کاهش ۷۰درصدی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر صنعت ارز دیجیتال طی یک سال گذشته

محمد خیرخواه

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط RootData، یک ارائه‌دهنده داده‌های رمزنگاری، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در شرکت‌های رمزارزی طی 365 روز گذشته بیش از 70 درصد کاهش یافته است. در ماه ژوئن 2022، فضای دارایی‌های دیجیتال 1.81 میلیارد دلار در 149 دور دریافت کرد، در حالی که در سال جاری، تنها 83 پروژه 520 میلیون دلار ثبت کردند که کمترین ماه از نظر دریافت اعتبار تا به امروز است.

علی‌رغم چندین ماه افزایش مدیریت‌شده، اعداد RootData یک روند نزولی واضح را برای VCهای علاقه‌مند به فضای دارایی دیجیتال نشان می‌دهد. به عنوان مثال، سپتامبر 2022 با سرمایه‌گذاری 1.85 میلیارد دلاری و سرمایه‌گذاری در 138 دور برتر، بالاترین رکورد ثبت شده بود. و ژوئن سال گذشته با 149 دور بیشترین دریافت کننده را داشت.

طبق داده‌ها، مقوله زیرساخت با ۲۱۳ میلیون دلار بودجه در ماه گذشته برای ۲۶ پروژه، پیشتاز است. این موضوع همچنان نشان‌دهنده کاهش نزدیک به 50 درصدی نسبت به ماه قبل است که در آن 28 پروژه 410 میلیون دلار دریافت کردند.

Gensyn AI، یک استارت‌آپ مستقر در بریتانیا، با 43 میلیون دلار در دور سری A که توسط رمزارز a16z رهبری می‌شد، پیشتاز این دسته بود.

CeFi یا تامین مالی متمرکز – که دارای شرکت‌هایی مانند OPNX و Chiliz است – با دریافت ۱۰۱ میلیون دلار، که تقریباً ۲۰ درصد از کل تأمین مالی را تأمین می‌کند، دومین دسته از نظر تأمین مالی است. بازی‌ها با ۶۲ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفتند که بیش از نیمی از آن به بازی‌های با محور اسطوره‌ای سرازیر شد که ۳۷ میلیون دلار در سری C1 خود جمع‌آوری کرد. DeFi و NFT لیست دسته بندی‌ها را به ترتیب تکمیل می کنند.

در طول سال گذشته، اتریوم دارای 1826 پروژه بوده است و پس از آن پروژه رمزارز Polygon (MATIC) با 1076 دور تامین مالی قرار گرفته است. با تفکیک مکان، ایالات متحده 34 درصد از بودجه را دریافت کرد – بیشترین میزان برای هر کشوری در فهرست – اگرچه به نظر می رسد احتمال تغییرات جایگاه زیاد است.

این پلتفرم از Coinbase Ventures به عنوان فعال ترین VC نام می برد که در سال گذشته در 71 دور شرکت کرده است و پس از آن Hashkey Capital و Shima Capital به ترتیب 54 و 49 پروژه را تامین مالی کرده‌اند.

در مصاحبه قبلی با Decrypt، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل Mysten Labs، ایوان چنگ، گفت که این تغییر به دلیل توانایی محصولات و برنامه‌های هوش مصنوعی برای پاسخگویی به مخاطبان گسترده‌تر است، در حالی که صنعت کریپتو همچنان بر خود متمرکز است.

چنگ هوش مصنوعی را مکمل وب 3 می‌داند – صندوق توسعه 100 میلیون دلاری جدید جاستین سان یکی از این نمونه‌ها است.

کاهش علاقه سرمایه گذاران خطرپذیر به فضای دارایی‌های کریپتویی می‌تواند به دلایل مختلف دیگری نیز باشد. ممکن است اقدامات تاسف بار شرکت‌هایی مانند FTX و Terra، همراه با آشفتگی بانکی که هر چهار “بانک دوستدار کریپتو” را از بین برد، مقصر این کاهش باشد. اما از فشارهای نظارتی که اخیرا در ایالات متحده اتفاق افتاده است، نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. با این وجود، این کشور همچنان از نظر آمار و ارقام در جایگاه خوبی قرار دارد و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بین کاربرا اهل این کشور از رونق بالایی برخوردار است.

ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها