آموزش نصب و استفاده از کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet)

تیم بیدارز

مقدمه
تعداد کاربران ارزهای دیجیتال روزانه در حال افزایش است. این مسئله، جایگاه و اهمیت کیف پول‌های دیجیتال را بالا می‌برد. همچنین به دلیل تنوع این نرم‌افزارهای ذخیره‌سازی دارایی دیجیتال، معروف شدن و افزایش تعداد مخاطبان آن‌ها در گرو ارائه امنیت سطح بالا، رابط کاربری بهتر و امکانات بیشتر است. امروز قصد داریم تا یک کیف پول دیجیتال غیر متمرکز بسیار مشهور و پر مخاطب، یعنی اتمیک والت (Atomic Wallet) را بررسی کنیم و با نحوه کار آن آشنا شویم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet)

پلتفرم مبادله ارزهای دیجیتال اتمیک ولت دارای بیش از 500 سکه رمزنگاری است. این کیف پول در اصل یک صرافی غیر متمرکز است که اقدامات امنیتی مؤثری را در اختیار کاربران قرار داده و یک رابط کاربری مناسب برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند. کیف پول اتمیک خدماتی مانند مبادله آسان 60 دارایی رمزنگاری به علاوه، دارایی‌های سیستم اثبات سهام (PoS) و ارزهای فیات را از 18 بازار برجسته جهانی ارائه می‌دهد. هدف اصلی اتمیک ولت، تولید یک قلمرو قوی و چند کاربرده است که بتواند پشتیبانی و دسترسی گسترده ارزهای دیجیتال را تسریع کند. این کیف پول با حفظ حریم خصوصی به عنوان یک عملکرد مهم برای ایجاد یک شبکه قابل اعتماد از کاربران، الزامات Know Your Customer یا همان KYC (احراز هویت) را اعمال نمی‌کند. همچنین به گفته‌ی تیم توسعه‌دهنده، به شکل سالانه پلتفرم کیف پول اتمیک 23 درصد سود برای استیک کردن (Staking) به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. معامله‌گران Atomic مجاز هستند از دارایی‌های خود برای استیک کردن استفاده کنند، مانند ارزهای دیجیتال Cosmos، Tezos، و بسیاری از سکه‌ها و توکن‌های دیگر.

کیف پول اتمیک در حوزه کریپتو محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ویژگی‌های کلیدی آن بر روی سواپ اتمیک است که یک تبادلگر در شبکه DeFi به حساب می‌آید. صرافی سوآپ اتمیک در سال 2017 توسط یک متفکر حوزه ترکیب تکنولوژی و خدمات مالی، مدیر عامل مجموعه Changelly، کنستانتین گلادیچ راه اندازی شد.

کیف پول اتمیک با استفاده از کارت‌های بانکی کاربران، معامله توکن‌های رمزنگاری مانند اتریوم (ETH)، بیت کوین (BTC) و لایت کوین (LTC) را انجام می‌دهد. کیف پول اتمیک از طیف گسترده‌ای از سیستم عامل‌ها از جمله ویندوز، MacOS و همچنین لینوکس پشتیبانی می‌کند. در واقع، کیف پول اتمیک تعدادی از توزیع‌های زیرمجموعه لینوکس از جمله اوبونتو، دبیان و فدورا را پشتیبانی می‌کند. در تلفن‌های همراه، کیف پول اتمیک را می‌توان هم از فروشگاه گوگل و هم از اپ استور برای دستگاه‌های اندروید و iOS دانلود کرد.

این کیف پول همچنین یک توکن مخصوص به خود با نام اختصاری AWC دارد که با توجه به پیشرو بودن کیف پول اتمیک، انتظارات خوبی از آینده این ارز پیش‌بینی می‌شود. تعداد کل قابل عرضه از توکن AWC، 100،000،000 واحد است که تاکنون بیش از 10 میلیون از این تعداد عرضه شده است. این توکن در صرافی یونی سواپ و Binance DEX ارائه می‌شود. با سکه‌های AWC می‌توان در برنامه جانبی Atomic که با عنوان کمپین‌های Bounty شناخته می‌شوند و همچنین برای Airdrop ها، مشارکت داشت. این توکن برای دارندگان ارز دیجیتال اتمیک، ویژگی‌هایی مانند دسترسی به میز معاملات، پاداش‌های کمپین مشارکتی و غیره به ارمغان می‌آورد.

کیف پول اتمیک برای چه ارزهای دیجیتالی مناسب است؟

همان‌طور که عنوان شد این کیف پول از تعداد بیش از 500 ارز دیجیتال گوناگون پشتیبانی می‌کند و هرروزه تعداد این ارزهای دیجیتال توسط تیم پشتیبانی آن بیشتر می‌شود که تعدادی از پرمخاطب‌ترین این ارزها عبارتند از:

Bitcoin، Ethereum، Litecoin، Bitcoin Cash، Ripple، Stellar، EOS، Tether USD، Cardano، Bitcoin SV، Tron، Dash، NEO، Vechain، OmiseGo، Monero، Cosmos، Chainlink، Brave Attention Token، Binance Coin، Tezos و غیره.

مزایا و معایب کیف پول اتمیک

شاید بتوان یکی از بزرگترین مزیت‌های کیف پول اتمیک را مناسب بودن آن برای کاربران مبتدی دانست. این مسئله چند دلیل دارد، مثل این موضوع که اتمیک رایگان است و اگر از قبل دارایی‌های رمزنگاری شده را نداشته باشند، امکان خرید مستقیم ارز دیجیتال از طریق کیف پول را فراهم می‌کند. این مسئله برخلاف کیف پول‌‌های دیجیتالی دیگر مانند Exodus است که از شما می‌خواهد برای هر فعالیتی در حوزه ارزهای دیجیتال، ابتدا دارایی‌های رمزنگاری شده را از طریق صرافی شخص ثالث خریداری کنید و آن‌ها را به کیف پول ارسال کنید. علاوه بر این، با راه‌اندازی بسیار آسان برای همه کاربران، کیف پول به شما این امکان را می‌دهد که تقریبا هر سکه و توکنی را مبادله کنید. این موضوع به دلیل ادغام صرافی اتمیک سواپ (Atomic Swap) در این کیف پول امکان‌پذیر شده است. از طرف دیگر صرافی اتمیک غیر متمرکز است، بنابراین تمام دارایی‌های شما در بلاک چین ذخیره می‌شوند، در حالی که کلیدهای خصوصی شما رمزگذاری شده و داخل دستگاه شما با عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای به عنوان پشتیبان (در صورت گم شدن کلمه‌ی عبور) ذخیره و نگهداری خواهند شد.

اما در کل و به شکل خلاصه می‌توان مزایا و معایب کیف پول اتمیک را به شکل زیر تشریح کرد:

مزایا

  1. پشتیبانی از بیش از 500 ارز دیجیتال و توکن گوناگون
  2. کلیدهای خصوصی شما رمزگذاری شده و در دستگاه شما ذخیره می‌شوند
  3. برای استفاده همه کاربران حتی مبتدیان بسیار ساده است
  4. با اکثر سیستم عامل‌ها مانند ویندوز مک اندروید لینوکس و iOS سازگار است
  5. امکان خرید ارز را از داخل خود کیف پول فراهم می‌کند

معایب

  1. امکان خرید ارزهای دیجیتال خاصی از داخل خود کیف پول فراهم است و تعداد این ارزها کم است
  2. از کیف پول‌های سخت‌افزاری پشتیبانی نمی‌کند (شاید این مورد بزرگترین ضعف این پلتفرم باشد)
  3. بخش پشتیبانی برای کاربران ضعیف است

امنیت کیف پول اتمیک

با توجه به عملکرد کیف پول‌های ارز دیجیتال برتر، کاربران می‌توانند امنیت دارایی‌های رمزنگاری خود را از طریق کلیدهای خصوصی تقویت کنند. این موضوع به افراد اجازه دسترسی کامل به دارایی‌هایشان را ارائه می‌دهد و در طرف مقابل، دسترسی و کنترل دارایی‌ها را از کیف پول‌های دیجیتالی سلب می‌کند. وجوه کاربران برای یک تراکنش ایمن در شبکه بلاک چین ادغام می‌شود. علاوه بر این، تمام فرآیند سرمایه‌گذاری‌های تجاری کاربر مانند تاریخچه تراکنش‌ها در این کیف پول، قابل پیگیری و بازبینی است.

اولین مرحله از امنیت کیف پول اتمیک، رمز عبور ایجاد شده توسط کاربر است. این رمز عبور برای دسترسی به نرم‌افزار اتمیک و انجام هر کاری داخل آن، مورد نیاز است. سیستم پشتیبان‌گیری از رمز عبور ایجاد شده توسط کاربر، یک عبارت پشتیبان 12 کلمه‌ای است که به طور تصادفی تولید می‌شود و در صورت گم شدن یا سرقت دستگاه شما، می‌تواند برای بازیابی و دسترسی به کیف پول مورد استفاده قرار گیرد. تمام داده‌های ذخیره شده در دستگاه کاربر یا ارسال شده هنگام انجام تراکنش، کاملا رمزگذاری می‌شود. کیف پول اتمیک از مدل رمزگذاری AES و TLS برای اطمینان از تراکنش‌های امن استفاده می‌کند. همچنین داده‌ها در سرورها ذخیره نمی‌شوند و کیف پول اتمیک کلیدهای خصوصی شما را ذخیره نمی‌کند و به آن‌ها دسترسی ندارد، به این معنی که امنیت شما در دستان خود شماست.

آموزش کار با کیف پول اتمیک ولت

در بالا عنوان شد که نرم‌افزار اتمیک برای سیستم عامل‌های گوناگونی عرضه شده است که با مراجعه به سایت نرم‌افزاری مربوط به هر کدام، می‌توان این کیف پول را دانلود و نصب کرد. در این بخش ما به بررسی مرحله به مرحله دانلود و نصب و کار با اتمیک ولت در سیستم عامل اندروید می‌پردازیم.

به منظور دانلود و نصب این نرم‌افزار در گوشی‌های همراه اندرویدی، کافیست به گوگل پلی استور در گوشی خود مراجعه کرده و با جستجوی عبارت Atomic Wallet، فایل این نرم‌افزار را دانلود و سپس نصب کنید.

پس از نصب و راه‌اندازی اولیه، در صفحه اول نرم‌افزار با دو گزینه مواجه می‌شویم: CREATE NEW WALLET و Restore from backup

برای ساخت کیف پول اتمیک باید روی گزینه اول کلیک کنید.

در صفحه بعد، نرم‌افزار از شما می‌خواهد که یک کلمه عبور تعیین کنید. پس از وارد کردن کلمه عبور روی گزینه SET کلیک کنید.

به منظور اطمینان از درست وارد کردن این عبارت، در صفحه بعد اتمیک از شما می‌خواهد که کلمه عبور خود را مجددا وارد کنید. سپس روی گزینه CONFIRM کلیک کنید.

اندکی زمان می‌برد تا نرم‌افزار بخش‌های گوناگون خود را به‌روزرسانی و کامل کند. سپس با صفحه عبارت 12 کلمه‌ای بازیابی مواجه می‌شوید. حتما این کلمات را یادداشت کرده و در جای مناسبی دور از دسترس دیگران نگهداری کنید. یکی از مهم‌ترین نکات در حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال شما، همین نکته است.

همچنین با انتخاب گزینه COPY TO CLIPBOARD می‌توانید این کلمات را در حافظه گوشی و به شکل موقت ذخیره کرده، سپس به یک مکان شخص مثل بخش Notes گوشی انتقال دهید. با کلیک روی گزینه Start using Atomic وارد بخش اصلی کیف پول می‌شوید.

طبق عکس بالا، گزینه‌های مختلف صفحه اصلی کیف پول اتمیک شماره‌گذاری شده است که به ترتیب هر کدام را تشریح می‌کنیم:

شماره 1 – بخش تنظیمات نرم‌افزار است که شامل گزینه‌هایی مانند خرید توکن AWC، عضویت در سامانه‌ی اعضا برای کاربرانی که AWC یا BNB دارند، گزینه تعیین ارز پایه برای نرم‌افزار، اضافه کردن توکن به شکل دستی، همچنین تنظیمات بخش امنیتی، گزینه خروج از حساب کاربری، بخش پشتیبانی و غیره می‌شود. (برای تعیین رمز ورود به نرم‌افزار یا نوع ورود از طریق تشخیص چهره یا اثر انگشت، از بخش Security در تنظیمات اقدام کنید. همچنین در صورتی که 12 کلمه مربوط به بازگردانی کیف پول را فراموش کردید، از مسیر تنظیمات و Security و Private Keys & Backup می‌توانید پس از وارد کردن رمز عبور خود، مجدد آن‌ها را مشاهده کنید.)

شماره 2 – نمایش‌دهنده خالص دارایی‌های کاربر در لحظه و به شکل دلاری می‌باشد.

شماره 3 – این گزینه مربوط به فیلتر نمایش‌دهنده ارزهای دیجیتال در صفحه اصلی اتمیک والت است. از این بخش می‌توانید انتخاب کنید که چه ارزهایی در صفحه اول کیف پول نمایش داده شوند و یا اینکه ترتیب نمایش بر اساس ارزش کوین‌ها از کم به زیاد باشد یا برعکس.

شماره 4 – گزینه‌ای برای به‌روزرسانی قیمت لحظه‌ای ارزهای لیست شده و خالص دارایی کاربر است.

شماره 5 – برای پیدا کردن اسم یک ارز خاص در لیست صفحه اصلی، باید نام آن ارز دیجیتال را در این قسمت جستجو کنید.

شماره 6 – در این بخش تاریخچه‌ی تمامی نقل و انتقالات کاربر و همچنین خرید و فروش‌های او نمایش داده می‌شود.

شماره 7 – برای تبدیل رمزارزهای گوناگون موجود در این کیف پول به یکدیگر، از این قسمت باید استفاده شود. کافیست در بخش You send، ارز مورد نظرتان برای تعویض را انتخاب کنید و در بخش You get ارز نهایی را تعیین کنید، سپس مقدار (تعداد واحد) مد نظر خود برای تعویض را نیز مشخص کنید تا به قیمت لحظه‌ای، این فرآیند انجام گیرد.

شماره 8 – از این بخش برای خرید ارزهای مشخص شده در اتمیک از طریق کارت بانکی افراد و یا Credit Card ها می‌توان استفاده کرد. تنوع ارزهای قابل خرید در این بخش زیاد نیست، اما به شکل مستقیم از طریق سایت Simplex.com انجام می‌گیرد. تنها کافیست مقدار دلاری که می‌خواهید به ارز دیجیتال تبدیل کنید را وارد کرده و ارز نهایی را نیز انتخاب کنید سپس برای نهایی کردن فرآیند، به سایت عنوان شده متصل می‌شوید.

شماره 9 – بخش مربوط به استیک کردن: در این بخش در کنار مشاهده درصد سود حاصل از ارزهای قابل استیک در اتمیک ولت، با کلیک روی هر کدام، می‌توانید آن را فعال کنید. البته تنها در صورتی می‌توان از این بخش استفاده کرد که مقداری از ارز دیجیتال مد نظر برای استیک کردن را در کیف پول خود موجود داشته باشید.

همچنین با کلیک روی هر کدام از ارزهای دیجیتال لیست شده در صفحه اول نرم‌افزار (بخش Wallet)، در کنار مشاهده چارت نوسانات قیمتی در بازه‌های زمانی گوناگون، می‌توانید اقدامات مربوط به ارسال یا دریافت آن ارز را انجام دهید. برای ارسال کافیست روی گزینه SEND کلیک کنید و در صفحه بعد آدرس کیف پول مقصد را وارد کرده یا QR Code آن را اسکن کنید و میزان مد نظر برای ارسال را تعیین کنید و سپس گزینه SEND را بزنید. همچنین میزان کارمزد تراکنش را نیز در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید.

برای دریافت رمزارز از دیگران نیز باید در صفحه مربوط به هر ارز دیجیتال، روی گزینه RECEIVE کلیک کرده و اطلاعات قابل مشاهده در صفحه بعد را در اختیار ارسال کننده قرار دهید. به این منظور می‌توان از گزینه‌های COPY و SHARE برای ارسال آدرس کیف پول استفاده کرد.

برای بازگردانی کیف پول خود نیز باید در صفحه اول نمایش داده شده پس از نصب و ورود به نرم‌افزار اتمیک، روی گزینه Restore from backup کلیک کنید. سپس به دو روش می‌توان بازیابی را انجام داد:

روش اول: وارد کردن 12 کلمه مربوط به بازیابی با دقت و به ترتیب

روش دوم: اسکن کردن QR Code مربوط به کلمات 12 گانه از طریق کلیک روی علامت آن

با این روش‌ها کیف پول شما بازیابی شده و دارایی شما نمایش داده می‌شود.

فیلم آموزشی نصب، راه‌اندازی و نحوه کار با نرم‌افزار اتمیک والت

جمع‌بندی

حضور به عنوان یک سرمایه‌گذار در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، به فاکتورهای متفاوتی نیازمند است. یکی از این فاکتورها انتخاب کیف پولی مناسب با توجه به فعالیت‌های کاربر می‌باشد. کیف پول اتمیک با وجود بعضی معایب، به دلیل امکانات و شرایط مناسبی که برای کاربران فراهم کرده، جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای کیف پول دیجیتال حال حاضر در دنیا می‌باشد که در این مقاله تلاش شد تا توضیحات کاملی پیرامون این کیف پول ارائه شود. یکی از مهمترین نکات درباره کیف پول‌ها، مبحث امنیتی آن‌هاست که در اتمیک به شکل خوبی به آن پرداخته شده است. اما همواره در نظر داشته باشید که حجم زیادی از کنترل امنیت کیف پول دیجیتال بر عهده کاربر است.

گفتنی است این مقاله صرفا جهت آموزش کیف پول اتمیک می‌باشد و هیچ توصیه یا پیشنهادی از جانب نویسنده و مجموعه بیدارز برای استفاده یا عدم استفاده از آن مطرح نشده است.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها