قیمت دوج کوین در آینده و هر آنچه باید درباره Dogecoin بدانید

محمد خیرخواه
سگ شیبا اینو یا همان نماد میم کوین دوج کوین که وسط یک سکه قرار دارد.

اگر از اهالی دنیای پیچیده و خاص کریپتوکارنسی باشید، محال است که اسم کوین مشهوری به نام “Dogecoin” به گوشتان نخورده باشد. میم کوینی که نه تنها در سطح جهان محبوب است، بلکه طرفداران بسیاری در بین فعالان رمز ارزی کشور نیز دارد. در این مقاله از مجله بیدارز، به بررسی این کوین طنز گونه پرداخته‌ و پیش بینی قیمت دوج کوین در آینده را از دید وبسایت های برتر، بیان کرده‌ایم.

دوج کوین چیست؟

پیش از اینکه به بررسی قیمت Dogecoin در آینده بپردازیم، بهتر است درباره آن بیشتر بدانیم. Dogecoin یک از رمزنگاری شده همتا به همتای متن باز مثل بیت کوین یا ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) است که به عقیده بسیاری از کارشناسان صرفا یک شوخی کریپتویی بود که رفته رفته جدی و ارزشمند شد. با اینکه این میم کوین یک رمز ارز محسوب می شود اما از نظر اهداف و چشم انداز، تفاوت بسیاری با بیت کوین یا آلت کوین های مشهوری مثل سولانا، الروند یا کاردانو دارد.

دوج کوین که با نماد DOGE و تصویر یک سگ از نژاد شیبا اینو شناخته می‌شود، در لحظه نگارش این مقاله و با توجه به داده‌های وبسایت Coinmarketcap با حجم بازار  بیش از 10 میلیارد دلار در رتبه نهم لیست ارزهای دیجیتال قرار دارد. قیمت این میم کوین عدد $0.07656 را نشان می‌دهد و تعداد کوین‌های در گردش این ارز روی عدد 132,670,764,300 DOGE قرار دارد.

پنج میم کوین مشهور شامل شیبا اینو و دوج کوین که در نار یکدیگر قرار گرفته اند.

میم کوین چیست؟

میم کوین‌ها (Meme Coin) یا میم توکن‌ها (Meme Token) نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که بر اساس یک شوخی، موضوع ترند، جک‌های تصویری رایج در شبکه‌هی اجتماعی و پشتیبانی اینفلوئنسرهای اینترنتی ساخته شده‌اند. این رمز ارزها در قیاس با کوین‌هایی مثل بیت کوین یا لایت کوین بسیار ناپایدار هستند و نوسان قیمتی بالایی دارند. در واقع به دلیل پشتوانه بدون هدف، این کوین‌ها صرفا برای نوسان‌گیری مناسب‌اند و گزینه ایده‌الی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت نیستند.

یک قدم برای درک بهتر قیمت دوج کوین در آینده؛ تاریخچه Dogecoin

در سال 2013، مدیر محصول شرکت ادوبی به نام جکسون پالمر (Jackson Palmer) دوج کوین را برای سوژه کردن و تبلیغات در ارزهای دیجیتال ایجاد کرد. پس از اینکه واکنش‌های مثبتی از سوی کاربران رسانه‌های اجتماعی دریافت کرد، دامنه Dogecoin.com را خرید تا فصل تازه‌ای در دنیای ارزهای دیجیتال آغاز شود. در همان ابتدای مسیر تکامل Dogecoin، یک توسعه دهنده نرم افزار در IBM به نام بیلی مارکوس (Billy Markus) که علاقه زیادی به حوه رمز ارز داشت، به پالمر ملحق شد تا نرم افزار پشتیبان دوج کوین را توسعه دهند. بیلی مارکوس کد Dogecoin را بر اساس کدهای کوینی به نام Luckycoin نوشت که خود آن نیز از کوین مشهور لایت کوین نشات می‌گیرد. درواقع دوج کوینDODG از تکنولوژی اسکریپت لایت کوین و از بین الگوریتم‌های اجماع در بلاک چین، از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می کند، همان الگویی که بیت کوین نیز از آن بهره می‌برد.

در نهایت پس از اجرایی شدن دوج کوین در دسامبر 2013، حاصل تلاش پالمر و مارکوس تنها به دو هفته زمان نیاز داشت تا ارزش آن افزایش 300 درصدی داشته باشد. همین رشد ناگهانی باعث شد که بسیاری از اهالی رمز ارز یا سرمایه گذاران خارج از این حوزه، به قیمت دوج کوین در آینده امید داشته باشند و روی این میم کوین سرمایه گذاری کنند.

دوج کوین چگونه کارمی‌کند؟

برای بررسی قیمت دوج کوین در آینده، بد نیست که درباره نحوه کار این میم کوین محبوب بیشتر بدانیم. ارز دیجیتال Dogecoin مانند هر دارایی دیگری بر اساس عرضه و تقاضا ارزش‌گذاری می‌شود. با توجه به اینکه دوج کوین اهدافی مانند آن چه اتریوم دنبال می کند را ندارد، می توان تنها ثروت اصلی این پروژه را جامعه و محبوبیت آن دانست. نکته جالب توجه اینجاست که برای مثال در شبکه اجتماعی ردیت، شما دنبال کننده های صفحه Dogecoin بیش از دوبرابر Ethereum است!

مانند هر کوین دیگر، دوج کوین هم بر روی یک بلاک چین اختصاصی اجرا می‌شود. بدین معنی که شبکه‌ Dogecoin از تکنولوژی رمزنگاری برای تامین امنیت و افزایش بهره وری در بررسی تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

تصویر دوج کوین به رنگ طلایی که روی آن با تصویر سگ مشهور دوج کوین و پشت آن با علامت D مشخص شد است.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، بلاک چین DODG از الگوریتم اجماع اثبات کار برای تایید تراکنش‌ها استفاده می کند. دقیقا مانند بلاکچین بیت کوین که نُدهای شبکه (ماینرها) برای دریافت پاداش و پردازش تراکنش از کامپیوترهایی برای حل معماهای ریاضی بهره می برند تا در ازای آن، توکن بومی شبکه (BTC) را دریافت کنند، در شبکه Dogecoin نیز ماینرها در ازای مشارکت و حمایت از شبکه، DODG دریافت می‌کنند که می‌توانند آن را Hold یا تبادل کنند.

یک نکته درباره دوج کوین وجود دارد و آن هم میزان نامحدود ایجاد کوین است. بدین معنی که هیچ محدودیتی برای استخراج آن وجود ندارد (مانند آنچه که برای بیت کوین شاهد هستیم؛ چیزی حدود 21 میلیون BTC) و این موضوع باعث میشود DODG از اساس یک کوین تورمی باشد. از طرف دیگر از آن جایی که روزانه میلیون‌ها دوج کوین ماین می‌شود، میزان عرضه آن بالاست و قیمت و ارزش آن صعود قابل توجهی را در طولانی مدت تجربه نکرده است.

مزیت‌های DODG چه تاثیری بر قیمت دوج کوین در آینده دارد؟

هر پروژه رمز ارزی با توجه به پتانسیل‌ها و آورده‌ای که برای دنیای کریپتو دارد، مزیت‌هایی خواهد داشت. این مزیت‌ها دلیل اصلی روی آوردن تریدرها به یک کوین هستند و باعث ترویج و افزایش قیمت آن خواهند شد. دوج کوین هم مزیت‌هایی را برای کامیونیتی کریپتویی دارد که باعث محبوبیت آن شده است. به طور کلی DODG دو مزیت دارد که در ادامه به بررسی هریک پرداخته‌ایم.

عرضه نامحدود

اشاره کردیم که دوج کوین مانند Bitcoin محدودیتی در میزان عرضه و استخراج ندارد. ماینرهای Dogecoin به ازای ایجاد هر بلاک، 10,000 کوین DODG به دست می‌آورند. میزان زمان مورد نیاز برای ایجاد هر بلاک در حال حاضر یک دقیقه است. این موضوع بدین معنی است که در روز 14,400,400 توکن DODG ایجاد می‌شوند. سرنوشت این توکن‌ها البته یا صرف شدن در مارکت یا باقی ماندن در ولت ارز دیجیتال ماینرها است.

عدم تمرکز

بسیاری از ارزهای دیجیتال برای تامین امنیت تراکنش‌ها و اکوسیستم خود، از عدم تمرکز (Decentralization) استفاده می‌کنند. این فاکتور معمولا بر اساس تعداد نُدهای شبکه و پراکندگی ماینرها اندازه گیری می‌شود. بر اساس داده‌های بلاک چیر (Blockchair) تعداد نَدهای دوج کوین در حال حاضر بیش از 4500 نُد است.

البته لازم به توضیح است که بیشتر دوج کوین‌های موجود در چرخه در ولت‌های کمی نگهداری می‌شوند. بر اساس گزارش وبسایت corporatefinanceinstitute.com حدود 0.002 درصد از ولت‌های دوج کوین، دو سوم از حجم این میم کوین را نگهداری می‌کنند.

دوج کوین قابلیت این را دارد که برای خدمات پرداخت و خرید استفاده شود. علی رغم اینکه بسیاری از فعالان حوزه رمز ارز به علت قیمت پایین این کوین تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری و نگهداری آن را دارند، این میم کوین به علت عرضه نامحدود و نرخ پایین، گزینه ایده‌آلی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست و کارشناسان معتقدند که قیمت دوج کوین در آینده افزایش چشمگیری نخواهد داشت، البته که باید در نظر داشته باشیم هیچ قطعیتی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

ایلان ماسک در حال نگاه متفکرانه به میم کوین مشهور، دوج کوین. ایلان ماسک از حامیان اصلی DODG است.

نحوه خرید DODG

این میم کوین مانند هر ارز دیجیتال دیگری در بسیاری از صرافی‌های مشهور از جمله صرافی بیدارز لیست شده است. شما می‌توانید برای خرید دوج کوین با نرخ ارزان از صرافی بیدارز، پس از ساخت ولت و انجام احراز هویت در کمتر از 3 دقیقه، این ارز دیجیتال را با سه شیوه P2P، OTC و Trade تبادل کنید. 

سخن پایانی

با اینکه انتقادات بسیاری به وجود میم کوین‌ها در حوزه کریپتو وارد است، محبوبیت و گستردگی طرفداران آن‌ها باعث رشد و گسترش این ارزها شده است. به طور مثال درباره DODG فرد مشهوری مانند ایلان ماسک حمایت خود را از آن اعلام کرده است، تا جایی که امکان خرید و فروش محصولات کمپانی تسلا موتورز با این رمز ارز فراهم شد. در هر صورت، خوب یا بد، با هدف یا بدون هدف، ظاهرا آن چه که در حال حاضر بر تکنولوژی، اهداف بزرگ و بار علمی ماجرا برتری دارد، محبوبیت، تبلیغات و اخباری است که حول یک ارز دیجیتال می‌چرخد.

ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها