راهنمای جامع خرید و فروش تتر در ایران | از 0 تا 100

مهراب پارسیان‌فر
تصویری 3 بعدی از نقشه ایران که جعبه هایی با نماد تتر و درگاه پرداخت روی چند نقطه متفاوت آن قرار دارد. راهنمای جامع خرید و فروش تتر در ایران

در چند سال گذشته، خرید و فروش تتر در ایران به موضوعی جذاب و پرطرفدار تبدیل شده است. افزایش تعداد مخاطبان ارزهای دیجیتال و همچنین کاربردهای متنوع تتر می‌توانند عوامل اصلی این موضوع باشند. به همین دلیل ما در این مقاله، روش‌های خرید و فروش تتر در ایران، دلایل این خرید و فروش، مزایای تتر و غیره را بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تتر چیست؟

بگذارید تا در ابتدا و به شکل خلاصه بگوییم که اصلا تتر چیست؟ ارز دیجیتال تتر (Tether) که اکثر افراد آن را با نماد USDT نیز می‌شناسند، یک رمز ارز پایدار یا همان استیبل کوین (Stablecoin) است که به عنوان بزرگ‌ترین استیبل کوین جهان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همچنین این رمز ارز در جایگاه سوم لیست برترین رمز ارزهای جهان از نظر ارزش کل بازار (Market Cap) قرار دارد.

این ارز دیجیتال که در سال 2014 و با نام اولیه Realcoin ایجاد شد، به دلیل قرار گرفتن در نسبت یک به یک با ارز فیات دلار آمریکا، به عنوان استیبل کوین شناخته می‌شود.

انواع روش‌های خرید و فروش تتر در ایران

کاربران رمز ارزها در ایران می‌توانند به 4 روش استیبل کوین تتر را خرید و فروش کنند. این 4 روش هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و هر فرد باید با در نظر گرفتن توامی جوانب آن‌ها، اقدام به خرید و فروش تتر کند. در ادامه این 4 روش را بررسی می‌کنیم.

خرید و فروش تتر بین افراد

یکی از روش‌های خرید و فروش تتر در ایران، معاملات بین کاربران به شکل مستقیم است. یعنی فرد فروشنده با خریدار به شکل مستقیم ارتباط می‌گیرد و در ازای واریز وجه ریالی با حساب بانکی و یا دریافت رمز ارز دیگر، ارز دیجیتال تتر رخود را برای خریدار ارسال می‌کند.

این روش در کنار محبوب و ساده بودن، معایبی دارد. عدم نظارت یک مرجع معتبر روی معامله می‌تواند منجر به انجام برخی اعمال سودجویانه و یا کلاهبرداری در این روش شود. همچنین پیگیری برگشت پول یا رمز ارز در این روش، کمی سخت است.

خرید و فروش تتر از طریق صرافی

خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق صرافی، روشی رایج و پرکاربرد در ایران است که مزایای زیادی برای کاربران به همراه دارد. در این روش، معامله‌گر در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر در ایران ثبت نام کرده و فرآیند احراز هویت خود را تکمیل می‌کند. سپس می‌تواند با استفاده از انواع متدهای معامله‌گری ارائه‌شده در آن صرافی، اقدام به خرید و فروش تتر کند.

برخی روش‌های معامله در همه صرافی‌ها مشترک است و برخی روش‌ها فقط در صرافی‌های خاص در دسترس کاربران قرار دارد. پس لازم است که قبل از ثبت نام و استفاده از یک صرافی رمز ارزی، مطمئن شوید که آن صرافی روش مورد نظر شما را ارائه می‌دهد. همچنین اگر هدف شما صرفا خرید و فروش تتر با ریال نیست و قصد دارید تا در ازای معامله تتر، ارز دیجیتال دیگری دریافت کنید، باید بررسی کنید که آن رمز ارز در این صرافی پشتیبانی شود.این موارد همه زمانی ارزشمند هستند که از امنیت و اعتبار صرافی ارز دیجیتال مد نظر اطمینان حاصل کرده باشید. برای انتخاب یک صرافی، فاکتورهای مختلفی باید بررسی شود که آن‌ها را در مقاله چگونه یک صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟ به شکل کامل بررسی کرده‌ایم و می‌توانید آن را مطالعه نمایید.

یک خانم که در حاشیه خیابان جلو دستگاه عابر بانک با نماد ارز دیجیتال تتر ایستاده و در حال کار با آن است. همچنین چند سکه تتر در سبد خرید وی قرار دارد. راهنمای جامع خرید و فروش تتر در ایران

خرید و فروش تتر از طریق کیف پول

یک روش ساده دیگر در معامله تتر با ارز دیجیتال، استفاده از کیف پول رمز ارزی است. کیف پول‌های ارز دیجیتال که یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجارت در دنیای رمز ارزی به حساب می‌آیند، در کنار بحث ذخیره‌سازی و نگهداری از دارایی‌های دیجیتال، می‌توانند برخی امکانات مانند خرید و فروش مستقیم ارز دیجیتال را نیز ارائه دهند.

البته ارائه این روش از طرف همه والت‌ها نیست و تنها برخی از آن‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند. از بهترین والت‌های قابل استفاده برای این موضوع می‌توان به تراست والت (Trust wallet) و سیف پل (SafePal) اشاره کرد. در این کیف پول‌ها شما می‌توانید استیبل کوین تتر را به شکل مستقیم با ارزهای فیات یا سایر رمز ارزها مبادله کنید.

تبدیل تتر با فیات یا ارز دیجیتال عموما از طریق 2 بخش اتفاق می‌افتد، یکی با استفاده از گزینه Buy در صفحه تتر در این والت‌ها و دیگری از طریق بخش سواپ (Swap). استفاده از هر کدام این روش‌ها، وابسته به استراتژی مالی شما دارد.

مشکلی که در این روش وجود دارد، در دسترس نبودن شرکت ارائه‌دهنده کیف پول است. یعنی اگر به هر دلیل معامله شما با مشکلی مواجه شود، شما تنها از طریق ایمیل یا تیکت زدن به پشتیبانی می‌توانید پیگیر دارایی خود شوید. عدم نیاز به ثبت نام و احزار هویت و سرعت بالا، از مزایای خرید و فروش تتر با کیف پول دیجیتال محسوب می‌شوند.

خرید فروش تتر از طریق فضای مجازی

به عنوان آخرین روش در خرید و فروش تتر در ایران، استفاده از شبکه‌های مجازی در دسترس کاربران قرار دارد. در این روش کاربر با استفاده از ربات‌های ساخته‌شده در پلتفرم‌های مختلف مانند تلگرام، می‌توانند تبدیل تتر به تومان یا برعکس را انجام دهند.

این روش نیز به دلیل برخی مشکلات احتمالی آن، بهتر است با دقت بالا انجام شود و یا اصلا انجام نشود! متاسفانه عدم نظارت یک مرجع قانونی و معتبر روی معامله و دشواری پیگیری (بازگشت پول یا دارایی دیجیتال)، بسیاری از افراد سودجو را مشتاق کرده تا با این روش، اقدام به کلاهبرداری و سرقت دارایی افراد کنند.

نکات مهم در خرید و فروش تتر؛ از ریسک‌ها تا کارمزدها

فعالیت در حوزه بازارهای مالی و خصوصا ارزهای دیجیتال، نیازمند آموزش‌های متفاوتی است. یکی از این آموزش‌ها، شناخت شرایط درست و محل مناسب برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. شما باید بتوانید تمامی ریسک‌های این مسئله را درک کنید و به جوانب مختلف آن آگاه باشید تا با کمترین میزان ضرر ممکن، معاملات خود را انجام دهید. در ادامه برخی از این موارد را مطرح می‌کنیم:

قوانین و مقررات

اولین نکته مهم این است که مطمئن شوید تمامی قوانین و مقررات خرید و فروش تتر و سایر ارزهای دیجیتال را مطالعه کرده و از محدودیت‌های آن اطلاع دارید.

خرید و فروش تتر با فرد دیگر

اگر قصد دارید با یک فرد دیگر معامله داشته باشید، حتما این کار را با افراد آشنای نزدیک انجام دهید تا در صورت بروز هرگونه مشکل (از جابه‌جایی رمز ارز تا واریز وجه نقدی) به این فرد دسترسی داشته باشید و بتوانید آن را پیگیری کنید.

نوسانات بازار

حواستان به نوسانات قیمت بازار باشد. مراقب باشید که در وضعیت حباب بازار (افزایش نرخ بدون دلیل) معامله انجام ندهید.

انتخاب صرافی

صرافی انتخابی شما باید ویژگی‌هایی مانند امنیت، سرعت، کارمزد مناسب، تیم پشتیبانی حرفه‌ای، کیف پول داخلی، رابط کاربری ساده و سابقه کاری خوب داشته باشد. همچنین مطمئن شوید که صرافی مورد نظر، تمامی مجوزهای لازم برای فعالیت در ایران را دارد.

کارمزد

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، چه در مقابل ارز فیات مثل ریال باشد و چه در مقابل ارز دیجیتال دیگر، عموما کارمزدهایی به همراه دارد. بررسی کنید که صرافی یا کیف پولی که انتخاب می‌کنید چه میزان کارمزد برای خرید و فروش تتر اعمال می‌کند. کارمزدها می‌توانند بر میزان سود یا زیان نهایی شما تاثیرگذار باشند.

حداقل و حداکثر مبلغ معامله

اگر از صرافی برای معاملات تتر خود استفاده می‌کنید، محدودیت‌هایی که صرافی در حداقل و حداکثر مبلغ معامله اعمال می‌کند را مطالعه کنید. این مسئله می‌تواند تاثیر مستقیمی بر امکان ترید شما داشته باشد.

پیگیری تحولات بازار

با پیگیری مستمر تحولات بازار کریپتو و اخبار مرتبط، می‌توانید تصمیمات بهتری در خرید و فروش تتر بگیرید.

استفاده از کیف پول امن

برای نگهداری تترهای خود از کیف پول‌های امن و معتبر استفاده کنید تا امنیت دارایی‌های خود را تضمین کنید. همچنین مطمئن شوید که والت دیجیتال انتخابی، با استراتژی کاری شما سازگار است. انتخاب یک کیف پول معتبر و مناسب، یکی از اصلی‌ترین مراحل تجارت در بازار مالی ارزهای دیجیتال است.

انواع روش معامله

انواع روش‌های خرید و فروش تتر را به شکل مناسبی یاد داشته باشید تا بتوانید بهترین روش را با در نظر گرفتن استراتژی معاملاتی خود، انجام دهید. خصوصا اینکه هر روشی برای همه مناسب نیست. مثلا افرادی که نمی‌توانند استرس زیاد را تحمل کنند، می‌توانند به جای روش ترید ارز دیجیتال، از روش همتا به همتا (P2P) استفاده کنند.

یک انسان روی یک صندلی نشسته است و روی پای او یک لپتاپ قرار دارد. در کنار صندلی یک ظرف بزرگ هست که توی آن تعداد زیادی سکه طلایی رنگ وجود دارد. همچنین روی زمین تعدادی سکه طلایی و نقره ای و مقداری اسکناس در اطراف فرد روی زمین و در هوا به شکل معلق قرار دارد. راهنمای جامع خرید و فروش تتر در ایران

تفاوت تتر با دیگر استیبل کوین‌ها

تتر (USDT) به عنوان یک استیبل‌کوین، از دیگر ارزهای دیجیتال با ویژگی‌های خاص خود متمایز است. در ادامه برخی از این برتری‌ها را عنوان می‌کنیم:

  • پشتوانه دلار: استیبل کوین تتر با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود و به ازای هر یک واحد تتر در بازار، یک واحد دلار آمریکا در حساب بانکی شرکت صادرکننده تتر وجود دارد. این مسئله، امنیت و ثبات تتر حتی در نوسانات شدید بازار را بسیار افزایش می‌دهد.
  • شفافیت در صورت‌های مالی: شرکت صادر‌کننده تتر، صورت‌های مالی دقیقی از وضعیت خود را به شکل مدون منتشر می‌کند. این شفافیت افزایش اعتماد به تتر را به همراه دارد.
  • پشتیبانی از استانداردهای مختلف: تتر همزمان از استانداردهای مختلفی مانند ERC20، TRC20، OMNI و غیره پشتیبانی می‌کند. این مسئله، امکان ترید تتر در اکثر صرافی‌ها و کیف پول‌های دیجیتال و شبکه‌های بلاک چینی را فراهم می‌کند.
  • استیکینگ تتر: می‌توان با استیک کردن رمز ارز تتر در پلتفرم‌های مالی غیر متمرکز یا همان دیفای (DeFi)، از این استیبل کوین درآمد مازاد کسب کرد.
  • سرعت تراکنش بالا: تتر به دلیل استفاده از زنجیره‌های پرسرعتی مانند اتریوم و ترون، از سرعت بالایی در انجام تراکنش‌ها برخوردار است که می‌تواند در مواقعی که سرعت اجرا اهمیت دارد، از ارزش افزوده برخوردار باشد.
  • گستردگی استفاده در صنعت کریپتو: تتر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پراستفاده‌ترین استیبل‌کوین‌ها، در اکثر صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی به عنوان یک ارز پایه شناخته می‌شود. به همین دلیل موارد استفاده از این رمز ارز بسیار گسترده شده است.
دو انسان در حال حرکت در مسیری مانند صحرا هستند که در اطراف آن ها تعدادی کوه و ساختمان دیده می شود و بالای سر این دو، تعداد زیادی المان حبابی شکل با نماد تتر وجود دارد. راهنمای جامع خرید و فروش تتر در ایران

خرید و فروش تتر (Tether) با چه اهدافی انجام می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، هدف خرید و فروش تتر می‌تواند برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد و به استراتژی مالی افراد بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان این معاملات را در چند دسته‌بندی اصلی قرار داد که آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

سرمایه‌گذاری (Hold)

سرمایه‌گذاری در استیبل کوین تتر یکی از اصل‌ترین موارد خرید و فروش آن است. عموما سه دسته افراد، سرمایه خود را به تتر تبدیل کرده و هولد می‌کنند. دسته اول افرادی هستند که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند. این افراد هنوز اطلاعات خود را تکمیل نکرده‌اند، به همین دلیل فرآیند کاری خود را با تبدیل ریال به تتر آغاز می‌کنند.

دسته دوم افرادی هستند که صرفا به قصد پایین نیامدن ارزش دارایی خود (بر اثر مشکلاتی مانند تورم و غیره)، آن را به تتر تبدیل می‌کنند (سرمایه‌گذاری به معنی واقعی). دسته سوم نیز معامله‌گران هستند که برای فرار از نوسانات بازار، تصمیم می‌گیرند تا مدتی دارایی خود را به تتر تبدیل کرده و منتظر متعادل شدن و کاهش حرکات شدید در بازار بمانند.

معامله‌گری (Trade)

یکی از روش‌های کسب درآمد از بازارهای مالی، ترید کردن (Trading) است که معامله‌گران از استیبل کوین تتر در جهت انجام تریدهای خود استفاده می‌کنند. این ترید ممکن است روی جفت ارزهایی که یک طرف آن تتر است باشد و یا روی جفت ارزهای دیگری این فرآیند انجام گیرد. در روش دوم، تتر فقط به عنوان دروازه‌ای برای دسترسی به بازار مالی ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد میکنم بخوانید: بهترین سبک ترید

حواله (Remittance)

اگر قصد دارید تا مقداری پول به شکل حواله به مقصد کشور دیگری ارسال کنید، تتر می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. رمز ارز تتر به دلیل سرعت بالا در جابه‌جایی و کارمزد کم، می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای حواله‌های بانکی باشد. از طرف دیگر، فرآیند حواله بانکی بین‌المللی، پیچیدگی‌های زیادی دارد که در انتقال تتر اصلا دیده نمی‌شود. کافیست تا آدرس کیف پول مقصد را داشته باشید و به راحتی با زدن چند دکمه، از صرافی یا کیف پول خود، مبلغ مد نظر را منتقل کنید.

دیفای (Defi)

دیفای یا همان امور مالی غیر متمرکز، یکی از جذاب‌ترین و جدیدترین کاربردهای بلاک چین در زندگی کاربران ارزهای دیجیتال شده است. با اینکه این موضوع قدمت زیادی ندارد اما تعداد کاربران و ارائه‌دهندگان دیفای به شکل روزافزون زیاد می‌شود. تتر نیز یکی از ارزهای دیجیتال بسیار مناسب برای قرار گرفتن در چرخه دیفای به حساب می‌آید. برخی از فعالان حوزه رمز ارزها، دارایی تتر خود را به پلتفرم‌های دیفای تزریق می‌کنند تا از طریق ارائه وام کریپتویی در این پلتفرم‌ها، در سود کسب شده از وام‌گیرنده شریک شوند و به نوعی، یک درآمد جانبی از دارایی‌های دیجیتال خود ایجاد می‌کنند.

یک فرد در جلو یک نمایشگر بزرگ دیجیتالی قرار دارد و روی نمایشگر، تصاویر چارت قیمتی و نوسانات و توضیحات جانبی دیده می‌شود. راهنمای جامع خرید و فروش تتر در ایران

نحوه خرید و فروش تتر از صرافی بیدارز

صرافی ارز دیجیتال بیدارز، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین صرافی‌های رمز ارزی در ایران، روش‌های مختلفی برای خرید و فروش تتر را در اختیار کاربران عزیز قرار داده است. شما در بیدارز می‌توانید به 3 روش، خرید تتر و یا فروش آن را انجام دهید که این روش‌ها، معاملات همتا به همتا (P2P)، خرید و فروش فوری با بیدارز (OTC) و معاملات لحظه‌ای (Trade) هستند.

کاربران گرامی پس از ثبت نام و احراز هویت می‌توانند بدون محدودیت از این سه روش استفاده کرده و معاملات تتر خود را انجام دهند. در معاملات همتا به همتا، کاربران به شکل مستقیم با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و جابه‌جایی پول یا دارایی رمز ارزی، بین خودشان انجام می‌شود.

در این روش صرافی به عنوان ناظر برای اطمینان از اجرای درست معامله و اعتماد طرفین به یکدیگر حضور دارد.

متد دوم OTC است که در آن طرف دوم خرید تتر یا فروش آن خود صرافی خواهد بود. یعنی صرافی تبدیل تتر به ریال یا برعکس و یا تبدیل تتر به ارز دیجیتال دیگر را برای شما به سرعت انجام می‌دهد. در روش سوم یعنی ترید کردن نیز شما می‌توانید با سایر معامله‌گران ارتباط گرفته و در بستری امن و پر سرعت، معاملات لحظه‌ای تتر خود را انجام دهید.

تیم پشتیبانی بیدارز نیز همواره برای رسیدگی به امور کاربران محترم در دسترس ایشان قرار دارد تا در صورت بروز هرگونه مشکل در معاملات و یا داشتن سوال یا غیره، سریعا آن را پیگیری و رفع کند.

جمع‌بندی

خرید و فروش تتر در ایران و جهان، به نوعی دروازه ورود به دنیای رمز ارزها می‌باشد. دیدیم که ویژگی‌های جذاب این رمز ارز به عنوان بزرگترین استیبل کوین جهان نیز می‌تواند مزایای زیادی برای کاربران به همراه داشته باشد. همچنین بر اساس هدف و استراتژی هر فرد، امکانات گسترده‌ای را برای وی فراهم کند.

مهمترین نکته این است که هر فرد قبل از ورود به فعالیت‌هایی مانند خرید و فروش تتر، به دقت تحقیق کند. فرد باید با شناخت کامل از اصول معاملات و بازار کریپتو، تصمیمات دقیق و مناسبی برای آن اتخاذ کند.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها