همه چیز درباره حساب اجاره‌ای، جرمِ رایجِ این روزها!

محمد خیرخواه

درآمد دلاری با موبایل، درآمد میلیونی با کار در خانه، با اجاره کارت بانکی میلیونر شوید و …، تنها بخشی از عناوینی هستند که برای تبلیغات اجاره حساب بانکی سایرین، استفاده می‌شود. اگر شما هم با این تبلیغات رو به رو شده‌ و کنجکاوید بدانید چگونه می‌توانید با استفاده از گوشی هوشمندی که در دست دارید به راحتی درآمد دلاری داشته باشید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

پرداختن به وعده‌ی داشتن درآمد دلاری را با یک داستان آغاز می‌کنیم. داستان شخصی که تصمیم داشت از ساعات فراغت خود در خانه درآمد داشته باشد، اما نتیجه‌ای که در نهایت به دست آمد، آن چیزی نبود که انتظارش را داشت. داستان کوتاه این فرد که قربانی افراد کلاهبردار است را تا انتها بخوانید تا از شیوه‌ این افراد بیشتر آگاه شوید.

وعده درآمد دلاری، گرگ در لباس میش!

به گفته این قربانیِ حساب اجاره‌ای، وی اولین بار با یک آگهی تحت عنوان “درآمد میلیونی با موبایل در خانه” در فضای مجازی مواجه شد. از آن جایی که میزان درآمد کار پیشنهادی نسبت به آسان بودن آن ارزشمند بود، طمع کردم و به آیدی این فرد در تلگرام پیام دادم.


شرح کار به اینصورت بود که من باید با مدارک هویتی خودم در یک صرافی ارز دیجیتالی احراز هویت می‌کردم. فرد کلاهبردار از من درخواست کرد که اطلاعاتی از قبیل رمز ورود به حساب کاربری رمز کارت بانکی خودم را در اختیارش قرار دهم . با توجه به میزان مبلغی که جابه جا می‌شد، من هم مبلغی را دریافت می‌کردم. برای مثال اگر این مبلغ بین 5 تا 10 میلیون تومان بود، حدود 400 هزار تومان به من تعلق می‌گرفت. 

پس از اینکه مدتی را به این شیوه کار کردم و حدود 5 میلیون تومان کسب کردم، مشخص شد که این فرد با پول شویی و واریز پول حاصل از سایت‌های قمار به حساب من به عنوان یک حساب واسط، قصد پاک کردن رد خودش از مبدا این پول را داشت.

متاسفانه با توجه به قوانین بانکی کشور، زمانی متوجه شدم که مسئولیت تمام وجوه واریزی به حساب من به‌صورت تمام و کمال با خودم است که دیگر دیر شده بود و من به عنوان صاحب حساب، از نظر قانون مجرم شناخته شدم.

چرا حساب اجاره‌ای جرم است؟

با توجه به چالش‌های اقتصادی موجود، بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بتوانند راهی برای داشتن درآمد بیشتر داشته باشند. این خواسته، دلیلی شده است که افراد سودجو و کلاهبردار مثل همیشه وارد عرصه شوند و بخواهند از آب گل آلود، ماهی بگیرند. 

کلاهبرداران با آگهی‌هایی که در ‌سایت‌هایی مانند شیپور یا دیوار منتشر می‌کنند، وعده درآمد دلاری، میلیونی و ساده را تنها با استفاده از موبایل به کاربران می‌دهند. تنها دست آویزی که این افراد برای به دام انداختن افراد ناآگاه از سازوکار بازارهای مالی از آن بهره می‌برند، طمع است. آن‌ها با ارائه چنین وعده‌هایی سعی در تطمیع شما دارند تا به مقاصد شوم خود برسند.
شما با همکاری با این افراد، حساب کاربری و بانکی خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید و با این کار از نظر قانونی مجرم شناخته خواهید شد.

چگونه از خطر مجرم شناخته‌شدن مصون بمانیم؟

در ابتدا باید به نکته توجه داشته باشید که پیش از ورود به بازارهای مالی، زمانی را صرف تحقیق و بررسی سازوکار این حوزه کنید. این حوزه یک صنعت پویاست که هر روز دستخوش تغییرات گوناگونی قرار می‌گیرد. این تغییرات چه مثبت باشد (تاثیر هوش مصنوعی بر بلاک چین) چه منفی (فراگیر شدن سواستفاده از طریق حساب اجاره‌ای)، نیازمند این است که از مفاهیم پایه (مانند کیف پول ارز دیجیتال)، مخاطرات (فیشینگ و کلاهبرداری) و پتانسیل این حوزه (آسان کردن و شفافیت در تبادل مالی) مطلع باشید. 

زمانی که با آگاهی، فعالیت خود را در دنیای ارزهای دیجیتال آغاز کنید، می‌توانید شیوه‌های رایج کلاهبرداران را بشناسید، به راحتی در دامشان نیفتید و با ریسک بسیار کمتری فعالیت کنید.

در صورتی که اطلاعات حساب خود را در اختیار این افراد قرار دادید و پس از اطلاع از مجرمانه بودن این عمل پشیمان شدید، حتما از فرد تقاضا کنید که اطلاعات کارت بانکی شما را برگرداند یا به بانک مراجعه و حساب خود را مسدود کنید.

توجه داشت باشید که اگر تبلیغاتی را با عبارات زیر مشاهده کردید، احتمالا در خطر افتادن در دام افراد سودجو خواهید بود:

  • با اجاره کارت بانکی میلیونر شوید
  • بازی کن، پول دربیار
  • کار در منزل با درآمد میلیونی
  • درآمد دلاری فقط با گوشی
  • و موارد مشابه دیگر، مانند عبارات بالا

مجازات قانونی اجاره حساب بانکی چیست؟

اشاره کردیم که از حربه‌های تبلیغاتی با هدف اجاره کارت بانکی کاربران، برای اهدافی همچون پولشویی، تبادل از سایت‌های شرط‌بندی و قمار، پاک کردن حساب مبدا که شامل وجوه دزدی است و غیره استفاده می‌شود. به همین دلیل افراد سودجو از ناآگاهی کاربران سو استفاده کرده و کارت بانکی آن‌ها را برای مقاصد خود اجاره می‌کنند. بهتر است بدانید که بر اساس ماده ۷۱۰ قانون مجازات اسلامی “افرادی که در قمارخانه‌ها یا اماکن برای صرف مشروبات الکلی موضوع مواد (۷۰۱) و (۷۰۵) قبول خدمت کنند یا به نحوی از انحاء به دایر کننده این قبیل اماکن کمک نمایند معاون محسوب می‌شوند.”

از طرف دیگر لازم به توضیح است که طبق قوانین بانک مرکزی “مسئولیت تمام تراکنش‌ها و مبادلاتی که از طریق حساب و کارت بانکی شهروندان انجام می‌شود بر عهده دارنده حساب است. در نتیجه هیچ ادعایی مبنی بر اجاره دادن حساب برای مراجع قانونی، مالیاتی، انتظامی و قضایی قابل قبول نیست.”

برخی ازمجازات‌های درنظرگرفته شده برای اجاره دادن کارت بانکی به شرح زیر است:

  • استرداد تمام مبلغ مبادله‌شده به انضمام سود بانکی آن‌ها
  • پرداخت ۲۵درصد از کل مبلغ تراکنش‌ تحت عنوان عواید حاصل از جرم
  • پرداخت مالیات مبلغ معامله‌ شده
  • تحمل حبس در زندان تا زمان انجام بررسی‌های تکمیلی و شناسایی متهم اصلی

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله بیدارز، به بررسی مفهوم رایج و البته خطرناک این روزها، یعنی “حساب اجاره‌ای” پرداختیم. دقت داشته باشید که این عمل مصداق بارز جرم و عملی خلاف قوانین بانکی و قضایی کشور است، بنابراین برای خرید و فروش ارز دیجیتال صرفا از حساب شخصی که متعلق به خودتان است استفاده کرده و از گذاشتن آن در اختیار افراد غیر، خودداری کنید.

ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها