ارز دیجیتال اتریوم چیست; پیش‌بینی آینده اتریوم

مهراب پارسیان‌فر

مقدمه
ارز دیجیتال اتریوم، دومین رمز ارز محبوب دنیاست، که چندین سال پس از بیت کوین خلق شد. با این‌حال طولی نکشید که به عنوان رقیب کوین اصلی یعنی بیت کوین شناخته شد. اتریوم، نسل دوم ارزهای دیجیتالی است، که با الگو گرفتن از بلاک چین‌های دیگر، شبکه اصلی خود را با کمی تفاوت بنا کرد. شبکه‌ای که بستری محبوب برای راه‌اندازی بسیاری از ارزهای دیجیتالی مطرح بعدی مانند ترون شد. هدف از ایجاد این رمز ارز نیز حذف واسطه‌ها و ناشناخته‌بودن تراکنش‌ها بود. اما با ارتقای تکنولوژی بلاک چین بزودی فراتر از سطح انتظارات ظاهر شد. بدین سبب به ویتالیک بوترین “خالق اتریوم” لقب نابغه دنیای کریپتو را دادند.

ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum)

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین غیر متمرکز است. این پلتفرم به شکل یک شبکه همتا به همتا فعالیت کرده و به‌طور ایمن کدهای برنامه خود را تحت عنوان قراردادهای هوشمند اجرا و تأیید می‌کند. قراردادهای هوشمند به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا بدون حضور یک مقام مرکزی، با یکدیگر معامله کنند. سوابق تراکنش‌ها تغییرناپذیر و قابل تایید هستند و به‌طور ایمن در سراسر شبکه توزیع می‌شوند. همچنین به شرکت‌کنندگان، مالکیت و امکان مشاهده کامل داده‌های تراکنش را می‌دهند.

تراکنش‌ها از حساب‌های اتریوم ایجاد شده توسط کاربر ارسال و دریافت می‌شوند. یک فرستنده پس از اینکه تراکنش‌ها را امضا کرد (پردازش کرد) می‌تواند اتر (Ether)، ارز دیجیتال بومی بلاک چین Ethereum را به عنوان هزینه پردازش تراکنش‌ها در شبکه دریافت کند. نماد این رمز ارز در دنیای ارزهای دیجیتال، ETH می‌باشد. پس در نظر داشته باشیم که ارز دیجیتالی به نام اتریوم نداریم! اتریوم نام یک شبکه است و رمز ارز این شبکه، اتر نام دارد اما به شکل رایج، از اصلاح ارز دیجیتال اتریوم نیز استفاده می‌شود.

برنامه‌های غیر متمرکز در شبکه اتریوم

Ethereum یک پلتفرم بسیار منعطف را ارائه می‌دهد، که بر اساس آن می‌توان برنامه‌های غیر متمرکز را با استفاده از زبان اسکریپت‌نویسی Solidity و ماشین مجازی اتریوم ساخت. توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیر متمرکز که قراردادهای هوشمند را روی این شبکه مستقر می‌کنند، از اکوسیستم غنی، ابزار توسعه‌دهنده و بهترین شیوه‌های ایجاد شده با این پروتکل بهره می‌برند. بلوغ پروتکل در این شبکه به کیفیت تجربه استفاده برای کاربران معمولی و جدید برنامه‌های آن کمک شایانی می‌کند.

این مهم مخصوصاً از طریق کیف‌پول‌هایی مانند MetaMask، Argent، Rainbow و موارد دیگر که رابط کاربری ساده‌ای را ارائه می‌کنند، اتفاق می‌افتد. از طریق این کیف پول‌ها می‌توان با بلاک چین ارز دیجیتال اتر و قراردادهای هوشمند مستقر در آن‌جا تعامل کرد. پایگاه کاربر بزرگ Ethereum، توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا برنامه‌های خود را در شبکه مستقر کنند. این امر Ethereum را به عنوان خانه اصلی برنامه‌های غیر متمرکز مانند DApps و DeFi و NFT ها بیشتر تقویت می‌کند.

در آینده پروتکل اتریوم 2، شبکه‌ای با مقیاس‌پذیری بالاتر را ارائه خواهد داد. این ویژگی برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز با توان عملیاتی تراکنش بالاتر بسیار کارآمد است. ناگفته نماند که تقریباً تمام کیف‌پول‌های دیجیتال مانند تراست ولت، اتمیک ولت، متامسک، کول ولت و لجر از این ارز پشتیبانی می‌کنند.

تاریخچه قیمت و خرید ارز دیجیتال اتریوم

حتی با توجه به محبوبیت زیاد و توسعه روزافزون، ارز دیجیتال اتر از ابتدای پیدایش تا امروز نوسانات زیادی داشته است. این ارز دیجیتال سال 2015 را با قیمت حدود 1 دلار به اتمام رساند. در 2016 با اینکه به قیمت بالای 13 دلار رسید اما در پایان سال برای هر واحد حدود 8 دلار قیمت‌گذاری می‌شد. اولین جهش شدید قیمت آن در سال 2017 اتفاق افتاد، زمانی که هر واحد این رمز ارز به بیش از 700 دلار رسید.

ETH سال 2018 را با یک ATH (بالاترین نرخ تا آن لحظه) شروع کرد و در ماه ژانویه این سال به عددی بالای 1400 دلار دست پیدا کرد. گرچه در پایان سال قیمت هر واحد آن به حدود 130 دلار رسید. سال 2019 برای اتر تقریبا سالی یکنواخت بود. با وجود هیجانات بازار، قیمت آن در ابتدای سال با سقوط به حدود 107 دلار آغاز و در پایان سال با تقریب 129 دلار به اتمام رسید. اولین سال در رشد شدید این ارز دیجیتال را می‌توان سال 2020 در نظر گرفت. همچنین این سال را می‌توان پایه‌ی قیمت ETH در حال حاضر دانست.

شروع رشد شدید قیمتی در ETH

شروع 2020 برای این ارز دیجیتال محبوب، با رشد اندکی نسبت به سال 2019 همراه شد و قیمت آن به مثبت 180 دلار رسید. تا نیمه‌ی سال نوسانات آن زیاد نبود اما اتمام سال، قیمت نزدیک به 750 دلار را به همراه داشت. 2021 که سال شکوفایی دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا به حساب می‌آید نیز با یک ATH شروع شد و قیمت هر واحد آن به حدود 1475 دلار رسید. این رشد تا ماه آوریل و حدود قیمت 2800 دلار ادامه پیدا کرد.

ماه می این سال جهش‌های قیمتی زیادی برای اتریوم داشت و در بازه‌ی حدودی 1730 تا 4370 نوسان کرد اما پس از آن دوباره فرآیند رشد قیمتی خود را پیش گرفت. در ماه نوامبر همین سال بالاترین رکورد قیمتی خود را در عدد 4868 دلار به ثبت رساند و بعد از آن وارد یک روند نزولی شد. در حال حاضر قیمت هر واحد اتر حدود 2907 دلار می‌باشد.

تحلیل وضعیت فعلی ارز دیجیتال اتریوم

همانطور که می‌دانیم تحلیل یک ارز دیجیتال در دو بخش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال تقسیم‌بندی می‌گردد. تحلیل تکنیکال مربوط به چارت قیمتی و فاندامنتال مربوط به اخبار و حواشی رمز ارز است. در این بخش به بررسی هر دوی این‌ها می‌پردازیم که در کنار هم می‌توانند روی آینده ارز دیجیتال اتریوم تاثیرگذار باشند. در نظر داشته باشید که این تحلیل‌ها صرفا پیشنهاد نویسنده و مجموعه‌ی بیدارز است و قطعیتی در آن نیست. تصمیم نهایی برای خرید و فروش با خود کاربران است.

کاربرد اتریوم

همانطور که مطرح شد، شاید بتوان بزرگترین کاربرد اتریوم را در چند مورد بررسی کرد.

  • قراردادهای هوشمند (Smart Contract)
  • برنامه‌های غیر متمرکز (dApps)
  • امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)
  • سازمان‌های خودمختار غیر متمرکز (DAO)
  • توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

قراردادهای هوشمند (Smart Contract)

بدون شک مهمترین و بزرگترین دستاورد زنجیره اتریوم، قراردادهای هوشمند است. قرارداد هوشمند یک برنامه رایانه‌ای یا یک پروتکل تراکنش است که برای اجرای خودکار، کنترل یا مستندسازی رویدادها و اقدامات، بر اساس شرایط نوشته شده در یک قرارداد یا توافق فعالیت خود را انجام می‌دهد. شاید به شکل مستقیم با قرارداد هوشمند مواجه نشده باشیم، اما به احتمال زیاد با زیرمجموعه‌های آن مانند برنامه‌های غیر متمرکز (dApps) یا پروتکل‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) آشنا هستیم.

برنامه‌های غیر متمرکز (dApps)

برنامه غیر متمرکز، برنامه‌ای است که می‌تواند به طور مستقل عمل کند. معمولاً از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند و بر روی یک بلاک چین یا سایر سیستم‌های دفتر کل توزیع شده اجرا می‌شوند. مانند برنامه‌های کاربردی سنتی، dApp ها برخی از عملکردها یا ابزارها را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

امور مالی غیر متمرکز اصطلاحی است که برای اشاره به نوعی از خدمات و محصولات مالی استفاده می‌شود که در دسترس هر کسی است که می‌تواند از اتریوم استفاده کند. هیچ مرجعی نمی‌تواند دسترسی کاربر را به چیزی منع کند یا پرداخت‌ها را مسدود کند، و بازارها همیشه با Defi باز هستند. هر کسی می‌تواند کدها را بازرسی کند، و دیگر خطر خطاهای انسانی وجود ندارد. چرا که سرویس‌ها در دیفای، خودکار بوده و توسط کد کنترل می‌شوند.

سازمان‌های خودمختار غیر متمرکز (DAO)

DAO ها به طور جمعی تحت مالکیت و اداره اعضای خود هستند و بر اساس قراردادهای هوشمند عمل می‌کنند. آن‌ها مبتنی بر اینترنت بوده و دارای خزانه‌های داخلی هستند که بدون اجازه گروه قابلیت دسترسی نخواهند داشت. آن‌ها با پیشنهادات و رأی‌گیری تصمیم می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که همه افراد گروه می‌توانند نظرات خود را بیان کنند. هیچ مدیر عامل یا مدیر ارشد مالی وجود ندارد و قوانینی که بر مخارج آن‌ها حاکم است، بخشی از کد DAO است. کدها و تمام فعالیت‌های آن‌ها شفاف است و یک سیستم دموکراتیک را اجرا می‌کند.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

NFT ها توکن‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را به آیتم‌های منحصربه‌فرد متصل کرد و با هیچ مورد دیگری قابل تعویض نیستند. آن‌ها اجازه می‌دهند تا به وسیله دارایی‌های دیجیتال به هنر، موسیقی و غیره ارزش داده شود. در کل توکن‌های غیر مثلی بیشتر در قالب عکس، صوت و ویدیو منتشر می شوند. آن‌ها در بلاک چین اتریوم ایمن هستند و می‌توانند در هر زمان تنها یک مالک داشته باشند. یک NFT جدید را نمی‌توان کپی و جایگذاری کرد. این دسته از توکن‌ها با هر چیزی که بر روی پلتفرم اتریوم ساخته شده است سازگار هستند. NFT ها را می‌توان در هر جایی فروخت و صاحبان آن به بازار جهانی دسترسی دارند.

تحلیل فنی (تکنیکالی) وضعیت اتریوم

با توجه به این مسئله که ETH کانال نزولی خود را که مدتیست در آن گیر کرده بود، از بالا شکسته و پولبک خود را نیز کامل کرده، می‌توان انتظار افزایش نرخ آن را داشت. از طرف دیگر قیمت در تایم فریم روزانه الان در محل بازگشت به اندیکاتور میانگین قیمتی (Moving Average) با شاخص زمانی 20 است. می‌توان توقع داشت که این شاخص نیز به عنوان اهرم حمایتی بتواند Ethereum را از سقوط بیشتر نگه دارد. همچنین منطقه قیمتی 2900 دلار نیز یک منطقه حمایتی برای اتریوم به حساب می‌آید. البته این منطقه را می‌توان بازه 2800 تا 2900 دلار در نظر گرفت.

چارت قیمتی ارز دیجیتال اتریوم در تایم فریم 4 ساعته تا فوریه 2022

در صورت رشد از این منطقه، احتمال می‌رود اولین گام حرکتی آن تا حدود 3100 باشد. در صورتی که حمایت‌ها نتوانند قیمت را نگه دارند، احتمال رسیدن به محدوده 2550 دلار برای هر واحد اتریوم وجود دارد. تایم فریم 4 ساعته نیز نشان از حرکت قیمت در یک کانال صعودی دارد، که شروع آن پس از آخرین ریزش‌ها تا سطح قیمتی 2159 بوده است. در حال حاضر قیمت در کف این کانال قرار دارد و می‌تواند مهر تاییدی بر صحبت‌های قبل باشد.

چارت قیمتی ارز دیجیتال اتریوم در تایم فریم روزانه تا فوریه 2022

تحلیل بنیادی (فاندامنتال) اتریوم

در مدت اخیر چند خبر از سرمایه‌گذاری نهنگ‌های این رمز ارز روی ارزهای دیگر انتشار پیدا کرد. این سرمایه‌گذاری‌ها روی ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی مربوط به یک بازی به همین نام با نماد AXS و یک ارز کمتر شناخته شده به نام رندر با نماد RNDR بوده است. یک خبر مهم دیگر، رسیدن هش ریت اتریوم به 1.11 پتاهش بر ثانیه است. این موضوع، افزایش امنیت، قدرت و سرعت این شبکه محبوب را نشان می‌دهد. همچنین احتمال افزایش تعداد استخراج‌کنندگان آن را به دنبال خواهد داشت.

یکی از تحلیلگران بزرگ و فعال حوزه کریپتو با نام مستعار Smart Contracter که بیش از 204،000 دنبال‌کننده در توییتر دارد، در آخرین مقاله خود اعلام کرده است که با بررسی میانگین‌های قیمتی و حرکتی این ارز دیجیتال در مدت اخیر در تایم فریم 4 ساعته، به این نتیجه رسیده که اتر در حال حاضر در یک منطقه “فرصت” قرار دارد و مخاطبان باید آن را زیر نظر بگیرند.

پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم یکی از پراستفاده‌ترین ارزهای دیجیتال همچنین پرکاربردترین شبکه‌های بلاک چین در دنیا به حساب می‌آید. حجم بالای ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط این شبکه در کنار انواع پروژه‌های DApps و DeFi که پیوسته در این شبکه فعالیت می‌کنند، همچنین افزایش روزافزون مخاطبان NFT ها، محبوبیت این زنجیره را بسیار افزایش داده است. به گفته‌ی خیلی از تحلیلگران بزرگ بازار مانند شرکت Ark Invest، قراردادهای هوشمند این شبکه همچنین پروژه های DeFi (پروژه‌های مالی غیر متمرکز) می‌توانند مردم را از بازارهای سنتی همچنین بانک‌ها و منابع نظارتی مشابه به سمت خود بکشند.

اتریوم 2 همه چیز را تغییر می‌دهد

از جانب دیگر پروژه اتریوم 2 که به گفته خود تیم توسعه‌دهنده تا اواسط 2022 راه‌اندازی خواهد شد، در کنار معایبی که دارد، سود زیادی برای کاربران آن فراهم می‌کند. در اتریوم 2 دیگر خبری از استخراج‌کنندگان امروزی نیست؛ به این معنی که برای استخراج نیازی به سیستم‌های پیشرفته ندارند و به‌جای آن با ذخیره کردن ارز دیجیتال اتر، پاداش دریافت می‌کنند. به شکل خلاصه می‌توان گفت که الگوریتم این ارز دیجیتال از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر می‌کند.

تیم توسعه‌دهنده در سایت خود، خبر از برگزاری گردهمایی و همایش‌های گوناگون در سال جاری برای معرفی هرچه بیشتر بزرگترین زنجیره دنیا و پروژه‌های آن می‌دهند. بخش اعظم این همایش‌ها مربوط به خود رمز ارز اصلی و شبکه‌ی آن است. در کنار این موضوع، همایش مربوط به NFT ها و DeFi ها نیز در این لیست دیده می‌شود. تیم اتریوم در همایش NFT ها که قرار است در تاریخ چهارم و پنجم آوریل در لیسبون برگزار شود، تاکنون بیش از 50 هنرمند و تولیدکننده و کلکسیونر این دسته از توکن‌ها را برای سخنرانی و معرفی کارهای خود دعوت کرده است، که قطعا می‌تواند مخاطبان بسیار زیادی از سرتاسر جهان جمع کند.

تمام این موارد می‌توانند مهر تاییدی بر چشم‌انداز روشن در آینده ارز دیجیتال ETH و شبکه آن باشند. تیم Ark Invest در بخش دیگری از مقاله خود اعلام کرده است که پیش‌بینی این تیم برای سرمایه اتریوم تا سال 2030 بیش از 20 تریلیون دلار است. پس می‌توان گفت که اتریوم را باید به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال برتر آینده تحت نظر داشته باشیم.

جمع‌بندی

بلاک چین اتریوم در ماه‌های اخیر با افزایش محبوبیت مواجه شده است، زیرا توسعه‌دهندگان از آن برای ساخت پروژه‌های مالی غیر متمرکز بلاک چینی و NFT ها استفاده کرده‌اند. به گفته طرفداران، ظهور برنامه‌های کاربردی جدید مانند مواردی که ذکر شد، قدرت و تاثیر این شبکه را حتی بیش از پیش نشان می‌دهد؛ زیرا افزایش فعالیت علاوه بر اینکه ظرفیت خارق‌العاده این شبکه را به رخ می‌کشد؛ در نهایت به توسعه هر چه بیشتر این شبکه منجر می‌شود.

از سوی دیگر اتریوم قصد دارد زیرساخت اینترنت فعلی دنیا را متحول کند. این پروژه قصد دارد بسیاری از فرآیندهایی را که هنوز به واسطه‌هایی مانند استفاده از اپلیکیشن فروشگاهی یا کار با مدیران صندوق نیاز دارند، خودکار کند. ETH بیشتر به عنوان راهی برای تعامل با شبکه اتریوم استفاده می‌شود، اگر چه قطعاً فرآیند انتقال پول را نیز انجام می‌دهد.

برای مطالعه اطلاعات تکمیلی و نحوه تغییر اکوسیستم آن، مقاله اتریوم ۲ چیست؟ هرآنچه باید درباره بروزسانی اتریوم بدانید را مطالعه کنید.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها