روانشناسی ترید: چگونه از ذهن خود برای کسب سود بیشتر استفاده کنیم؟

تیم بیدارز
تصویر دو مرد روانشناس ترید را نشان می دهد

کنترل احساسات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک معامله‌گر موفق است و درگیر شدن با احساسات به معامله‌های شما ضرر خواهد زد. به همین خاطر است که درک روانشناسی ترید در بازارهای مالی جهت جلوگیری از فروپاشی‌های مالی هیجانی، برای هر معامله‌گری ضروری است.

در این مقاله از مجله بیداَرز، با شما درباره صفر تا صد روان‌شناسی معامله‌گری صحبت می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید این مهارت را در خود گسترش دهید. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

روانشناسی ترید چیست؟

منظور از روان‌شناسی ترید طرز فکر و دیدگاه معامله‌گر در طول حضور وی در بازار اشاره دارد. این طرز فکر تعیین‌کننده میزان موفقیت یک معامله‌گر و سودآوری معامله‌گری اوست. همچنین این‌که چرا یک معامله‌گر متحمل ضررهای سنگین شده است، از این طریق قابل بررسی و تجزیه‌وتحلیل است.

خصوصیات شخصیتی انسان مانند تعصبات و احساسات، نقشی اساسی در این نوع روان‌شناسی ایفا می‌کنند. محوریت یادگیری روان‌شناسی مذکور، آگاهی از آن ویژگی‌هایی‌ است که درست مثل یک دام مانع از موفقیت معامله‌گر در عرصه معاملات می‌شود و تقویت و گسترش ویژگی‌های مثبتی‌ است که موفقیت روزافزون در معامله را به‌همراه دارند.

معامله‌گرانی که به‌خوبی با روان شناسی ترید آشنایی دارند براساس تعصب یا احساسات عمل نمی‌کنند. در نتیجه در طول مدت حضورشان در بازارهای تجاری شانس بیشتری برای به‌حداکثر رساندن سودآوری و به‌ حداقل‌ رساندن ضرر و زیان در معامله خواهند داشت.

روان‌شناسی از نوع ترید برای هر معامله‌گر متفاوت است، چون هر کسی ویژگی‌های شخصیتی خاص خود را دارد و این مقوله تحت تاثیر احساسات و تعصبات از پیش تعیین‌شده هر فرد قرار دارد. از جمله مهم‌ترین احساساتی که روی معامله‌گری تاثیر می‌گذارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شادی
  • بی‌قراری
  • خشم
  • ترس
  • غرور

روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد؟

اگر چه آشنایی با اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و یادگیری مدیریت ریسک و سرمایه برای موفقیت در معامله‌های بازار ارز بسیار مهم است اما دیر یا زود متوجه خواهید شد که این‌ها به‌تنهایی کافی نیستند. برای موفقیت در معامله‌گری باید مهارت دیگری را هم فرابگیرید. این مهارت، چیزی نیست جز روانشناسی ترید.

تصویر مرد روانشناسی را نشان می دهد که در مقابل ان سکه هایی روی میزی قرار دارد که نماد های ارز دیجیتال روی انها ثبت شده

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که موفقیت شما را در یک معامله تضمین می‌کند، ذهنیت شماست. تنها پس از انجام چند معامله، خیلی زود متوجه خواهید شد که احساساتتان تصمیم‌های معاملاتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و موفقیت یا عدم موفقیت شما در یک معامله به‌ویژه معاملات بازار ارز را رقم می‌زنند.

یادگیری درباره این‌که احساسات شما چگونه افسار معاملات را در دست می‌گیرد یک قدم شما را به تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر موفق نزدیک‌تر می‌کند. این‌که در مواقعی دچار ترس، طمع، خوش‌بینی و اعتماد به‌نفس کاذب شوید کاملا طبیعی‌ است، اما نباید اجازه دهید که این احساسات تحت هر شرایطی معاملات شما را تحت تاثیر قرار دهید.

غلیان احساسات، فکر و منطق شما را از کار می‌اندازد در حالی که معامله‌گری امری کاملا فکری‌ست و در زمان تصمیم‌گیری درباره معاملات، باید قوانین معاملاتی را به‌یاد داشته باشید و طبق برنامه‌های از پیش تعیین‌شده عمل کنید. روانشناسی ترید به شما کمک می‌کند که طبق فکر و منطق عمل کنید و در کنار تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و مدیریت ریسک و سرمایه، 4 پایه موفقیت شما در معامله‌گری بازار ارز را تکمیل می‌کند.

ارتباط روانشناسی ترید و موفقیت در بازارهای ارز دیجیتال چیست؟

در کنار هر آن‌چه که باید درباره فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بدانید آشنایی با روانشناسی از نوع ترید، موفقیت شما در معامله‌گری در بازار رمزارزها را تضمین خواهد کرد. احساسات و هیجان‌های شما بیش از آن‌چه که فکرش را می‌کنید بر تصمیم‌های معامله‌گری‌ تاثیر می‌گذارند. بنابراین باید بتوانید آن‌ها را به‌طور موثری مدیریت کنید. این‌جاست که نکات روانشناسی ترید به کمک شما می‌آید.

معامله‌گری در هر بازاری به‌ویژه بازار کریپتوکارنسی بر محوریت تصمیم‌های عقلانی می‌چرخد و نباید احساسات شما را به انجام اقدامی خاص سوق دهد. در اغلب موارد باید بتوانید تصمیمات عقلانی بگیرید و به دور از هیجان عمل کنید. روانشناسی ترید ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند که احساسات خود را کنترل کنید و در مواقع حساس تصمیم‌های عقلانی بگیرید.

اهمیت روانشناسی ترید در مواجهه با سود و زیان تریدرها چیست؟

وقتی سرمایه‌گذاری و معامله در بازار ارزهای دیجیتال را آغاز می‌کنید، دو حالت پیش خواهد آمد:

  • بعد از خرید ارز دیجیتال با ضرر هنگفتی مواجه خواهید شد
  •  یا این‌که سود قابل توجهی را تجربه خواهید کرد و با روندی صعودی مواجه خواهید شد

احتمالا این سوال هم به ذهن شما خطور کرده که در چنین شرایطی چه رفتاری درست و به‌جا است؟ پیش از آن‌که به این سوال پاسخ دهیم، کمی در این باره فکر کنید که خود شما در چنین شرایطی چه اقداماتی را انجام خواهید داد؟ در ادامه جواب این سوال را از دیدگاه یک معامله‌گر موفق و تحلیل‌گیری که به اصول روان‌شناسی معامله‌گری مسلط نیست بررسی خواهیم کرد:

در برخورد با سود زیاد

تحلیل‌گر: در این حالت تحلیل‌گر تسلط خود بر روش‌های تحلیلی را از دست داده است و با سلام و صلوات منتظر این است که قیمت‌ها به شرایط اولیه خود بازگردند! در چنین شرایطی او معمولا بازر و سرمایه‌اش را به حال خود رها می‌کند و از آن‌جایی که قدرت تصمیم‌گیری ندارد، منتظر می‌ماند تا بازار برای او تصمیم بگیرد.

معامله‌گر موفق: یک معامله‌گر آشنا با اصول روان‌شناسی ترید قبل از هر چیزی برای خود برنامه‌ریزی دارد و در تحلیل اولیه خود حد مشخصی از ضرر را برای سرمایه‌اش تعیین کرده است. بنابراین تا زمانی که نزول قیمت رمزارز به حد ضرر نرسیده باشد، به سرمایه‌اش دست نخواهد زد. اما اگر قیمت از حد ضرر عبور کند بهترین تصمیم آن است که از رمزارز فعلی خارج شود و روی رمزارز دیگری سرمایه‌گذاری کند.

در برخورد با ضرر بزرگ

تحلیل‌گر: در این حالت تحلیل‌گر طبق تجربه خود انتظار دارد که بعد از یک سودآوری چشمگیر روند صعودی رمزارز به حالت نزولی بازگردد و حتی معامله‌ای که قبلا انجام داده وارد ضرر شود. در چنین شرایطی او معمولا معامله را می‌بندد و سرمایه خود را بیرون می‌کشد. احتمالا شگفت‌زده خواهید شد اگر بگوییم حتی در مواقعی که هیج نشانه‌ای مبنی بر نزولی‌شدن سودآوری یک ارز دیجیتال مشاهده نمی‌شود، چنین رفتاری از تحلیل‌گر سر می‌زند!

معامله‌گر موفق: این فرد در عوض منتظر روزی می‌ماند که روند صعودی فعلی دیگر قدر کافی نداشته باشد. در این حالت زمانی که نخستین نشانه‌های نزولی‌شدن روند سودآوری رمزارز مورد نظر پدیدار شد، معامله‌گر می‌تواند سرمایه خود را بیرون بکشد. افرادی هم که هدفشان ذخیره طولانی‌مدت رمزارز مورد نظر است بدون توجه به شرایط فعلی آن را تا مدت زمان مورد نظرشان نگهداری می‌کنند. در این مواقع یک معامله‌گر موفق می‌تواند چندین برابر بیشتر از یک تحلیل‌گر سود کسب کند.

چگونه از روانشناسی ترید در تحلیل تکنیکال کمک بگیریم؟

این نوع روانشناسی اغلب به تحلیل‌گران تکنیکال کمک می‌کند که تصمیم‌های معاملاتی بهتری بگیرند. این تحلیل‌گران برای تحلیل تکنیکال، بر تکنیک‌های نمودارسازی تکیه می‌کنند و این نمودارها اطلاعات زیادی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

تصویر مردی روانشناس که بر روی صندلی نشسته

اگر چه تکنیک‌های تحلیل تکنیکال و ترسیم نمودار معامله‌گر را در تشخیص روند فرصت‌های خرید و فروش یاری می‌رسانند، اما این نوع تحلیل به درک و کشف روندهای بازار احتیاج دارد و این درک و شهود هم از روان‌شناسی ترید به‌دست می‌آید.

نمودارهای تکنیکال در موارد معینی معامله‌گر را بر آن می‌دارند که علاوه بر اطلاعاتی که این نمودارها در اختیارشان قرار می‌دهند، به دانش خود درباره ارز دیجیتال مورد نظرشان و درک شهودی‌شان از عوامل گسترده‌ای که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند هم تکیه کنند. این‌جاست که نکات روانشناسی ترید به کارشان می‌آید!

در واقع معامله‌گرانی که توجه زیادی به اثرات فراگیر قیمت‌ها دارند و نظم و انضباط و اعتمادبه‌نفس در اقدامات آن‌ها مشاهده می‌شود، از روان‌شناسی معامله‌گری متعادلی برخوردار هستند. این ویژگی معمولا به موفقیت این افراد در عرصه معاملات بازار ارز منتهی می‌شود.

اصول روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال در ابعاد شخصی و حرفه‌ای

به‌عنوان یک معامله‌گر باید خودتان را به نظم عادت دهید راهبردهای خاصی را برای معامله در بازار ارز دیجیتال توسعه دهید و تا آن‌جا که می‌توانید روی این روانشناسی کار کنید. هر چقدر در یادگیری این مهارت تلاش و پشتکار داشته باشید به همان اندازه در زمینه معامله‌گری ارز دیجیتال موفق خواهید شد.

تصویر مردی درحال ترید را نشان می دهد

آشنایی با اصول رواشناسی معامله‌گری مسلما می‌تواند ضامن موفقیت شما در این عرصه باشد. در ادامه این اصول را به شما معرفی کرده‌ایم:

1. مثبت‌بودن و مثبت‌ماندن

اگر چه این مسئله در نگاه اول چندان خوشایند به‌نظر نمی‌رسد اما به‌طور شگفت‌انگیزی موثر است. در حقیقت سلامت روان ذهن‌آگاهی و مهربانی با خود از اتخاذ تصمیم‌های بی‌پروا در معامله و مواجهه با ضررهای هنگفت جلوگیری می‌کنند.

2. خودانگیزشی بالا

اگر صرفا به‌خاطر بالابودن تب معامله‌گیری ارزهای دیجیتال قصد دارید در این بازار معامله‌گری کنید، بی‌تعارف باید خدمتتان عرض کنیم که زیاد دوام نخواهید آورد! چه چیزی جرقه اولیه معامله‌گری در بازار رمزارزها را در ذهن شما روشن کرد؟ همان را همواره به‌خاطر بسپارید و تا ابد به آن متعهد بمانید. در لحظات سخت همین جرقه اولیه مشوق شما برای ادامه‌دادن خواهد بود.

3. تعیین اهداف واقع‌بینانه

بلندپروازبودن عالی‌ست اما قبل از هر چیزی باید واقع‌بین باشید! اگر اهداف واقع‌بینانه‌ای برای معاملات خود در نظر نگرفته باشید ممکن است خیلی زود ناامید شوید و همه چیز را رها کنید.

4. تعامل درست با افراد

به‌عنوان یک معامله‌گر بسیار مهم است که بدانید چطور باید با افراد و معامله‌گران تعامل داشته باشید. در غیر این صورت شانس شما برای موفقیت محدود خواهد شد. علاوه بر این قرارگرفتن در کنار سایر معامله‌گران به معنی این است که در کنار افراد هم‌فکر خود قرار دارید و این مسئله می‌تواند موجب ارتقای شما شود. چه از طریق کمک‌های یک مربی (کوچ) یا از طریق اقدامات فردی باید نحوه تعامل صحیح با افراد را یاد بگیرید.

5. مدیریت اضطراب و استرس

اضطراب و استرس با معامله‌گری عجین هستند. هرچقدر سرمایه‌ای که برای معامله وسط گذاشته‌اید بیشتر باشد اضطرابتان هم بیشتر خواهد شد. از هر چیزی اعم از مدیتیشن، ورزش، صحبت با تراپیست و… که شما را در مدیریت استرس و عواطفتان یاری می‌رساند کمک بگیرید. اگر بصری هستید فعالیت‌های بصری مبتنی بر تصویر را انجام دهید. اگر سمعی هستید گوش‌دادن به موسیقی آرامش‌بخش را امتحان کنید و…

6. مدیریت احساسات

مدیریت احساسات، ارتباط مستقیمی با هوش هیجانی دارد. اگر چه این مسئله در حرف بسیار ساده به‌نظر می‌رسد، اما پای اکثر معامله‌گران در مدیریت عواطف و احساسات می‌لنگد. در فرایند معامله‌گری، کاملا طبیعی‌ست که بخواهید از کسی انتقام بگیرید، از معامله‌گران پیشی بگیرید و در نهایت، به سود کلانی دست پیدا کنید. اما اگر نتوانید این احساسات را به‌درستی مدیریت کنید، ممکن است سرمایه‌تان را در معرض ضررهای جبران‌نشدنی قرار دهید.

7. تهیه تاریخچه‌ای از معاملات

ثبت نتایج معاملات به شما کمک می‌کند که از آن‌ها درس بگیرید و با نقاط قوت و ضعفتان آشنایی پیدا کنید. از این طریق بهتر می‌توانید راهبردها و الگوهایی را برای موفقیت در معامله‌گری بازار ارز پیدا کنید.

8. توسعه یک طرح هوشمندانه برای معامله‌گری

هر معامله‌گری باید یک طرح برای معامله داشته باشد. منظور از هوشمندانه این است که درباره هر جنبه به‌خوبی فکر کنید و در طرحتان به ویژگی‌های شخصیتی و سبک زندگی‌تان توجه داشته باشید. همچنین برنامه شما باید جوری باشد که به‌سادگی به‌خاطر سپرده شود. بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند با راهبردی که معامله‌گران ارشد و باسابقه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد شروع کنند. این راهبردها آنان را در طراحی طرحی مختص خودشان یاری می‌رساند و به بهبود مهارت روانشناسی ترید در آنان کمک می‌کند.

کلام آخر

اگر تصور می‌کنید که برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال به آشنایی با تحلیل فاندامنتال و تکنیکال احتیاج دارید باید خدمتتان عرض کنیم که سخت در اشتباهید. هر چقدر هم که در امر معامله‌گری ماهر باشید بدون آشنایی با روانشناسی ترید راه به جایی نخواهید برد! در مقاله حاضر درباره روانشناسی ترید در بازارهای مالی صحبت کردیم و اصول آن را با شما در میان گذاشتیم. با توجه به آن‌چه گفته شد به هوش هیجانی و روان‌شناسی معامله‌گری خود چه نمره‌ای می‌دهید؟

مقالات مرتبط

درآمد تریدر

بهترین سبک ترید

بهترین زمان ترید و معامله ارز دیجیتال

سوئینگ تریدینگ چیست

پنج استراتژی مدیریت ریسک

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها