شاخص nvt چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

تیم بیدارز

مقدمه
مانند بازار بورس، در دنیای رمزارزها کاربران به دنبال ارزش‌گذاری دارایی خود با استفاده از روش‌های گوناگون هستند. یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند در این زمینه کارآمد باشد، NVT نام دارد. ان وی تی مشابه شاخص پی به ای (P/E) که نسبت قیمت به درآمد در بورس را نشان می‌دهد، می‌باشد. اما تفاوت‌هایی دارد که به بررسی آن می‌پردازیم.

شاخص NVT بیت کوین چیست؟

NVT خلاصه شده‌ی عبارت Network Value to Transaction می‌باشد. NVT شاخصی است که رابطه بین حجم انتقال و ارزش بازار را توصیف می‌کند. اغلب به آن نسبت P/E در ارزهای دیجیتال می‌گویند، که توسط ویلی وو ساخته شده است. اصطلاحاً شاخص ان وی تی به معنی ارزش شبکه‌ی یک رمزارز به تراکنش‌های آن است. یعنی با تقسیم کردن ارزش شبکه بر تراکنش‌های روزانه‌ی آن رمزارز به NVT آن رمزارز می‌رسیم. بنابراین، اگر مقدار شبکه بیشتر از حجم تراکنش باشد، مقدار NVT بالایی به دست می‌آید و برعکس.

چگونه از شاخص NVT استفاده کنیم؟

در مورد نحوه‌ قرائت این شاخص باید گفت که مقدار NVT  بالا نشان می‌دهد که ارزش‌گذاری شبکه از حجم تراکنش آن پیشی گرفته است. که گاهی به شکل حباب قیمت دیده می‌شود. با این حال، در برخی موارد نادرتر، NVT رشد واقعی شبکه را اندازه گیری می‌کند. از سوی دیگر، مقادیر پایین NVT نشان می‌دهد که علیرغم افزایش علاقه به آن رمزارز، که از طریق تعداد تراکنش‌های بیشتر مشاهده می‌شود، ارزش شبکه عقب مانده است. اگر بخواهیم کمی تخصصی تر به این موضوع نگاه کنیم، می‌توان گفت که ان وی تی یک شاخص قدرتمند است برای تحلیل یک رمزارز، که نشان می‌دهد آیا ارزش‌گذاری آن رمزارز بر اساس رابطه بین قیمت و فعالیت زنجیره ای آن مناسب بوده یا خیر. یعنی NVT بالا نشان‌دهنده ارزش بالای شبکه بوده و مارکت کپ در مقایسه با توانایی تراکنش‌های رمزارز و حجم آن، بسیار ارزشمند است و NVT پایین یعنی مارکت کپ در مقایسه با توانایی تراکنش‌ها، کمتر ارزش‌گذاری شده است.

در حالی که مقدار NVT در تشخیص سقوط‌های بازار قبل از وقوع آن‌ها خیلی مفید نیست، می‌توان از آن برای نشان دادن وجه تمایز بین صعود و سقوط پس از اوج گیری قیمت یک رمزارز استفاده کرد. اگر ارزش آن رمزارز پس از یک اصلاح قابل توجه قیمت افزایش یابد، احتمال ترکیدن حباب وجود دارد.

شاخص بیت کوین NVTS چیست؟

شاخص بیت کوین ان وی تی اس شباهت‌های فراوانی با شاخص NVT دارد. این شاخص داده‌های مطمئن تر و صحیح تر در اختیار معامله گران می‌گذارد. برای محاسبه شاخص بیت کوین ان وی تی اس شما باید مقدار کل سرمایه گذاری در بازار را بر حجم معاملات در هر روز، تقسیم نمایید.

چگونه شاخص NVT را محاسبه کنیم؟

همانطور که گفته شد شاخص ان وی تی از محاسبه‌ یک کسر ساده به دست می‌آید. که می‌توان صورت این کسر یعنی ارزش شبکه را از سایت‌هایی مانند کوین مارکت کپ و مخرج کسر یعنی حجم تراکنش‌ها را از سایت‌هایی مانند www.blockchain.com مشاهده کنید. 

بیشترین میزان استفاده این شاخص برای رمزارز بیت کوین است. بیت کوین که اولین رمزارز در جهان به حساب می‌آید، به دلیل تاثیرگذاری شدید روی بازار و مابقی رمزارزها در دنیا، از جهات زیادی مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال می‌باشد. از این جهت می‌توان از سایت www.cryptoquant.com به صورت لحظه ای نموداری تشکیل شده از دو خط قیمت و نسبت NVT بیت کوین را مشاهده کرد.

جمع‌بندی

با توجه به این موضوع که اطلاعات مربوط به این کسر در سایت‌ها زیادی عرضه می‌شوند، در نظر داشته باشید که حتما اطلاعات را از سایت‌های معتبر و معروف بگیرید تا در نتیجه محاسبه دچار اختلاف نشوید.

در انتها باید گفت که این شاخص با تمامی جوانبش، تنها می‌تواند یک راهنمایی یا دید بلندمدت برای معامله‌گران این حوزه باشد و نمی‌توان از آن برای تصمیم‌گیری قطعی و نهایی استفاده کرد. باید از NVT در کنار سایر فاکتورهای بررسی یک رمزارز استفاده کرد تا بتوان بهترین تصمیم را برای سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در آن اتخاذ کرد.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها