از رمز ارز آواکس (AVAX) و شبکه اَولانچ (Avalanche) چه می‌دانید؟

محمد خیرخواه

مقدمه

این مقاله از مجله بیدارز، به تحلیل و بررسی ارز دیجیتال آواکس (AVAX) پرداخته‌ایم. رمز ارزی که بر بستر شبکه اولانچ پیاده‌سازی شده است و در لیست رقبای پلتفرم اتریوم یک مدعی محسوب می‌شود. همچنین، به پیش‌بینی قیمتی این ارز دیجیتال از دید وبسایت های معتبر اشاره کرده‌ایم. اگر قصد خرید یا سرمایه‌گذاری روی یک پروژه رمز ارزی ایده‌آل را دارید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

قدم اول در آشنایی با آواکس؛ اَوِلانچ چیست؟

به زبان ساده اولانچ یک پلتفرم منعطف قرارداد هوشمند برای ایجاد و شخصی‌سازی کردن بلاک‌ چین و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است. به ویژه برنامه‌هایی که بر روی حوزه دیفای (DeFi) تمرکز دارند.

شبکه اولانچ در سال 2020 توسط Ava Labs ایجاد و راه‌اندازی شد. ارزدیجیتال آواکس (AVAX)، توکن بومی این شبکه است. از رمز ارز آواکس برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و استیکینگ (سهام گذاری) در فرآیند اجماع شبکه اولانچ استفاده می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد، اولانچ پلتفرمی است که برای ایجاد بلاک‌ چین‌ و برنامه‌های غیرمتمرکز (Decentralized Applications) از آن استفاده می‌شود. 

پروژه رمز ارز آواکس (AVAX) و شبکه اولانچ یکی از صدها پروژه‌ای است که یکی از اهداف آن شاید رقابت با اتریوم باشد. این پروژه در نظر دارد که مانند اتریوم، به بزرگترین پلتفرمی بدل شود که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند.

همچنین اولانچ در نظر دارد که با توان عملیاتی بسیار بالای خود که به 4,500 تراکنش در ثانیه می‌رسد، به مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به اتریوم دست  یابد.

خط و نشان‌های شبکه اولانچ برای اتریوم و دیگر پلتفرم‌های همین‌جا به پایان نمی‌رسد. این پروژه برای رقابت با اتریوم، در حال تحقیق و توسعه به‌منظور به‌کارگیری اکوسیستم دیفای متعلق به خود و تمام پروژه‌های دیفای بر پایه اتریوم است. از این دست پروژه‌ها می‌توان به پروژه‌هایی مانند bZx، Sushi Swap، Reef، Securitize و True USD اشاره کرد.

علاوه‌بر این، شبکه اولانچ درحال توسعه پروژه‌ای با هدف انتقال آسان‌تر دارایی‌ها بین شبکه اولانچ و شبکه اتریوم است.

معماری شبکه پروژه رمز ارز آواکس

هسته اصلی و مرکزی معماری شبکه اولانچ، زیر شبکه‌ (Subnet) نام دارد که به‌ آن شبکه اولیه هم گفته می‌شود. زیر شبکه شامل مجموعه‌ای از ندهای ( Nodes) تاییدکننده تراکنش‌‌ها است که برای رسیدن به یک توافق عام (اجماع)، با یکدیگر تعامل دارند.

علاوه‌بر این سه بلاک‌چین داخلی نیز در شبکه وجود دارند که شبکه اولیه، مسؤلیت حفظ امنیت آن‌ها را برعهده دارد. این بلاک‌چین‌های داخلی شامل موارد زیر هستند که به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

Exchange Chain یا X-Chain

این بلاک‌چین داخلی به اختصار X-Chain نام دارد. X-Chain پلتفرمی است که وظیفه ایجاد و معامله دارایی‌های رمزنگاری شده که شامل خود رمزارز AVAX هم می‌شود، برعهده دارد.

Platform Chain یا P-Chain

در ادامه بررسی بلاک ‌چین‌های داخلی شبکه رمز ارز آواکس، به P-Chain خواهیم رسید. این بلاک ‌چین وظیفه هماهنگی بین تاییدکننده‌های تراکنش و رهگیری زیرشبکه‌های فعال را برعهده دارد. از طرف دیگر، فراهم کردن شرایط ایجاد زیرشبکه‌ها و بلاک‌ چین‌های جدید (مانند بلاک‌ چین‌های خصوصی) از وظایف P-Chain است.

Contract Chain یا C-Chain

 این بخش، وظیفه توسعه و آسان‌سازی فرآیند ایجاد قراردادهای هوشمند را برعهده‌ دارد. هربلاک ‌چین در اکوسیستم اولانچ توسط یک زیرشبکه (Subnet) تایید شده است. این درحالی است که هر زیر شبکه می‌تواند مجموعی از بلاک ‌چین‌ها را تایید کند. لازم به یادآوری است همان‌طور که گفته شد، هر نُد (Node) تایید‌کننده می‌تواند عضوی از یک زیرشبکه باشد. 

یکی از مزایای کلیدی شبکه اولانچ، قابلیت طراحی زیرشبکه‌هایی است که ویژگی‌های منحصر‌ به‌فردی دارند.

برای مثال، یک بلاک‌ چین خصوصی که بر روی شبکه اولانچ ایجاد می‌شود، می‌تواند تاییدکننده‌های زیر شبکه ویژه خودش را به‌منظور تکمیل کردن فرآیند‌هایی مانند احرازهویت داشته باشد.

زیر شبکه‌ها حتی می‌توانند که تاییدکننده‌های خود را بر اساس معیارهای مشخص و متفاوتی محدود کنند. از طرف دیگر، تاییدکننده‌ها (اعتبارسنج) هم می‌توانند انتخاب کنند که عضو بخشی از یک زیر شبکه و یا تعداد بیشتری از آن‌ها باشند.

این تفاوت در فرآیند‌ انتخاب و اعتبار سنجی، با آن‌چه که در شبکه بیت کوین رخ می‌دهد بسیار تفاوت دارد. در شبکه بیت کوین همه نُدها (اعتبار سنج) برای اعتبار سنجی تمامی تراکنش‌ها با یکدیگر در حال رقابت هستند. 

این در حالی است که در شبکه اولانچ، زیرشبکه‌ها و اعتبار سنج‌های‌شان توانایی ایجاد اکوسیستم‌هایی را دارند که فقط با اولویت‌‌های مخصوص به‌ خودشان مطابقت دارند. 

فرآیند اجماع در شبکه آواکس (AVAX) چگونه است؟

معماری شبکه رمز ارز AVAX بر  بستر ماشین مجازی اولانچ (Avalanche Virtual Machine) تکیه زده است. این ماشین مجازی به اختصار AVM نامیده می‌شود. زیرشبکه‌های ایجاد شده بر روی پلتفرم اولانچ امکان استفاده از AVM را برای دستیابی به اجماعی بر اساس سیستم سنتی رسیدن به اجماع، مانند آن‌چه که در بلاک‌ چین بیت‌کوین، اتریوم و کاردانو رخ می‌دهد دارند. با این تفاوت که زیرشبکه‌ها در اولانچ می‌توانند از طریق یک تکنولوژی به نام  DASGs می‌شود، به اجماع برسند. 

اصطلاح DASGs مخفف عبارت Directed Acyclic Graph است. (به معنی گراف‌ غیرچرخشی مستقیم)

تکنولوژی DAGs در ابتدا توسط شبکه Nano که یک پروتکل پرداخت غیرمتمرکز است معرفی شد. علاوه‌بر Nano شبکه‌های دیگری مانند IOTA و Fantom از DAGs استفاده می‌کنند.

این قابلیت انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که پروژه‌های متکی به شبکه اولانچ امکان سفارشی‌سازی بالایی داشته باشند. از سوی دیگر، باعث می‌شود که این پروژه‌ها قابلیت همکاری و تعامل خود با پلتفرم‌های متعددی را حفظ کنند.

علاوه بر DAG، اولانچ از الگوریتم اجماع اثبات سهام مخصوص به‌خودش به‌نام Snowball استفاده می‌کند که توسط Ava Labs طراحی شده است. الگوریتمی که کاربران برای مشارکت در آن نیاز به استیکینگ (سهام‌گذاری) حداقل 2,000 ارزدیجیتال آواکس دارند. 

در مکانیزم اجماع Snowball، ندهای اعتبارسنج که در زیرشبکه قرار دارند، به‌صورت مداوم بایکدیگر درمورد تعیین اعتبار تراکنش‌ها تعامل دارند تا به یک توافق و اجماع نهایی برای تایید تراکنش‌های شبکه دست یابند. هرچه‌قدر که مقدار استیکینگ (سهام‌گذاری) رمز ارز AVAX از طرف یک ند بیشتر باشد، تعامل بیشتری با دیگر ندها خواهد داشت و البته پاداش بیشتری هم دریافت خواهد کرد. دریافت پاداش علاوه‌بر میزان استیکینگ، به مدت‌ زمان آن هم بستگی دارد. هرچه سهام مدت زمان بیشتری درگیر باشد، پاداش بیشتری هم به آن تعلق خواهد گرفت.

 پیش‌بینی قیمت ارزدیجیتال آواکس

باتوجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی دنیای کریپتوکارنسی، باید پذیرفت که پیش‌بینی قطعی قیمت برای هیچ رمز ارزی منطقی نیست. با این وجود کارشناسان این حوزه بر اساس معیارهای مختلفی که مدنظر دارند، در مورد قیمت ارزدیجیتال آواکس پیش‌بینی‌هایی بیان کرده‌اند.

در حال حاضر قیمت ارزدیجیتال AVAX برروی 21 دلار قرار دارد. ارزش کل بازار 6 میلیارد دلاری آن سبب شده که در رتبه ١٥ از نظر مارکت کپ، بالاتر از  ترون، دای و یونی سوآپ قرار بگیرد.

به گزارش Capital.com، با وجود این که آواکس (AVAX) در سال 2021 روزهای خوبی را تجربه کرد، اما در سال 2022 به تبع بسیاری دیگر از کوین‌ها، شاهد سقوط ناخوشایندی بود. به ویژه پس از نابودی صرافی FTX که به سطح قیمتی 10دلار رسید. اما با تماک چالش‌ها، از ابتدای سال جاری میلادی، مجدد طعم صعود را چشید و به سطح قیمتی بیش از 20 دلار نزدیک شد. کارشناسان وبسایت  DigitalCoinPrice بر این باورند که در طولانی مدت (بازه دو ساله تا سال 2025) قیمت ارز  دیجیتال آواکس به سطح 53 دلار خواهد رسید. البته در نظر داشته باشید که این‌هاف صرفا پیش‌بینی هستند و بازار ارزهای دیجیتال، ماهیتی غیر قابل پیش‌بینی دارد. بنابراین اگر قصد سرمایه ‌گذاری دارید، به یک پیش‌بینی بسنده نکنید وتمام جوانب را بسنجید. 

سخن پایانی

با اینکه درنیای رمز ارز ها با نام‌هایی همچون بیت کوین و اتریم بیشتر شناخته شده هستند، اما اینطور که به نظر می‌رسد آینده این حوزه حداقل از منظر فنی و تکنولوژی در دستان پروژه‌های دیگری همچون اولانچ است. شاید روزی بیت کوین و اتریوم که همچنان در حال یکه‌تازی هستند به سرنوشت برندهایی چون نوکیا دچار شوند. آینده مشخص نیست، اما آن‌چه که واضح است، قدرت انعطاف‌پذیری و تغییر است.

شما همراهان عزیز می‌توانید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال با استفاده از سرویس‌های متنوع معاملاتی مانند بازار همتا به همتا، ترید و OTC به وبسایت صرافی بیدارز مراجعه کنید.

ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها