نحوه رهگیری تراکنش‌ در بلاکچین اتریوم + آموزش تصویری قدم به قدم

تیم بیدارز
رهگیری تراکنش در بلاک چین اتریوم

برای رهگیری تراکنش بلاک چین اتریوم، از یک کاوش‌گر یا موتور رهگیری بلاک‌چین استفاده خواهیم کرد. به این صورت که هش تراکنش را در وب‌سایت مربوط وارد می‌کنیم تا جزئیاتی مانند آدرس ولت فرستنده/گیرنده و گس (Gas) شبکه را مشاهده کنیم. در این مقاله از مجله بیدارز، آموزش رهگیری تراکنش در شبکه اتریوم را بررسی خواهیم کرد؛ پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

معروف ترین کاوشگرها برای رهگیری تراکنش‌های بلاک چین اتریوم عبارت‌اند از:

  • Etherscan: این موتور رهگیری تراکنش های اتریوم محبوب ترین موتور رهگیری در جهان است. Etherscan اطلاعات کاملی در مورد تراکنش های اتریوم ارائه می دهد، از جمله آدرس های طرفین، مقدار تراکنش، تاریخ و زمان تراکنش، و اطلاعات مربوط به قراردادهای هوشمند.
  • Blockchain.com: این موتور رهگیری تراکنش در بلاک‌چین اتریوم یک موتور رهگیری محبوب دیگر است که اطلاعات مشابهی با Etherscan ارائه می دهد. Blockchain.com همچنین دارای یک رابط کاربری گرافیکی کاربرپسند است که استفاده از آن را برای کاربران آسان می کند.
  • Ethplorer: این موتور رهگیری تراکنش های اتریوم یک موتور رهگیری محبوب دیگر است که اطلاعات مشابهی با Etherscan و Blockchain.com ارائه می دهد. Ethplorer همچنین دارای یک ویژگی منحصر به فرد به نام “Explorer” است که به کاربران اجازه می دهد تا تراکنش های اتریوم را با استفاده از یک رابط گرافیکی تعاملی بررسی کنند.

 برخی از ویژگی های دیگر موتورهای رهگیری تراکنش‌ در بلاک‌چین اتریوم:

  • جستجوی تراکنش: موتورهای رهگیری تراکنش های اتریوم به کاربران امکان می‌دهند تا تراکنش‌های خاص را بر اساس آدرس، مقدار تراکنش یا سایر معیارها جستجو کنند.
  • تجزیه و تحلیل تراکنش: موتورهای رهگیری تراکنش‌های اتریوم به کاربران امکان می دهند تا اطلاعات تراکنش‌ها را تجزیه و تحلیل کنند، مانند حجم معاملات، کارمزدهای تراکنش و آدرس‌های طرفین تراکنش.

نحوه رهگیری وضعیت یک تراکنش در بلاک‌چین اتریوم

در این مقاله، یک راهنمای گام به گام و به‌صورت مختصر، در مورد نحوه رهگیری تراکنش در بلاک‌چین اتریوم را جمع‌آوری کردیم.

مرحله اول: کاوشگر بلاک‌چین اتریوم مورد نظر خود را انتخاب کنید

برخی از کاوشگرهای بلاک‌چین، ویژه بلاک‌چین اتریوم هستند، مانند Etherscan، Ethplorer و EthVM. شاید مشهورترین کاوشگر در این لیست، اتراسکن باشد؛ این کاوشگر نسبت به سایر اسکنرها در جامعه رمزارز ایران بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد و محبوب‌تر است. بنابراین، ادامه آموزش این مقاله از مجله بیدارز، براساس موتور رهگیری اتراسکن خواهد بود.

انتخاب کاوشگر اتراسکن

مرحله ۲: هش تراکنش را در قسمت جستجوی کاوش‌گر بلاک‌چین وارد کنید

برای مثال، در اتراسکن، در کادر جستجو در گوشه بالا، سمت چپ صفحه در کنار صفحه، منوی کشویی قرار دارد که عبارت «همه فیلترها» را نشان می‌دهد. بسته به ابزار، کاربر می‌تواند اطلاعاتی را بر اساس آدرس کیف پول، هش تراکنش (TXID)، بلوک یا توکن را جستجو کند.

TXID یا هش تراکنش، یک شناسه منحصر به فرد است که مربوط به یک تراکنش خاص است. تمام تراکنش‌های انجام‌شده در بلاک‌چین، یا آن‌هایی که به آدرس‌های خارج از بلاک‌چین ارسال می‌شوند، دارای یک TXID منحصربه‌فرد هستند که در جزئیات تراکنش یافت می‌شود.

بسته به پلتفرم، می توان آن را “هش” یا “TXID” نیز نامید. این عبارت، معمولاً مانند رشته ای از حروف و اعداد تصادفی به نظر می‌رسد. برای مثال، در کیف‌پول MetaMask، کاربر می‌تواند با کلیک بر روی «Activity» و انتخاب تراکنش، فوراً TXID را ببیند.

نمای کلی تراکنش کیف پول

به غیر از TXID، معامله‌گران می توانند از آدرس ولت عمومی خود نیز استفاده کنند (عبارتی شامل 42 کاراکتر مربوط به ولت آن‌ها). در این مورد، کاربران به یک نمای کلی از تراکنش‌های کیف پول خود منتقل می شوند و به آن‌ها اجازه می دهد تا به طور مستقل تراکنش خاص خود را بیابند.

مرحله ۳: روی نماد “جستجو” یا “ورود” در کاوش‌گر بلاک‌چین اتریوم کلیک کنید

کلیلک بر روی Ethplpore
کلید زدن در یک ادرس عمومی

مرحله ۴: بررسی کنید که آیا تراکنش موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر

بررسی وضعیت تراکنش

چگونه متوجه شویم یک تراکنش در بلاک‌چین اتریوم موفقیت آمیز بوده است یا خیر؟

در این بخش، جزئیاتی که وضعیت تراکنش را نشان می‌دهند، در کاوشگر بلاک چین ظاهر می‌شوند. اگر تراکنش با موفقیت تأیید شده باشد، عبارت “successful” یا “success” را مشاهده خواهید کرد.

اگر هیچ خطایی نمایش داده نشد، به این معنی است که تراکنش با موفقیت انجام شده است. ETH باید ظرف 24 ساعت پس از ارسال به کیف پول مقصد یا حساب صرافی واریز شود.

نحوه فهمیدن وضعیت یک تراکنش

از طرف دیگر، در صورت ناموفق بودن تراکنش اتریوم، چندین نوع پیام خطا ممکن است ظاهر شود:

  • پیام یا خطای ناموفق بودن تراکنش: علامت تعجب قرمز یا پیام خطایی که می‌گوید «bad instruction” یا “out of gas” این معنی است که معامله ناموفق بوده و توکن به مقصد مورد نظر خود نرسیده است. در صورت بروز خطای “out of gas”، کاربران می‌توانند میزان گس خود را که در ابتدا مشخص کرده‌اند دو برابر کرده و مجدد امتحان کنند.
  • Reverted: این اخطار به این معنی است که کاربر باید جزئیات تراکنش را دوباره بررسی کند.
  • تراکنش پیدا نشد یا Transaction not found: در این حالت، یا تراکنش انجام نشده یا هنوز در کاوشگر بلاک‌چین اعمال نشده است. پیشنهاد می‌کنیم سعی کنید از کاوشگر دیگری برای رهگیری تراکنش خود استفاده کنید. اگر همچنان در چندین کاوشگر ظاهر نشد، احتمال زیادی وجود دارد که تراکنش انجام نشده باشد.
  • در انتظار یا Pending: تراکنش هنوز در انتظار تایید یا پردازش است، اما در سیستم تراکنش کاوشگر قرار دارد. گاهی اوقات تراکنش‌های معلق هنوز می‌توانند توسط یک کاربر لغو یا جایگزین شوند.

چه مواردی امکان بررسی در پلتفرم‌های رهگیری تراکنش در بلاک‌چین اتریوم را دارند؟

پلتفرم‌های رهگیری تراکنش‌ در بلاک‌چین اتریوم، امکانات مختلفی را برای بررسی و نظارت بر تراکنش‌ها و وضعیت شبکه اتریوم فراهم می‌کنند.

در ادامه، مواردی که معمولاً در این پلتفرم‌ها بررسی می‌شوند را ذکر می‌کنیم:

1. جزئیات تراکنش: این پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌دهند تا جزئیات کاملی از تراکنش‌های اتریوم را مشاهده کنید، از جمله آدرس‌ها، میزان توکن انتقالی، تاریخچه تراکنش و هش (hash) آن.

2. وضعیت شبکه: شما می‌توانید اطلاعاتی درباره وضعیت کلی شبکه اتریوم مانند تعداد بلاک‌ها، زمان تشکیل آخرین بلاک، تعداد نادها و نرخ تراکنش‌ها را مشاهده کنید.

3. تراکنش‌های درحال اجرا: این پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهند تا تراکنش‌های در حال اجرا را بررسی کنید و وضعیت آن‌ها را مشاهده کنید؛ مانند تأیید و تأخیرها.

4. جزئیات بلاک‌ها: شما می‌توانید جزئیات بیشتری از بلاک‌های تولید شده در شبکه اتریوم به دست آورید، از جمله شماره بلاک، زمان تولید، تعداد تراکنش‌ها و هش بلاک.

5. آدرس‌ها و موجودی: شما می‌توانید اطلاعات مربوط به آدرس‌های مختلف در شبکه اتریوم را بررسی کنید، از جمله موجودی (تعداد توکن‌ها) و تاریخچه تراکنش‌ها.

6. قراردادهای هوشمند: اگر قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم وجود دارد، شما می‌توانید اطلاعات مربوط به آن‌ها را بررسی کنید، از جمله کد منبع، تراکنش‌های مرتبط و وضعیت فعلی.

7. پیش‌بینی کارمزد تراکنش: برخی پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهند تا کارمزد تقریبی بر اساس وضعیت شبکه و نرخ تراکنش‌ها برای انجام یک تراکنش در شبکه اتریوم را پیش‌بینی کنید.

رهگیری تراکنش در بلاک چین اتریوم چقدر طول می‌کشد؟

پردازش یک تراکنش متوسط روی بلاک چین اتریوم معمولاً بین 15 ثانیه تا پنج دقیقه طول می‌کشد که بستگی به عوامل مختلفی دارد. این موارد شامل مبلغ پرداخت شده برای پردازش آن (کارمزد تراکنش) و میزان شلوغی شبکه در زمان پردازش است.

اتریوم پس از ادغام از یک بلاک‌چین با الگوریتم اثبات کار به یک بلاک‌چین با الگوریتم اثبات سهام تبدیل شد. با این حال، سرعت تراکنش در هر دو آن‌ها تقریباً یکسان است.

برای آشنایی بیشتر با الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام، پیشنهاد میکنیم مقاله مقایسه الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام را مطالعه کنید.

هنگامی که یک تراکنش آغاز می‌شود، به استخر حافظه اتریوم (mempool) وارد می‌شود و منتظر می‌ماند تا اعتبار سنجی‌ها آن را دریافت کنند. ممپول در واقع شبیه یک اتاق انتظار است که در آن تراکنش‌های معلق انجام می شود.

هنگامی که یک اعتبارسنجی داده‌های تراکنش را در یک بلاک را وارد و بلاک را به بلاک‌چین اضافه می‌کند، تراکنش به‌صورت کامل در نظر گرفته می‌شود. با بررسی وضعیت تراکنش، معامله‌گران می‌توانند تأیید کنند که آیا تراکنش آن‌ها موفق بوده یا خیر.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی مفهوم رهگیری تراکنش در شبکه اتریوم پرداختیم. این مفهوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا به سازمان‌ها و افراد این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌های خود را به دقت و شفافیت بالا پیگیری کنند. رهگیری تراکنش در اتریوم با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین صورت می‌گیرد. در نهایت، رهگیری تراکنش در شبکه اتریوم به سازمان‌ها و افراد امکان می‌دهد تا بهبود عملکرد مالی خود را دنبال کنند و از شفافیت بیشتری در تراکنش‌های خود برخوردار شوند. این ابزار قدرتمند باعث افزایش اعتماد عمومی به شبکه اتریوم می‌شود و به توسعه‌ی این فناوری نیز کمک می‌کند.

سوالات متداول

چگونه جزئیات تراکنش اتریوم را دریافت کنم؟

برای دریافت جزئیات تراکنش اتریوم، می‌توانید از یک موتور رهگیری تراکنش مانند اتراسکن استفاده کنید. Etherscan یک وب‌سایت است که اطلاعات مربوط به بلاک‌چین اتریوم را ارائه می‌دهد. با استفاده از اتراسکن می‌توانید جزئیات تراکنش‌های اتریوم را با استفاده از آدرس کیف پول، شناسه تراکنش یا آدرس قرارداد هوشمند، ردیابی کنید.

داده‌های بلاک‌چین اتریوم در کجا ذخیره می شود؟

داده های بلاک چین اتریوم در کامپیوترهای میلیون‌ها ماینر در سراسر جهان ذخیره می‌شود. این بدان معناست که هیچ شخص یا سازمانی کنترل کامل بر داده‌های بلاک‌چین اتریوم ندارد.

آیا اتراسکن می‌تواند بیت‌کوین را ردیابی کند؟

خیر، اتراسکن نمی‌تواند بیت کوین را ردیابی کند. این پلتفرم درواقع ابزار رهگیری تراکنش برای بلاک‌چین اتریوم است. بلاکچین اتریوم و بلاکچین بیت‌کوین دو شبکه متفاوت هستند که از پروتکل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

آیا اتراسکن آدرس IP را ردیابی می‌کند؟

خیر. اتراسکن فقط اطلاعات عمومی مربوط به تراکنش‌های اتریوم را ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل آدرس کیف پول مبدا، آدرس کیف پول مقصد، مقدار توکن ارسال شده، هزینه گس، شناسه تراکنش و تاریخ و زمان تراکنش است.

آیا متاماسک قابل ردیابی است؟

متاماسک یک کیف پول اتریوم است که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند. بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع شده است که به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. این بدان معناست که هیچ شخص یا سازمانی کنترل کامل بر بلاک‌چین ندارد. بنابراین، تراکنش‌های انجام شده با استفاده از متاماسک نیز قابل ردیابی نیستند. با این حال، اگر شخصی آدرس کیف پول متاماسک شما را داشته باشد، می‌تواند تراکنش‌های شما را مشاهده کند.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها