پل بلاک چین یا بلاک چین بریج چیست و چگونه عمل می‌کند؟

تیم بیدارز

مقدمه
اگر با دنیای ارز دیجیتال آشنا باشید، می‌دانید که رمز ارزها یا همان ارزهای دیجیتالی بر بستر بلاک چین اجرا می‌‎شوند. بلاک چین یک پایگاه داده است، که تراکنش‌های شبکه را ثبت می‌کند. تمرکززدایی با حذف بانک‌ها و واسطه‌ها، ماموریت اصلی بلاک چین است، اما اگر کاربران برای دسترسی به اکوسیستم کامل پلتفرم‌ها و خدمات در یک شبکه خاص قفل شوند، منجر به فضایی متمرکز خواهد شد و تنها تفاوتش این است که این بار به جای یک موسسه مالی یا بانک، از یک بلاک چین استفاده می‌شود.

پل بلاک چین یا بلاک چین بریج چیست؟

پل بلاک چین (Blockchain bridge) مشکل ارتباطات بین‌شبکه‌ای را با ارائه راهی برای اتصال بلاک چین‌ها به یکدیگر حل می‌کند. مانند هر پل فیزیکی، پل بلاک چین به عنوان حلقه مفقوده بین دو اکوسیستم بلاک چین عمل می‌کند و انتقال اطلاعات، داده‌ها و توکن‌ها را از طریق آن حلقه نسبتاً آسان می‌کند. اما در حقیقت بودن یا نبودن بلاکچین بریج با وجود صرافی‌ها چه اهمیتی دارد؟ 

تعویض توکن‌ها در صرافی‌ها نه تنها برای کاربران ناخوشایند است، بلکه گران نیز می‌شود. کارمزدهای گس و مبادله می‌تواند بالا باشد و از آنجایی که کارمزد تراکنش نه تنها برای انجام مبادله، بلکه برای جابجایی توکن‌ها بین کیف پول‌ها یا پلتفرم‌های مختلف در حین انجام این کار مورد نیاز است، هزینه‌ها افزایش می‌یابد. در عوض استفاده از پل بلاک چین باعث می‌شود که فرآیند یکپارچه باشد و به این معنی است که می‌توانید رمز ارز خود را تنها در یک تراکنش به یک رپد کوین سازگار با بلاک چین مقصد تبدیل کنید. به کارگیری پل بلاک چین به این معنی است که می‌توانید ارز دیجیتال خود را در حریم کیف پول دیجیتال خود به ارزی میان‌شبکه‌ای تبدیل کنید که قادر به کار در شبکه‌های دیگر باشد.

پل بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

پل بلاک چین واسطه‌ای است که سکه یا توکن شما از آن عبور می‌کند، تا وارد بلاک چین دیگری شود؛ هنگامی که روی آن بلاک چین دیگر قرار گرفت، رمز ارز شما به یک رپد توکن تبدیل می‌شود. یک توکن Wrapped اساساً ارزی است که نشان دهنده یک شبکه (مانند بیت کوین) است، اما روی شبکه دیگری (مانند اتریوم) زندگی می‌کند. 

به عنوان مثال اگر می‌خواهید از بیت کوین در بلاک چین اتریوم استفاده کنید، راه انجام این کار بیت کوین رپد (WBTC) است. برای انجام این کار ابتدا باید بیت کوین خود را به پل بیت کوین/اتریوم بفرستید. بیت کوین شما در پل قفل می‌شود و همان مقدار WBTC در شبکه اتریوم ساخته می‌شود.

هنگامی که WTBC شما در شبکه اتریوم است، می‌توانید از آن مانند سایر توکن های اتریوم استفاده کنید. این امر به این دلیل است که WBTC اساساً یک توکن ERC-20 است و به طور یکپارچه با اکوسیستم اتریوم کار می‌کند. WBTC شما می‌تواند هر توکن مبتنی بر اتریوم، از جمله NFT و سایر توکن‌هایی که در شبکه اتریوم ساخته شده‌اند، خریداری کند. 

البته بیت کوین تنها کوینی نیست که قابلیت رپد شدن دارد. کاربران از پل‌ بلاک چین برای رپد کردن رمزارزهای متنوعی به منظور استفاده در شبکه‌های دیگر استفاده می‌کنند. خرید توکن‌های رپد الزاماً به این معنا نیست که شما مالک توکن بومی در یک شبکه هستید، اما نسبت ثابت 1:1 به این معنی است که سرمایه‌گذار از همان مزایایی در شبکه غیربومی بهره‌‎مند می‌گردد که در شبکه اصلی و بومی بهره‌مند بود.

پل‌ بلاک چین مبتنی بر اعتماد در مقابل بدون اعتماد

پل‌های بلاک چین می‌توانند قابل اعتماد یا بدون اعتماد باشند. یک پل مبتنی بر اعتماد یا فدرالی، مانند یک بلاک چین خصوصی یا مجاز عمل می‌کند. یک نهاد مرکزی معاملات پل را مدیریت و نظارت می‌کند و مجموعه‌ای از معیارها ایجاد می‌شود که یک فرد باید آن‌ها را رعایت کند، تا بخشی از فدراسیون مرکزی شود. مانند اکثر موسسات مالی متمرکز، یک سری پیش فرض‌ها و ملزومات اجرایی جهت اثبات امنیت نگهداری وجوه و امنیت پل وجود دارد. کاربران بر اساس شهرت پل تصمیم می‌گیرند و دارایی‌های خود را کنترل نمی‌کنند. PolyNetwork و PoS Bridge نمونه‌هایی از Trusted Bridge هستند.

برخلاف مدل فدرال یا متمرکز، یک پل بدون اعتماد کاملاً غیرمتمرکز است و از طریق شبکه‌ای از عواملی که به صورت مرکزی اداره نمی‌شوند، عمل می‌کند. درست مانند بلاک چین‌های عمومی، هر کسی می‌تواند به عنوان یک عامل به شبکه بپیوندد. نمایندگان تشویق می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که تراکنش‌های پل به درستی تأیید می‌شوند. پل Syscoin نمونه‌ای از یک پل بدون اعتماد است.

مزایای پل بلاک چین

بلاکچین بریج مزایای متعددی را برای کاربران خود ایجاد می‌کند، که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. رفع مشکلات توسعه و کاهش هزینه‌های مبادله
    توسعه دهندگانی که برای یک پلتفرم بلاک چین اپلیکیشن می‌سازند، اغلب با مسائلی همچون کند شدن تراکنش بین دو اکوسیستم بلاک چین و هزینه‌های بالاتر در هنگام افزایش ازدحام شبکه مواجه می‌شوند. با استفاده از پل‌های بلاک چین، توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی توکن‌ها را به بلاک چینی بفرستند، که سریع‌تر و با هزینه کمتر فرآیند را پردازش کند. پل‌های بلاک چین به توسعه‌دهندگان حوزه رمزنگاری این امکان را می‌دهد که به ساخت اپلیکیشن‌ها بر روی پلتفرم‌های دلخواه خود بپردازند.
  2. مقیاس پذیری بیشتر در شبکه‌های مختلف بلاک چین
    هر دو اکوسیستم مبدا و مقصد بلاک چین از استفاده از پل بلاک چین سود می‌برند. اول، پل بلاک چین، ترافیک شبکه را با پردازش توزیع توکن در سایر شبکه‌های بلاک چین کم تراکم‌تر کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یک پل با حذف اجماع و قوانین مختلف خاص اکوسیستم، بلاک‌چین‌ها را بی‌نهایت مقیاس‌پذیرتر می‌کند.
  3. پرداخت‌ها و تسویه‌های سریع‌تر و تقریباً آنی
    بلاک چین بریج مشکلات مقیاس پذیری را که شبکه‌های بلاک چین محبوب مانند اتریوم اغلب با آن مواجه هستند حل می‌کند و بنابراین امکان تراکنش‌های آنی P2P را فراهم می‌کند. پرداخت‌ها و تسویه حساب‌ها تحت تأثیر ازدحام یا ترافیک شبکه قرار نمی‌گیرند. در عوض، بارهای کاری برای پردازش فوری به بلاک چین‌های با تراکم کمتر منتقل می‌شوند. DApp از بزرگترین ذینفعان پل بلاک چین است، که تراکنش‌های پیچیده را با سرعت بالایی انجام می‌دهد.

روبیک بریج و شراکت با لجرلایو

با راه‌اندازی روبیک بریج در لجرلایو، کاربران لجر به منابع مالی غیرمتمرکز از چندین بلاک چین دسترسی خواهند داشت، از جمله سهامداری، مبادله و ارائه نقدینگی در برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در فضای بلاکچین. از آنجایی که روبیک بریج با Ledger Live یکپارچه خواهد شد، کاربران با امنیت اکوسیستم Ledger به آن دسترسی خواهند داشت، به این معنی که دستگاه Ledger شما کلیدهای خصوصی را در طول تمام تراکنش‌ها خصوصی نگه می‌دارد و نیازی به نگرانی نیست. 

جمع‌بندی

بلاکچین بریج عملکرد شبکه را تا حد زیادی بهبود بخشیده و توانسته مشکل تراکم آن را حل کند. پل‌ها برای توسعه دهندگان و کاربران بسیار مهم هستند و امکان همکاری بین دنیای بلاک چین را فراهم می‌کنند. توسعه مداوم پل‌ بلاک چین، هزینه‌های رمز ارز را کاهش می‌دهد و به سمت مدل‌های امن‌تر «مشترک» و «بیمه‌شده» حرکت می‌کند. پل بلاک چین به بهبود اکوسیستم بلاک چین و افزایش سرعت پذیرش فناوری رمزنگاری کمک شایان توجهی می‌نماید.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها