چگونه ارز دیجیتال خود را بسازیم؟ ساخت ارز دیجیتال در 7 مرحله

مهراب پارسیان‌فر

مقدمه
ایده ساخت ارز دیجیتال و موارد استفاده از آن، برای بسیاری از طرفداران کریپتو، یک ایده هیجان‌انگیز است. اما روش انجام این کار چیست؟ در واقع راه‌های زیادی برای ایجاد سکه و توکن وجود دارد. هزینه‌های انجام این کار و دانش مورد نیاز نیز بر اساس پیچیدگی پروژه شما، متفاوت است. اگر به فکر ایجاد ارز دیجیتال خود هستید، مقاله ما، اصول اولیه شروع کار را برای شما بیان می‌کند. برای آموزش صفر تا صد ساخت کوین و توکن با ما همراه باشید.
پیش از شروع این موضوع، بد نیست راجع به ماهیت بلاک چین، رمز ارزها، تعریف کوین و توکن و اختلاف آن‌ها توضیح مختصری بدهیم.

بلاک چین (Blockchain) چیست؟

بلاک چین نوع خاصی از پایگاه داده است که از آن با اصطلاح فناوری دفتر کل توزیع شده (یا DLT) نیز یاد می‌شود. یک بلاک چین، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. در هر بلاک چین، قوانینی در مورد نحوه اضافه‌شدن داده‌ها وجود دارد و پس از ذخیره شدن این داده‌ها، تغییر یا حذف آن‌ها عملا غیرممکن است.

داده‌ها در طول زمان در ساختارهایی به نام بلاک (Block) اضافه و ذخیره می‌شوند. هر بلاک در ادامه‌ی بلاک قبلی ساخته می‌شود. همچنین یک بلاک، شامل یک قطعه از اطلاعات است که به بلاک قبلی پیوند داده می‌شود. با مشاهده به‌روزترین بلوک، می‌توانیم بررسی کنیم آیا بلاک‌ها به ترتیب و به شکل صحیح ایجاد شده‌اند یا خیر. بنابراین اگر این زنجیره را تا آخر ادامه دهیم، به اولین بلاک، معروف به بلاک پیدایش، خواهیم رسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بلاک چین، می‌توانید مقاله بلاکچین چیست را مطالعه نمایید.

ارز دیجیتال یا رمز ارز یا ارز رمزنگاری‌شده (Cryptocurrency) چیست؟

ارز دیجیتال یا رمز ارز که به عنوان ارز رمزنگاری‌شده نیز شناخته می‌شود، نوعی دارایی دیجیتال با موارد استفاده چندگانه و متفاوت است. رمز ارز در درجه اول راهی برای انتقال ارزش و دارایی بین افراد به صورت دیجیتالی است، از جمله ارزش پولی، حقوق مالکیت، یا حتی امتیازات رای. رمز ارز به دلیل ریشه داشتن در فناوری بلاک چین، با سایر سیستم‌های پرداخت دیجیتال متفاوت است، که این مهم، به ارزهای دیجیتال، آزادی بیشتری از نهادهای مرکزی مانند دولت‌ها یا بانک‌ها می‌دهد.

بیت کوین (Bitcoin) معروف‌ترین نمونه ارز دیجیتال است. بیت کوین یک مورد استفاده ساده دارد و آن، انتقال ارزش پولی به هر شخصی در سراسر جهان بدون نیاز به واسطه کنترل‌کننده است. بلاک چین آن، همه تراکنش‌ها را ثبت می‌کند و امنیت و ثبات شبکه را تضمین می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ماهیت رمز ارز، می‌توانید مقاله ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست را مطالعه فرمایید.

تفاوت بین سکه یا کوین و توکن

ارزهای رمزنگاری شده را می‌توان تقریباً به دو دسته تقسیم کرد: سکه (Coin) و توکن (Token). تفاوت بین آن‌ها ساده است. به عنوان مثال، سکه‌ها بلاک چین بومی خود را دارند، مانند بیت کوین. یا مثلا اتر (ETH)، مربوط به بلاک چین اتریوم است. سکه‌ها معمولاً دارای یک ابزار خاص در کل شبکه هستند، مانند پرداخت هزینه تراکنش، استیکینگ (Staking) یا شرکت در حاکمیت پروژه.

در طرف مقابل، توکن‌ها بر روی بلاک چین‌های از قبل موجود ساخته می‌شوند. توکن‌ها ممکن است نقش‌های مشابهی با سکه‌ها داشته باشند، اما توکن‌ها عمدتاً فقط در پروژه‌های خود کاربرد دارند. به عنوان مثال توکن کیک (Cake) مربوط به پنکیک سواپ (PancakeSwap) بر بستر زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) ایجاد شده است. شما می‌توانید از این توکن برای پرداخت هزینه تراکنش‌های خاص در اکوسیستم PancakeSwap، مانند ضرب کردن توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) یا شرکت در قرعه‌کشی‌های این مجموعه استفاده کنید. با این حال، توکن کیک، بلاک چین خود را ندارد، بنابراین نمی‌توان از آن در هر برنامه‌ای در سراسر شبکه BSC استفاده کرد. همین امر در مورد هزاران توکن شبکه ERC-20 صادر شده در بلاک چین اتریوم نیز صادق است. هر توکن بخشی از یک پروژه خاص با موارد استفاده متفاوت است.

ساخت ارز دیجیتال سکه یا کوین در مقابل توکن

همانطور که گفته شد، در مبحث ساخت ارز دیجیتال، ایجاد یک توکن بسیار ساده‌تر از ایجاد یک سکه است. برای ایجاد یک سکه، شما نیاز دارید که یک بلاک چین را ایجاد کرده و توسعه دهید. همچنین شما می‌توانید یک زنجیره یا شبکه موجود دیگر را فورک (Fork) کنید (یک کپی ایجاد کنید)، اما این موضوع، مشکل پیدا کردن کاربران جدید و تایید‌کننده‌ها (Validators) برای کمک به بقای شبکه شما را حل نمی‌کند. با این وجود، پتانسیل موفقیت با یک سکه جدید می‌تواند بالاتر از یک توکن جدید باشد. در اینجا یک نمای کلی از هر دوی آن‌ها آورده شده است:

سکه توکن
روی شبکه بلاکچین خود اجرا می‌شود می‌تواند بر روی بلاکچین‌های موجود با کاربران فعال ساخته شود
به دانش پیشرفته بلاک چین و مهارت‌های کدنویسی نیاز دارد فرآیند ایجاد نسبتاً ساده با ابزارهای از قبل موجود و کد منبع باز (Open Source)
توسعه بلاک چین هزینه بیشتری دارد و زمان‌بر است توسعه توکن سریع‌تر، ساده‌تر و نسبتاً ارزان‌تر است

ایجاد یک سکه

اگر بلاک چین خود را توسعه دهید، ساخت ارز دیجیتال سکه جدید می‌تواند زمان زیادی از شما بگیرد. با این حال، فورک کردن یک بلاک چین از قبل ایجاد شده، می‌تواند به سرعت انجام شده و به عنوان پایه‌ای برای سکه جدید شما استفاده شود. بیت کوین کش (BCH) یکی از نمونه‌های پروژه فورکی است. البته برای انجام این کار نیز همچنان به دانش فنی و کدنویسی بلاک چین نیاز دارید. موفقیت پروژه شما همچنین، به جذب کاربران جدید برای شبکه بلاک چین جدید بستگی دارد، که این خود یک چالش بزرگ است.

ایجاد یک توکن

ایجاد یک توکن جدید در یک بلاک چین موجود، می‌تواند اعتبار و امنیت آن را افزایش دهد. در حالی که کنترل کاملی بر تمام جنبه‌های توکن خود نخواهید داشت، اما همچنان بخش‌هایی نیز برای شخصی‌سازی و کنترل وجود دارد. وب‌سایت‌ها و ابزارهای مختلفی برای ایجاد توکن شخصی، به خصوص در بلاک چین‌های BSC و Ethereum وجود دارد.

چند المان مختلف در تصویر از طریق خطوط به یک نقطه مرکزی متصل شده اند و روی این نقطه مرکزی، عبارت cryptocurrency نوشته شده است.

آیا باید یک سکه برای پروژه خود ایجاد کنم یا توکن؟

یک توکن معمولاً برای برنامه‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) یا بازی‌هایی با کسب درآمد مناسب‌تر است. هر دو BSC و Ethereum دارای انعطاف‌پذیری و آزادی زیادی برای توسعه‌دهندگان برای کار با آن‌ها هستند.

اگر می‌خواهید محدودیت‌های کاری که یک سکه یا بلاک چین موجود ایجاد می‌کند را کنار بگذارید، احتمالاً ساخت ارز دیجیتال از جنس سکه با بلاک چین مخصوص خودش بهتر باشد. ایجاد یک بلاک چین و سکه‌ی آن، مطمئنا سخت‌تر از ایجاد و توسعه‌ی یک توکن است، اما اگر به درستی انجام شود، می‌تواند نوآوری‌ها و امکانات جدیدی را به همراه داشته باشد. زنجیره هوشمند بایننس، اتریوم، سولانا و پالیگان، نمونه‌های خوبی از شبکه‌های موجود برای ایجاد توکن جدید هستند. با این حال هر دو گزینه، برای موفقیت، به کار سخت همراه با دانش فنی، سرمایه و بازار نیاز دارند.

راه‌حل برتر برای ساخت ارز دیجیتال

قبل از انتخاب بلاک چین

برخی از محبوب‌ترین راه‌حل‌های ساخت ارز دیجیتال، استفاده از شبکه BSC، Ethereum و Solana هستند. این شبکه‌ها راه‌هایی را برای ساخت انواع توکن‌ها بر اساس استانداردهای از پیش موجود، ارائه می‌دهند. استانداردهای توکن BEP-20 و ERC-20 نمونه‌هایی هستند که تقریباً هر ارائه‌دهنده نرم‌افزار یا سخت‌افزار کیف پول دیجیتالی، می‌تواند از آن‌ها پشتیبانی کند.

ERC-20 متعلق به بلاک چین اتریوم است، در حالی که BEP-20 بخشی از زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است. هر دو شبکه اجازه ایجاد و سفارشی‌سازی قراردادهای هوشمند را می‌دهند که به شما امکان می‌دهد توکن‌ها و برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) خود را بر بستر آن‌ها ایجاد کنید. با DApps، می‌توانید اکوسیستمی ایجاد کنید که موارد استفاده و عملکرد بیشتری را برای توکن شما فراهم کند.

همچنین می‌توانید بعضی از زنجیره‌های جانبی یا فرعی را نیز در نظر بگیرید که از امنیت یک زنجیره بزرگ‌تر مانند اتریوم یا پولکادات استفاده می‌کنند و همچنین برخی سفارشی‌سازی‌های آن‌ها را نیز ارائه می‌دهند. شبکه پالیگان (Polygon) به اتریوم متصل است و تجربه‌ای مشابه با آن را ارائه می‌کند، اما استفاده از آن ارزان‌تر و سرعت آن بالاتر است.

بعد از انتخاب بلاک چین

پس از انتخاب یک بلاک چین، به روشی برای ایجاد توکن خود نیاز دارید. با BSC و سایر بلاک چین‌هایی که بر اساس ماشین مجازی اتریوم هستند، این فرآیند نسبتا ساده است. همچنین می‌توانید ابزارهای آماده‌ای را پیدا کنید تا بر اساس پارامترها و قوانینی که ارائه می‌کنید، توکن‌ها را ایجاد کنند. این ابزارها معمولاً پولی هستند، اما برای کاربرانی که با قراردادهای هوشمند آشنا نیستند، گزینه کاربردی‌تری محسوب می‌شوند.

اگر می‌خواهید بلاک چین و سکه خود را بسازید، احتمالاً به تیمی از توسعه‌دهندگان بلاک چین و متخصصان این صنعت نیاز خواهید داشت. حتی اگر به فورک کردن یک بلاک چین مانند اتریوم یا بیت کوین فکر می‌کنید، هنوز کارهای زیادی برای راه‌اندازی شبکه شما لازم است. این امر شامل تشویق کاربران برای کمک به شما به عنوان اعتباربخش (Validator) و اجرای گره‌ها (Nodes) برای حفظ و بقای بلاک چین است.

یک بازوی رباتی که در حال ضربه به یک سکه است و به ایجاد یک کوین سا توکن جدید اشاره دارد

مواردی که باید هنگام ساخت ارز دیجیتال خود در نظر بگیرید

جدای از انتخاب‌های واضح مانند تعیین بلاک چین یا ایجاد یک سکه یا توکن، چند مورد مهم و کلیدی دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

کاربرد ارز دیجیتال خود را تعریف کنید

رمز ارزها می‌توانند نقش‌های زیادی ایفا کنند. برخی مانند کلید برای دسترسی به خدمات مشخصی عمل می‌کنند. برخی دیگر حتی سهام یا سایر دارایی‌های مالی را نمایندگی می‌کنند. برای درک و ترسیم فرآیند ایجاد ارز دیجیتال خود، باید ویژگی‌های نهایی آن را از ابتدا تعریف کنید.

توکنومیک خود را طراحی کنید

توکنومیکس، اقتصاد حاکم بر رمز ارز شما است، مانند میزان عرضه کل، روش توزیع و قیمت‌گذاری اولیه. اگر توکنومیک درست نباشد و کاربران برای خرید ارز دیجیتال، انگیزه نداشته باشند، یک ایده خوب ممکن است با شکست همراه شود. برای مثال، اگر یک استیبل کوین ایجاد کنید اما نتوانید آن را به درستی معرفی و یا به سیستم اصلی متصل کنید، هیچ‌کس تمایلی به خرید یا نگه داشتن آن نخواهد داشت.

مطابقت قانونی آن را بررسی کنید

کشورهای سراسر جهان، قوانین و مقررات خاص خود را در مورد ارزهای دیجیتال دارند. برخی از حوزه‌های قضایی حتی ممکن است استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع کنند. به طور کامل، تعهدات قانونی خود و هرگونه مسئله مربوط به انطباق دستورالعمل‌های رمز ارز خود با قوانین کشورها را که ممکن است با آن مواجه شوید، در نظر بگیرید.

ارز دیجیتال خود را در 7 مرحله ایجاد کنید

اگر یک توکن ایجاد می‌کنید، نیازی نیست که تمام مراحل آموزش زیر را انجام دهید. آنچه مهم‌تر است سه مرحله طراحی بالا است. بیشتر دستورالعمل‌های ما در ابتدا و پیش از ضرب‌کردن یا همان ایجاد سکه شما، اصول اولیه ایجاد یک بلاک چین را پوشش می‌دهند.

مراحل اولیه

  1. یک پلتفرم بلاک چین مناسب انتخاب کنید
    برای ساخت ارز دیجیتال توکن، باید بلاک چینی را انتخاب کنید تا رمز ارز خود را بر روی آن ضرب و ایجاد کنید. شبکه بایننس چین و شبکه اتریوم، گزینه‌های محبوبی هستند، اما زنجیره‌های جانبی نیز می‌توانند ایده خوبی باشند. برای ایجاد سکه خود، باید به فکر طراحی یا استخدام فردی برای ایجاد یک بلاک چین سفارشی باشید.
  2. مکانیزم اجماع را انتخاب کنید
    اگر در حال ایجاد بلاک چین خود هستید یا مطمئن نیستید که کدام یک را برای توکن خود انتخاب کنید، به مکانیسم اجماع مورد نظر خود فکر کنید. این مکانیسم‌ها تعیین می‌کنند که شرکت‌کنندگان چگونه تراکنش‌ها را در شبکه تأیید کرده و اعتبار دهند. بیشتر بلاک چین‌ها از اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) استفاده می‌کنند، زیرا نیازمندی‌های سخت‌افزاری کمتر و تنوع‌های مختلف بیشتری دارد. اجماع اثبات کار (Proof of Work)، که در بیت‌کوین استفاده می‌شود، توسط برخی از کارشناسان حوزه کریپتو، امن‌تر تلقی می‌شود، اما نگهداری آن اغلب هزینه‌بر است و از طرف دیگر، برای محیط‌زیست ضرر دارد.
  3. معماری بلاک چین خود را طراحی کنید
    این مرحله تنها زمانی مورد نیاز است که در حال ایجاد یک سکه هستید. هر بلاکچینی به مردم اجازه نمی‌دهد تا تراکنش‌ها را تأیید کنند یا گره‌ها را اجرا کنند. در کل 4 مدل بلاکچین وجود دارد و تصمیم بین داشتن یک بلاک چین خصوصی، عمومی، قانونی و یا بدون مجوز مهم است. معماری بلاک چین شما به تلاش و هدف نهایی سکه و پروژه شما بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است هدف یک شرکت یا دولتی که ساخت ارز دیجیتال را انجام می‌دهد، ایجاد یک بلاک چین خصوصی برای کنترل بیشتر شبکه‌ی خود باشد.

مراحل نهایی

  1. توسعه بلاک چین را آغاز کنید
    حتی اگر که دانش توسعه تخصصی در زمینه بلاک چین داشته باشید، برای ایجاد ایده‌های خود به کمک خارجی نیاز خواهید داشت. هنگامی که بلاک چین، آنلاین شده و اجرا می‌شود، تغییر مفاهیم و قوانین اصلی آن، بسیار دشوار است. ابتدا از یک شبکه آزمایشی استفاده کنید تا مطمئن شوید که همه چیز طبق برنامه‌ریزی انجام شده کار می‌کند. همچنین توصیه می‌شود با یک تیم توسعه‌دهنده برای ساخت بلاک چین خود همکاری کنید.
  2. رمز ارز خود و کد آن را بازرسی و حسابرسی کنید
    شرکت‌های بازرسی بلاکچین‌ها مانند Certik می‌توانند کد بلاک چین و ارز دیجیتال آن را بررسی کنند تا هر گونه آسیب‌پذیری را تشخیص داده و به تیم توسعه‌دهنده گزارش دهند. سپس می‌توانید این گزارشات را به صورت عمومی منتشر کرده و همچنین بر اساس یافته‌های آن برنامه‌ریزی و عمل کنید. این فرآیند برای شما (به عنوان سازنده) و هر کاربر یا سرمایه‌گذار بالقوه، تضمین‌های ایمن و مطمئنی را فراهم می‌کند.
  3. جنبه‌های قانونی را دوباره بررسی کنید
    اکنون که بلاک چین خود را راه‌اندازی کرده و آماده ساخت ارز دیجیتال خود هستید، بهتر است از یک مشاوره حقوقی متخصص بخواهید تا بررسی کند که آیا نیاز به درخواست مجوز دارید یا خیر. باز هم، انجام این مرحله به تنهایی، دشوار است و نیاز به کمک خارجی دارید.
  4. ارز دیجیتال خود را ضرب کنید
    شما در نهایت کوین یا توکن خود را منتشر خواهید کرد اما مسیر دقیق آن، بر اساس توکنومیک شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، توکن‌ها با میزان عرضه ثابت و مشخص، معمولاً از طریق یک قرارداد هوشمند و به صورت یک‌جا ساخته می‌شوند. در طرف مقابل سکه‌هایی مانند بیت کوین، به تدریج ضرب می‌شوند، زیرا استخراج‌کننده‌ها یا همان ماینرها، بلوک‌های جدید هر تراکنش را تأیید کرده و ضرب این سکه، به شکل تدریجی انجام می‌شود.

مزایا و معایب ساخت ارز دیجیتال جدید

یکی از مزایای ایجاد یک رمز ارز، شخصی‌سازی و سفارشی کردن آن کوین یا توکن است. این موضوع می‌تواند به کنترل بهتر دارایی و تنظیم کردن آن بر اساس نیازهای پروژه و جامعه استفاده‌کنندگان کمک شایانی داشته باشد. از جانب دیگر، ایجاد توکن یا کوین می‌تواند فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر و بهتر و همچنین درک جامع‌تری نسبت به ماهیت بلاک چین ایجاد کند. در نهایت می‌توان با ساخت یک رمز ارز جدید و پیشبرد آن بر اساس برنامه مناسب، درآمد خوبی برای خود و استفاده‌کنندگان از آن سکه یا توکن ایجاد کرد.

در بررسی معایب این فرآیند، اولین مسئله داشتن اطلاعات فنی مناسب برای آن است. یعنی در صورتی که شما با مفاهیم اولیه و اصلی بلاک چین آشنا نباشید و یا از علم کدنویسی و برنامه‌نویسی چیزی ندانید، ساخت ارز دیجیتال فرآیندی نسبتا دشوار خواهد بود. همچنین این موضوع قطعا به زمان و هزینه احتیاج دارد. ساخت توکن نسبت به کوین هزینه کمتری نیاز دارد اما همان هم، مبلغی قابل توجه است. یک مسئله مهم یا شاید مهمترین مسئله در فرآیند ایجاد رمز ارز، نگهداری مداوم آن و برنامه داشتن است. یعنی صرف ایجاد یک توکن یا کوین، نمی‌تواند به سود منجر شود. باید برای پیشبرد آن برنامه داشت. باید کاربران بدانند که در حفظ، عرضه و سایر موراد، تیم توسعه‌دهنده برنامه مشخص و مدون دارد. در غیر این صورت آن پروژه به راحتی شکست خواهد خورد.

یک سکه ارز دیجیتال که نصف آن به شکل صفر و یک نمایش داده شده است و نان دهنده ساخت ارز دیجیتال است.

در ادامه به شکل تخصصی و دقیق به بررسی مسیر ایجاد یک توکن می‌پردازیم.

نحوه ایجاد توکن بر اساس استاندارد BEP-20

برای ساخت ارز دیجیتال توکن ساده BEP-20، به برخی از مهارت‌های کدنویسی اولیه برای استقرار یک قرارداد هوشمند در زنجیره هوشمند بایننس نیاز دارید. همچنین باید کیف پول متامسک (MetaMask) را نصب کرده و مقداری ارز دیجیتال BNB در کیف پول خود داشته باشید، تا هزینه‌های گاز (Gas Fee) را پرداخت کنید. مراحل به شرح زیر است:

مراحل اولیه

  1. مطمئن شوید که شبکه اصلی بایننس اسمارت چین به متامسک اضافه شده است. 
  2. به سایت https://remix.ethereum.org بروید. این سایت یک برنامه آنلاین برای توسعه و استقرار قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین‌هایی است که با ماشین مجازی اتریوم سازگار هستند. از پنل سمت چپ، روی پوشه contracts کلیک راست کرده و روی New File کلیک کنید.
  3. نام فایل جدید را “BEP20.sol” بگذارید.
  4. مطمئن شوید که زبان برنامه‌نویسی (گزینه Language) را روی Solidity تنظیم کرده‌اید، در غیر این صورت قرارداد هوشمند شما کار نخواهد کرد. می‌توانید این کار را با کلیک کردن بر روی نوار ابزار پایین آن انجام دهید.

اضافه کردن کدها

  1. کد قرارداد هوشمند BEP-20 را در فایل ایجاد شده کپی کنید. می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد پارامترها و عملکرد کدهای این بخش را در سایت GitHub بیابید. (https://github.com/binance-chain/BEPs/blob/master/BEP20.md)
  2. در مرحله بعد و از قسمت constructor، نام، نماد (symbol)، تعداد اعشار (decimal) و تعداد کل عرضه (totalSupply) را برای سکه خود تعیین و تنظیم کنید. نکته‌ی مهمی که این مرحله دارد این است که باید عدد تعیین شده برای اعشار و تعداد صفرهای مربوط به رقم کل عرضه متناسب باشند، یعنی مثلا اگر رقم مورد نظر برای کل عرضه 10 میلیون واحد است و تعداد اعشار را 10 در نظر گرفته‌اید، باید عدد جلو totalSupply را به شکل 100000000000000000 وارد کنید که 7 عدد از صفرهای آن برای تعداد کل عرضه و مابقی برای تعداد اعشار محاسبه می‌شود.
  3. در مرحله بعد، باید قرارداد هوشمند را تالیف کنید. به این منظور روی گزینه Solidity compiler در سمت چپ صفحه کلیک کنید، Auto compile و Enable optimization را علامت بزنید (تیک بزنید)، سپس روی دکمه Compile کلیک کنید. (کامپایلر وظیفه ترجمه‌ی کدهای نوشته شده ما را دارد، به شکلی که سیستم متوجه آن شده و بتواند آن را درک و اجرا کند).
  4. برای کپی کردن ABI قرارداد، روی دکمه ABI کلیک کنید. این گزینه در پایین بخش CONTRACT قرار دارد.
  5. روی گزینه Deploy & run transactions در نوار ابزار عمودی سمت چپ صفحه کلیک کنید. گزینه ENVIRONMENT را روی Injected Web3 تنظیم کنید و سپس به متامسک اجازه دهید به Remix متصل شود. در نهایت، مطمئن شوید که بخش CONTRACT را روی BEP20 قرار داده‌اید و سپس بر روی گزینه Deploy کلیک کنید.

پرداخت هزینه و انتشار

  1. اکنون باید هزینه تراکنش را از طریق متامسک بپردازید تا قرارداد در بلاکچین مستقر شود. هنگامی که قرارداد هوشمند فعال شد، باید کد منبع قرارداد خود را تأیید و منتشر کنید.
  2. آدرس قرارداد را در BscScan کپی کنید، از بخش Compiler Type، گزینه Solidity (Single) را انتخاب کنید و گزینه Compiler Version را با نسخه کامپایلر استفاده شده در مرحله 7 مطابقت دهید. سپس گزینه Continue را بزنید.
  3. در مرحله بعد، به بخش File explorers برگشته، از بخش contracts روی گزینه BEP20.sol کلیک راست کرده و Flatten را انتخاب کنید. سپس باید به Remix اجازه دهید تا عملیات مربوط به این بخش را انجام دهد.
  4. کد موجود در بخش BEP20_flat.sol را کپی کرده و در فضای خالی پایین عبارت Enter the Solidity Contract Code below جای‌گذاری کنید و مطمئن شوید که گزینه Optimization روی Yes تنظیم شده است. اکنون روی Verify and Publish در پایین صفحه کلیک کنید.

مراحل نهایی

  1. اکنون صفحه اتمام موفقیت‌آمیز مراحل را مشاهده خواهید کرد. به وسیله‌ی این کد تایید شده، می‌توانید توکن خود را از طریق BscScan با استفاده از دستور _mint پیاده‌سازی شده در قرارداد، ضرب کنید. به آدرس قرارداد در BscScan بروید و روی Write Contract کلیک کنید، سپس روی Connect to Web3 کلیک کنید تا قرارداد و توکن به حساب متامسک شما متصل شود.
  2. به پایین صفحه و بخش Mint بروید و تعداد توکن‌هایی که می‌خواهید ضرب کنید را در بخش amount وارد کنید. فراموش نکنید که باید تعداد صفر را بر اساس دستور مرحله 6 تنظیم کنید. روی Write کلیک کرده و هزینه تراکنش را در متامسک پرداخت کنید.
  3. اکنون توکن‌ها ضرب شده و شما باید بتوانید آن‌ها را در کیف پولی که قرارداد هوشمند را ایجاد کرده (کیف پول تعیین‌شده از سمت شما) مشاهده کنید.

برای آشنایی بیشتر با کیف پول‌های دیجیتال، می‌توانید مقاله بهترین کیف پول‌های رمز ارزی کدامند را مطالعه فرمایید.

شما با موفقیت توکن خود را ایجاد کرده‌اید.

چگونه ارز دیجیتال خود را در لیست صرافی‌ها قرار دهیم؟

فهرست کردن سکه یا توکن شما در صرافی ارزهای دیجیتال مانند بایننس می‌تواند آن را به طور ایمن و منظم به مخاطبان بیشتری معرفی کند. اگر موفق به ایجاد و توسعه یک پروژه ارز دیجیتال قوی شده‌اید، می‌توانید فرم‌های درخواست آنلاین صرافی‌ها را برای لیست شدن تنها، توزیع تنها و یا هر دوی آن‌ها در کنار هم، پرکنید.

هر ارز رمزنگاری شده از طریق یک فرآیند دقیق بررسی می‌شود، و شما باید به طور مرتب و مدون، صرافی را از پیشرفت خود در طول برنامه، مطلع کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود رمز ارزهای BNB و BUSD را در اکوسیستم ارز دیجیتال خود پذیرفته و پشتیبانی کنید، که موارد استفاده از آن‌ها می‌تواند گزینه‌هایی مانند ارائه آن‌ها به عنوان نقدینگی یا پذیرش آن‌ها در طول عرضه اولیه سکه (ICO) یا فروش توکن‌ها باشد.

هزینه ایجاد ارز دیجیتال چه میزان است؟

هزینه‌های ساخت ارز دیجیتال به روش‌ها، تنظیمات و دستورالعمل‌هایی که انتخاب می‌کنید، مرتبط است. اگر در حال ایجاد یک سکه و بلاک چین هستید، احتمالاً باید طی چند ماه به کل تیم خود، حقوق پرداخت کنید. انجام بازرسی و بازبینی کد اولیه‌ی شما نیز می‌تواند حدود 15،000 دلار هزینه داشته باشد. در ارزان‌ترین حالت، راه‌اندازی یک توکن ساده در شبکه یا زنجیره بایننس اسمارت چین را می‌توان با 50 دلار انجام داد. وقتی این عدد را به عنوان میانگین در نظر می‌گیریم، برای ایجاد یک ارز دیجیتال با شانس موفقیت، احتمالاً باید هزاران دلار برای تولید، توسعه، بازاریابی و ایجاد جامعه‌ی آن هزینه کنید.

جمع‌بندی

اگر تصمیم دارید ارز دیجیتال خود را بسازید، مطمئن شوید که از اطلاعات ما فقط به عنوان نقطه شروع این فرآیند استفاده می‌کنید. فرآیند ساخت ارز دیجیتال، یک موضوع عمیق است که درک کامل آن مستلزم صرف زمان کافی است و باید برای انجام صحیح آن، مطالعه زیادی داشته باشید و همه چیز را به دقت بررسی کنید. فراتر از ایجاد توکن یا سکه، باید به موفقیت پس از عرضه نیز فکر کنید. مطالعه پروژه‌های دیگر و مراحل و چالش‌های راه‌اندازی آن‌ها برای شناخت بهتر مسیر و درک خوب و بد داستان، می‌تواند کمک‌کننده باشد و ما را در مسیر موفقیت پروژه هدایت کند.

نکته: این مقاله صرفا آموزش اولیه برای ایجاد سکه (کوین) و یا توکن بوده و برای انجام دقیق آن، از یک فرد یا گروه حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها