کیف پول ارز دیجیتال چیست و بهترین کیف پول‌های رمز ارزی کدامند؟

مهراب پارسیان‌فر
یک کیف پول ارز دیجیتال روی پسزمینه چند رمز ارز مختلف که داخل این کیف، سکه بیت کوین قرار دارد.

مقدمه
ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم و غیره، خود را به عنوان دارایی‌های شناخته‌شده و قابل سرمایه‌گذاری معرفی کرده‌اند. اما بر خلاف انواع دیگر دارایی، برای نگهداری ارزهای دیجیتال باید از کیف پول‌های رمز ارزی استفاده کرد. اما کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ معیار کاربردی و معتبر بودن یک ولت برای نگهداری رمز ارزها چه مواردی هستند؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بازار رمز ارزها فراز و نشیب زیادی دارد. اما روزانه به تعداد افرادی که وارد آن می‌شوند، افزوده می‌شود. یکی از ابزارهای بسیار مهم برای ورود به این فضا، کیف پول‌ها هستند. کیف پول ارز دیجیتال یا ولت (Wallet)، نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که به کاربران ارز دیجیتال امکان ذخیره‌سازی و بازیابی دارایی‌های دیجیتال خود را می‌دهد و همچنین کلیدهای عمومی و یا خصوصی را برای تراکنش‌های ارز دیجیتال ذخیره می‌کند.

ولت‌ها، راه‌حلی دیجیتالی برای ذخیره‌سازی، معامله و مدیریت امن دارایی کاربران را به آن‌ها ارائه می‌کند. از نظر تنوع و تعداد، کیف پول‌های دیجیتال بسیار گسترده‌اند، اما به شکل معمول به دو دسته کیف پول سرد و کیف پول گرم تقسیم می‌شوند. تفاوت اصلی این دو دسته در آنلاین بودن یا نبودن آن‌هاست، به این معنا که کیف پول‌های دیجیتالی گرم به صورت آنلاین کارایی داشته و مدیریت می‌شوند. اما کیف پول‌های سرد به شکل آفلاین و بدون اتصال به اینترنت کاربرد دارند.

مهمترین ویژگی‌های کیف پول ارز دیجیتال چه مواردی هستند؟

شاید بتوان مهمترین ویژگی‌های کیف پول کریپتوکارنسی را در 5 مورد خلاصه کرد:

1- امنیت بالایی داشته باشد. بدون شک اولین فاکتور در این ویژگی‌ها، بحث امنیت است. چرا که کیف پول ارز دیجیتال با سرمایه و دارایی کاربران در ارتباط است. در کنار داشتن لایه‌های امنیتی برای جلوگیری از هک، امکاناتی مانند رمز ورود اولیه یا ورود 2 مرحله‌ای، می‌تواند امنیت یک کیف پول رمز ارزی را افزایش دهد.

2- به سادگی و راحتی بتوان از آن استفاده کرد یعنی هم برای کاربران جدید و تازه‌واردشده به این حوزه و هم برای کاربر قدیمی و حرفه‌ای، مناسب استفاده باشد. این موضوع که امکانات جانبی بیشتری را بتواند در اختیار کاربر قرار دهد نیز برای کاربران حرفه‌ای جذاب خواهد بود، مثلا تبدیل ارزها به یکدیگر (Swap) و یا داشتن بخش استیکینگ (Staking) و غیره.

3- باید رابط کاربری جذاب و مفیدی داشته باشد یعنی از نظر شکل ظاهری و سادگی در دسترسی به بخش‌های مختلف آن، کاربر را با مشکل مواجه نکند.

4- باید بتواند از بیشترین تعداد ارزهای دیجیتال و توکن‌های موجود در بازار پشتیبانی کند. شاید این مسئله در ابتدای امر و برای کاربران جدید حوزه ارزهای دیجیتال زیاد مهم به نظر نیاید. اما برای کاربران حرفه‌ای که قصد انجام سرمایه‌گذاری‌های گوناگون دارند، بسیار حائز اهمیت است، چرا که بهتر است یک کیف پول ارز دیجیتال، کاربر را از داشتن چند کیف پول مختلف و انجام جابجایی‌های مداوم سرمایه بین آن‌ها، بی‌نیاز کند.

5- به عنوان آخرین فاکتور می‌توان از انجام هزینه کم برای تهیه کیف پول نام برد. کیف پول‌های گرم اکثرا رایگان هستند. اما کیف پول‌های سرد، هزینه‌ای از خریدار دریافت می‌کنند. قطعا یک هزینه اولیه کم برای خرید می‌تواند مخاطبان را به سمت یک برند خاص سوق دهد.

کلید عمومی و خصوصی در کیف پول ارز دیجیتال

وقتی صحبت از بلاک چین یا به طور کلی ارز دیجیتال به میان می‌آید، باید در مورد کلیدهای خصوصی و عمومی شنیده باشید. آن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از هر بلاک چین هستند. بدون این‌ها، کل ایده بلاک چین از بین خواهد رفت. حال کلید عمومی و خصوصی چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟ بیایید آن را بررسی کنیم.

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی یک کلید مخفی است که برای رمزگذاری و رمزگشایی پیام‌ها استفاده می‌شود. این کلید در کنار کلید عمومی کاربرد و استفاده دارد. همچنین در نظر داشته باشید کلید خصوصی باید همیشه خصوصی نگه داشته شود و هرگز نباید آن را با کسی به اشتراک گذاشت.

در مبحث دارایی‌های دیجیتالی، کلیدهای خصوصی توسط کیف پول ارز دیجیتال برای محافظت از دارایی آن کیف استفاده می‌شود. از آنجایی که کلیدهای خصوصی را نمی‌توان مهندسی معکوس کرد، آن‌ها بدون هیچ گونه چون و چرایی، از دارایی شما محافظت می‌کنند.

به عنوان مثال، کیف پول بیت کوین دارای یک کلید خصوصی مرتبط با آن است. هنگامی که یک کیف پول جدید ایجاد می‌کنید، کلید خصوصی و کلید عمومی جدیدی به همراه آن تولید می‌شوند. هنگامی دریافت کلید خصوصی، باید از آن در مکانی امن نسخه نگهداری و حتما یک پشتیبان تهیه کنید.

توجه: اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، نمی‌توانید به کیف پول خود یا وجوه آن دسترسی داشته باشید. همچنین فکر بدی نیست که از آن با نوشتن بر روی تکه‌ای کاغذ (و نگهداری در مکانی که فقط خودتان می‌دانید) و یا چاپ کردن آن، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

کلید عمومی چیست؟

از سوی دیگر، کلید عمومی فقط برای رمزگذاری پیام استفاده می‌شود. می‌توان آن را با هدف رمزگذاری پیام‌ها برای افراد دیگر ارسال کرد. هنگامی که فرستنده پیامی را با استفاده از کلید عمومی شما رمزگذاری می‌کند، شما می‌توانید فقط با استفاده از کلید خصوصی خود، قفل آن را باز کنید.

برای درک نحوه عملکرد این کلیدها، اجازه دهید به دو نوع از انواع رمزگذاری نگاهی بیندازیم.

رمزگذاری نامتقارن

رمزگذاری نامتقارن با تولید یک جفت کلید خصوصی و عمومی کار می‌کند. این نوع رمزگذاری، یک الگوریتم رمزنگاری است که به شما امکان ارسال پیام را می‌دهد. در این الگوریتم نمی‌توان کلید خصوصی را از روی کلید عمومی حدس زد. از طرف دیگر، کلید خصوصی با استفاده از رمزگذاری به صورت ایمن در نرم‌افزار کیف پول ارز دیجیتال و یا بلاک چین ذخیره می‌شود.

رمزگذاری متقارن

رمزگذاری متقارن فقط روی کلیدهای خصوصی کار می‌کند. این مدل، برای رمزگذاری داده‌ها در سرور بسیار مفید است.

رمزگذاری متقارن و نامتقارن می‌توانند با هم کار کنند. به عنوان مثال، یک رمزگذاری نامتقارن برای ارسال کلیدهای خصوصی از طریق شبکه استفاده می‌شود. پس از رسیدن به مقصد، از کلیدهای خصوصی می‌توان برای رمزگشایی و رمزگذاری داده‌ها استفاده کرد. کلید خصوصی ایمن می‌ماند، زیرا با استفاده از رمزگذاری نامتقارن ارسال می‌شود.

کل فرآیند زمانی شروع می‌شود که شخصی تصمیم می‌گیرد برای شما سکه از طریق شبکه بلاک چین بفرستد. شما به عنوان یک کاربر، فقط به کلید خصوصی و کلید عمومی خود دسترسی دارید. کلیدها دنباله‌ای طولانی از اعداد صحیح و حروف هستند. بیایید نگاهی به کلید رمزگذاری 512 بیتی بیندازیم:

KaPdSgVkYp2s5v8y/B?E(H+MbQeThWmZq4t6w9z$C&F)J@NcRfUjXn2r5u8x!A%D

این کلید به صورت تصادفی از سیستم Encryption Key Generator تولید می‌شود. پس از شروع یک تراکنش، بلاک چین امضایی تولید می‌کند تا اطمینان حاصل کند که تراکنش بدون هر گونه تغییر یا هزینه مضاعف و به خوبی انجام می‌شود. سپس از این امضا برای تایید معامله استفاده می‌شود.

انتقال پیامی با محتوای "سلام علی" از رضا به علی، با دخالت کلید عمومی و خصوصی و نحوه رمزنگاری و رمزگشایی آن

در این عکس به زبان ساده، توضیحی پیرامون کلید عمومی و کلید خصوصی ارائه شده است. به این شکل که رضا قصد دارد پیامی با متن “سلام علی” را برای علی ارسال کند. این پیام پس از ارسال، توسط کلید عمومی علی، رمزگذاری می‌شود. همان‌طور که در شکل نشان داده شده، متن این پیام به رشته‌ای از اعداد و حروف تبدیل می‌شود. پس از رسیدن این پیام به علی، رشته اعداد و حروف توسط کلید خصوصی علی، رمزگشایی شده و متن اصلی برای علی قابل دیدن خواهد شد.

حال به بررسی انواع کیف پول ارز دیجیتال و معرفی چند نمونه از هر کدام می‌پردازیم.

کیف پول گرم

همانطور که گفته شد فاکتور اصلی این دسته، اتصال مداوم به اینترنت است. این ویژگی باعث می‌شود که کاربر هر لحظه بتواند به دارایی خود دسترسی داشته باشد. کیف پول ارز دیجیتال گرم در 3 دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شود: نرم‌افزارهای تلفن همراه، نرم‌افزارهای رایانه‌ها و برنامه‌های تحت وب. در ادامه مثال‌هایی برای هر کدام عنوان می‌کنیم.

Trust Wallet

تراست ولت، یکی نرم‌افزار کیف پول گرم محبوب و پرکاربرد (حتی شاید بهترین!) که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این نرم‌افزار که هم برای اندروید و هم برای iOS ارائه شده، با ویژگی‌های خود مانند رابط کاربری خوب، مرورگر داخلی و امنیت بالا و غیره، کاربران حرفه‌ای و مبتدی را به سمت خود جذب کرده و در حال حاضر به عنوان یکی از چندین کیف پول ارز دیجیتال رسمی صرافی بزرگ بایننس به حساب می‌آید. این نرم‌افزار که دانلود آن کاملا رایگان است، با دسترسی به صرافی‌هایی نظیر پنکیک سواپ، امکان تبدیل رمز ارزهای مختلف به یکدیگر را به کاربران می‌دهد.

از مهمترین رمز ارزهای پشتیبانی شده توسط این نرم‌افزار می‌توان بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، بایننس کوین، ریپل، استلار، ترون و لایت کوین را نام برد. همچنین با زیرساخت‌های ایجادشده در Trust Wallet، بلاک چین‌های بایننس اسمارت چین، اتریوم و غیره را پشتیبانی می‌کند که به طبع تمامی توکن‌ها و رمز ارزهای تحت شبکه ERC-20، TRC-20 و BEP-20 را می‌توان در آن ذخیره کرد. از نقاط ضعف این نرم‌افزار می‌توان به عدم وجود نسخه قابل اجرا در رایانه اشاره کرد. کاربران می‌توانند تراست ولت را از گوگل پلی و اپ استور دانلود کنند. همچنین سایت رسمی خود نرم‌افزار به آدرس www.trustwallet.com در دسترس کاربران است.

Mycelium

یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای کیف پول ارز دیجیتال، نرم‌افزار مایسلیوم است. این کیف پول گرم که برای ذخیره‌سازی بیت کوین به‌وجود آمد، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. از ویژگی‌های آن می‌توان به متن باز بودن (Open Source) آن اشاره کرد. اتصال به کیف پول‌های سرد و سخت‌افزاری و ایجاد آدرس جدید در انتهای هر فرآیند تراکنش که امنیت کاربران را بالاتر می‌برد، از دیگر ویژگی‌های آن است. اما نقطه ضعف آن در کنار پشتیبانی محدود از ارزهای دیجیتال، رابط کاربری سخت و غیرگرافیکی آن است که کار را برای کاربر غیرحرفه‌ای سخت می‌کند.

شروع کار این نرم‌افزار، با پشتیبانی از رمز ارز بیت کوین (BTC) بود، اما به مرور زمان شبکه ERC-20 به آن اضافه شد تا بتواند از رمز ارزها و توکن‌های بیشتری مانند اتریوم نیز پشتیبانی کند. این نرم‌افزار نیز مانند تراست ولت، فقط نسخه اندروید و iOS دارد که هم می‌توان از گوگل پلی و اپ استور و هم سایت خود نرم‌افزار به آدرس www.wallet.mycelium.com آن را تهیه کرد.

Coinbase

صرافی کوین بیس فعالیت خود را سال‌ها قبل آغاز کرد. اما مدتی بعد، به دلیل رشد دنیای رمز ارزها و نیاز کاربران به ولت مطمئن، نرم‌افزار خود را برای دو سیستم عامل اندرید و iOS منتشر کرد. محبوبیت صرافی کوین بیس باعث گسترش تعداد مخاطبان نرم‌افزار کیف پول ارز دیجیتال آن شد. امنیت بالا در کنار رابط کاربری جذاب برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها، همچنین کارمزد کم تراکنش‌ها، ویژگی‌های این نرم‌افزار هستند.

تعداد سرمایه‌گذاران بالا و پشتیبانی صرافی‌های گوناگون از این نرم‌افزار، اعتبار کوین بیس را افزایش داده است. این نرم‌افزار در کنار پشتیبانی از ارزهای دیجیتال اصلی مثل بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و استلار، از شبکه ERC-20 و کلیه رمز ارزهای آن پشتیبانی می‌کند. اما از معایب آن می‌توان به تعداد کمتر رمز ارزهای پشتیبانی شده نسبت به همنوعان خود اشاره کرد. می‌توان از سایت نرم‌افزار کوین بیس (www.wallet.coinbase.com)، همچنین اپ استور و گوگل پلی برای دریافت فایل قابل نصب روی تلفن‌های همراه اقدام کرد.

SafePal

کیف پول سیف پل که از سال 2018 عرضه شده، یکی از مناسب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است. در کنار پشتیبانی گسترده از رمز ارزهای متفاوت و شبکه‌های مختلفی مانند اتریوم و بایننس اسمارت چین و ترون، از امنیت بالایی نیز برخوردار می‌باشد. این نرم‌افزار تاکنون فقط برای تلفن‌های همراه ارائه شده و هنوز خبری از نسخه دسکتاپ و تحت وب آن نیست. اما به صورت کیف پول سخت‌افزاری نیز موجود و در دسترس کاربران است. سیف پل یکی از متفاوت‌ترین کیف پول‌های رمز ارزی برای ما ایرانیان به شمار می‌رود. دلیل آن دسترسی به صرافی بایننس از طریق نرم‌افزار آن است. در سال‌های اخیر و به دلیل اجرای تحریم‌ها، صرافی بزرگ بایننس، ایران را از کشورهای شناخته‌شده‌ی خود خارج کرد.

این عمل که محدودیت بزرگی برای ایرانیان فعال در حوزه ارزهای دیجیتال ایجاد کرده، باعث شد تا کاربران ایرانی مجبور به استفاده از روش‌های مختلفی برای اتصال به بایننس شوند. این کیف پول ارز دیجیتال با ایجاد یک راه ارتباطی امن بین کاربران و صرافی بایننس بدون انجام فرآیند احراز هویت، کمک شایانی به کاربران فضای رمز ارزها در سراسر جهان مخصوصا کاربران ایران کرده است. کاربر پس از نصب و ایجاد کیف پول خود، می‌تواند به استفاده مستقیم از صرافی بایننس پرداخته و خرید و فروش ارز دیجیتال خود را انجام دهد. مانند نرم‌افزارهای معرفی شده قبلی، می‌توان این ولت را از طریق سایت آن به آدرس www.safepal.io همچنین گوگل پلی و اپ استور دانلود کرد.

عکس کیف پول سخت افزاری سیف پل با اسم آن، که در کنار اسم و لوگو صرافی بایننس قرار دارد و ارتباط این دو را نشان می دهد

Atomic Wallet

یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای کیف پول ارز دیجیتال، نرم‌افزار اتمیک یا اتمیک ولت است. مانند بعضی از همنوعان خود، محیط و رابط کاربری قوی برای هر دو دسته کاربران مبتدی و حرفه‌ای و همچنین امنیت بالا (طبق گفته‌های تیم توسعه‌دهنده)، ویژگی‌های اولیه آن هستند. یک ویژگی جذاب این کیف پول، صرافی غیر متمرکز درون نرم‌افزار با عنوان Atomic Swap است. یعنی کاربر برای مبادلات ارز دیجیتال و خرید و فروش آن‌ها، نیازی به اتصال به یک صرافی خارج از محیط کیف پول ندارد و داخل نرم‌افزار می‌تواند به این امور رسیدگی کند.

البته این قسمت مدتی است که غیر فعال شده، اما توسعه‌دهندگان اتومیک وعده بازگشت آن را با امکانات و کارایی بالاتر داده‌اند. اتمیک تقریبا اکثر رمز ارزهای اصلی و مجموعا بیش از 500 کوین را پشتیبانی می‌کند، مانند بیت کوین، اتریوم، زد کش، اتریوم کلاسیک، ریپل و غیره. همچنین کلیه توکن‌های شبکه ERC-20 را می‌توان در آن ذخیره کرد. ناگفته نماند این کیف پول که برای سه سیستم عامل اندروید، iOS و ویندوز ارائه شده، کارمزد بالاتری نسبت به اکثر کیف پول‌های دیجیتال می‌گیرد که از نقاط ضعف آن به حساب می‌آید. سایت www.atomicwallet.io برای دانلود نرم‌افزار آن، در دسترس کاربران سراسر دنیا می‌باشد. همچنین گوگل پلی و اپ استور آن را ارائه می‌دهند.

Coinomi

یکی از بهترین کیف پول‌های مربوط به رایانه‌ها! کیف پول ارز دیجیتال کوینومی در ابتدا فقط برای تلفن‌های همراه عرضه شد. به مرور زمان و با ارائه نسخه رایانه‌ای برای هر سه سیستم عامل ویندوز، Mac و لینوکس، در کنار محیط کاربردی و طراحی خوب و امنیت مناسب، Coinomi توانسته جایگاه مهمی بین کیف پول‌های رمز ارزی پیدا کند. کوینومی از صدها دارایی دیجیتال مختلف اصلی و غیر اصلی پشتیبانی می‌کند.

همچنین این ولت نیز به صرافی غیر متمرکز درون برنامه‌ای مجهز است. متن باز نبودن، یکی از ویژگی‌های منفی برای آن به حساب می‌آید، که بحث امنیتی آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از طرف دیگر در بعضی موارد دیده شده که به‌روزرسانی دارایی‌های درون آن، زمان زیادی از کاربر می‌گیرد. کاربران می‌توانند با استفاده از سایت آن به نشانی www.coinomi.com نسخه‌های مختلف این نرم‌افزار را برای دستگاه‌های خود دانلود کنند. گوگل پلی و اپ استور نیز این نرم‌افزار را ارائه می‌دهند.

Electrum

الکتروم (Electrum) که در سال 2011 تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کیف پول‌های رمزنگاری امروزی است. همچنین یکی از معدود کیف پول‌های رمزنگاری باقی‌مانده است که فقط بیت کوین را پشتیبانی می‌کند، یعنی بیت کوین ارزی‌ست که الکتروم به طور منحصربه‌فردی برای پشتیبانی از آن تجهیز شده است. این کیف پول ارز دیجیتال، میزبان انواع مختلفی از ویژگی‌های امنیتی قوی است که خیلی از کیف پول‌های دیجیتال فاقد آن‌ها هستند و کاربران همچنین می‌توانند هزینه‌های خود را بسته به مدت زمانی که مایلند برای تکمیل تراکنش منتظر بمانند، تنظیم کنند؛ به زبان ساده کارمزد بیشتری بپردازید، تراکنش شما سریع‌تر انجام می‌شود.

یکی از بزرگترین ویژگی‌های کیف پول الکتروم این است که از کلاینت سبک (Light Client) استفاده می‌کند. کلاینت‌های سبک یا لایت، را می‌توان در عرض چند دقیقه راه‌اندازی کرد. از طرف دیگر این نوع کلاینت‌ها، فضای کمتری را نسبت به کلاینت‌های کیف پول دیجیتال قدیمی در رایانه شما اشغال می‌کنند. با استفاده از روش تأیید پرداخت ساده (SPV)، کیف پول الکتروم، تنها بخش‌هایی از بلاک چین را دانلود می‌کند، که بدون به خطر انداختن امنیت دارایی‌ها، تراکنش‌ها را سرعت ببخشد.

چند ویژگی مهم الکتروم

  1. منبع باز (Open Source) بودن این کیف پول، به این معنی که کد آن برای بررسی همه‌ی قسمت‌ها، در دسترس عموم است، که به ایجاد اعتماد و ایمنی بیشتر آن کمک می‌کند.
  2. کارمزد تراکنش سفارشی، به این معنی که کاربران می‌توانند کارمزدهای خود را هم بسته به مدت زمانی که مایلند برای تکمیل تراکنش منتظر بمانند و هم برای چندین نوع حساب کاربری مختلف، تنظیم کنند.
  3. تعامل و همسان‌سازی ساده با کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند KeepKey، Ledger و Trezor، برای ذخیره‌سازی آفلاین دارایی‌ها
  4. احراز هویت دو مرحله‌ای و پشتیبانی از حالت چند امضا (Multi Signature)

برای دانلود انواع مختلف نسخه‌های این نرم‌افزار کیف پول دیجیتال (اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس و پایتون)، می‌توانید به آدرس https://electrum.org مراجعه نمایید.

Blockchain.com

شاید بتوان گفت که سایت بلاک چین، بهترین کیف پول دیجیتال تحت وب است. این سایت که قدمت طولانی در این حوزه دارد و از سال 2011 فعالیت می‌کند، با اجرای چند اصل اولیه مهم مانند رابط کاربری مناسب و ساده‌سازی استفاده از سایت خود، توانسته کاربران بسیار زیادی جذب کند. این سایت از تعداد قابل توجهی از رمز ارزها و توکن‌های گوناگون پشتیبانی می‌کند. اما نکته مهم راجع به ولت‌های تحت وب، سطح پایین‌تر امنیت آن‌ها نسبت به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مربوط به ذخیره رمز ارزهاست. با این که توسعه‌دهندگان سایت بلاک چین توضیحات زیادی پیرامون بحث امنیت در سایت خود ارائه کرده‌اند، اما همچنان به دلیل ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران و بخش‌هایی از بلاک چین‌ها مربوط به کلید خصوصی افراد روی سرورها، امکان رخنه امنیتی و سواستفاده از آن‌ها وجود دارد.

Coinpayments.net

این سایت هم مانند سایت بلاک چین از سال‌ها قبل در زمینه دارایی‌های دیجیتال فعالیت دارد. اما بیشتر معروف شدن کوین پیمنت، به دلیل ارائه گسترده درگاه پرداخت به کاربران، سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی است. در این سایت می‌توان نزدیک به 800 رمز ارز مختلف را ذخیره‌سازی کرد. از طرف دیگر یکی از ویژگی‌های این سایت، امکان تعویض بعضی از رمز ارزها با ارز دیگر است، به این معنی که کاربر می‌تواند مشخص کند که ارز دیجیتال ورودی به کیف پول وی، به شکل خودکار به رمز ارز دیگری مثل بیت کوین تبدیل شوند. همچنین سرعت تایید تراکنش‌ها در این سایت مناسب و سریع است. یک نکته دیگر این است که سایت بعضا به کاربران خود ایردراپ تعلق می‌دهد. کارمزدها نیز در این سایت بسیار مناسب بوده و می‌توان آن را یکی از ارزان‌ترین انواع کیف پول ارز دیجیتال تحت وب دانست.

اما کاربران داخل ایران باید بسیار مراقب دارایی‌های خود در این سایت باشند، چرا که دیده شده حساب برخی افراد که از داخل ایران به این سایت متصل شده‌اند، بسته شده است.

MetaMask

یکی دیگر از کیف پول‌های دیجیتال گرم بسیار کاربردی، متامسک است. این کیف پول از شبکه بلاک چین اتریوم (تمام توکن‌های ERC-20) و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند. یکی از کاربردهای بسیار متفاوت و کارآمد کیف پول ارز دیجیتال متامسک این است که در کنار ارائه نرم‌افزار برای تلفن‌های همراه، می‌تواند بدون هرگونه فایل نصبی مجزا و فقط به عنوان یک افزونه (Extensions) بر روی مرورگرهای سیستم نصب شود. این عمل در کنار متصل کردن کاربران به صرافی‌هایی نظیر کوین بیس، شرایط خوبی برای استفاده افراد از آن ایجاد می‌کند.

کاربرد دیگر این نرم‌افزار برای افرادی است که بازی‌های رمز ارزی انجام می‌دهند، چرا که با پشتیبانی از بایننس اسمارت چین، می‌توان متامسک را به اکثر بازی‌های ارز دیجیتال متصل کرد و پاداش‌های بازی (رمز ارز و توکن) را در آن ذخیره کرد. پر واضح است که متامسک پشتیبانی کامل و حرفه‌ای از توکن‌های غیر مثلی یا همان NFT (Non-Fungible Token) ها را نیز انجام می‌دهد. پیشنهاد می‌شود که نرم‌افزار تلفن همراه و یا افزونه آن را از سایت www.metamask.io دانلود و نصب کنید.

کیف پول سرد

کیف پول سرد به دسته‌ای از ولت‌ها گفته می‌شود که بر خلاف کیف پول‌های گرم، به صورت آفلاین فعالیت خود را انجام می‌دهند. دو دسته اصلی این مدل کیف پول ارز دیجیتال، سخت‌افزاری و کاغذی است. در این مدل‌ها، دستورات جابجایی یا معامله به صورت آنلاین انجام می‌گیرد، اما در نهایت نگهداری کدهای دیجیتال افراد در یک قطعه‌ی سخت‌افزاری و یا روی کاغذ (در بعضی موارد فلز) خواهد بود. به طبع، امنیت این کیف پول‌ها از کیف پول گرم بیشتر است، اما بخاطر عدم دسترسی همیشگی کاربران به دارایی خود در کیف پول سرد، معمولا کیف پول گرم بیشتر مورد استقبال و استفاده‌ی افراد قرار می‌گیرد.

4 مدل مختلف از کیف پول های سخت افزاری در قالب usb flash یا حالت گرد را نشان می دهد

Ledger

کیف پول لجر یکی از بهترین، امن‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین انواع کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری موجود است. شرکت لجر که از شرکت‌های پیشگام و معتبر در حوزه تولید کیف پول سخت‌افزاری می‌باشد، تاکنون 2 نسخه اصلی از کیف پول‌های سرد خود را راهی بازار کرده است؛ Ledger Nano s و Ledger Nano x. این کیف پول‌ها که از دامنه گسترده‌ای از رمز ارزها پشتیبانی می‌کنند (بیش از 1800 ارز دیجیتال و توکن مختلف و بیشتر از هر کیف پول سخت‌افزار دیگری). همچنین گواهی CSPN (گواهینامه امنیت سایبری) را دریافت کرده‌اند که نشان‌دهنده امنیت بسیار بالای آن‌ها می‌باشد. این سخت‌افزار، هم از طریق USB و هم از طریق بلوتوث و نرم‌افزار لجر می‌تواند به رایانه‌ها و تلفن‌های همراه متصل شود. در کنار تمامی این امکانات، هزینه پایین این سخت‌افزار، تعداد طرفداران آن را بسیار زیاد کرده است.

Trezor

ترزور نیز مانند لجر یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای نگهداری دارایی دیجیتال افراد به حساب می‌آید. شرکت ترزور که اولین شرکت عرضه‌کننده عمومی کیف پول سخت‌افزاری برای بیت‌کوین محسوب می‌شود، 2 نسل از سخت‌افزار خود را منتشر کرده است که نام آن‌ها Trezor One و Trezor Model T می‌باشد. این کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری نیز از تعداد زیادی رمز ارز و توکن‌ پشتیبانی می‌کند. در سیستم امنیتی اصلی این سخت‌افزار، یک اسلاید برای کارت حافظه MicroSD قرار دارد که با رمزگذاری پین کیف پول، امنیت آن را در برابر حملات سایبری بالاتر می‌برد. Trezor Model T بسیار شبیه Ledger است، اما به کاربر این امکان را می‌دهد که به صرافی‌های شخص ثالث مانند Changelly و CoinSwitch مستقیماً دسترسی داشته باشد. از نقاط ضعف این کیف پول می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد که تقریبا 2 برابر ولت لجر هزینه دارد.

Bitaddress.org

اگر قصد دارید یک کیف پول کاغذی برای بیت کوین ایجاد کنید، یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از سایت “بیت آدرس” است. همان طور که عنوان شد، استفاده از کیف پول‌های سرد امنیت بالایی دارد. اما کیف پول‌های کاغذی با روش منحصر به فرد خود، تعریف جدیدی از امنیت به کاربر ارائه می‌کنند. به عنوان مثال روش ساخت Public Key و Private Key در این سایت به این شکل است که پس از ورود کاربر، از وی خواسته می‌شود که کلماتی تصادفی در یک فیلد مشخص بنویسد و یا شروع به جابه‌جا کردن نشان‌گر موس در صفحه کند. با حرکت موس در صفحه، سایت شروع به ایجاد سری کدهای اتفاقی می‌کند. باید تا 100درصد شدن پروسه، کاربر جابه‌جا کردن موس را ادامه دهد.

در انتها، سایت کد عمومی و خصوصی را به دو شکل ترکیب عدد و حروف و QR Code نمایش می‌دهد. کاربر می‌تواند هم آن‌ها را چاپ کند، و هم اینکه به شکل عکس یا اسکرین شات نگهداری کند. برای معامله یا جابجایی دارایی خود در این کیف پول، کافیست کاربر کلید خصوصی خود را در ولت‌های نرم‌افزاری وارد کند و یا QR Code آن را اسکن کند. با وجود امنیت بالای این روش، عدم دسترسی لحظه‌ای به دارایی و امکان مفقودی و خراب شدن کاغذ مربوط به این مدل کیف پول ارز دیجیتال، از نقاط ضعف این مدل به شمار می‌رود.

منابع دیگر کیف پول کاغذی

برای ایجاد کیف پول کاغذی سایت‌های دیگری نیز وجود دارند، مانند www.walletgenerator.net و www.bitcoinpaperwallet.com . اما به دلیل قرار گرفتن این سایت‌ها در لیست هشدار دامنه متامسک (MetaMask)، به کاربران پیشنهاد می‌کنیم تا رفع کامل اتهام وارده به آن‌ها، فقط از سایت بیت آدرس استفاده کنند. این موضوع که سایت‌های عنوان شده در لیست متامسک قرار گرفته‌اند، به نشانه کلاهبرداری قطعی در آن‌ها نیست. اما ممکن است توسط سیستم آشکارساز فیشینگ اتریوم شناسایی شده باشند و یا احتمال دارد که یک عامل مخرب، آن‌ها را تهدید کند. پس فعلا در استفاده از آن‌ها، احتیاط واجب است.

Keystone Pro

بهترین گزینه برای DeFi، NFT و همچنین برای تمام زنجیره‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM)

کی استون پرو، یک کیف پول سرد ارز دیجیتال با قابلیت Air-Gapped است به این معنی که کاملا ایزوله بوده و هیچگاه نیازمند به اتصال به دستگاه دیگری نیست. این مسئله به خودی خود، امنیت این ولت را به شدت افزایش می‌دهد. این دستگاه دارای صفحه نمایش لمسی چهار اینچی، سیستم عامل متن باز و حسگر اثر انگشت است. همچنین این کیف پول سرد، استاندارد تراکنش بیت کوین با امضای جزئی (PSBT) را برای ایجاد امنیت بیشتر در برابر حملات مخرب ارائه می‌دهد. کی استون یک کیف پول سرد است که با استاندارد BIP-32 و BIP-39 و BIP-44 مطابقت دارد. همچنین می‌توان در این دستگاه، کدهای QR را به فرآیند تایید تراکنش‌ها اضافه کرد. کیف پول کی استون پرو یکی از بهترین مدل‌های کیف پول ارز دیجیتال است که خطر حمله یا ایجاد مشکل بدافزارها را کاهش داده و قابلیت‌های امنیتی خوبی ارائه می‌دهد.

ابعاد کی استون، 112 در 65 در 18 میلی‌متر و وزن آن حدود 115 گرم است. بدنه آن از فایبرگلاس ساخته شده و یک دستگاه ضد آب برای ذخیره کلیدهای عمومی و خصوصی و دارایی‌های شما به حساب می‌آید، که به طور کامل از فولاد ضد زنگ درجه 304 ساخته شده است. کیف پول کی استون پرو دارای باتری‌های جداشدنی است که به شما در جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی باتری یا بدنه دستگاه، کمک می‌کند.

یک مزیت ویژه در این کیف پول سرد، مکانیزم خود تخریبی و ضد دستکاری است که از هرگونه نفوذ هکرها جلوگیری می‌کند. اما بزرگترین عیب این دستگاه، هزینه بالای آن است که در زمان نوشتن این مقاله، هر عدد کیف پول Keystone Pro، قیمتی در حدود 169 دلار دارد.

Cool Wallet

شرکت CoolBitX در اقدامی جالب، کیف پولی متفاوت از تمامی موارد معرفی شده در این مقاله طراحی کرده است که به تشریح آن می‌پردازیم. این کیف پول ارز دیجیتال که از طریق اتصال بلوتوث به تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد، شکل ظاهری مانند کارت بانکی دارد و به راحتی می‌توان آن را حمل و جابجا کرد. پشتیبانی از تعداد قابل توجهی رمز ارز و توکن، همچنین پشتیبانی از کلیه توکن‌های شبکه ERC-20، از دیگر قابلیت‌های این کیف پول است.

همچنین با ایجاد اکسچنج داخلی، کاربر را در تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر یاری می‌کند. ویژگی خوب دیگر این کیف پول، ورود 3 مرحله‌ای به آن است. این کار، امنیت بسیار بالایی برای دارایی کاربر ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که در صورت مفقود شدن این کارت، کاربر از طریق سایت این شرکت و ورود اطلاعات امنیتی خود، می‌تواند دارایی خود را بازگردانی کند، که این ویژگی بسیار مهمی برای کاربران به حساب می‌آید. در رابطه با بدنه این ولت می‌توان گفت که قالب اصلی آن از جنس پلاستیک و ضد آب است و روی بدنه، یک دکمه فیزیکی تعبیه شده که در هر لحظه، موجودی داخل آن را نمایش می‌دهد.

گوشی تلفن همراه که از وسط خم شده تا تعدادی سکه بیت کوین را داخل خود نگه دارد و به معنی کیف پول نرم افزاری در موبایل ها است و روی پسزمینه برد pcb قرار دارد

امنیت ولت‌های دیجیتالی

در طول این مقاله، مواردی برای افزایش سطح امنیت کیف پول‌های دیجیتال مطرح شد. اما به دلیل اهمیت بالای این موضوع، در این بخش به شکل خلاصه و مجزا، آن را بررسی می‌کنیم.

امنیت در ولت‌ها چند بخش کلی دارد. ابتدا باید بدانید که کلاهبرداران همیشه در تلاش برای جعل این برنامه‌ها هستند (البته در کیف پول‌های گرم). پس به خاطر داشته باشید که همیشه کیف پول نرم‌افزاری را فقط از منابع معتبر تهیه کنید. معتبرترین منابع، خود سایت ارائه‌دهنده کیف پول، پلی استور گوگل (Play Store) و اپ استور آیفون (App Store) هستند.

موضوع بعدی، دقت در انتخاب لینک‌های کلیک شده و بدافزارها است. یکی از روش‌های رایج در سال اخیر در سرقت دارایی‌های دیجیتال کاربران، تغییر آدرس مقصد برای جابه‌جایی رمز ارز می‌باشد. در این روش، کاربر با کلیک روی لینک‌های اشتباه یا استفاده از بدافزارهای تبلیغ شده، به شکل ناخودآگاه اجازه می‌دهد یک ویروس وارد تلفن همراه یا لپتاپ او شود. این ویروس هیچ مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌کند و کاربر حتی متوجه حضور آن نمی‌شود. اما در لحظه‌ای که کاربر آدرس یک کیف پول را کپی کرده تا برای آن آدرس، جابه‌جایی داشته باشد. در مرحله نهایی این جابه‌جایی، این ویروس آدرس مقصد را به آدرسی که برای آن برنامه‌ریزی شده، تغییر می‌دهد. اینگونه اگر کاربر متوجه این تغییر آدرس نشده باشد، دارایی‌های خود را به آدرس اشتباه (آدرس ولت کلاهبرداران) ارسال می‌کند.

در نهایت مطمئن شوید که ولت انتخاب شده توسط شما، حتما با فرآیند و روش فعالیت شما در حوزه ارزهای دیجیتال همخوانی دارد. چراکه این کار باعث ارتباط بهتر شما با کیف پول، عدم نیاز به تغییر آن در بازه زمانی کوتاه و در نتیجه امنیت بالاتر دارایی‌های شما خواهد شد. همچنین از محفوظ بودن کلید خصوصی ولت خود در برابر دسترسی سایر افراد، اطمینان کامل حاصل کنید.

جمع‌بندی

ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها، سرمایه ما هستند، پس باید به شکلی دقیق مراقب آن‌ها باشیم. اما همیشه بخاطر داشته باشید که تنها انتخاب یک ولت مطمئن و کاربردی، مهم نیست. این موضوع که کاربر، خود نیز موارد مربوط به امنیت کیف پول ارز دیجیتال را رعایت کند، بسیار مهم است. به عنوان مثال هیچگاه کلید خصوصی خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهد و یا مراقب کلاهبرداران سیستم فیشینگ یا کت فیشینگ باشد.

پس برای دوری از بیشتر مشکلات مربوط به کیف پول‌های دیجیتال، مراقب رفتار و تصمیمات شخصی باشید و همچنین کیف پول مطمئن و مناسب شرایط خود انتخاب کنید.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها