تاثیر هوش مصنوعی بر بلاک چین

مهراب پارسیان‌فر

مقدمه
در دنیای تکنولوژی امروز، دو روند قابل توجه وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. اولین مورد، تجدید حیات تکنیک‌های هوش مصنوعی (AI) است، مانند پیشرفت‌هایی در فهم و درک کامپیوتر، پردازش زبان طبیعی (NLP) و تلفیق آن‌ها، ترجمه ماشینی و پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ. دومین مورد، معرفی ابزارهای رمزنگاری قدرتمند و دفتر کل توزیع شده است که به طور کلی به عنوان فناوری بلاک چین یا دفتر کل توزیع شده شناخته می‌شود. در این مقاله به بررسی این دو فناوری مرتبط و توضیح استفاده و مزایای هوش مصنوعی در صنعت بلاک چین می‌پردازیم.

رشد داده‌ها و تجدید حیات هوش مصنوعی

در دسترس بودن روزافزون داده‌های قابل تجزیه و تحلیل و ظرفیت کم هزینه‌ی کامپیوترها برای تجزیه و تحلیل آن، به تولد دوباره هوش مصنوعی کمک می‌کند. این مسوله باعث شده است که بخش تجاری متوجه شود که شما می‌توانید به رایانه آموزش دهید تا وظایف پیچیده را به همان خوبی یا به طور بالقوه، بهتر از متخصصان انسانی انجام دهد. برندهایی مانند گوگل، آمازون، فیس‌بوک، علی‌بابا و سایر برندهایی که منابع قابل توجهی دارند، قبلا هوش مصنوعی را برای افزایش کارایی و درآمد خود به کار گرفته‌اند.

حرکت سریع دیگر به موازات هوش مصنوعی، فناوری جدیدتر بلاک چین است که توسط بیت کوین محبوب شد و اکنون به عنوان تسهیل‌کننده آینده اعتماد اجتماعی، شناسایی و سیستم‌های مبادلات اقتصادی متفاوت نسبت به بازار سنتی، ستایش می‌شود.

هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعی، نوعی استفاده از رایانه برای انجام کارهایی است که معمولا به هوش انسانی نیاز دارند. به عنوان مثال، داده‌ها ممکن است با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل، طبقه‌بندی و پیش‌بینی شوند. علاوه بر این، برخلاف نرم‌افزارهای سنتی، مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند هر زمانی که داده‌های جدیدتری در اختیارشان قرار گیرد، خود را بهبود دهند (هوش مصنوعی فرآیند یادگیری دارد)

هوش مصنوعی از کامپیوترها، داده‌ها و گاهی از روبات‌ها برای شبیه‌سازی مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری ذهن انسان استفاده می‌کند. این سرفصل شامل زیرشاخه‌های یادگیری ماشین (ML) و یادگیری عمیق (DL) است که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده بر روی داده‌های موجود برای ارائه پیش‌بینی‌ها یا طبقه‌بندی‌ها و بهبود در طول زمان، استفاده می‌کنند.

مزایای هوش مصنوعی عبارتند از:

  • خودکارسازی فعالیت‌های یکنواخت
  • افزایش دقت و سرعت تصمیم‌گیری
  • بهبود تجربه مشتری

Machine Learning یا ML، برای استخراج اطلاعات از داده‌ها استفاده می‌شود. به طور کلی، مجموعه داده‌های بزرگتر به توسعه مدل‌های قوی‌تر ML کمک می‌کند. کیفیت داده‌ها نیز بسیار مهم است زیرا مجموعه داده‌ها باید با داده‌های جدید و مرتبط، به‌روز شوند تا مدل‌ها همچنان موفق بمانند.

داده‌ها برای عملکرد هوش مصنوعی حیاتی هستند و بلاک چین امکان تبادل امن و مشارکتی داده را فراهم می‌کند. قبل از اینکه هوش مصنوعی بینش‌هایی را از داده‌ها بدست آورد، بلاک چین می‌تواند قابلیت اطمینان داده‌ها را تأیید کرده و امکان به اشتراک‌گذاری ایمن داده‌های بیشتری را فراهم کند.

فناوری بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین یک پایگاه داده غیر متمرکز و غیر قابل تغییر است که به طرف‌های متعدد اجازه می‌دهد تا با شروع و پایان تراکنش‌ها، داده‌های رمزگذاری شده (مربوط به تراکنش‌ها) را در زمان واقعی و به شکل لحظه‌ای، ارسال و دریافت کنند. یک شبکه بلاک چین ممکن است سفارش‌ها، پرداخت‌ها، حساب‌ها، تولید (برای تولیدات کارخانه‌ها) و غیره را ردیابی کند. اعضای تأیید شده، در معاملات خود با سایر شرکت‌ها اعتماد متقابل خواهد داشت، زیرا دیدگاه واحدی از حقیقت دارند (اطلاعات تایید شده که در دست همه کاربران است، یکسان می‌باشد).

بلاک چین‌های عمومی مانند اتریوم برای همه قابل دسترسی هستند. بلاک چین‌های خصوصی فقط با دعوت قابل دسترسی هستند و اغلب در تنظیمات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، از آنجایی که شرکت‌کنندگان، شناخته شده و قابل اعتماد هستند، تراکنش‌ها ممکن است در بلاک چین‌های خصوصی، سریع‌تر اعتبارسنجی شوند.

توانایی طرف‌های غیر مرتبط برای تراکنش و اشتراک‌گذاری داده‌ها در یک دفتر کل، یکی از ویژگی‌های مهم بلاک چین است. روش‌های رمزنگاری و اجماع مانند اثبات کار (PoW) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود. این موضوع، یک امر حیاتی است زیرا شرکت‌کنندگان می‌توانند بدون نیاز به اعتماد به یکدیگر یا تکیه بر اعتبارسنجی‌های شخص ثالث، با یکدیگر معامله کنند.

بلاک چین پیامدهای قابل توجهی برای تراکنش‌های مالی (مانند ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین) و حتی تبادل داده‌های بین سازمانی دارد. حتی اگر امکان دسترسی و دیدن داده‌های اساسی وجود نداشته باشد، ممکن است افراد متقاعد شوند که این داده‌ها مربوط به یک بلاک چین قابل اعتماد هستند.

رمزنگاری در بلاک چین استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که داده‌ها، تراکنش‌ها و هویت‌ها، قابل تأیید هستند. همچنین تضمین می‌کند:

این که آن‌ها به صورت خراب نشدنی، ایمن و غیر قابل برگشت ثبت می‌شوند.

اینکه شرکت‌کنندگان می‌توانند صحت داده‌ها را بدون نیاز به نگاه کردن به آن‌ها بررسی کنند و فقط می‌توانند آنچه را که مجاز به دیدن هستند، مشاهده کنند.

این که آن‌ها به راحتی به اشتراک گذاشته می‌شوند و به همه افراد در یک شبکه بلاک چین این امکان را می‌دهد که یک کپی یکسان از دفتر کل، از جمله ویرایش‌های لحظه‌ای شبکه داشته باشند.

مزایای ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین

هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین در سال‌های آینده به طور قابل توجهی در خدمات توسعه نرم‌افزار تجاری و سفارشی‌سازی اعمال و همکار خواهد شد. چرا که مزایای این همکاری، بسیار زیاد است. در ادامه به بررسی این مزایا می‌پردازیم.

بهره‌وری انرژی بهبود می‌یابد

داده کاوی (Data Mining)، یک فعالیت وقت‌گیر و انرژی‌بر است. با این حال، گوگل نشان داده است که یادگیری ماشینی می‌تواند کمک شایانی به استفاده از اطلاعات و آمار کند. به عنوان مثال هوش مصنوعی DeepMind گوگل، با کار بر روی داده‌های تاریخی بسیار زیادی در یک مرکز داده (Data Center)، آموزش دیده است. گوگل توانسته انرژی مصرف شده برای خنک کردن مراکز داده خود را تا 40 درصد کاهش دهد. ایده‌ای مشابه با آنچه عنوان شد، ممکن است برای فرآیند استخراج ارز دیجیتال (Mining) و همچنین کاهش قیمت سخت‌افزار ماینینگ استفاده شود.

افزایش امنیت

طبیعت رمزگذاری در بلاک چین تضمین می‌کند که داده‌ها به خوبی محافظت می‌شوند. یک بلاک چین برای نگهداری اطلاعات شخصی بسیار محرمانه مانند سوابق پزشکی یا اطلاعات شخصی، ایده آل است. در همین حال، هوش مصنوعی نیاز به تامین مداوم داده‌ها در مقادیر زیاد دارد. کارشناسان اکنون روی روش‌هایی کار می‌کنند که به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد با داده‌های رمزگذاری‌شده بدون افشای آن‌ها تعامل داشته باشد.

دیدگاه دیگری در مورد افزایش امنیت وجود دارد. در حالی که یک بلاک چین در هسته خود ایمنی لازم را دارد، مستعد لایه‌ها و برنامه‌های اضافی است. در صنعت بانک‌داری، یادگیری ماشینی به پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های بلاک چین و پیش‌بینی رخنه‌های احتمالی سیستم کمک می‌کند.

دسترسی به بازار داده و مدیریت داده

افزایش امنیت به طور ذاتی به مدیریت داده مرتبط است. موارد استفاده جدید زمانی پدیدار می‌شوند که یک دفتر کل توزیع شده بتواند حجم عظیمی از داده‌های رمزگذاری شده را در خود جای دهد و هوش مصنوعی بتواند به درستی آن را مدیریت کند. به عنوان مثال، در بلاک چین، می‌توانید به طور ایمن، داده‌های خود را ذخیره کرده و بفروشید. در نتیجه، مدل‌های داده و بازارهای هوش مصنوعی به وجود می‌آیند.

شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس بوک، دارای حجم عظیمی از داده‌ها هستند که ممکن است در فرآیندهای هوش مصنوعی استفاده شوند. شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند با استفاده از فناوری بلاک چین برای دسترسی به داده‌های موجود و پتانسیل هوش مصنوعی، با این شرکت‌ها رقابت کنند.

یکی دیگر از مزایای ادغام هوش مصنوعی با بلاک چین، افزایش مدیریت داده است. برای مثال رایانه‌ها، داده‌های رمزگذاری‌شده را با جست‌وجوی حالت‌های مختلف برای تأیید اعتبار یک تراکنش و صحت آن، تجزیه و تحلیل می‌کنند. هوش مصنوعی با هر بار فعالیت، چه موفقیت‌آمیز باشد چه خیر، مهارت‌های جدید می‌آموزد و خود را بهبود می‌بخشد.

ذخیره‌سازی کارآمد

بلاک چین‌ها برای ذخیره داده‌های شخصی حساس مناسب هستند که می‌توانند با استفاده هوشمندانه در کنار هوش مصنوعی، ارزش و راحتی را به کاربر خود ارائه دهند. سیستم‌های هوشمند مراقبت‌های بهداشتی یک مثال است. آن‌ها بر اساس اسکن‌ها و سوابق پزشکی، تشخیص‌های صحیحی از وضعیت سلامت کاربر می‌دهند.

موارد قابل توجه استفاده از هوش مصنوعی و بلاک چین

تا این بخش از مقاله، جواب سوال‌هایی مانند هوش مصنوعی چیست و بلاک چین چیست و چگونگی تاثیر آن‌ها بر یکدیگر را یافتیم. حال می‌توانیم به بررسی ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین و بخش‌هایی که این دو در کنار هم می‌توانند باعث پیشرفت و بهبود آن‌ها شوند، بپردازیم.

امور مالی و سرمایه‌گذاری

بلاک چین و هوش مصنوعی با تسهیل اعتماد، کاهش اصطکاک ناشی از تراکنش‌های چند طرفه و افزایش سرعت تراکنش، خدمات مالی را متحول می‌کنند.

یک روش درخواست وام را در نظر بگیرید. متقاضیان وام اجازه می‌دهند تا داده‌های آن‌ها در بلاک چین نگهداری شوند که در نتیجه، سریع‌تر و کامل‌تر در دسترس وام‌دهندگان قرار می‌گیرد. در نتیجه، این اعتماد به داده‌ها و روش‌های بررسی خودکار برنامه‌ها، به تکمیل سریع‌تر این فرآیند و رضایت بیشتر مشتری کمک می‌کند.

مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی

از آشکار کردن مفاهیم درمانی و برآورده کردن درخواست‌های کاربر گرفته تا تشخیص و درک بهتر از داده‌های بیمار و نمایش الگوها، هوش مصنوعی می‌تواند به رشد در هر زمینه‌ای در مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی کمک کند. با قرار دادن داده‌های بیمار در بلاک چین، از جمله سوابق سلامت الکترونیکی آن‌ها، سازمان‌ها می‌توانند برای بهبود مراقبت و حفظ حریم خصوصی بیمار همکاری کنند.

زنجیره تامین

بلاک چین و هوش مصنوعی با دیجیتالی کردن یک فرآیند مبتنی بر کاغذ، ایجاد قابلیت اشتراک‌گذاری و قابل اعتماد کردن داده‌ها و افزودن هوشمندی و اتوماسیون به پردازش تراکنش‌ها، زنجیره‌های تامین را در سراسر صنایع متحول کرده و فرصت‌های جدیدی را ایجاد کنند. برای مثال، یک شرکت ممکن است داده‌های انتشار کربن را در سطح محصول یا قطعه تولیدی خود جمع‌آوری کند و با ترکیب این اطلاعات با بلاک چین و هوش مصنوعی، تلاش‌هایی با دقت بیشتر و هوشمندانه در کاهش انتشار کربن در محیط زیست را به انجام رساند.

علوم زیستی

بلاک چین و هوش مصنوعی می‌توانند دید و قابلیت ردیابی زنجیره تامین دارو را در تجارت داروسازی بهبود بخشند و در عین حال نرخ موفقیت کارآزمایی بالینی را به شدت افزایش دهند. تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته، همراه با زیرساخت کارآزمایی بالینی غیر متمرکز، امکان یکپارچگی داده‌ها، شفافیت، نظارت بر بیمار، مدیریت مجوز، مشارکت در کارآزمایی و اتوماسیون جمع آوری داده‌ها را فراهم می‌کند.

متاورس

متاورس که ترکیبی جذاب و پیشرفته از هوش مصنوعی و بلاک چین است، می‌تواند آینده تمامی انسان‌ها، نسل بعد اینترنت، ارتباط‌های انسانی و نظام مالی در جهان را تغییر دهد. با فناوری‌های جدید مرتبط با توسعه کامپیوتر، گرافیک و سخت‌افزار، دنیای مجازی به واقعیت بسیار نزدیک شده است. با گسترش COVID-19 در سراسر جهان، تقاضا برای واقعیت مجازی افزایش یافت و صنعتی که توسط متاورس (Metaverse) ارائه می‌شود، بسیار پر طرفدار شده است. در Metaverse، دنیای مجازی که به واقعیت نزدیک شده اما فراتر از آن رشد می‌کند، هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین را ترکیب کرده است.

از مواردی که ترکیب AI و Blockchain در متاورس ایجاد می‌کند، می‌توان به گزینه‌هایی مانند یادگیری از داده‌ها با کیفیت بالا، داده‌هایی با قابلیت استفاده مجدد، شبکه غیر متمرکز پایدار، حریم خصوصی، تشخیص فضای مجازی و واقعی و نزدیک کردن آن‌ها به یکدیگر، محتوای غنی و چرخه کامل اقتصادی اشاره کرد.

جمع‌بندی

در کنار تمام موارد عنوان شده، هنوز گزینه‌های شناخته‌شده و ناشناخته‌ی زیادی هستند که می‌تواند از دو تکنولوژی بلاک چین و هوش مصنوعی کمک بگیرند و بهبود مداوم را تجربه کنند. بنابراین، واضح است که هوش مصنوعی می‌تواند به فناوری بلاک چین کمک کند. همانطور که مطرح شد، در حال حاضر برنامه‌های بسیاری وجود دارد که در آن‌ها هوش مصنوعی و بلاک چین با ترکیب با هم، شگفتی ایجاد می‌کنند. به طور جداگانه، هر دو فناوری بسیار قدرتمند هستند. وقتی این دو در کنار یکدیگر جفت شوند، می‌توانند آینده را بازنویسی کنند.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها