تریدر (Trader) کیست؟ انواع روش‌های ترید

محمد خیرخواه

مقدمه
یکی از روش‌های کسب درآمد، فعالیت در بازارهای مالی جهانی است. جایی که افراد و شرکت‌های بسیار زیادی مشغول به کار هستند و جریان مالی آن نیز بسیار عظیم است. تا چند سال قبل این بازار در سطح بین المللی به واژه‌ “فارکس” محدود می‌شد، اما امروزه با گسترش ارزهای دیجیتال، این مبحث نیز به یکی از ارکان اصلی بازارهای مالی بین‌المللی با گردش مالی بالا تبدیل شده است. معامله یا تریدینگ در حوزه رمز ارزها به قدری افزایش یافته است که همین‌حالا اگر کسی را تریدر خطاب کنیم، نام بیت کوین و اتریوم در ذهن تداعی می‌شود. البته لازم به توضیح است که فارکس و ارزهای دیجیتال تنها بخشی از دنیای گسترده و پیچیده بازارهای مالی هستند. در این مقاله از مجله بیداَرز به یک پرسش مهم پاسخ داده‌ایم: Trader چه کسی است و حوزه فعالیت آن‌ها شامل چه روش‌هایی می‌شود؟
اگر شما هم قصد دارید تا برای کسب درآمد بهتر به دنیای بازارهای مالی وارد شوید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها بخوانید تا چشم‌انداز روشنی از شرح فعالیت‌های مورد نیاز خود را ببینید.

در این مقاله با موضوعات زیر آشنا خواهید شد:

معامله‌گر یا تریدر کیست؟

در بازارهای مالی، معامله‌گر کسی است که مواردی از جمله سهام، اوراق قرضه، کالاها و ارزهای گوناگون را می‌خرد و می‌فروشد. این نقش مشابه نقش یک کارگزار است، اما معامله‌گران معمولا از طرف خودشان عمل می‌کنند در حالی که کارگزاران برای مشتریان خود این کار را انجام می‌دهند. البته معامله‌گر گاهی با سرمایه‌گذارانی ارتباط می‌گیرد و با دارایی آن‌ها فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد. البته این موضوع به صورت دیگری نیز رایج است. در بازارهای مالی به خصوص فارکس، نوعی رو تریدینگ به نام “پراپ تریدینگ” وجود دارد که در آن بروکرها با دریافت مبلغ ناچیزی سرمایه، در موارد خاص اعتباری تا 10 برابر در اختیار Trader می‌گذارند تا با سرمایه آن‌ها معامله کنند. این شیوه پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و برای انجام آن باید یک معامله گر کارکشته باشید.

شخص تریدر با استفاده از ابزارهای گوناگون و بررسی اخبار و وضعیت بازار، به خرید و فروش می‌پردازد و تلاش می‌کند تا با روش های گوناگون برای خود یا سرمایه‌گذاران کسب سود داشته باشد. ابزار اولیه این کار معمولا، چارت قیمتی و برنامه‌های کاربردی مربوط به آن مانند اندیکاتورها و اسیلاتورها می‌باشد. 

انواع تریدر یا معامله‌گر

می‌توانTraderها را بسته به نوع و تعداد ترید (Trade) خود همچنین مدت زمان باز گذاشتن هر معامله (زمان باز گذاشتن یعنی مدتی که از شروع فرآیند معامله تا انتهای آن معامله و برداشت سود یا ضرر زمان می‌برد)، در چند دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • نوسانی
  • اسکلپر
  • روزانه
  • بلند مدت
    در ادامه این مقاله، به توضیح هریک از روش‌های تریدینگ می‌پردازیم تا شیوه کار معامله گران بیشتر مشخص شود. این تقسیم‌بندی بر اساس زمان معامله و اهداف معامله گران انجام شده است. اگرچه نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که تمام کارشناسان این حوزه با این تقسیم‌بندی موافق و به آن پایبند هستند، اما اکثریت فعالان بر اساس همین شیوه، رویکرد معاملاتی خود را مشخص می‌کنند.

تریدر نوسانی

در ترید نوسانی یا سویینگ (Swing)، معامله‌گران اغلب موقعیت‌های خود را بیش از یک روز نگه می‌دارند و سعی می‌کنند یک روند را در چارت پیدا کرده و از آن استفاده کنند. سوئینگ تریدرها عموما از تحلیل تکنیکال برای شناسایی حرکت کوتاه مدت قیمت استفاده می‌کنند. این سبک معامله تقریبا رایج‌ترین سبک در بازارهای مالی به حساب می‌آید و تریدرهای مبتندی معمولا این شیوه را برای کسب درآمد اتخاب می‌کنند.

تریدرها به بیان ساده از روش های مختلفی از جمله تریدینگ روزانه، اسکالپ و نوسان گیری برای کسب سود از خرید و فروش دارایی ها در بازارهای مالی استفاده می کنند.
این معامله گران نیازمند یک سبک زندگی منظم و با دیسیپلین هستند.


تایم فریم معاملات در این شیوه معمولا بر اساس تایم متوسط یا بالا بسته می‌شود. معامله‌گرانی که در حوزه رمز ارزها فعالند و قصد دارند با خرید و فروش ارزهای دیجیتال کسب درآمد کنند، می‌توانند از این شیوه پس از یادگیری مهارت‌های اولیه کسب درآمد کنند.

اسکلپر

شاید بتوان اسکلپ را سریع‌ترین مدل ترید کردن در نظر گرفت. معامله‌گران این حوزه در روز بین 10 تا 100 معامله گوناگون انجام می‌دهند و هدف آن‌ها کسب سودهای کوچک در بازه‌های زمانی اندک است. در این مدل ترید که به آن نوسان‌گیری نیز گفته می‌شود، تریدر باید اطلاعات زیاد و دقیقی از وضعیت بازار و هیجان‌های روزانه آن داشته باشد. در واقع تریدرهایی با این یوه موفق هستند که استراتی معاملاتی دقیقی برای خود بسته و به آن پایبند هستند. اطلاع از اخبار مهم، توانایی تجزیه و تحلیل بازار و آگاهی از سازوکار بازار مالی هدف از مهمترین مهارت‌های اسکالپ تریدرها محسوب می‌شود.

تریدر روزانه

اگر یک معامله گر بیشتر تایم روز خود را صرف ترید کند، می‌تواند از این روش استفاده کند. از نظر زمانی، تایم باز بودن معاملات در این روش چیزی بین ترید نوسانی و اسکلپ است و معمولا یک روز به طول می‌انجامد. در این روش محاسبه سود و ضرر از بررسی سرمایه وارد شده در ابتدای روز و سرمایه خارج شده در انتهای روز به دست می‌آید. 
تریدرهای روزانه (Day Trader) معمولا از روش‌هایی مثل تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند افرادی فعال و دقیق هستند. این معامله گران صرفا از بخشی از سرمایه خود استفاده می‌کنند که امکان از دست دادن آن را دارند.این کار باعث می‌شود که از تله‌ای به نام “احساسات” در معاملات جلوگیری شود و جلوی ضررهای بیش از حد نیز گرفته شود.

تریدر بلند مدت

Trader بلند مدت هدف خود را کسب سود زیاد از بازه زمانی بیشتر از دسته‌های قبلی قرار می‌دهد. معمولا این مدل معامله‌گران توجه خاصی به هیجان‌های روزانه ندارند و بیشتر اتفاقات تاثیرگذار بلند مدت را دنبال می‌کنند. همچنین میزان سرمایه در گردش و دخیل در معاملات این معامله‌گران بیشتر از افراد دیگر است و به همین نسبت، سود یا ضرر بیشتری را متحمل می‌شوند.

درآمد تریدرها چگونه است؟

معامله گران بسته به حجم معاملات، شرایط بازار و مارکتی که در آن به معامله مشغول هستند، درآمدهای متفاوتی دارند. نکته اصلی در افزایش درآمد تریدینگ، داشتن نظم و استراتژی است. شاید یکی از دلایلی که اکثر معامله گران در ابتدای راه شکست می‌خورند، این است که نمی دانند چطور در این مسیر طبق نظم و استراتژی پیش بروند. درآمد تریدرها هیچ عدد و میانگین واحدی ندارد و از صد دلار تا هزاران دلار در ماه می‌توانند سود کنند.

روش‌های ترید بر اساس بازه زمانی

سه دسته کلی برای این مبحث وجود دارد که تحت عناوین کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت معرفی می‌شوند که تصمیم استفاده از هر کدام باید با توجه به مقدار سرمایه‌ی آماده برای به کارگیری در آن روش و مدت زمان انتظار برگشت سرمایه و سود مد نظر اتخاذ شود.

تریدرها بسته به میزان فعالیت، روش معاملاتی و میزان حجم معاملاتشان می توانند درآمدهای متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل هیچ عدد دقیقی از میانگین درآمد تریدرها نمی توان ارائه داد.

همانطور که در قبل نیز عنوان شد، این تعاریف همگانی نیست و اختلاف نظرهایی در آن‌ها وجود دارد اما ما در این مقاله تعاریف رایج‌تر را عنوان می‌کنیم.

روش کوتاه مدت

در بین عموم مردم، ترید کوتاه مدت را به بازه‌ای بین کمتر از یک ساعت تا یک هفته نسبت می‌دهند. معامله‌گرانی که در این سبک فعالیت دارند، معمولا نمی‌توانند که مدت زیادی را در معاملات باز سپری کنند و هدفشان رسیدن به نتیجه در بازه کمتری است. بخاطر هیجان و استرس بیشتر در این مدل معامله، تمرکز و آموزش دقیق‌تر و حرفه‌ای لازمه‌ی کار معامله‌گران این سبک است. به همین دلیل برای افراد تازه کار این روش توصیه نمی‌شود. در معاملات کوتاه مدت، تریدرها معمولا چارت‌های چهار ساعته و کمتر را تحلیل می‌کنند.

روش میان مدت

از نظر زمانی به معاملاتی با بازه‌ی یک هفته تا 3 ماه، معاملات میان مدت می‌گویند. بر خلاف مدل قبل که مناسب همه‌ی کاربران نیست، مدل میان مدت به دلایل زیادی برای اکثر افراد کاربرد دارد. به عنوان مثال می‌توان گفت که میزان هیجانات لحظه‌ای در این بازه زمانی بسیار کمتر است، معامله‌گر زمان مناسبی برای بررسی و تحلیل بازار دارد، همچنین می‌تواند با دقت بیشتری آیتم یا گزینه مناسب برای معامله را پیدا کند. ناگفته نماند که برخلاف روش قبل، تریدر نیازمند بررسی لحظه‌ای بازار نیست.

روش بلند مدت

معاملاتی با بازه زمانی بیش از 3 ماه را بلند مدت می‌نامند. اعتقاد خیلی از سرمایه‌گذاران استفاده از این روش است، چرا که کمترین میزان استرس و فشار عصبی را برای معامله‌گر به همراه دارد، به هیج عنوان نیازمند بررسی و تحلیل لحظه‌ای و روزانه نیست و معمولا نیز سود بیشتری به همراه دارد. به همین جهت بسیاری از مشاوران اقتصادی پیشنهاد می‌کنند که اگر افراد سرمایه جانبی و کنار گذاشته شده دارند، می‌توانند با قرار دادن آن سرمایه در ترید بلند مدت سودهای خوبی کسب کنند.

جمع‌بندی

در نظر داشته باشید که تمامی موارد عنوان شده در حال حاضر در جامعه معامله‌گرها استفاده می‌شود. این که کدام روش برای چه افرادی مناسب است، به سبک کاری آن‌ها و همچنین استراتژی کاریشان مربوط می‌شود. اما در متن نیز اشاره شد که برای افراد تازه‌وارد به این حوزه، بهتر است که روش‌هایی با بازه زمانی متوسط و بالا را انتخاب کنند تا بتوانند کم کم در هیجان و استرس بازار ارزهای دیجیتال و خود، مسلط شده و سپس روش‌های کوتاه مدت و سریع‌تر را انتخاب کنند.

اگر قصد دارید تا به عنوان یک معامله گر در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت کنید، می‌توانید همین‌حالا با خرید تتر ارزان از بیدارز، تبادل خود را بدون هزینه کارمزد انجام دهید.

ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها