود را به سندباکس متصل کنید

در نقشه The Sandbox، می‌توانید قطعه‌های زمینی را مشاهده کنید که برای ارائه پیشنهاد و قیمت‌گذاری در دسترس است. برخی از این موارد را می‌توانید مستقیماً از طریق بازار Sandbox مشاهده و معامله کنید، در حالی که برخی دیگر در صرافی‌های خارجی مخصوص NFT ها مانند اوپن سی (OpenSea) میزبانی می‌شوند. بیایید برای ساده‌تر شدن این توضیحات، یک مثال را بررسی کنیم.

قبل از اینکه بتوانید برای هر چیزی پیشنهاد قیمت بدهید، باید کیف پول خود را وصل کنید. در نقشه The Sandbox، روی عبارت “ورود به سیستم” در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید. اطمینان حاصل کنید که کیف پول شما نیز روی بلاک چین صحیح پروژه تنظیم شده است، که در این پروژه متاورسی، باید بلاک چین اتریوم را انتخاب کنید. سپس، روی MetaMask کلیک کنید. MetaMask یک پاپ آپ نمایش می‌دهد که از شما می‌خواهد تا کیف پول خود را به سندباکس متصل کنید. روی “Next” کلیک کنید. برای ادامه اتصال کیف پول خود، روی دکمه “اتصال” کلیک کنید.

اکنون سندباکس از شما می‌خواهد که یک آدرس ایمیل اضافه کنید و یک نام مستعار برای خود ایجاد کنید. برای پایان راه‌اندازی حساب خود، روی “ادامه” کلیک کنید. برای تکمیل حساب خود، روی درخواست امضای MetaMask روی “Sign” کلیک کنید.

پس از اتصال موفقیت آمیز، موجودی حساب و تصویر پروفایل خود را در سمت راست بالای وب سایت خواهید دید.

مرحله 4: توکن SAND یا ETH را خریداری کرده و آن را به کیف پول خود منتقل کنید

برای خرید یا ارائه پیشنهاد قیمت زمین، به توکن SAND (توکن بومی بازی سندباکس) یا Ether (ETH) در کیف پول خود نیاز دارید. خرید اتریوم احتمالا کارآمدتر خواهد بود زیرا اکثر فروش‌های زمین در سندباکس فقط با اتریوم انجام می‌گیرد. می‌توانید SAND یا ETH را از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنید. هنگامی که رمزارز خود را خریداری کردید، باید آن را به کیف پول دیجیتال خود منتقل کنید.

مرحله 5: یک قطعه زمین را انتخاب کنید

می‌توانید به راحتی زمین‌های موجود را برای پیشنهاد قیمت یا خرید در The Sandbox با فیلترهایی مرتب کنید. بیشتر زمین‌های سندباکس قبلا خریداری شده‌اند، به این معنی که معمولا فقط زمین‌های موجود در OpenSea برای خرید در دسترس هستند. با این حال، همچنان می‌توانید از طریق نقشه، برای این زمین‌ها پیشنهاد قیمت ارائه کرده و خرید کنید. نقشه SandBox همچنین بهترین راه برای تأیید این است که شما یک طرح NFT قانونی خریداری کرده‌اید، زیرا پیوندهای سایت اوپن سی در رابط کاربری نقشه این پلتفرم، تعبیه شده است.

پس از یافتن زمینی برای خرید، می‌توانید روی دکمه Bid برای ارائه پیشنهاد قیمت کلیک کنید، یا با کلیک بر روی مقدار ETH، آن را با قیمت ثابت و مشخص شده‌ای، خریداری کنید. حال اگر هدف ما، پیشنهاد قیمت برای یک زمین باشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ بیایید این مسیر را بررسی کنیم.

پس از کلیک روی گزینه Bid، یک پنجره قابل باز کردن خواهید دید که به شما امکان می‌دهد یک قیمت جدید پیشنهاد دهید. قبل از تأیید تراکنش با کیف پول خود، مبلغ پیشنهاد را وارد کنید و روی Place Bid کلیک کنید. در نظر داشته باشید که اگر فروشنده پیشنهاد شما را رد کرد یا فروش به پایان رسید، رمزارز به کیف پول شما بازگردانده می‌شود.

اگر روی قیمت ثابت کلیک کنید، برای تکمیل تراکنش به اوپن سی منتقل خواهید شد. قبل از خرید زمین، باید کیف پول خود را به اوپن سی وصل کنید. همچنین می‌توانید از اوپن سی برای ارائه پیشنهاد قیمت نیز استفاده کنید.

چگونه در متاورس زمین بفروشیم؟

معمولا هنگام فروش NFT زمین، دو گزینه وجود دارد. شما می‌توانید آن را از طریق بازار یا Market Place خود پروژه بفروشید و یا اینکه از طریق یک بازار ثانویه مانند اوپن سی، اقدام به فروش کنید. در پروژه سندباکس، در حال حاضر، فقط بازارهای شخص ثالث می‌توانند برای فروش زمین استفاده شوند و مارکت خود بازی، فقط برای خرید و فروش سایر آیتم‌های درون بازی کاربرد دارد. در آینده، مالکان زمین قادر خواهند بود مستقیماً از طریق بخش مارکت The Sandbox با پرداخت توکن SAND و هزینه تراکنش 5% اقدام به فروش زمین‌های خود کنند.

اگر می خواهید زمین خود را در OpenSea بفروشید، به بخش پروفایل خود بروید و روی دکمه Sell در NFT خود کلیک کنید. سپس می‌توانید یک قیمت ثابت یا حراج با مدت زمان مشخص ایجاد کنید.

نحوه اجاره زمین در متاورس

برخی از پروژه‌ها، مانند The Sandbox، این فرصت را برای مالکان فراهم می‌کند تا زمین خود را به اشخاص ثالث اجاره دهند. با این حال، هیچ سیستم رسمی برای انجام این کار وجود ندارد. اگر تصمیم دارید زمین را به شخصی اجاره دهید، باید یک فرآیند شخصی (یک قرارداد یا دستورالعمل مشخص شده توسط خود شما) ترتیب دهید و این مسئله، روند کار را نسبتا خطرناک می‌کند. هنگام اجاره، هرگز نباید مالکیت NFT خود را به مستاجر منتقل کنید. راه حل مطمئن‌تر این است که منتظر بمانیم تا یک سیستم اجاره رسمی و ایمن در این پلتفرم راه‌اندازی شود.

نکاتی قبل از خرید NFT یک زمین مجازی

هنگام سرمایه‌گذاری در NFT زمین‌های متاورسی، مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، همیشه باید بهترین شیوه‌ها را دنبال کنید. مطمئن شوید که از لینک یا آدرس رسمی و اصلی پروژه برای انجام امور مختلف مثل خرید زمین، استفاده می‌کنید، و یا یک بازار ثانویه معتبر مانند پلت فرم اوپن سی (Opensea) را انتخاب کرده و از طریق آن خرید و فروش‌های خود را انجام دهید. قبل از خرید، پلتفرمی را که روی آن سرمایه‌گذاری خواهید کرد، به دقت بررسی و آنالیز کنید و اصول آن را به شکلی دقیق یاد بگیرید. فراموش نکنید، خرید تنها گزینه نیست، شاید بتوانید در آینده در صورت نیاز، برای هدف خاصی، زمینی را اجاره دهید.

جمع‌بندی

اکوسیستم دیجیتال املاک و زمین در دنیای ارزهای دیجیتال، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. همانطور که می‌بینید، خرید و فروش زمین نسبتا آسان است. با این حال، قیمت‌های فعلی، گاهی اوقات آن را گران‌تر از یک سرمایه‌گذاری فیزیکی واقعی در بحث زمین می‌کند. اگر توکن غیر قابل تعویض یا همان NFT زمین متاورس را خریداری می‌کنید، مطمئن شوید که خطرات آن را در نظر گرفته و از روش‌های مطمئن مانند استفاده از کیف پول دیجیتال امن یا روش‌های پرداخت دقیق و رمزنگاری شده، پیروی کنید.

Follow:
تیم بیدارز
3 Comments
guest
3 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها