بهترین صرافی ارز دیجیتال؛ مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال

تیم بیدارز

مقدمه
شناخت ارزهای دیجیتال برای یک شخص تازه‌وارد به اندازه کافی پیچیده است و پیداکردن پلتفرم مناسب برای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم و دوج کوین ممکن است چالش دیگری باشد. مسئله این است که شما نمی‌توانید از بانک یا موسسات مالی رمز ارز بخرید. زمانی که تصمیم گرفتید بیت کوین، اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری بخرید، باید یک حساب کاربری در یک صرافی ارز دیجیتال ایجاد کنید تا دارایی خود را با دارایی‌های دیجیتال مبادله کنید.

برخی از صرافی‌ها مانند کوین‌بیس از روزهای اول ورود بیت کوین که نظارت بسیار کمتری روی خرید و فروش ارزهای دیجیتال بود وجود داشته‌اند. سایر صرافی‌ها، مانند Robinhood و PayPal، برای خدمات تبادلات ارزهای دولتی شناخته شده‌اند و اخیراً به مشتریان اجازه داده‌اند تا در حساب‌های خود رمز ارز معامله کنند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال بستری برای معاملات آنلاین است که در آن می‌توان یک ارز دیجیتال (یا همان رمز ارز) را با نوع دیگری از آن مبادله کرد. برای مثال، بیت‌کوین را به لایت‌کوین تبدیل کنید، یا حتی با ارزهای رایج همچون دلار یا یورو خرید ارز دیجیتال را انجام دهید. در حقیقت صرافی ارز دیجیتال درست مانند یک بورس یا یک صرافی ارزی عمل می‌کند. بسیاری از کارشناسان و متخصصین رمز ارزها را آینده سیستم مبادلات ارزی در صحنه بین‌المللی می‌دانند و قطعاً صرافی ارز دیجیتال اهمیتی بیش از پیش پیدا خواهد کرد. این که پلتفرم مبادله ارزهای دیجیتال چیست را می توان با تصور آن مانند پایانه‌ای که در آن می توان انواع مختلف ارزهای دیجیتال را معامله کرد، توضیح داد. مزیت صرافی ارز دیجیتال این است که می‌توانید رمز ارز را به ارز ملی یا ارز فیات دیگری تبدیل کنید و به صورت نقد در حساب خود باقی بمانید (تا در صورت تمایل بعداً دوباره آن را به ارز دیجیتال تبدیل کنید) و یا اینکه به حساب بانکی معمولی خود در بانک‌های رایج برداشت کنید.

صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  • دسترسی

مکانی که شما در آن سکونت دارید ممکن است محدودیت‌هایی برای شما ایجاد کند. چراکه برخی از کشورها، مانند چین، شهروندان دسترسی به صرافی‌های ارز دیجیتال را ممنوع کرده‌اند. معمولاً اطلاعات مورد نیاز کاربر برای کسب آگاهی درباره محدودیت‌های جغرافیایی یک صرافی و همچنین ارزهای ملی پذیرفته‌شده در صرافی‌ها ارائه می‌گردد.

  • امنیت

ارزهای دیجیتال توسط هیچ نهاد مرکزی پشتیبانی نمی‌شوند و این بدان معناست که ارز دیجیتال شما قرار نیست در مکان حفاظت شده‌ای همچون بانک نگهداری شود.

برای محافظت از رمز ارز شما، برخی از صرافی‌ها دارای سیاست‌های بیمه‌ای هستند تا از ارزهای دیجیتالی که کاربران در صرافی نگهداری می‌کنند در برابر هک یا کلاهبرداری محافظت کنند. به عنوان مثال کوین‌بیس بیمه نامه‌ای برای دارندگان ارزهای دیجیتالی پلتفرم تنظیم کرده است. این بدان معناست که در صورت هک کوین بیس و رمز ارزها، تا سقف 255 میلیون دلار برای کاربران غرامت در نظر گرفته شده است. صرافی‌های دیگر همچون Kraken، برای محافظت از مشتریان به جای سیاست‌های بیمه، به شیوه‌های امنیتی خود متکی هستند.

  • هزینه‌ها

کارمزد تبادل رمز ارز موضوع مهم دیگری است که باید در نظر بگیرید، اما لزوماً کارمزد نباید تعیین کننده انتخاب صرافی باشد؛ چراکه ممکن است در قبال کارمزد بالاتر، امنیت دارایی‌تان افزایش یابد و یا اینکه خدمات دیگری دریافت کنید.

کارمزد معامله ارز دیجیتال معمولاً نرخ ثابتی دارد و با توجه به حجم معامله سنجیده می‌شود. اما برخی از صرافی‌ها، مانند Cash App، کارمزد معاملات را بر اساس تغییرات و نوسانات بازار تعیین می‌کنند. کارمزد اغلب به ازای هر تراکنش دریافت می‌گردد و چه خریدار و یا فروشنده باشید آن را پرداخت می‌کنید. این احتمال نیز وجود دارد که ارزهایی که معامله می‌کنید کارمزدهای متفاوتی داشته باشند.

  • نقدینگی

چه یک تریدر حرفه‌ای باشید و یا صرفاً قصد خرید و فروش ارز دیجیتال را داشته باشید، نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که صرافی دارایی‌های شما را در هر زمان به هر ارزی که می‌خواهید تبدیل می‌کند و با شما تسویه حساب می‌کند. مزیت دیگر نقدینگی این است که زمانی‌که صرافی نقدینگی بالا داشته باشد (یعنی حجم معاملات بالایی داشته باشد)، شانس خرید و فروش دارایی به قیمت دلخواه در بالاترین سرعت ممکن افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، فرض کنید تصمیم دارید که زمانی بیت کوین بخرید که به زیر 19000 دلار برسد، در چنین حالتی اگر که در یک صرافی با حجم کم نقدینگی باشید احتمال کمتری برای خرید بیت کوین به آن قیمت را دارید، چرا که ممکن است مدت زمان کوتاهی اصطلاحاً آن قیمت را تاچ کند و خریداری برای آن نباشد و یا اینکه صرافی نقدینگی کافی را نداشته باشد. این امر سبب می‌شود که شما بهای بیشتری برای خرید آن بپردازید.

CoinMarketCap، به طور مداوم حجم معاملات صدها صرافی فعال را رصد می‌کند. با توجه به داده‌ها در حال حاضر، Binance، Coinbase و Huobi بالاترین حجم معاملات را در جهان دارند.

  • تعداد ارزهای مورد پشتیبانی

همه صرافی‌ها رنج وسیعی از رمز ارزها را پشتیبانی نمی‌کنند. البته اگر که رمز ارز مورد علاقه شما بیت کوین یا اتریوم باشد احتمالاً آن را در هر صرافی ارز دیجیتالی پیدا کنید. اما آلت‌کوین‌های جدیدتر، توکن‌های با ارزش بازار کم یا میم‌کوین‌ها ممکن است در تمامی صرافی‌ها ارئه نشود.

البته بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که هر ارزی را هم خریداری نکنید و یکی از دلایلی که صرافی‌ها تمامی ارزها را پشتیبانی نمی‌کنند، عدم اطمینان از اعتبار رمز ارزهای جدید بازار ارز دیجیتال است.

مقایسه صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز

صرافی متمرکز

صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال، همان‌طور که از نامشان پیداست، مانند یک واسطه بین خریداران و فروشندگان قرار می‌گیرند. کاربران تقریباً نصف بیشتر تراکنش‌های رمز ارزی خود را از طریق صرافی‌های متمرکز انجام می‌دهند.

صرافی‌های متمرکز پلتفرم‌هایی هستند که به کاربران امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال در مقابل ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا رمز ارزهایی مانند BTC و ETH را می‌دهند. در واقع صرافی‌های متمرکز به عنوان دلال‌های قابل اعتماد در معاملات عمل می‌کنند و اغلب به عنوان حافظ و نگهدارنده و محافظت از پول نقد شما هستند.

مزایای صرافی متمرکز ارز دیجیتال
  • رابط کاربری ساده
  • امنیت بالا
  • خدمات متنوع در یک پلتفرم
معایب صرافی متمرکز ارز دیجیتال
  • آسیب پذیری بالا در برابر هک و حملات سایبری
  • هزینه بالای خدمات
  • نظارت و کنترل یک نهاد متمرکز به عنوان شخص ثالث

صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال با هدف حذف کامل نظارت شخص ثالث ایجاد شد. برخلاف صرافی‌ متمرکز در صرافی‌ غیرمتمرکز از قرارداد هوشمند و برنامه‌ غیرمتمرکز برای خودکارسازی تراکنش‌ها و معاملات استفاده می‌شود. صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال متفاوت از نوع متمرکز آن‌ها هستند، زیرا کنترل دارایی‌های ارز دیجیتال به کل با خود کاربر است و دیگر شخص ثالثی حضور ندارد. بنابراین، صرافی غیرمتمرکز چگونه کار می‌کند؟ صرافی‌های غیرمتمرکز یا بر اساس مدل AMM (سازنده بازار خودکار) یا مدل دفتر سفارش سنتی اجرا می‌شوند.

مزایای صرافی غیرمتمرکز
  • ناشناس ماندن
  • حذف شخص ثالث
معایب صرافی غیرمتمرکز
  • عدم ارائه قابلیت معامله با فیات
  • خطر هک‌شدن
  • وابستگی نقدینگی به بازار

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال خارجی یا ایرانی؟

یکی از عواملی که سبب می‌شود اکثر فعالان حوزه ارز دیجیتال صرافی خارجی را انتخاب کنند خدمات متنوع و بروزی است که ارائه می‌دهد. علاوه بر این، به علت قدمت صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی نسبت به صرافی‌های داخلی عموماً این تصور ایجاد شده که صرافی خارجی امتحان خود را از نظر کیفیتی و فنی پس داده است. اما بزرگترین عیب صرافی خارجی این است که اکثراً ایران را تحریم کرده‌اند و به علت عملیات احراز هویت امکان دور زدن بسیاری از آنها با یک فیلترشکن ساده ممکن نیست و مستلزم طی مراحل پیچیده است. جدای این موضوع، صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران این روزها پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و در ارائه خدمات، کارمزد، و حجم معاملات کاملاً نیازهای کاربرانشان را پوشش می‌دهند. اما به هر حال خدماتی مانند استیکینگ و یا پوشش ارزهای فیات متنوع و بازار کوچک‌تر نسبت به صرافی‌های خارجی از معایب صرافی‌های ایرانی است که هنوز برطرف نشده است. بنابراین انتخاب صرافی ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی کاملاً به سلیقه و موقعیت فرد بستگی دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع بهترین صرافی ارز دیجیتال پرداختیم و مزایا و معایب انواع صرافی ارز دیجیتال را نیز بیان کردیم. مهم‌ترین نکته در انتخاب صرافی ارز دیجیتال امنیت است؛ اما شرط کافی برای شروع انجام معاملات در یک صرافی نیست. برای این‌که معاملاتتان را در یک صرافی آغاز کنید عوامل متعددی را همچون کارمزد، دسترسی، نقدینگی و … را باید در نظر گیرید. اما در مجموع انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال یک انتخاب کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است. معیار شما برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال چیست؟

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها