میم کوین‌ها زیر ذره‌بین؛ آینده میم کوین‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال

تیم بیدارز

میم کوین‌ها، توکن‌های رمزارزی که از بدو ورود به دنیای ارز دیجیتال جایگاه داغ و پرطرفدار خود را پیدا کردند، همواره مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. آیا این امکان وجود دارد که میم کوین‌ها بتوانند همچون ارز فیات در بازار جهانی پیشرو شوند؟ در این مقاله از مجله بیدارز به این پرسش پاسخ خواهیم داد؛ همچنین جنبه‌های گسترده و آینده میم کوین‌ها را نیز بررسی می‌کنیم؛ پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید و نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما به‌اشتراک بگذارید.

در این مقاله با موضوعات زیر آشنا خواهید شد:

مقدمه‌ای بر میم کوین‌ها

دو مولفه‌ مهم امنیت و میزان اعتماد به میم‌کوین‌ها (Meme Coin)، به‌عنوان واسطه‌ای برای تبادل‌های مالی، موضوعی داغ در بحث‌های مربوط به ارزهای دیجیتال است. گفته شده است که این نوع رمزارزها از امنیت و رویکردی غیر متمرکز برخوردارند؛ اما برخی از افراد درباره نوسانات قیمتی و عدم نظارت بر آن‌ها نیز نگرانی‌هایی دارند.

از طرفی دیگر، طرفداران Meme coinها بر این باورند که به‌دلیل ماهیت غیرمتمرکز این رمزارز، کاربران بیشتری در صدد کنترل دارایی‌های خود قرار می‌گیرند و همین موضوع از از جعل و سرقت دارایی‌ها چه در دنیای واقعی و چه در دنیای رمزارز جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر این، میم‌کوین‌ها از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند و تراکنش‌ها به صورت امن، به‌اصطلاح در یک دفترچه غیرمتمرکز ثبت می‌شوند که از هک شدن محافظت می‌کند.

Meme coin در مقایسه با ارز فیات

در ارتباط با ارزهای سنتی و فیات، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برنامه‌هایی را پیاده‌سازی می‌کنند تا استحکام، کنترل تورم و تضمین شفاف بودن سیستم مالی را حفظ کنند. اما به‌دلیل ساختار غیرمتمرکز و عدم نظارت دولتی، میم کوین‌ها نسبت به نوسانات قیمتی و مداخله در بازار در مقایسه با ارزهای فیات بیشتر مستعد هستند.

یک انسان سردرگم با کت و شلوار آبی و کروات مشکی که به جای سر انسان گونه یک لامپ روی تن خود دارد در بین دو نماد از ارزهای دیجیتال و میم کوین ها ایستاده است.

به‌دلیل نوسانات ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی در قیمت این نوع توکن‌ها، ممکن است استفاده از آن‌ها به‌عنوان گزینه‌ای ایمن برای تبادل یا ذخیره ارزش دشوار باشد. با این حال، با آگاهی از ماهیت میم کوین‌ها و رعایت نکات امنیتی، می‌توان این ریسک‌ها را کاهش و قابلیت اعتماد به این توکن‌ها را به‌عنوان واسطه‌ای برای تبادل مالی افزایش داد.

میم‌کوین‌ها در مقایسه با ارزهای سنتی چگونه به‌عنوان وسیله‌ای برای تبادل عمل می‌کنند؟

میم کوین‌ها برای تبادل‌های مالی برخی مزایا نسبت به ارزهای سنتی دارند، اما عدم اطمینان نسبت به شهرت و تاریخچه برخی از آن‌ها ممکن است باعث کاهش استفاده گسترده از آن‌ها شود. اما به‌طور کلی، هنوز نمی‌توان گفت که آیا میم‌ کوین به عنوان وسیله‌ای گسترده برای مبادله مالی استفاده خواهند شد یا خیر؛ زیرا زیرساخت و فناوری زیرین آن‌ها همچنان در حال پیشرفت و گسترش است.

همان‌طور که ذکر کردیم، یکی از مزایای Meme coinها ماهیت غیرمتمرکز آن‌هاست. چرا که تحت نظارت یک موجودیت خاص قرار ندارند و نیازی به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها یا فراهم‌کنندگان پرداخت برای تسهیل تراکنش بین دو طرف وجود ندارد. به دلیل کاهش هزینه‌های تراکنش از جمله کارمزد و بهبود سرعت آن، می‌توانند به عنوان وسیله‌ای مؤثر برای تبادل عمل کنند.

نوسانات قیمتی در میم کوین‌ها

با این حال، در مقایسه با ارزهای سنتی، سطح بالای نوسانات قیمتی میم‌کوین‌ها یک محدودیت مهم است. به‌دلیل نوسانات شدید قیمتی، این نوع رمزارزها به‌عنوان ذخیره ارزش می‌توانند ناپایدار باشند. این موضوع می‌تواند باعث مشکلاتی در برنامه‌ریزی مالی و استفاده از آن‌ها به عنوان دارایی اصلی در بازار باشد.

سطح پذیرش اندک میم کوین‌ها در جامعه و بازار نیز مورد مهمی است که باید به آن توجه کنیم. با اینکهاین نوع از دارایی‌های دیجیتال به عنوان نوعی ارز رسمی برای پرداخت توسط برخی فروشگاه‌ها و شرکت‌ها قبول می‌شوند، اما هنوز به صورت گسترده استفاده نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند توانایی افراد را در استفاده از آن‌ها در تراکنش‌های روزمره محدود کند.

چگونه می‌توان میم کوین‌ها را در سیستم‌های پرداخت عمومی یکپارچه کرد؟

برای یکپارچه کردن میم کوین‌ها در سیستم‌های پرداخت سنتی، نیاز به همکاری بین توسعه دهندگان میم‌ کوین، فراهم کنندگان پرداخت، مؤسسات مالی، سرمایه‌گذاران و مشتریان است.

قبل از یکپارچه شدن در سیستم‌های پرداخت سنتی، باید میم کوین‌ها به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرند. این استفاده گسترده شامل تشویق کسب و کارها برای پذیرفتن آن‌ها به‌عنوان روش پرداخت برای کالاها و خدمات خود و اطمینان حاصل کردن از وجود روش‌های ساده و امن برای تبدیل آن‌ها به پول فیات است. یکی از راهکارهای ممکن ایجاد فراهم کنندگان پرداخت است که به صورت لحظه‌ای بتوانند میم کوین‌ها را به پول فیات تبدیل کنند.

کیف‌پول‌های این نوع توکن‌ها نیز می‌توانند با سرویس‌های پرداخت موجود مانند پی‌پال و ونمو در تعامل باشند تا ارسال آن‌ها به دیگر افراد به راحتی انجام شود.

همچنین، نیاز به تعامل مؤسسات مالی با میم کوین‌ها نیز مطرح است. این موضوع شامل ایجاد سرویس‌های بانکی و پرداخت بر پایه میم کوین‌ها، ارائه خدمات و استفاده از آن‌ها به عنوان ارز قابل اعتماد است که شامل ویژگی‌هایی از جمله و عدم وجود مشکلات زیست‌محیطی، کاهش احتمال فعالیت‌های غیرقانونی و تشدید نابرابری اقتصادی است.

پس از مطالعه موضوعات مطرح شده، اکنون به برخی از پرسش‌های متداول در حوزه میم کوین‌ها پاسخ خواهیم داد.

یک سکه شیبا اینو در بین دو سکه دوج کوین که هر دو از برترین میم کوین های بازار ارزهای دیجیتال هستند قرار گرفته است.

این رمزارزها برای چه استفاده می‌شوند؟

واقعیت این است بیشتر میم‌کوین‌ها، برخلاف آلت‌کوین‌ها، هدف خاصی ندارند. بلکه از آن‌ها به‌عنوان ابزارهایی برای ساختن جوامع بزرگ و متعهد استفاده می‌شود که اغلب به صدها هزار یا حتی به میلیون‌ها نفر می‌رسند. با این حال، برخی از میم کوین‌ها مانند دوج‌کوین (DOGE) و شیبا اینو به عنوان یک وسیله نسبتاً رایج پرداخت استفاده می‌شوند.

کدام میم‌ کوین به یک دلار خواهد رسید؟

تنها میم‌کوینی که تاکنون به نزدیکی یک دلار رسیده است، دوج‌کوین است که بالاترین قیمت آن براساس داده‌های کوین گکو (CoinGecko) 0.73 دلار بوده است.

آیا این توکن‌ها عمر زیادی خواهند داشت؟

زمان نشان خواهد داد که کدام‌یک از میم کوین‌ها دوام و عمر طولانی‌تری خواهند داشت. برای مثال، دوج‌کوین (DOGE) بزرگترین و قدیمی‌ترین  با میزان سرمایه‌گذاری بالا در بازار است. این ارز در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد و همچنان با سهم بازار بالا، بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین میم‌ کوین بازار ارز دیجیتال است.

ویژگی‌های مشترک همه میم کوین‌ها با یک‌دیگر چیست؟

  • بسیاری از آن‌ها بر روی شبکه لایه اول (Layer one) ساخته شده‌اند.
  • تمام آن‌ها بر اساس یک میم اینترنتی محبوب یا براساس یک عنصر طنز ساخته شده‌اند. (برای مثال دوج‌ کوین، پپه، شیبا اینو)
  • بیشتر آن‌ها تمرکز قابل توجهی را بر روی جنبه اجتماعی رشد دارند.
  • دارای طرفدارهای متعهد و وفاداری هستند.
  • قیمت آن‌ها به نوسانات شدید تمایل زیادی دارد.

سخن پایانی

تاکنون، میم کوین‌ها نشان داده‌اند که امکان ایجاد جوامعی بسیار متعهد و وفادار در بازه زمانی بسیار کوتاه را دارند و همین موضوع می‌تواند دلیلی بر پیشرو بودن مداوم آن‌ها در بازار باشد. بنابراین؛ به نظر می‌رسد بازار ارزهای Meme coin در بین پویاترین بازارهای صنعت رمزارزها قرار دارد.

درصورتی‌که قصد خرید میم کوین‌های آینده دار را دارید، می‌توانید از طریق صفحه اصلی وب‌سایت بیدارز، بر روی گزینه «بازارهای معاملاتی» کلیک و وارد بازار معاملات همتا به همتای بیدارز (P2P) شوید و از بین سفارش‌ها، کوین مدنظر خود را خریداری کنید.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها