استخراج ابری چیست؟ بررسی نکات کاربردی Cloud Mining

تیم بیدارز
استخراج ابری چیست، نکات کاربردی

با پیشرفت بازار ارز دیجیتال، بسیاری از افراد ماینر خریدند و به وسیلهٔ آن بیت‌ کوین استخراج کردند. با این وجود، همه نمی‌توانستند از این روش استفاده کنند چرا که این کار نیازمند هزینهٔ بالا برای تهیهٔ قطعات سخت‌افزاری مناسب بود. با این وجود فرصت درآمدزایی بی‌نظیر در استخراج ارز دیجیتال موجب شد که افراد مختلف به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری و نگهداری سیستم‌های ماینینگ، مانند استخراج ابری باشند.

ماینینگ ابری یکی از بهترین روش‌هایی است که متقاضیان به کمک آن می‌توانند محدودیت‌هایی مانند نداشتن سخت‌افزار با قدرت پردازش بالا را برای استخراج ارز دیجیتال از میان بردارند. در این مقاله از مجله بیدارز به بررسی استخراج ابری و روش‌های مختلف آن می‌پردازیم.

استخراج ابری (Cloud Mining) چییست؟

یکی از اصطلاحاتی که در سال‌های اخیر و با محبوب‌تر شدن ارز دیجیتال زیاد شنیده‌ایم، کلود ماینینگ یا استخراج ابری نام است. در این روش شرکت‌هایی که دارای سخت‌افزار مناسب و با قدرت پردازش بالا هستند، وظیفهٔ استخراج و نگهداری از تجهیزات ماینینگ را به نمایندگی از متقاضیان برعهده می‌گیرند.

بنابراین با این روش افراد می‌توانند با دریافت این خدمات بدون صرف هزینه‌های بسیار زیاد برای خریداری سخت‌افزارهای گران‌قیمت و انرژی، از راه دور ارز دیجیتال را استخراج کنند. بنابراین تنها چیزی که برای کنترل استخراج به آن نیاز دارند، یک گوشی یا رایانه است که با کمک آن به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشند.

برای این‌که بتوانید بهتر متوجه کارکرد این سیستم شوید، بهتر است نحوهٔ عملکرد آن را بررسی کنیم.

نحوه عملکرد استخراج ابری چگونه است؟

برای شروع استخراج ابری به هیچ یک از تنظیماتی که در استخراج معمولی ارزهای دیجیتال انجام می‌شود، نیازی ندارید. بنابراین بهتر است نحوهٔ عملکرد آن را بدانید. به صورت خلاصه می‌توان گفت که استخراج ابری از محاسبات بسیار پیچیده در فضای ابری برای استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌کند.

متداول‌ترین راه برای  استفاده از این استخراج ثبت نام در پلتفرمی است که این امکان را به افراد می‌دهد. به صورت کلی دو مدل استخراج ابری وجود دارد:

۱) ماینینگ میزبان

۲) اجارهٔ قدرت هش

در روش ماینینگ میزبان افراد ماشین‌های استخراج را خریداری یا اجاره می‌کنند و با پرداخت هزینهٔ راه‌اندازی و نگهداری آن به استخراج رمزارزها می‌پردازند.

در روش دوم ماینرها بخشی از قدرت هش یک مزرعهٔ ماینینگ را اجاره می‌کنند و می‌توانند بدون پرداخت هزینه اجاره یا راه‌اندازی سود خود را از سهم قدرت هش خود دریافت کنند.

استخراج ابری به چه دلایلی به وجود آمده است؟

یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن ماینینگ ابری این است که سرمایه‌گذاران بتوانند بدون نیاز به داشتن دانش یا ابزار خاص به استخراج ارز دیجیتال بپردازند.

انواع روش‌ها استخراج ابری کدامند؟

امروزه 3 روش اصلی و شناخته‌شده برای استخراج ابری وجود دارد. انواع مدل‌های استخراج ابری عبارتند از:

ماشین‌‌های استخراج میزبان (Hosted mining machines)

در این روش افرادی که قصد استفاده از استخراج ابری را دارند تمامی تجهیزات سخت‌افزاری و ASICها را از شخص سوم اجاره کرده و مبلغ آن را به صورت ماهانه پرداخت می‌کنند. در این حالت دیگر نیازی به فکرکردن دربارهٔ هزینه‌های برق و نگهداری از تجهیزات یا آلودگی صوتی دستگاه‌ها نیست و همه‌چیز توسط شخص ثالث مدیریت می‌شود.

یک نماد ابر الکترونیکی در پس زمینه آبی رنگ که نشان دهنده استخراج ابری و مفهوم cloud based systems است.

پلتفرم‌‌های استخراج میزبان (Hosted platform mining)

همان‌طور که از نام آن پیداست، در این حالت کامپیوترهای مجازی استخراج ابری اجاره داده می‌شوند. برای مثال یکی از پلتفرم‌های محبوب و معروف که خدمات مربوط به استخراج ابری را ارائه می‌دهد، Amazon EC2 است. پس از این‌که تمام APIها اجرا شوند، این پلتفرم‌ها قابل استفاده هستند. بنابراین افراد می‌توانند به کامپیوتر مجازی خود دسترسی کامل داشته و تنظیمات مربوط به هش یا سختی شبکه را تغییر دهند. البته ریسک کلاهبرداری در این روش بالا است و باید حتما مطمئن شوید که پلتفرم‌های استخراج ابری مورد استفادهٔ شما امنیت بالایی دارند.

لیزینگ قدرت هش (Lease Hash Power)

در روش سوم ارائه‌دهندگان قدرت هش خود را اجاره می‌دهند. قدرت هشینگ با وجود ASICهای زیاد و یا ماشین‌آلات دیگر مشخص می‌شود و هر ماینر با توجه به قدرت هش خود، یکی از طرح‌های اشتراکی را انتخاب کرده و هزینهٔ آن را پرداخت می‌کند. با وجود این‌که بسیاری از این پرداخت‌ها به صورت ماهانه است، اما پرداخت سالانه نیز برای آن وجود داشته که تخفیفاتی نیز به همراه دارد.

استخراج ابری چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که پیش از این مطرح شد، استفاده از روش استخراج ابری مزایای متعددی دارد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر است:

عدم نیاز به دانش فنی: افراد می‌توانند بدون داشتن دانش فنی در این حوزه با پیوستن به شرکت‌های خدمات دهنده ماینینگ ابری، به کسب درآمد از طریق ارز دیجیتال بپردازند.

نیاز نداشتن به سخت‌افزار و تجهیزات: به دلیل افزایش سختی شبکه ارز دیجیتال، هرچه سخت‌افزار قوی‌تری داشته باشید، احتمال موفقیت‌تان افزایش می‌یابد. بنابراین با این روش نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای خرید سخت‌افزار قوی وجود ندارد و تنها با خرید طرح‌های اشتراکی استخراج ابری می‌توانید به هدف خود دست یابید.

نداشتن هزینهٔ نگهداری و تعمیر: ماینرها به دلیل ایجاد صدای بسیار آزاردهنده و مصرف انرژی بالا امکان نگه‌داری در هر فضایی را ندارند؛ از طرفی در صورت ایجاد مشکل در آن‌ها هزینهٔ تعمیر زیادی به افراد تحمیل می‌شود. بنابراین با این روش می‌توان با همهٔ این مشکلات مقابله کرد و همچنان به استخراج ارز دیجیتال پرداخت.

استخراج ابری چه معایبی دارد؟

در کنار تمام مزایای این روش، معایبی نیز وجود دارد که بهتر است پیش از فعالیت در این پلتفرم‌ها از آن آگاه باشید.

پایین بودن درآمد: از آن‌جا که ماهانه بخشی از درآمد شما باید صرف پرداخت هزینهٔ نگهداری و راه‌اندازی تجهیزات به شخص ثالث شود، ممکن است پس از مدتی و با افزایش سختی شبکه سود حاصل از استخراج کاهش یابد.

احتمال کلاهبرداری: یکی از مشکلاتی که دنیای ارز دیجیتال همیشه با آن روبه‌روست، کلاهبرداری است. از آن‌جا که این ارزها غیرمتمرکز هستند و هیچ فرد یا دولتی بر آن نظارت ندارد، همیشه احتمال کلاهبرداری وجود دارد و وقوع این مورد با استفاده از روش استخراج ابری بیشتر هم می‌شود.

چه شرکت‌هایی، خدمات استخراج ابری ارائه می‌دهند؟

شرکت‌های متعددی در دنیا خدمات استخراج ابری ارائه می‌دهند که در ادامه برخی از این وب سایت‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. در نظر داشته باشید که این نمونه‌ها صرفا جهت معرفی هستند و برای استفاده از هر کدام باید تحقیقات کافی را انجام دهید.

  1. Shamining

این شرکت در بریتانیا قرار دارد و از سال 2018 خدمات قابل اعتمادی را برای استخراج ابری به مشتریان ارائه داده است. این وب سایت در حال حاضر بیش از 17000 کاربر دارد که بدون داشتن سخت‌افزار از کریپتو درآمد به‌دست می‌آورند. برخی از نکات مثبت این سایت شامل پرداخت فوری و سود 1.43 برابری آن نسبت به سایر رقبایش است.

  • IQ Mining

یکی دیگر از پلتفرم‌های بسیار معروف IQ Mining است که در سال 2016 راه‌اندازی شد. این وب سایت جزء بهترین سایت‌ها برای استخراج اتریوم به حساب می‌آید و مزارع آن در کشورهای مختلفی از جمله کانادا، گرجستان، روسیه، الجزایر و چین وجود دارد. این وب سایت برای هر متقاضی یک اکانت منیجر اختصاصی در نظر گرفته است و پشتیبانی 24 ساعته و رابط کاربری آسان از مزایای آن به شمار می‌روند.

  • EOBOT

این وب سایت از سال 2013 خدمات استخراج ابری را ارائه داده و به کاربران امکان استخراج ارزهایی مانند Zcash، Golem، بیت کوین و اتریوم را می‌دهد. هدف اصلی EOBOT این است که هر فردی با کمترین سرمایه امکان استخراج ارز دیجیتال را داشته باشد؛ بنابراین حتی با 10 دلار نیز می‌توان در این سایت شروع به کار کرد.

  • Genesis Mining

یکی از بزرگترین سایت‌های استخراج اتریوم Genesis Mining است که بیش از 2 میلیون کاربر از سراسر دنیا دارد. این وب سایت نیز از بیت کوین، دش، اتریوم، لایت کوین، زی کش و مونرو پشتیبانی کرده و رابط کاربری آسان آن کمک بسیاری به افراد کم‌تجربه می‌کند.

  • ECOS

یکی از اولین وب سایت‌هایی که برای ارائهٔ خدمات استخراج ابری شروع به فعالیت کرد، ECOS است. این وب سایت تمامی ابزارهای مورد نیاز برای ماینینگ رمزارزها را به صورت یک‌جا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تنها مشکل این وب سایت این است که فقط از استخراج بیت کوین پشتیبانی می‌کند و انتخاب در آن محدود است. با این وجود برخی از مزایای آن عبارتند از:

  • پرداخت روزانه؛
  • فعالیت شفاف؛
  • 1 ماه استفادهٔ رایگان از خدمات؛

این شرکت از سال 2017 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در مغولستان و چین قرار دارد. این وب سایت از 6 کوین مختلف یعنی اتریوم، زی کش، کوین LTC، دش، کوین  DCR و لایت کوین پشتیبانی می‌کند. این وب سایت نیز تیم متخصصی را در اختیار افراد قرار داده است و با پرداخت روزانه، سوئیچ استخراج و هزینه نگهداری و تعمیر پایین بسیاری از افراد را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است.

در انتخاب پلتفرم مناسب برای استخراج ابری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

همان‌‌طور که در معایب استفاده از استخراج ابری بیان کردیم، احتمال کلاهبرداری در این روش بسیار زیاد است و طبق بررسی‌های انجام شده بیش از 90 درصد پلتفرم‌های فعال موجود کلاهبردار هستند. بنابراین بهتر است پیش از آن‌که تصمیم به ریسک و سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود کنید، راجع‌به پلتفرم مورد نظر به‌خوبی تحقیق کنید. حتما اطلاعات کاملی از پلتفرم به‌دست آورید و نظرات دیگران را بررسی کنید.

برای جلوگیری از کلاهبرداری نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • قبل از هرچیز دربارهٔ پیشینهٔ شرکت موردنظر تحقیق و بررسی انجام دهید و از قانونی بودن آن مطمئن شوید. همچنین ایمنی آن را بررسی کنید تا امنیت اطلاعات‌تان تضمین شده‌ باشد.
  • به پلتفرم‌هایی که وعدهٔ سرمایه‌گذاری با مبلغ کم و سود بالا را می‌دهند، شک کنید. معمولا این پلتفرم‌ها کلاهبردار هستند.
  • اگر شرکتی وعدهٔ سودهای کلان را به شما می‌دهد، به هیچ عنوان آن را باور نکنید و خیال یک شبه ثروتمند‌شدن را از سر خود بیرون کنید.
  • بعد از یافتن پلتفرم قابل اطمینان، مقدار سودی را که باید در ازای هزینه‌کردن دریافت کنید محاسبه کنید.
  • در صورتی که پلتفرم موردنظر اطلاعات مناسبی از شرایط خود در اختیار شما قرار نداد، به آن اعتماد نکنید.

استخراج ابری چه سودی برای ماینرها دارد؟

در صورتی که افراد قصد استخراج ارز دیجیتال را داشته باشند، استخراج ابری کمک بسیار زیادی به آنان می‌کند؛ زیرا هر متقاضی بدون داشتن اطلاعات فنی یا نیاز به یادگیری نحوهٔ راه‌اندازی دستگاه می‌تواند به استخراج ارز دیجیتال بپردازد. علاوه بر این، هزینه‌های مربوط به استخراج هم کاهش می‌یابد.

کلام آخر

استخراج ابری یکی از روش‌های جدید برای کسب درآمد، علاوه‌بر خرید و فروش ارز دیجیتال، به شمار می‌رود. اگرچه احتمال کلاهبرداری در این روش بالا است اما در صورتی که پیش از سرمایه‌گذاری بررسی‌های لازم را انجام دهید، می‌توانید بدون صرف هزینه‌هایی مانند تعمیر و نگهداری، سخت‌افزار و دانش فنی به سود بالایی دست یابید.

لازم به توضیح است که بیداَرز هیچ توصیه‌ای برای انجام دادن یا ندادن انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال و یا خرید و فروش آ را ندارد و صرفا با هدف افزایش اطلاعات مخاطبین مجله بیدارز، مقالات روز را منتشر می‌کند.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها