اتریوم کلاسیک چیست (راهنمای کامل)

تیم بیدارز

همه چیز درمورد اتریوم کلاسیک

مقدمه

اتریوم کلاسیک یکی از ارزهای دیجیتال برتر در حوزه کریپتوکارنسی است که به دلیل برخی ویژگی‌های خود مخصوصا حفظ ساختار اولیه بلاکچین اتریوم، طرفداران خود را دارد و در تلاش است تا بتواند جایگاه خود را در لیست کوین‌های آینده‌دار، حفظ و ارتقا ببخشد. اما اتریوم کلاسیک چیست؟ چه ویژگی و کاربردی دارد؟ وضعیت حال حاضر اتریوم کلاسیک چیست و آینده آن چه خواهد شد؟ برای بررسی این سوالات با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

اتریوم کلاسیک چیست؟

Ethereum Classic یک پلتفرم و شبکه برای قراردادهای هوشمند و همچنین یک ارز دیجیتال است. حتی با اینکه اتریوم کلاسیک در سال 2016 به دلیل وجود یک شکاف ایدئولوژیکی و فنی در جامعه اتریوم و در پی حمله به DAO شکل گرفت، نباید اتریوم کلاسیک (ETC) با اتریوم (ETH) اشتباه گرفته شود. اتریوم کلاسیک بسیار شبیه اتریوم است زیرا منشاء مشترکی دارد.

همانطور که گفته شد اتریوم کلاسیک یک بلاکچین است که اجازه می‌دهد تا برنامه های کاربردی دیگر بر روی آن ساخته شوند. این برنامه‌های غیرمتمرکز یا dApp‌ها از کدهایی استفاده کرده که به عنوان قراردادهای هوشمند شناخته می‌شوند تا افراد بتوانند بدون واسطه، پول یا دارایی یا هر چیز ارزشمند دیگری مبادله کنند. ETC ارز اصلی این شبکه است. شبکه Ethereum Classic همچنین به dApps روی پلتفرم این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود را مانند NFT، ایجاد و منتشر کند.

اما اتریوم کلاسیک چگونه ایجاد شد؟ با استفاده از قراردادهای هوشمند، می‌توان یک سازمان غیرمتمرکز مستقل یا DAO بر روی اتریوم ساخت. به عبارت ساده، دستگاه حاکمیت و تصمیم گیری یک DAO مدون است و به اصطلاح نیازی به دخالت انسانی ندارد. در سال 2016، استارت آپ آلمانی Slock.it پروژه DAO خود را بر روی اتریوم راه اندازی کرد که با نام “The DAO” شناخته می‌شود. در حالی که این پروژه بیش از 150 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده بود، هکرها از خلاء موجود در قرارداد هوشمند آن سوء استفاده کردند و 50 میلیون دلار در این فرآیند به سرقت بردند. به منظور بازیابی وجوه، اکثر کاربران اتریوم – از جمله بنیانگذاران آن، ویتالیک بوترین و گاوین وود – از یک تغییر اساسی در پروتکل پایه بلاکچین یا یک هارد فورک استفاده کردند. این موضوع منجر به تشکیل زنجیره جدید اتریوم (ETH) شد.

با این حال، بخشی از جامعه‌ی این شبکه همچنان مخالف فورک باقی ماندند و به جای آن تصمیم گرفتند که بر اصل “کد قانون است” پایبند باشند. آن ها با ادعای این که بلاکچین ها را نمی توان مطابق با هوس های انسانی تغییر داد، بر روی استفاده از زنجیره قدیمی ایستادگی کرده و آن را به عنوان Ethereum Classic (ETC) تغییر نام دادند. از آنجایی که اتریوم کلاسیک، کد قدیمی بلاکچین اتریوم را تا زمان حمله DAO حفظ می‌کند، اغلب آن را به عنوان رمزارز اتریوم «اصلی» در نظر می‌گیرند.

استخراج اتریوم کلاسیک

استخراج این رمزارز تقریباً به همان روشی است که اتریوم استخراج می‌شود. بلاکچین این شبکه بر استخراج به روش اثبات کار (PoW) متکی است، به این معنی که مردم از سراسر جهان سخت افزار و نرم افزارهایی را برای اعتبارسنجی تراکنش های شبکه و حفظ امنیت آن اجرا می‌کنند. در مقابل این فعالیت ها، ماینرها به عنوان پاداش ETC کسب می‌کنند. ناگفته نماند که کل تعداد قابل استخراج این ارز دیجیتال، 210،700،000 واحد است که در حال حاضر، بیش از 134 میلیون آن استخراج شده است. برخلاف بیت‌کوین که با توجه به هر ۲۱۰ هزار بلاک، جوایز بلاک‌ها را به نصف کاهش می‌دهد، پروتکل اتریوم اجازه می‌دهد تا با هر ۵،۰۰۰،۰۰۰ بلاک استخراج شده، پاداش‌های بلاک ۲۰ درصد کاهش یابد. در طی آخرین کاهش، پاداش بلاک از 4 ETC به 3.2 ETC کاهش یافت. انتظار می‌رود کاهش بعدی بلوک در سال 2022 اتفاق بیفتد، زمانی که پاداش از 3.2 ETC به 2.56 ETC کاهش خواهد یافت.

نکته دیگر در مورد استخراج ETC این است که Tokenomics به نحوه مدیریت تورم Ethereum Classic کمک می‌کند. این مکانیسم در قوانین پروتکل سختی شبکه یا سختی ماینینگ کار می‌کند، که یک ویژگی مرتبط با فرآیند استخراج است و اجازه می‌دهد تنظیماتی در مورد سختیِ یافتن یک بلاک جدید و افزودن آن به زنجیره انجام گیرد. سختی با ماینرها افزایش یا کاهش می‌یابد، به این معنی که اگر ماینرهای کمتری وجود داشته باشد، کاهش یافته و زمانی که ماینرهای بیشتری در آن حضور دارند، این سختی افزایش می‌یابد. این موضوع برای اطمینان از باقی ماندن زمان تولید بلوک در محدوده 15 ثانیه است.

کاربران می‌توانند ETC خود را برای یکدیگر ارسال کنند، همانطور که کاربران شبکه بیت کوین یا اتریوم به ترتیب BTC یا ETH ارسال می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از ETC برای تعامل با برنامه‌های کاربردی موجود در شبکه Ethereum Classic، مانند صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. اما اکوسیستم کلاسیک اتریوم به اندازه اتریوم یا سایر شبکه های قرارداد هوشمند مانند سولانا فعال نیست. به عنوان مثال، طبق گفته DeFi Llama، از فوریه 2022، این شبکه در برنامه های مالی غیرمتمرکز فعالیت ناچیزی داشت. نرخ نسبتا پایین استفاده از اتریوم کلاسیک مشکلاتی را ایجاد کرده است چرا که برای ایجاد امنیت، بلاکچین ها به داشتن یک گروه از کاربران که شبکه را اجرا می‌کنند، متکی هستند. وقتی افراد کافی که به طور فعال این کار را انجام دهند وجود نداشته باشد، بلاکچین آسیب پذیر می‌شود. در طول سال‌های 2019 و 2020، شبکه Ethereum Classic توسط سیستم «حمله 51 درصدی» مورد حمله قرار گرفت که در آن یک هکر توانست کنترل اکثریت قدرت محاسباتی شبکه را به دست آورد. با انجام این کار، هکرها می‌توانند دفتر کل شبکه را تغییر دهند تا ETC بیشتری به خود اختصاص دهند. با این حال، طرفداران ETC به کار در شبکه و به روز رسانی کد ادامه دادند. در دسامبر 2020 توسعه دهندگان اصلی، شبکه را ارتقا دادند تا 51 درصد حملات را از نظر اقتصادی غیرقابل دوام جلوه دهند. جدیدترین ارتقاء برای شبکه اتریوم کلاسیک، هارد فورک Mystique می‌باشد که در سال 2022 انجام گرفت.

اهداف اتریوم کلاسیک چیست؟

از زمان تقسیم فورک، ارتقاها و بهبودهای زیادی در پروژه Ethereum Classic وجود داشته است. هدف این پروژه همچنان به کار در جهت تبدیل شدن به یک شبکه پرداخت جهانی با استفاده از قراردادهای هوشمند است که می‌تواند بدون حاکمیت متمرکز عمل کند. با توجه به مشکلات صحبت شده در بخش استخراج اتریوم کلاسیک، یکی مهمترین اهداف این شبکه، ماندگاری و تقویت خود است. یعنی با ارتقاهای در نظر گرفته شده از سمت تیم توسعه‌ی آن، بقای این بلاکچین تضمین شود. همچنین هدف بعدی ETC مانند همه‌ی ارزهای دیجیتال دیگر، حفظ و افزایش ارزش هر واحد از این کوین می‌باشد. چرا که با افزایش قیمت این ارز، در کنار جذب تعداد بیشتر مخاطبان خود، می‌تواند تعداد استخراج کنندگان را نیز افزایش دهد که نتیجه‌ی نهایی، بهبود شرایط شبکه و امنیت آن (به دلیل بحث اثبات کار) خواهد شد.

معایب و مزایای اتریوم کلاسیک

از مزایای این شبکه و رمزارز آن می‌توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  1. ETC به دلیل گره‌های (Nodes) خود در سراسر جهان، کاملاً غیرمتمرکز است.
  2. اتریوم کلاسیک نسخه بدون تغییر شبکه اتریوم است که از مدل تغییر ناپذیری اطلاعات تراکنش ها بعد از ثبت در شبکه پیروی می‌کند.
  3. Ethereum Classic از برنامه های غیر متمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند.
  4. اتریوم کلاسیک بسیار ارزانتر از اتریوم است.

همچنین به عنوان معایب اتریوم کلاسیک چند مورد عنوان می‌شود:

  1. اتریوم کلاسیک با اتریوم سازگار نیست.
  2. فعالیت Ethereum Classic گاهی اوقات بسیار کم است.
  3. اتریوم کلاسیک سابقه حمله 51 درصدی دارد و به همین دلیل و برخی اتفاقات دیگر در تاریخچه‌ی خود، ETC شهرت خوبی ندارد.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

از نظر عملکردهای اساسی، ETC و ETH یکسان هستند. به عنوان مثال، توسعه دهندگان می‌توانند از کد منبع باز برای توسعه و اجرای برنامه های غیرمتمرکز خود (dApps) استفاده کنند. آن ها همچنین می‌توانند توکن های ERC-20 را برای برنامه های خود ایجاد کنند.

با این اوصاف، عامل اصلی تمایز اتریوم کلاسیک، ناسازگاری آن با به‌روزرسانی‌های بلاکچین ETH است. طبق تعریف، هارد فورک یک به روز رسانی ناسازگار با گذشته است. با اجرای مجموعه‌ای از قوانین جدید، زنجیره جدید – همراه با کاربران (گره‌ها) – به طور کامل از زنجیره اصلی جدا می‌شود. بنابراین، زنجیره اصلی (اتریوم کلاسیک) نمی‌تواند به بروزرسانی‌هایی که در زنجیره جدید (اتریوم) اتفاق می‌افتد دسترسی داشته باشد.

حال می‌توان پرسید: اگر ETC نمی‌تواند به‌روزرسانی شود، چه نیازی به ETC وجود دارد؟ همانطور که قبلا ذکر شد، پایه و اساس Ethereum Classic بیش از هر چیز دیگری، ایدئولوژیک است. بزرگترین ارتباط یا اهمیت آن، به اصطلاح، در حفظ کد اصلی و بدون تحریف اتریوم است. از این نظر، ETC به عنوان یک رکورد تاریخی بدون تغییر از شبکه اتریوم عمل می‌کند.

از طرف دیگر اگرچه ETC کلاسیک اتریوم به عنوان یک دارایی دیجیتالی ارزش دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با آن معامله کنند، ETH قانونی تر و قابل معامله تر است. ما می‌توانیم با تحلیل اینکه چقدر سرمایه یا دلارهای سرمایه‌گذاری به این دو شبکه و رمزارز اختصاص داده شده اند، تعیین کنیم که این جامعه سرمایه‌گذاری، چگونه ETC را در مقابل ETH مشاهده می‌کند. هنگام مقایسه ارزش بازار این دو کوین، ETH برنده واضح است. ارزش بازار یک ارز دیجیتال با ضرب قیمت ارز – بر اساس یک ارز ثابت مانند دلار آمریکا – در سکه ها یا توکن های موجود در گردش آن محاسبه می‌شود. به تاریخ اول اردیبهشت 1401، ETC دارای بیش از 134 میلیون سکه در گردش با ارزش بازار 4.98 میلیارد دلار است، در حالی که ETH تقریباً 120 میلیون در گردش و ارزش بازار بیش از 373.18 میلیارد دلار دارد. ETC با قیمت 36.75 دلار معامله می‌شود، در حالی که ETH بیش از 3097 دلار در هر سکه معامله می‌شود.

اگرچه هر دو شبکه قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند، پتانسیل نگرانی های امنیتی فوق الذکر پیرامون ETC، احتمالاً سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در ETH و پذیرش قراردادهای هوشمند اتریوم در مقابل قراردادهای کلاسیک اتریوم سوق می‌دهد.

نمودار اتریوم کلاسیک

چارت مربوط به تاریخچه‌ی قیمتی این ارز دیجیتال در ذیل آورده شده است:

همانطور که از نمودار اتریوم کلاسیک برداشت می‌شود، این ارز دیجیتال در چند بازه از زمان فعالیت خود، افزایش نرخ مناسب را تجربه کرده است. اولین مرحله اول در نیمه سال 2017 بوده، پس از آن تثبیت قیمت مناسبی را پشت سر گذاشته و در ابتدای 2018 یک رشد قیمتی دیگر را تجربه کرده است. پس از اصلاح این رشد قیمتی و افت ارزش کوین، تلاش برای تثبیت قیمت و حفظ ارزش هر کوین در این ارز تا حدودی مناسب انجام شده و بیش از دو سال بازه قیمتی محدودی را مشاهده می‌کنیم. از ابتدای 2021 هیجان در بازار ارزهای دیجیتا افزایش یافت و به طبع، این رمزارز نیز با این جهش همراه شده و رشد قیمتی شدیدی پیدا کرد که منجر به افزایش بهای آن تا حدود 180 دلار برای هر واحد شد. پس از این اتفاق، تلاش مجدد اتریوم کلاسیک برای حفظ قیمت و تثبیت آن چندان اثرگذار نبود و قیمت آن کاهش یافت. البته جهش های مجدد خوبی نیز در این میان اتفاق افتاد. در حال حاضر هر واحد از این کوین حدود 36.5 دلار ارزش‌گذاری می‌شود. عکس بعدی مربوط به خطوط روند و مناطق حمایت حدودی در تایم فریم روزانه این ارز دیجیتال است.

آنچه از این چارت می‌توان دریافت، این است که با توجه به خارج شدن نمودار از یک کانال ریزشی و انجام بازگشت تثبیت کننده (Pullback)، می‌توان انتظار یک رشد قیمتی را در مدت آینده از این کوین داشت. البته این صحبت تحت هیچ عنوان به نشانه سیگنالی برای خرید یا فروش نیست و صرفا تحلیل نویسنده از وضعیت رمزارز اتریوم کلاسیک است. کاربران باید خود با کسب تسلط بر مباحث تحلیل تکنیکال، به بررسی و نتیجه‌گیری از نمودارهای قیمتی بپردازند.

پیش‌بینی آینده اتریوم کلاسیک

آینده اتریوم کلاسیک کمتر از اتریوم روشن به نظر می‌رسد زیرا اتریوم قانونی تر از این شبکه در نظر گرفته می‌شود (خصوصا در رابطه با نگرانی های امنیتی اتریوم کلاسیک).

سرمایه‌گذاران طی سال‌ها به دلیل هک شدن سیستم شبکه، اعتماد خود را به ETC از دست داده‌اند و تا زمانی که ETC نتواند کد و نرم‌افزار خود را برای جلوگیری از هک‌های آینده دوباره توسعه دهد، Ethereum Classic ممکن است چالش‌هایی در پیش داشته باشد. با این حال، باید دید که قراردادهای هوشمند چگونه در پروژه Ethereum Classic توسعه خواهند یافت و آیا می‌توان آن ها را برای کاربری گسترده مورد استفاده قرار داد یا خیر.

از نظر قیمتی، پیش‌بینی 3 سایت مختلف برای این ارز دیجیتال را در ادامه مطرح می‌کنیم: (این پیش‌بینی ها به نشانه سیگنال خرید یا فروش نیستند)

  • برای چشم‌انداز بلندمدت، پیش‌بینی سایت مبتنی بر الگوریتم WalletInvestor نشان می‌دهد که قیمت این ارز تا انتهای سال 2022 به به ۷۶.۵ دلار افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی این سایت برای ماه مارس 2027 عدد 187 دلار را نشان می‌دهد.
  • سایت DigitalCoin در پیش‌بینی خود پیشنهاد کرد که قیمت ETC در سال 2022 به طور متوسط ​​64.48 دلار خواهد بود. این سایت تخمین می‌زند که قیمت تا سال 2025 به 95 دلار برسد. همچنین در بلندمدت، ارزش این سکه به طور متوسط ​​​​219 دلار در سال 2030 پیش‌بینی می‌شود.
  • Gov Capital نیز قیمت اتریوم کلاسیک را در ابتدای سال آینده 72.9 دلار پیش‌بینی کرده است، که طی پنج سال به 246 دلار افزایش خواهد یافت.

نتیجه‌گیری

تعریف اولیه، ویژگی‌ها، ساختار، معایب و مزایا و پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک را با یکدیگر بررسی کردیم. در کنار تمام موارد مطرح شده و صفات خوبی که می‌توان برای این رمزارز در نظر گرفت، بسیاری از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین، نگران بحث امنیتی اتریوم کلاسیک هستند. خصوصا که پیدایش این رمزارز با حمله هکرها رخ داده است. حال باید دید که تیم توسعه این ارز دیجیتال چه برنامه‌هایی برای بهبود هرچه بیشتر و بهتر کوین خود و رفع این نگرانی، ارائه خواهند داد. هیچ کدام از موارد عنوان شده، مبنی بر ارائه پیشنهاد خرید یا فروش این ارز دیجیتال نبوده و صرفا نشان دهنده نظرات نویسنده می باشند.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها