اندیکاتور جریان نقدینگی شاخص یا MONEY FLOW INDEX

تیم بیدارز

شاخص جریان پول (MFI) توسط Gene Quong و Avrum Soudack ایجاد شده است. شاخص جریان گردش پول (MFI) ابزاری است که در تجزیه و تحلیل فنی برای اندازه گیری فشار خرید و فروش استفاده می شود. این کار از طریق تجزیه و تحلیل قیمت و حجم بازار انجام می شود.

محاسبه MFI که به صورت خطی رسم می شود، در محدوده 0 تا 100 حرکت می کند و آن را به یک اسیلاتور تبدیل می کند. وقتی MFI بالا می رود، نشان دهنده افزایش فشار خرید است و در سوی دیگر وقتی سقوط می کند، نشان دهنده افزایش فشار فروش است.

اصول اولیه  اندیکاتور MFI

شاخص جریان پول (MFI) از لحاظ ظاهری کاملاً شبیه به شاخص قدرت نسبی (RSI) است و تنها تفاوت بین این دو در نحوه محاسبات فرمولی است. RSI شاخصی است که برای اندازه گیری حرکت نمودار استفاده می شود.

 MFI اساساً RSI است که جنبه اضافه شده دارد. از MFI به دلیل شباهت نزدیک به RSI، می توان به روشی مشابه استفاده کرد. Rsi در محدود 30 تا 70 نوسان میکند، اما بازه نوسان اندیکاتور mfi بین 20 الی 80 است. برای پیدا کردن این اندیکاتور باید در قسمت اندیکاتورها اسم MFI را سرچ کنید.

اصول اولیه  اندیکاتور MFI

سیگنال فروش در اندیکاتور MFI

 هنگامی که حجم بالایی از نقدینگی وارد بازار میشود و خط اندیکاتور به اندازه کافی صعود کند و از محدوده 80 میگذرد، بازار به حالت اشباع خرید رفته و به مرور شاهد کمرنگ شدن خریداران و فشار فروش بالا خواهیم بود.

سیگنال خرید در اندیکاتور MFI

وقتی قیمت به اندازه کافی سقوط می کند و از محدوده 20 بگذرد ، اشباع فروش هیجانی خواهد شد. قلمرو خرید بیش از حد سنتی از 80 شروع می شود و قلمروی فروش نیز از زیر 20 شروع می شود. این مقادیر ذهنی هستند و یک تحلیلگر فنی می تواند هر کدام از مقادیر را انتخاب کند.

فرمول های MFI

این قسمت نیازی به یادگیری کامل ندارد ولی برای افرادی که تمایل به یادگیری بیشتر دارند میتواند مفید باشد.

مرحله اول: محاسبه میانگین سه قسمت

مرحله اول: محاسبه میانگین سه قسمت

در این فرمول میانگین قیمت بالا پایین و بسته شدن حساب میشود.

مرحله دوم: محاسبه جریان نقدینگی

مرحله دوم: محاسبه جریان نقدینگی

مرحله سوم: محاسبه نسبت نقدینگی

مرحله سوم: محاسبه نسبت نقدینگی

مرحله چهارم: محاسبه شاخص جریان نقدینگی

مرحله چهارم: محاسبه شاخص جریان نقدینگی

Positive money flow یا جریان پول مثبت حاصل جمع تمام روزهایی است که میانگین سه قیمت بالاتر از روز قبل خود است. Negative money flow یا جریان پول منفی حاصل جمع تمام روزهایی است که میانگین سه قیمت پائین تر از روز قبل خود است.

سخن نهایی

در این مطلب متوجه شدیم که میتوان از اندیکاتور MFI به عنوان تاییدیه ای برای خرید یا فروش استفاده کرد؛ به طور ساده وقتی قیمت بالای خط 80 برود سیگنال خرید و وقتی قیمت زیر خط 20 حرکت کند سیگنال فروش صادر میشود. شاخص جریان پول (MFI) می تواند یک ابزار تجزیه و تحلیل فنی بسیار ارزشمند باشد. البته از MFI نباید به عنوان تنها منبع سیگنال استفاده شود. MFI را می توان با اندیکاتورهای دیگر یا تجزیه و تحلیل الگوی نموداری ترکیب کرد تا اثربخشی آن افزایش یابد.

توجه داشته باشید به هیچ عنوان نباید از روی یک اندیکاتور یا الگویی که برای ما سیگنال خرید یا فروش صادر کرده به صورت هیجانی تصمیم بگیریم و از تحلیل کردن زده شویم.

Follow:
تیم بیدارز
2 Comments
guest
2 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها