توکن هواداری یا فن توکن (Fan Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

تیم بیدارز

مقدمه
توکن‌های هواداری نوعی از ارزهای رمز پایه هستند که امکان بهره‌مندی از انواع امتیازات عضویت در گروه‌های هواداری مثل رأی‌گیری در تصمیم‌گیری‌های کلاب، جوایز، طرح‌های تجاری و تجربیات خاص را فراهم می‌سازند.

در کلوپ‌های ورزشی، کلوپ‌های هواداران موسیقی و دیگر کلوپ‌های هواداری می‌توان از فن توکن‌ها به منظور دموکراتیزه کردن و سازمان‌دهی فعالیت‌ها، تعیین مدیریت کلوپ و غیره استفاده کرد. فن توکن‌ها برخلاف توکن‌های NFT کاملاً قابل معاوضه هستند. به این معنی که این توکن‌ها را می‌توان به راحتی مثل پول فیات مورد مبادله و معاوضه قرار داد. علاوه بر این، باعث می‌شوند تا انجمن کلوپ مستحکم‌تر شود.

توکن‌های هواداری، توکن‌هایی هستند که لزوماً توسط شبکه‌های ارزشی بیت کوین و اتریوم پشتیبانی نمی‌شوند. میزان ارزشی که هواداران برای عضویت در کلوپ و کسب مزایای آن قائل هستند، قیمت این توکن‌ها را تعیین می‌کند.

توکن Chiliz اولین و برجسته‌ترین فن توکنی است که باعث انفجار بازار فن توکن‌ها و ایجاد توکن‌های جدیدی چون فن‌توکن منچسترسیتی، فن‌توکن آث میلان، فن توکن یوونتوس و بسیاری توکن‌های هواداری دیگر شده است. 

نحوه عملکرد توکن‌های هواداری چگونه است؟

هواداران می‌توانند همچون دیگر ارزهای رمزپایه، به خرید و معامله این توکن‌های دیجیتالی بپردازند. در زمان معامله، قیمت توکن هواداری توسط فروشنده تعیین می‌شود. از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این توکن‌ها، می‌توان به روند بازار و میزان محبوبیت توکن در زمان معامله اشاره کرد.

زمانی‌که کاربران تعداد مشخصی از فن توکن‌ها را داشته باشند، اجازه شرکت در رأی‌گیری‌های مرتبط با کلوپ مورد علاقه‌شان به آن‌ها داده خواهد شد. اینکه هواداران حق رأی در مورد چه موضوعاتی را داشته باشند، توسط کلوپ تعیین می‌شود؛ اما از جمله این موضوعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی کالاهای کلوپ
  • طراحی اتوبوس های گردشگری
  • موضوعات مرتبط با بلیط ها
  • موقعیت مکانی مسابقات
  • دسته بندی‌های MVP

این موضوعات به هواداران اجازه می‌دهد تا خود را عضوی از کلوپ مورد علاقه خود احساس کنند. همچنین با بالاتر رفتن قیمت فن توکن‌ها و رشد کلوپ در گذر زمان، احساس غرور و شادی بیشتری در آن‌ها به وجود خواهد آمد.

توکن‌های هواداری یک انجمن خاص از هواداران متعهد ایجاد می‌کنند. همچنین روشی جدید ابداع کرده‌اند تا کاربران به‌راحتی بتوانند در سیستم جذاب رأی‌گیری و کسب پاداش شرکت نمایند. هرچه تعداد فن توکن‌های شما بیشتر باشد، کشش بیشتری نسبت به کلوپ خود دارید و وفاداری بیشتری به تیم مورد علاقه خود نشان می‌دهید.

چگونه می‌توان فن توکن خرید؟

هواداران برای کسب توکن‌های هواداری موجود در شبکه Chiliz، باید CZH را از طریق صرافی‌های ارزهای رمزپایه خریداری نمایند. گرچه، فن توکن‌های دیگری نیز خارج از شبکه چیلیز و وب‌سایت Socios.com آن وجود دارد.

این توکن‌ها که مخصوص یک تیم یا کلوپ هستند، دارایی‌های دیجیتال کمیابی می‌باشند که امکان دسترسی به یک دفترکل رمزگذاری شده را برای بهره‌مندی از حق رأی و حقوق عضویت فراهم می‌سازند. علاوه بر این، می‌توان از توکن های CZH برای خرید و مبادله فن توکن‌های گوناگون در Socios.com استفاده کرد. توکن‌های هواداری قابل معامله در Chiliz.net هستند، که صرافی داخلی و پلتفرم معاملاتی آن‌ها در برابر CZH محسوب می‌شود.

برخی از توکن‌های هواداری در صرافی‌های متمرکز مشهور قابل دسترسی هستند، اما برخی دیگر به دلیل مورد تایید نبودن و یا تازه‌کار بودن هنوز در لیست این صرافی‌ها قرار نگرفته‌اند. در این شرایط، تعویض یا معامله فن توکن‌ها تنها در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) همچون PancakeSwap امکان‌پذیر است؛ بنابراین، برای اینکه بتوانید یک فن توکن داشته باشید، باید یک ارز رمزپایه بخرید تا بتوانید آن را با توکن هواداری مدنظر خود معامله نمایید.

هم‌اکنون امکان خرید بزرگ‌ترین توکن هواداری (Chiliz) در پلتفرم‌های زیر وجود دارد:

  • Binance.com
  • کوین بیس پرو
  • هوآبی گلوبال
  • بیت هام
  • کوکوین
  • چیلیز

چگونه یک فن توکن را شناسایی کنیم؟

فن توکن‌ها معمولاً در ارتباط با کلوپ‌های هواداری یا کلوپ‌های ورزشی استفاده می‌شوند. این توکن‌ها با ارزهای رمزپایه‌ای همچون اتریوم یا چین‌لینک متفاوت هستند، چراکه به دنبال رفع مشکلات مالی یا فنی نمی‌باشند. به بیان دیگر، این توکن‌های پاداش محور، بیشتر در جهت سرگرمی ساخته شده‌اند.

در ادامه فهرستی از چندین توکن هواداری در زمینه‌های ورزشی و موسیقی بیان می‌کنیم:

  • توکن هواداری KPOP
  • توکن هواداری لیگ مبارزان حرفه‌ای
  • توکن هواداری پاری‌سن‌ژرمن
  • توکن هواداری FC بارسلونا
  • توکن هواداری Galatasaray

چیلیز چیست؟

چیلیز خود را به عنوان ارائه دهنده پیشرو فین‌تک بلاکچین برای سرگرمی و ورزش معرفی می‌کند. چیلیز (CHZ) تا به امروز مشهورترین پلتفرم توکن هواداری است و بلاکچین خود را نیز دارد. علاوه بر این، چیلیز پلتفرم Socios.com را نیز توسعه داده‌است، تا هواداران بتوانند با تیم‌ها و کلوپ‌های موردعلاقه خود تعامل بیشتری داشته باشند.

توکن CHZ توکن کاربردی بومی ERC-20 در شبکه چیلیز است، که امنیت آن توسط بلاکچین اتریوم تامین می‌شود و به‌عنوان ارز دیجیتال برای پلتفرم چیلیز و Socios.com کاربرد دارد.

چیلیز را می‌توان مسئول تولد شکل جدیدی از ارزهای رمزپایه دانست؛ به محض رسیدن هواداران به پلتفرم Socios.com، اعضای کلوپ یک رویداد عرضه توکن هواداری (FTO) برگزار می کنند. در این رویداد، فن توکن با قیمت ثابت در اختیار هوادارانی قرار می‌گیرد که هنوز وارد بازار نشده‌اند.

مالکیت توکن‌ها به هواداران این امکان را می‌دهد که از طریق یک پلتفرم موبایلی در رأی‌گیری شرکت کنند و همچنین به عنوان بلیطی برای ورود به یک انجمن اختصاصی از هواداران عمل می‌کند که اشتیاق خود برای تیم و ورزش (یا هر دسته‌بندی دیگری مثل موسیقی) را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. هرچه تعداد توکن‌های یک هوادار بیشتر باشد، رأی آن‌ها تأثیرگذارتر خواهد بود. هواداران سطوح مختلف پاداش را پله‌پله طی می کنند و در نهایت به بالاترین سطح VIP دست یافته و از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

کلوپ‌های فوتبال از Socios.com به عنوان بخشی از استراتژی تعامل با هواداران استفاده می کنند تا بتوانند پایگاه‌های هواداری جهانی خود را ایجاد نمایند. این امر بیشتر در آسیا اتفاق می‌افتد، چراکه انجمن هواداران فوتبال در این منطقه رشد شگفت انگیزی را تجربه می‌کند. Socios.com کلوپ‌ها را به پایگاه‌های هواداری آن‌ها متصل می‌سازد و باعث ایجاد جریان‌های درآمدی جدیدی می‌شود که به صورت دیجیتالی، ایمن، شفاف و کاملاً در تعامل با هواداران واقعی می‌باشد.

  • توکن CHZ پلتفرم socios.com را فعال می‌کند. این پلتفرم وب‌سایتی برای هواداران است که از طریق آن می‌توانند در نظرسنجی‌ها و تحقیقات شرکت کنند و با تعامل فعال پاداش کسب نمایند.
  • کاربران برای مشارکت در FTO (عرضه اولیه فن توکن‌ها) و دسترسی به لاکر روم Socios نیاز به توکن CHZ دارند. لاکر روم فضایی برای جذب ورودی های جدید کلوپ است.
  • توکن CHZ قابلیت نقدشوندگی زیادی دارد و در برخی از صرافی‌های مشهور دنیا مورد معامله قرار می‌گیرد. از جمله این صرافی‌ها می‌توان به بایننس، صرافی ترکی Paribu، هوآبی گلوبال و Mercado Bitcoin در آمریکای لاتین اشاره کرد.
جمع‌بندی (توکن هواداری یا فن توکن)

هنوز هم بسیاری از افراد بر این عقیده‌اند که خرید ارزهای رمز پایه یک سرمایه‌گذاری پر خطر است. بازار کریپتو به نوسانات زیادش مشهور است و کوین های meme بیشتر در معرض نوسانات شدید قیمتی قرار دارند. با این‌وجود، خطر زیاد می‌تواند به معنی پاداش زیاد نیز باشد، چراکه برخی از فن کوین‌ها با کسب شهرت و محبوبیت افزایش قیمت شدیدی را تجربه می‌کنند.

در هر نوعی از سرمایه‌گذاری، در ابتدا باید ارزش محصول و راهکارهای ارائه شده توسط آن را به‌خوبی مورد سنجش قرار داد. فن توکن‌ها معمولاً به نیت سرمایه‌گذاری خریداری نمی‌شوند، بلکه توکنی برای کسب مزایای خاص از سوی کلوپ‌های ورزشی (یا دیگر کلوپ‌ها) می‌باشند.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها