شبکه آزمایشی اتریوم چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد؟

تیم بیدارز

همانطور که احتمالاً در جریان هستید، اتریوم از ابتدا کاربردهای بیشتری نسبت به یک ارز دیجیتال داشته و هدف اصلی آن ایجاد زیرساخت راه اندازی برنامه های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند است.

در این بین برای استفاده از خدمات این پلتفرم، توسعه دهندگان بایستی بهای آن را به وسیله کوین داخلی یا همان اتر پرداخت کنند؛ اما این موضوع در زمانی که هر اتر به بالای 1000 دلار رسیده و توسعه دهندگان جدید قادر به پرداخت آن نیستند ممکن است مشکل ساز باشد.

در سوی دیگر تغییرات اعمالی در شبکه بلاکچین غیر قابل برگشت پذیر هستند و توسعه دهندگان در صورت ایجاد تغییری در بستر بلاکچین اتریوم دیگر راهی برای بازگرداندن آن ندارند.

برای حل این مشکلات که میتواند برای توسعه دهندگان جدید دردسرساز باشد، ویتالیک بوترین خالق اتریوم شبکه تستی به موازات شبکه اصلی ایجاد کرده که دقیقا تمام ویژگی های اصلی شبکه اتریوم را دارا بوده، اما برای دریافت بازخورد و تست برنامه ها به اتر نیازی نخواهد داشت.

شبکه تست عمومی

در بستر اتریوم شبکه هایی وجود دارند که میتوان از آن ها به منظور تست صحت انجام تراکنش به وسیله یک کوین جدید استفاده کرد.

شبکه تست عمومی

شبکه هایی مانند Ropsten، Rinkeby، Kovan حتی قابلیت سازگاری با کیف پول های MyEtherWallet یا MetaMask را داشته و میتوان در رابط کاربری این کیف پول ها نوع شبکه مدنظر در هنگام انتقال را مشخص کرد.

شبکه آزمایشی Ropsten

استفاده از شبکه های آزمایشی می تواند برای تازه واردها به دنیای ارزهای دیجیتال و کریپتو مفید باشد، چراکه آنها می توانند برای بخش های مختلفی که قصد ورود به آن را دارند، ابتدا در شبکه آزمایشی با اترهای رایگان فعالیت کنند و پس از کسب تجربه به شبکه های اصلی بیایند.

شبکه Ropsten در سال 2016 راه اندازی شد و هرچند هدف آن ارائه شبه سازی کامل از شبکه اصلی با پشتیبانی از دو مدل Parity و مالکیت و نگه‌دارنده (GET) بود، اما از یک نرم افزار متفاوت برای ایجاد نودهای اتریوم استفاده می کند.

از بین هر سه شبکه آزمایشی، Ropsten بیشترین شباهت به Mainnet فعلی را دارد. نتایج آن شبیه نتایج Mainnet است زیرا سازوکار اجماع آن PoW است (می توان آن را استخراج کرد) بنابراین شبیه سازی تائید معاملات واقع بینانه ترین حالت است.

اندازه فایل های بلاکچین شبکه Ropsten حدود 9 گیگابایت است. در شبکه Ropsten، اتر می تواند از طریق Ropsten Faucet استخراج شود. از آنجا که اتر در Ropsten استخراج میشود، در معرض حملات اسپم است. موجی از معاملات بی فایده که شبکه را مسدود می کند. چنین حمله ای در فوریه 2017 اتفاق افتاد.

شبکه تست اتریوم

توجه داشته باشید که اترهای استخراج شده در شبکه های تست با اترهای شبکه اصلی اتریوم متفاوت هستند و صرفا میتوان آن ها را در شبکه آزمایشی استفاده کرد (قابل خرید و فروش نیستند). علاوه بر آن همانطور که در تصویر فوق به خوبی قابل مشاهده هست، در وبسایت رهگیری اتر به طور واضح تست بودن این معامله عنوان شده است؛ از این رو به توضیحات درج شده در صفحه رهگیری با کد هش دقت فرمایید.

شبکه آزمایشی Kovan

شبکه Kovan توسط تیمی از کارمندان قبلی Ropsten و پس از حمله سال 2017 به این شبکه ایجاد شد. Kovan صرفا با نودهای متوازن سازگاری دارد و این یعنی آنکه استفاده از Geth یک نقطه قوت برایتان محسوب نمیشود. برخلاف شبکه قبلی که از الگوریتم PoW یا همان اثبات کار برای تائید معاملات استفاده میکند، Kovan قائل به اثبات اعتبار Proof of Authority است.

الگوریتم اجماع PoA ارزش (میزان) هویت‌‌ کاربران را افزایش می دهد. این بدین معنی است که اعتبار سنج‌های بلاک، به عنوان ذخیره سازی کوین‌ها در نظر گرفته نمی شوند اما در مقابل، اعتبار خودشان را دارند؛ بنابراین، بلاک چین‌های PoA به وسیله نودهای اعتبار سنجی که به طور قراردادی به عنوان واحدهای قابل اعتماد انتخاب می شوند؛ حفظ و تضمین خواهند شد.

به دلیل استفاده از مکانیسم PoA، شبکه Kovan تا حدودی با Mainnet متفاوت است و بنابراین نمی توان آن را یک شبیه ساز دقیق دانست. با وجود این برای آزمایش عمومی توسط توسعه دهندگان عالی، قابل اعتماد و پایدار است. از طریق این وبسایت میتوان معاملات مبتنی بر شبکه Kovan را رهگیری کرد.

شبکه آزمایشی Rinkeby

شبکه آزمایشی Rinkeby

درنهایت Rinkeby را میتوان نسخه ادغام شده از دو شبکه قبلی دانست که اگرچه تنها با Geth کار میکند، اما طبق یک نسخه خاص از الگوریتم POA به اجماع میرسد. از طریق این وبسایت میتوان معاملات مبتنی بر شبکه Rinkeby را رهگیری کرد.

شبکه تست خصوصی

پلتفرم اتریوم امکان اجرا بر روی یک سیستم و بدون احتیاج به بارگذاری بر روی اینترنت را داراست. هنگام راه اندازی بلاکچین خصوصی، باید یک فایل جنسیس تولید شود که ابزاری مانند Geth حلقه جدید را از آن ایجاد کند. سپس این زنجیره از طریق ابزاری مانند Mist، MetaMask، MyEtherWallet و… مورد بازرسی و تعامل قرار می گیرد.

شبکه های آزمایشی خصوصی برای کار گروهی محدود با قابلیت شبیه سازی استخراج و تائید معاملات بدون اینکه شبکه را در معرض دنیای بیرونی قرار دهند و خطر حملات اسپم را پذیرا باشند، بسیار عالی هستند.

به جز قسمتی از پردازنده و فضای دیسک کامپیوتر توسعه دهنده که هنگام استفاده از شبکه آزمایشی اشغال می شود، هزینه ای برای استفاده کنندگان این شبکه وجود ندارد. پس از رشد، تکمیل و رفع نواقص شبکه مذکور، میتوان آن را بر روی اینترنت و در دسترس همگان قرار داد.

هنگام استفاده از شبکه تست خصوصی می توان اتر را روی ضعیف ترین رایانه ها نیز استخراج کرد. همچنین با مقدار دهی اولیه برخی از آدرس ها می توان اتر را از قبل استخراج کرد تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها