نکات مهم برای انتخاب بهترین سبک ترید | چگونه سبک معاملاتی خود را انتخاب کنیم؟

تیم بیدارز
تصویر یک نمودار روند قیمت را نشان میدهد، انتخاب بهترین سبک ترید

بهترین سبک ترید را با شناخت نیازها و اهداف خود برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌توانید انتخاب کنید. همان‌طور که یک سرباز بدون اسلحه در میدان جنگ دوام نمی‌آورد و به‌راحتی از دایره روزگار حذف می‌شود. اگر روش مناسبی برای معامله‌های‌تان انتخاب نکنید و بدون حساب‌وکتاب وارد بازار ترید شوید، باید فاتحه سرمایه‌تان را بخوانید.
چرا که اگر نتوانید نیازها و اهداف خود را بشناسید و بر اساس برنامه‌ریزی زمانی و مالی خود ترید کنید، سودی هم در کار نخواهد بود. چه بسا ممکن است ضررهای زیادی هم به جان بخرید. در این مقاله از مجله بید ارز پیش از اینکه به سراغ بهترین روش‌های معاملاتی برویم. چند نکته مهم در انتخاب بهترین سبک ترید را معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با راهنمای انتخاب بهترین روش‌های معاملاتی، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 بهترین سبک ترید چیست؟

بهترین روش‌های معاملاتی، آن‌هایی هستند که خود تریدرها بر اساس نیازها و خواسته‌های‌شان انتخاب‌ می‌کنند. خودشناسی یکی از جنبه‌های مهم بازار ترید است. قبل از ورود به بازار ترید «خودت را بشناس تا بتوانی سود کسب کنی!» . 

در بازار ترید روش‌های معاملاتی متنوعی وجود دارد و هر فرد روش خود را به‌عنوان بهترین سبک ترید معرفی می‌کند. اما باید بدانید که هیچ استراتژی معاملاتی قطعی در بازار وجود ندارد و هر فرد بر اساس شرایط خود باید روش متفاوتی را برای کسب سود در بازارهای مالی انتخاب کند.

 عواطف و احساسات شما در بازار ترید نقش بسیار مهمی دارند. به همین دلیل، باید بدانید چه روشی را برای ترید بیشتر می‌پسندید. آیا به دنبال معامله‌های کوتاه‌مدت با سود اندک هستید؟ یا به معامله‌های بلندمدت با سود زیاد فکر می‌کنید.

سوالات مهم برای ترسیم نقشه راه رسیدن به بهترین سبک ترید

انتخاب بهترین سبک ترید به شما کمک می‌کند بتوانید زمان و سرمایه موردنیاز برای ترید و کسب سود در بازه‌های زمانی مختلف را تخمین بزنید. انواع سبک‌های ترید از نظر زمانی به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

۱. ترید اسکالپ یا معامله با فرکانس بالا (Scalping Trade)

۲. ترید روزانه (Day Trade)

۳. ترید میان‌مدت (Swing Trade)

۴. ترید بلندمدت (Position Trade)

تصویر چهار نوع از روش های ترید کردن به نمایش گذاشته

باتوجه‌به اینکه در موقعیت‌های پرریسک بتوانید چه تصمیمی بگیرید، باید روش معامله خود را انتخاب کنید. آیا می‌توانید در زمان‌‌های حساس تصمیم‌های درستی بگیرید؟ این یک هنر است که بتوانید موقعیت‌های معاملاتی مختلف را شناسایی و بر اساس خوب یا بدشان انتخاب‌های خوبی انجام دهید.

مطابق با اهداف خود باید به‌دنبال بهترین سبک ترید باشید تا بتوانید از دنیای پرتنش ترید جان سالم به‌در ببرید. سود و ضرر بازار ترید نوسان زیادی دارد و یک اشتباه می‌تواند به یک فاجعه بزرگ مالی تبدیل شود. نگران نباشید! سبک‌های معاملاتی متفاوتی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها ریسک معامله‌های خود را به حداقل برسانید. برای اینکه بتوانید روش‌های معاملاتی مناسبی را انتخاب کنید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

۱. برای تریدینگ چقدر زمان دارید؟

فاکتور زمان برای ترید بسیار مهم است. چنانچه سبک معامله خود را کوتا‌ه‌مدت انتخاب کنید و زمان کافی برای تجزیه‌وتحلیل و انجام معامله نداشته باشید، بدون شک در ترید ناموفق خواهید بود. درصورتی‌‌که کار تمام وقت دارید و از طلوع تا غروب خورشید زمان‌تان در محل کار سپری می‌شود، پس وقت کافی برای انجام معامله‌های سریع و کوتاه‌مدت ندارید و باید این موضوع را در انتخاب بهترین سبک ترید در نظر بگیرید و به‌دنبال روش‌های معاملاتی بلندمدت باشید.

اگر به ترید به‌عنوان یک تفریح یا حتی شغل دوم نگاه می‌کنید، به این سوال پاسخ دهید که در طول روز برای انجام معامله چقدر زمان می‌توانید اختصاص دهید. حتی اگر زمان کافی برای فعالیت در بازار ترید داشته باشید، به فاکتورهای جسمی و روحی خود توجه کنید. برای مثال:

  •  آیا می‌توانید روزانه بیش از ۸ ساعت را به مشاهده اعداد و ارقام روی مانیتور اختصاص دهید. 
  • آیا مغزتان توانایی تحلیل موقعیت‌های حساس را در طولانی‌‌مدت دارد و می‌تواند عملکرد مناسبی از خود در زمان‌های پرریسک نشان دهد.

بزرگترین تفاوت بین سبک‌های معاملاتی، مدت‌ زمانی است که سرمایه شما در بازار نگه‌داری می‌شود. بنابراین، براساس موقعیت خود، زمان مناسب برای فعالیت در بازار ترید را مشخص کنید.

۲. چه مقدار سرمایه برای شروع دارید؟

چقدر سرمایه را می‌خواهید وارد بازار ترید کنید؟ میزان سرمایه‌گذاری شما تاثیر مستقیمی بر انتخاب سبک ترید دارد. اگر بتوانید میزان سرمایه مدنظرتان را برای فعالیت در بازار ترید مشخص کنید، به‌خودی‌خود انتخاب روش‌های معاملاتی نیز آسان‌تر می‌شود.

برای سرمایه کم، بازه زمانی کوتاه‌مدت گزینه مناسبی است. افرادی که سرمایه محدودی دارند، می‌توانند از روش‌های معاملاتی اسکالپ یا سوئینگ برای کسب سود در کوتاه‌مدت استفاده کنند.

توجه کنید که بازار ترید نوسان زیادی دارد و هر لحظه ممکن است تمام دارایی خود را از دست بدهید. بنابراین، باید برای هر اتفاقی آماده باشید. توصیه می‌کنیم سرمایه‌ای را وارد بازار ترید کنید که به آن نیاز ضروری نداشته باشید. هرقدر سرمایه شما بیشتر باشد، احتمال کسب سود نیز افزایش پیدا می‌کند. البته باید قدرت دور ریختن پولتان را داشته باشید. چرا که ترید مانند تیغ دو لبه است. همان‌قدر که می‌تواند با ارائه سود به شما انرژی مثبت تزریق کند، با صفر کردن دارایی‌های‌تان نیز ممکن است فشار روانی زیادی روی دوش‌تان بگذارد. پس در تعیین سرمایه محتاط باشید! درصورتی‌که سرمایه کمی دارید، به‌دنبال روش‌های معاملاتی پرریسک نباشید و سبک ترید امن و مطمئنی را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

معامله‌های بلندمدت ایمن‌تر بوده و ریسک کمتری دارند. اگر سرمایه کمی دارید، ممکن است از سرمایه‌گذاری بلندمدت بتوانید سود خوبی کسب کنید. سبک ترید بلندمدت به شما کمک می‌کند آهسته و پیوسته دارایی‌های‌تان را افزایش دهید.

۳. دنبال ریسک در ترید هستید یا خیر؟

در بازار ترید نباید به دنبال نتایج ثابت و خطی باشید. روشی که امروز استفاده می‌کنید، ممکن است فردا بازدهی خوبی نداشته باشد. پس باید میزان ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید. آیا می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی باید در معامله‌های‌تان ریسک کنید و چه زمانی باید جانب احتیاط را به‌کار بگیرید. 

برخی افراد، هیجان بیش از حد بازار را دوست دارند. معامله‌های روزانه به‌دلیل میزان سرمایه‌ای که باید وارد بازار کنید، ریسک بیشتری را به‌همراه دارند. جایی‌که در عرض چند دقیقه ممکن است دارایی‌های خود را از دست بدهید. بااین‌حال، اگر نمی‌توانید فشار معامله‌های روزانه را تحمل کنید، معامله‌های سوئینگ یا پوزیشن می‌تواند انتخاب بهتری برای‌تان باشد. 

برای مثال، بازار رمزارزها بسیار ریسک‌پذیر هستند. رمزارزی که امروز قیمت ثابتی دارد، ممکن است بر اثر یک اتفاق در عرض چند روز رشد بی‌سابقه‌ای داشته باشد. در این شرایط چه تصمیمی می‌گیرید؟ آیا ریسک می‌کنید و مانند سایر افراد شروع به خرید رمزارز می‌کنید یا احتیاط را سرلوحه کار خود قرار می‌دهید تا ببینید روند چگونه حرکت می‌کند. اگرچه هر کدام از این کارها ممکن است دو سر بُرد و باخت باشد. اما باید بدانید در شرایط حساس چقدر ریسک‌پذیر هستید و از تبعات آن نمی‌ترسید. توصیه می‌کنیم در شرایط‌ مشابه فقط بخشی از دارایی‌های خود را وارد معامله کنید تا در صورت ضرر کردن، تمام سرمایه‌تان از دست نرود.

۴. می‌توانید به‌روز باشید؟

به‌روز باشید تا بتوانید در بازار ترید موفق شوید! بازار ترید تحت تاثیر اخبار، رویدادها و تغییرات اقتصادی قرار دارد. همان‌طور که یک توییت از ایلان ماسک می‌تواند قیمت ارز دیجیتال دوج‌کوین را با افزایش یا کاهش چشم‌گیری روبه‌رو کند. سایر اخبار نیز مانند اقداماتی که بیت‌کوین روی شبکه خود انجام می‌دهد یا ارائه نسخه جدید اتریوم (۲.۰) و موارد مشابه بر معامله‌ها تاثیرگذارند. برای بقا در بازار ترید و انجام معامله‌های خوب باید گوش به فرمان خبرهای جدید باشید و حتی از شایعه‌ها هم به‌سادگی نگذرید. بسیاری از کارشناسان، بازار ترید را به صفحه شطرنج تشبیه می‌کنند. جایی‌که بهترین سبک ترید می‌تواند منجر به موفقیت شما شود. باید مهره‌های خود را در زمان درست با استراتژی مناسبی حرکت دهید تا بتوانید پیروز شوید. در دوران طوفان اطلاعاتی، بازار ترید روزبه‌روز در حال ارائه داده‌ها و شرایط جدید است، باید تصمیم‌تان را بگیرید کدام جهت بازار می‌خواهید حرکت کنید. به‌روز بودن و تصمیم‌گیری براساس داده‌های جدید می‌تواند تاثیر مثبتی بر معامله‌های‌تان داشته باشد.

آشنایی با بهترین سبک‌های ترید

روش‌های معاملاتی زیادی وجود دارد که معرفی تمامی آن‌ها خارج از حوصله این مطلب است. در ادامه چهارتا از بهترین سبک‌های ترید را از نظر زمانی معرفی می‌کنیم که استفاده زیادی بین تریدرها دارند.

۱. ترید اسکالپ

از جمله بهترین سبک ترید می‌توان به روش ترید اسکالپ یا اسکالپینگ (Scalping) اشاره کرد. اسکالپرها سریع‌ترین سبک معاملاتی هستند که معاملات را در عرض چند ثانیه انجام می‌دهند. در این روش معامله‌ها در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه باز و بسته می‌شود. تریدرهای اسکالپر تلاش می‌کنند در شلوغ‌ترین زمان‌های روز تعداد زیادی معامله انجام دهند و سود اندکی از هر معامله به‌دست آورند. این روش بهترین انتخاب برای افرادی است که می‌توانند تصمیم‌های فوری بگیرند و بدون تردید به آن عمل کنند. برای موفقیت به‌عنوان تریدر اسکالپر به توجه و تمرکز زیادی نیاز دارید. این روش برای کسانی که به‌‌راحتی حواس‌شان پرت می‌شود، گزینه مناسبی نیست.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله معاملات اسکالپ چیست؟ را مطالعه کنید.

تصویر نمودار قمیتی بیت کوین، به روش اسکالپ اشاره دارد

سبک ترید اسکالپ برای بازارهایی مناسب است که نقدینگی در آن‌ها زیاد بوده و ورود و خروج سرمایه به‌صورت روان اتفاق می‌افتد. این روش جزو سبک‌های پیشرفته ترید محسوب می‌شود و برای افراد مبتدی گزینه مناسبی نیست. سبک Scalp Trading بر کسب سود کم در موقعیت‌های متعدد تمرکز دارد و برای افرادی مناسب است که به معامله‌های سریع و هیجانی علاقه دارند.

۲. ترید روزانه

ترید روزانه روشی است که تریدر معامله‌های خود را در یک روز باز و بسته می‌کند. این روش رایج‌ترین سبک ترید برای معامله‌های کوتاه‌مدت است و می‌توان آن را یکی از بهترین سبک‌های معاملاتی دانست. در روش ترید روزانه تریدر ممکن است چندین معامله را در بازه‌های زمانی متفاوت از روز انجام دهد. اما معامله‌های خود را در انتهای زمان کاری می‌بندد و روز بعد را با موقعیت باز شروع نمی‌کند. این کار ریسک‌ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این روش برای افرادی مناسب است که در طول روز زمان کافی برای تجزیه‌وتحلیل و انجام معامله‌ها دارند. 

تریدرها در این سبک معاملاتی به تحلیل تکنیکال نیاز دارند تا بتوانند موقعیت‌های مناسب برای ورود و خروج را شناسایی کنند. موقعیت‌ و تعداد معامله‌ها در ترید روزانه نسبت به Scalping کمتر است.

تصویر نمودار قیمتی، اشاره به روش ترید روزانه دارد

۳. ترید سوئینگ

Swing Trading جزو روش‌های معاملاتی بلندمدت است که افراد با ایده سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌توانند از آن استفاده کنند. در این روش تریدرها معامله‌های خود را بیش از یک روز (بین یک هفته تا یک ماه) باز نگه می‌دارند تا بتوانند از نوسان‌های بازار سود کسب کنند. ترید سوئینگ سبک میانه بین ترید روزانه و پوزیشن محسوب می‌شود و از موج‌های نوسانی چند روزه بازارهای مالی برای به‌دست آوردن سود استفاده می‌کند. در این روش تریدرها باید از ابزارهای بنیادی و تکنیکال برای تحلیل بازار و فرمول‌سازی ایده‌های معامله‌های خود استفاده کنند. سبک ترید سوئینگ بهترین انتخاب برای افراد مبتدی است و برای کسب سود به زمان زیادی نیاز دارد. پیگیری انجام معامله‌ها در این روش بسیار آسان است و زمان کافی برای تصمیم‌گیری را خواهید داشت. برای کسانی که زمان زیادی برای فعالیت در بازار ترید ندارند نیز گزینه خوبی به‌حساب می‌آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله سوئینگ تریدینگ چیست؟ را از دست ندهید.

تصویر نمودار قیمتی، به روش سوئینگ تریدینگ اشاره می کند

۴. ترید روند یا موقعیت

ترید موقعیت یا روند مانند تک تیراندازی است که به‌اندازه کافی بین بوته‌ها نشسته و منتظر هدف خود است تا وقتی فرصت فراهم شد، ضربه پیروزی را بزند و آن را تصاحب کند. این انتظار می‌تواند هفته‌ها و ماه‌‌ها و حتی یک سال نیز طول بکشد. در این روش، تریدرها معامله‌های خود را برای مدت زمان طولانی باز می‌گذارند. بنابراین، در روند صعودی وارد معامله خرید و در روند نزولی وارد معامله فروش می‌شوند. در سبک معاملاتی روند بیشتر معامله‌گرها از تحلیل بنیادی برای ورود به معامله‌ها استفاده می‌کنند. در کنار تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال را برای شناسایی و تغییر روندها و ورود و خروج به بازار به‌کار می‌گیرند. توجه به تغییر روند در این روش بسیار مهم است و تریدرها می‌توانند از ابزارهایی مانند خطوط روند و موارد مشابه برای تغییر روندها (Reversal) استفاده کنند. این روش، درصورت مدیریت ریسک، بهترین سبک ترید برای تریدهای مبتدی است. در این روش معامله‌های کمی انجام می‌شود و معامله‌گر باید صبر و شکیبایی زیادی برای انجام ترید روند داشته باشد.

تصویر نمودار قیمتی، که به روش ترید موقعیت اشاره می کند

کدام روش معاملاتی را باید انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین سبک ترید باید به اهداف و نیازهای خود از سرمایه‌گذاری توجه کنید. نکات کلیدی موثر در چهار روش معاملاتی را در جدول زیر مقایسه می‌کنیم.

محدوده نوسانهزینه تراکنشریسکزمانانواع سبک ترید
بسیار زیادبالاریسک بسیار بالا ثانیه تا دقیقهاسکالپ
خیلی زیادمتوسط تا بالامتوسط به بالاکوتاه‌مدتروزانه
آرامکم تا متوسطمتوسطکوتاه تا متوسطسوئینگ
بسیار آرامکمکمبلندمدتروند

 انتخاب بهترین سبک ترید به عوامل گوناگونی بستگی دارد. اگر به‌دنبال کسب سریع سود هستید، می‌توانید از روش‌های معاملاتی اسکالپینگ یا روزانه استفاده کنید‌. درصورتی‌که می‌خواهید رویکرد بلندمدت با سود فراوان داشته باشید، سبک معاملاتی سوئینگ یا پوزیشن گزینه مناسبی برای‌تان خواهد بود.

جمع‌بندی

بهترین سبک ترید به زمان، سرمایه، ریسک‌پذیری، روانشناسی ذهنی شما از شرایط و… بستگی دارد. ترید سوئینگ به‌عنوان حد وسط میان ترید روزانه و روند می‌تواند بهترین روش معاملاتی برای تریدرها باشد. چرا که شما زمان کافی برای باز و بسته‌کردن معامله دارید، بدون اینکه با مسائل روانی معامله‌های روزانه و اسکالپینگ مواجه شوید. درهرحال، همه‌چیز به خود شما بستگی دارد، نیازهای‌تان را بشناسید و بهترین سبک ترید را برای کسب سود در بازارهای مالی انتخاب کنید. قطعا بهترین سبک برای ترید برای هر شخص با شخص دیگر متفاوت است.

سؤالات متداول

۱. بهترین ارزهای دیجیتال برای ترید چه ویژگی‌هایی دارند؟

رمز ارزهایی برای ترید مناسب هستند که حجم نقدینگی (معامله)، نوسان قیمتی، روند روبه‌رشد، تمرکززدایی و امنیت بالایی داشته باشند. از جمله بهترین ارزهای دیجیتال می‌توان به بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین، سولانا، پولکادات و… اشاره کرد.

۲. بهترین سایت‌ها برای ترید چه ویژگی‌هایی دارند؟

سایت‌های معتبر بستر مناسبی را برای خریدوفروش رمز ارزها فراهم می‌کنند و اطلاعات به‌روز و لحظه‌ای را به کاربران ارائه می‌دهند. از دیگر ویژگی‌های بهترین سایت‌ها برای ترید می‌توان به تنوع دارایی‌ها برای معامله، ارائه آموزش‌ها و پشتیبانی‌های حرفه‌ای برای تریدرهای مبتدی و حرفه‌ای، دریافت کارمزد معاملاتی پایین، تامین امنیت تراکنش‌ها و داشتن رابط کاربری مناسب برای سهولت استفاده توسط کاربران اشاره کرد. 

۳. استراتژی‌های ترید تا چه اندازه روی سود و زیان معامله‌گرها اثرگذارند؟

استراتژی‌های ترید مانند تحلیل بنیادی و تکنیکال از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سود و زیان معامله‌ها هستند. تریدرها با یک استراتژی خوب می‌توانند تصمیم‌های بهتری برای انجام معامله‌ها بگیرند.

بهترین سبک برای ترید کدام است؟

قطعا بهترین سبک برای ترید، به تریدر و شخصیت و شرایط او وابسته است. نمی‌توان یکی از سبک‌ها را به عنوان بهترین سبک ترید معرفی کرد. اما روش‌های معرفی شده در این مقاله جزو رایج‌ترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها هستند. گرچه باید در نظر داشته باشید که همین روش‌ها نیز زیرمجموعه‌های مختلفی دارند مانند پرایس اکشن، ترید با اندیکاتور و …

مقالات مرتبط

درآمد روزانه تریدر

بهترین زمان ترید

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

درامد از آربیتاژ تتر

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها