آشنایی با مفاهیم بنیادی روند در تحلیل تکنیکال

تیم بیدارز

روند همیشه با جهت حرکت قیمت در بازار برابر است، اما برای تحلیل کردن این روند نیاز به تعدادی تعاریف دقیق تری داریم. در کل هیچ وقت یک روند ثابت و در یک خط راست حرکت نمی کند و همیشه فراز و فرودهایی دارد. تغییر روند را یک سری اشکال به ما نشان می‌دهند؛ مانند قله ها و دره ها که قیمت را بالا و پایین می کنند.

در شکل زیر قله ها و دره ها را مشخص شده است:

انواع روند

به طور کلی 3 نوع روند داریم: صعودی،نزولی و بازار رنج یا خنثی. اکثر مردم علاقه بیشتری به بازارهای صعودی و نزولی دارند و توجه چندانی به بازار رنج نمیکنند.

طریق به دست آوردن روند

این اقدامات قیمتی با نیرویی به نام عرضه و تقاضا ایجاد می شود. هنگامی که تقاضا زیاد شود، قیمت جهش پیدا می کند و بالعکس هنگامی که عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت ریزشی میشود و ما بازاری به عنوان بازار نزولی خواهیم داشت.

حالت سومی که وجود دارد این است که عرضه و تقاضا متعادل و یا کم باشند مثل مناسبات و که تعطیلی های ایام هفته. با ادامه این روند تکنیکالیست ها احساس ناامیدی می کنند و همین افراد بیشترین ضرر را نخواهند کرد مگر اینکه  دانش کافی را داشته باشند و به خوبی آینده بازار را پیش بینی کنند.

 

انواع استراتژی بازار

  1. خرید
  2. فروش
  3. نظاره گر

هنگامی که بازار سیر صعودی به خود گرفته باشد افراد اقدام به خرید می کنند. هنگامی که بازار در حال سقوط باشد اقدام به فروش می کنند که این امر عاقلانه تر است. هنگامی که بازار ثابت است بهتر است نظاره گر باشیم یا از بازار خارج شویم و این کار معمولا عاقلانه ترین کار محسوب می شود.

همانطور که گفتیم سه جهت روند در بازار داریم؛ حال میخواهیم دسته بندی های روند را مرور کنیم:

  • روند اصلی یا بزرگ ترین روند
  • روند متوسط
  • روند کوتاه

زمان‌هایی که شامل چند دقیقه یا چند ساعت است به عنوان روند کوتاه ‌مدت نام برده می‌شود. به بازه‌هایی که بیشتر از ۶ ماه طول داشته باشند روند اصلی می‌گوییم و روندهای متوسط یا ثانویه را می‌توان بین 3 هفته تا چندماه تعریف کرد. یکی از مشکلاتی که برای افراد ناآگاه پیش می آید این است که روند یک بازار اصلا مشخص نیست.

به عنوان مثال برای معامله گران بلندمدتی قیمت های روزانه و چند هفته ای ممکن است ناچیز باشد و از طرفی برای معامله گران روزانه یا نوسان گیران پیشرفته، یک تا سه روزه ممکن است ممکن است بازه خیلی بزرگی باشد. با توجه به مقادیر بالا برای یک معامله گر خیلی اهمیت دارد که سیستم معاملاتی اش را پیدا کند و از آن سیستم پیروی نماید، چراکه با توجه به آن پیش بینی های خود را بیان میکند.

Follow:
تیم بیدارز
1 Comment
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها