اصطلاحات ترید ارز دیجیتال؛ 40 اصطلاح رایج و تخصصی که باید بدانید

علی مهری
آشنایی با اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

اگر قصد دارید ترید ارز دیجیتال را شروع کنید، باید با اصطلاحات رایج آن آشنا شوید. اصطلاحات ترید ارز دیجیتال، مفاهیم و تعاریف خاصی هستند که برای توصیف روندهای بازار، استراتژی‌های معاملاتی و ابزارهای معاملاتی استفاده می‌شوند.

در این مقاله، قصد داریم شما را با 40 اصطلاح رایج و تخصصی در دنیای ترید ارز دیجیتال آشنا کنیم. این اصطلاحات به شما کمک می‌کنند تا با مفاهیم پایه‌ای ترید ارز دیجیتال آشنا شوید و بتوانید معاملات خود را با آگاهی بیشتری انجام دهید.

پس اگر تازه با ترید آشنا شدید یا در حد متوسطی آشنایی دارید یا حتی اگر در این حوزه فعال هستید، این مقاله برای شما نوشته شده، تا آخر مقاله همراه ما باشید.

اصطلاحات پایه ارز دیجیتال 

در ابتدا بهتر است با اصطلاحات پایه‌ای ارز دیجیتال آشنا شویم و بعد از آن سراغ مفاهیم پیشرفته‌تر برویم.

ارز دیجیتال (CRYPTOCURRENCY)

یکی از اصلی‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال که دانستن آن بسیار اهمیت دارد، «کریپتوکارنسی» [به معنای ارز رمزنگاری شده یا همان رمز ارز] است. به ارزهای مجازی که مستقل از سیستم بانکی و دولت هر کشوری اداره شده و از فناوری بلاک چین برای تضمین امنیت معاملات خود استفاده می‌کنند، رمز ارز و یا ارز دیجیتال گفته می‌شود.

این پول‌های دیجیتال برای جلوگیری از تقلب و افزایش امنیت رمزنگاری ‌شده‌ و تنها در دنیای دیجیتال قابل‌ استفاده هستند. بیت کوین که حتما نام آن را تاکنون بارها شنیده‌اید، در سال 2009 ایجاد شد که به عنوان اولین پروژه موفق ارز دیجیتال از آن نام برده‌ می‌شود. جالب است بدانید که تلاش‌های مشابه برای طراحی و توسعهٔ ارز دیجیتال پیش از بیت کوین همگی با شکست مواجه شدند.

پیشنهاد میکنم بخوانید: ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

بیت کوین (Bitcoin-BTC)

بدون شک همه شما کلمه بیت کوین را بارها شنیده‌اید. این ارز در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو ساخته شد. بیت کوین اولین و معروف‌ترین رمز ارز موجود در بازار ارزهای دیجیتال است. این رمز ارز به صورت غیر متمرکز در شبکه بلاک چین و بدون دخالت هیچ شخص یا ارگانی عمل می‌کند.

شت کوین (SHITCOIN)

در چند سال اخیر با توجه به رشد صعودی تعداد رمز ارزها، «شت کوین به معنای ارز بی‌ارزش» به جدیدترین اصطلاح این اکوسیستم تبدیل شده است. به‌طورکلی ارزش شت کوین‌ها در آینده به صفر می‌رسد. نکته جالب اینجاست که در حال حاضر، چیزی حدود ۲۲ هزار رمز ارز وجود دارد که بسیاری از آن‌ها، از نوع شت کوین هستند.

آلت کوین (ALTCOIN)

آلت کوین‌ها شامل دو بخش ALT و COIN هستند که (ALT (ALTERNATIVE به معنای جایگزین است و ALTCOIN به معنای کوین‌ یا سکه جایگزین به‌کار برده می‌شود. به تمامی رمزارزهایی که پس از بیت کوین وارد بازار شدند، آلت کوین گفته می‌شود. رمز ارزهایی مانند اتریوم، مونرو و ریپل جزء معروف‌ترین آلت کوین‌ها هستند.

استیبل کوین (Stable Coin)

همان‌طور که از نام آن پیداست، استیبل کوین شامل رمز ارزهایی هستند که ارزش آن‌ها با یک دارایی ثابت مانند دلار برابر است. هدف از عرضه این کوین‌ها کاهش نوسانات بوده که از سرمایه معامله‌گران در برابر آن محافظت می‌کند. یکی از معروف‌ترین استیبل کوین‌ها تتر است.

ساتوشی (SATOSHI)

یکی از دیگر اصطلاحات ترید ارز دیجیتال، ساتوشی بوده و واژه «ساتوشی» نام خالق بیت کوین است. یک ساتوشی به عنوان کوچک‌ترین میزان از بیت کوین گفته شناخته می‌شود. درواقع یک واحد ساتوشی ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین، یعنی یک‌صدم از یک‌میلیونیوم BTC است.

بیت (BIT)

ارز دیجیتال واحد مختص خود را نیز دارد. بیت یک واحد مشترک و یکی از زیر واحدهای بیت کوین است. هر ۱/۰۰۰/۰۰۰ بیت، با یک بیت کوین برابر است.

کریپتوگرافی (CRYPTOGRAPHY)

یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال رایج، کریپتوگرافی است. به فرآیند رمزگذاری اطلاعات، کریپتوگرافی گفته‌ می‌شود. رمزنگاری یا کریپتوگرافی روشی برای محافظت از اطلاعات و ارتباطات با استفاده از کدها است و فقط کسانی که به این اطلاعات دسترسی دارند، می‌‌توانند آن‌ها را بخوانند و پردازش کنند.

گزارش عملکرد (Whitepaper)

به گزارشی که در آن توسعه‌دهندگان به بیان جزئیات، برنامه‌ریزی و آینده طرح یا سیستم‌ خود می‌پردازند، وایت پیپر یا گزارش عملکرد گفته‌ می‌شود.

بلاک چین (Blockchain)

شبکه بلاک چین مانند یک دفتر معاملاتی است که تمام معاملات انجام شده از ابتدا در آن ثبت‌ می‌شود. بلاک‌ چین یک فناوری غیر متمرکز است زیرا هیچ شخص یا نهادی به شکل کامل و مشخص آن را کنترل نمی‌کند.

بلاک (Block) 

این اصطلاح را با آن‌چه که ما به معنای مسدودسازی می‌دانیم اشتباه نگیرید. بلاک چین از تعداد بسیار زیادی بلاک متصل به هم ساخته شده است. هر بلاک، یک پایگاه داده است که از کلیه معاملات انجام شده تا زمان پر شدن بلاک نگهداری می‌کند. این رکوردهای ثبت شده دائمی و تغییرناپذیر هستند.

ارتفاع بلاک (Block Hight)

ارتفاع بلاک به معنای تعداد کل بلاک‌‌ها قبل از بلاک موردنظر در بلاک چین است.

توکن (Token)

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال که باید آن را درک کنید! به رمز ارزهایی مانند تتر که بلاک‌ چین اختصاصی ندارند و بر بستر سایر ارزها کار می‌‌کنند، توکن گفته می‌شود.

مبادله همتا به همتا (PEER-TO-PEER -P2P)

مبادله همتا به همتا به این معناست که خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال به‌صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط و فرآیند خرید و فروش را انجام می‌دهند.

غیرمتمرکز (DECENTRALIZATION)

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال عبارت غیر متمرکز است. این عبارت به معنای این است که اطلاعات و داده‌ها در یک سازمان خاص متمرکز نشده و در تمام شبکه وجود دارند.

لازم است بدانید که معاملات ارزهای دیجیتال به صورت مبادلات‌ همتا به همتا و غیرمتمرکز انجام می‌شوند، یعنی «یک ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار که واسطه‌ای (سازمانی) برای تایید یا انجام تراکنش‌های مالی در میان آن‌ها نیست.»

الگوریتم‌های اجماع (CONSENSUS ALGORITHMS)

یکی دیگر از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال الگوریتم اجماع است. این الگوریتم به روش‌هایی که بر اساس آن‌ها اعضای یک شبکهٔ بلاک چین به توافق می‌رسند گفته می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد الگوریتم اجماع همان توافق در نحوه تائید یک تراکنش در بلاک است. دو الگوریتم معروف در بلاک چین به نام Proof of work و Proof of stack نیز جزء این دسته از الگورتیم‌ها محسوب می‌شوند.

اثبات کار (Proof of work)

اثبات کار یک الگوریتم استخراج ( مانند شبکه بیت کوین) مبتنی بر محاسبات بسیار پیچیده ریاضی است که توسط ماینرهایی باقدرت پردازش بالا انجام می‌شود. این محاسبات اعتبار تراکنش‌های انجام‌شده در هر بلوک را تائید می‌کنند و هر ماینری که سریع‌تر بتواند محاسبات را انجام بدهد، به عنوان پاداش بیت کوین دریافت‌ می‌کند.

اثبات سهام (Proof of stack)

یکی دیگر از روش‌های حفظ امنیت بلاکچین، اثبات سهام است. از این روش به‌عنوان جایگزین روش اثبات کار نیز استفاده می‌شود که در آن افراد می‌توانند با خرید بخشی از رمز ارزها، آن را برای مدتی به شبکه اختصاص دهند سپس بر اساس میزان و مدت‌زمان بلوکه شدن دارایی‌شان پاداش دریافت کنند.

پیشنهاد میکنم بخوانید: مقایسه الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام

هش کردن (HASH)

یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال، که افراد کمتری با آن سر و کار دارند. هش یک تابع ریاضی است که ورودی‌هایی را دریافت کرده و با انجام تغییراتی آن‌ها را به خروجی‌های مجزا تبدیل می‌کند. از تابع هش در محاسبات ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. هش کردن در حقیقت به معنای دریافت اعداد و حروف مختلف و تبدیل آن‌ها به خروجی رمزگذاری شده است. این‌کار علاوه بر افزایش امنیت اطلاعات، برای ذخیره داده‌ها نیز استفاده می‌شود.

اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال

حال که با اصطلاحات پایه‌ای ارز دیجیتال آشنا شدید، می‌توانیم مفاهیم رایج در بازار ارزهای دیجیتال را باهم یاد بگیریم.

صرافی ارز دیجیتال (CRYPTO EXCHANGE)

یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال رایج «صرافی ارز دیجیتال» است. با افزایش چشمگیر معاملات رمزارزها توسط مردم جهان، تعداد صرافی‌های ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر در سراسر جهان افزایش‌یافته است. صرافی‌های ارزهای دیجیتال همان وب‌سایت‌های آنلاینی هستند که در آن‌ها یک ارز دیجیتال با ارز دیجیتال دیگری مبادله می‌شوند. البته از صرافی‌ها برای تبدیل ارز دیجیتال به فیات [ارزهایی مانند دلار، ریال و…] هم استفاده می‌شود.

این صرافی‌ها در ازای انجام معاملات از مشتریان کارمزد دریافت می‌کنند.

هالوینگ یا هاوینگ (HALVING)

هالوینگ از کلمه HALF به معنای نصف گرفته‌شده است. هاوینگ بیت کوین چیست؟ به نصف شدن پاداش بیت کوین پس از استخراج هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک، HALVING گفته می‌شود. این سیستم توسط ساتوشی خالق بیت کوین، برای جلوگیری از تورم، کمیاب شدن بیت کوین و به‌طورکلی کنترل عرضه و تقاضای آن ابداع‌ شده است. در هاوینگ بیت کوین پاداش‌ها هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شوند.

فورک (Fork)

هر یک از ارزهای دیجیتال با قوانین و پروتکل‌های خاص خود در حال فعالیت هستند. تا زمانی که این پروتکل‌ها توسط برنامه‌نویسان قابل‌ قبول باشند، بلاک‌های موجود در بلاک‌چین به روند فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اما اگر به هر دلیلی برنامه‌نویسان با پروتکل موجود به مشکل برخورده و قصد اصطلاح و تغییر آن را داشته باشند، بلاک موردنظر را آپدیت می‌کنند. به این فرآیند آپدیت و یا ایجاد بلاک جدید، فورک یا انشعاب می‌گویند.

فورک‌ها به دو دستهٔ سافت فورک (Soft fork) و هارد فورک (Hard fork) تقسیم‌ می‌شوند. اگر تغییرات ایجادشده در بلاک‌ها به‌صورت سطحی باشند و پروتکل‌های قبلی بدون تغییر باقی‌ بمانند و قوانین جدید متشکل از پروتکل‌های جدید به قوانین قبلی اضافه شوند، سافت فورک انجام شده است. بر خلاف آن نیز اگر قوانین و پروتکل‌های (دستورالعمل) جدیدی جایگزین شوند هارد فورک انجام شده است.

عرضه‌ اولیه‌ سکه (ICO)

عرضهٔ اولیه سکه یا ICO  به معنای Initial coin offering است. تأمین بودجهٔ برخی از پروژه‌های استارتاپی که مربوط به ارز دیجیتال هستند توسط خود همان ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. ICO  رویدادی  است که در آن بودجهٔ راه‌اندازی استارتاپ به‌صورت ارز دیجیتال جمع‌آوری می‌شود. در این رویداد افراد با ارز دیجیتال در پروژه سرمایه‌گذاری کرده و در عوض توکن بلاک‌چینی دریافت می‌کنند.

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)

رمزارز اتریوم در بلاک چین خود ‌قراردادهایی دارد که اصطلاحا قرارداد هوشمند نامیده‌ می‌شوند. این قراردادها پروتکل‌ خاص و ویژه‌ای دارند و به زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی  نوشته‌شده‌اند.

دفتر کل مرکزی (Central Ledger)

این دفتر وظیفه دارد اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها را حفظ و نگهداری کند. البته سیستم ثبت اطلاعات تنها به بدهی‌ها، حساب‌ها، تراکنش‌ها و بسیاری موارد دیگر مختص به ارزهای دیجیتال مربوط نیست و شرکت‌ها از سال‌ 2013 از آن استفاده می‌کردند.

دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledger)

دفتر کل توزیع‌شده یک پایگاه دادهٔ بسیار امن است که در چندین سایت و موسسه به اشتراک گذاشته می‌شود. فعالین حوزهٔ بلاک چین به این پایگاه داده ‌دسترسی دارند و در واقع این پایگاه اجازه می‌دهد معاملات شاهد عمومی داشته باشند؛ همچنین امکان حذف و تغییر اطلاعات ثبت‌شده در آن وجود ندارد.

جستجوگر بلاک چین (Blockchain explorer)

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در بازار ارز دیجیتال جستجوگر بلاک‌چین است. به موتور جستجوی یک سایت و یا اپلیکیشن برای جستجو در بلاک‌چین‌ها، جستجوگر بلاک چین گفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورداستفادهٔ کاربران جستجوگر بلاک چین است زیرا اطلاعات بسیار مهمی درمورد جزئیات بلاک، تراکنش‌ها، تاریخچهٔ تراکنش یک آدرس خاص، آدرس‌های ورودی و خروجی و… به آن‌ها می‌دهد.

البته بهتر است بدانید که مرورگر هر ارز دیجیتال به‌صورت اختصاصی عمل می‌کند و اطلاعات یک رمزارز در مرورگر رمزارز دیگر قابل‌رؤیت نیست.

ارزش بازار (Market Capitalization)

ارزش بازار که اصطلاحا به آن مارکت کپ نیز گفته می‌شود، به ارزش نقدی یک دارایی مثل ارز دیجیتال در بازار گفته می‌شود. برای مثال اگر بخواهید مارکت کپ اتریوم را به دست آورید، لازم است تعداد کل توکن و کوین‌های استخراج‌شدهٔ اتریوم را در قیمت نقدی آن کوین ضرب کنید.

کارمزدهای تراکنش (Transaction Fees)

کاربران باید برای تایید انجام تراکنش در شبکهٔ ارز دیجیتال هزینه‌ای را پرداخت کنند که با توجه به ترافیک شبکه و موارد مختلف میزان این کارمزد متغیر است.

سیاست شناخت مشتری (KYC)

KYC از عبارت Know your costumer گرفته شده که به معنای «مشتری خود را بشناس» است. سیاست KYC یک الزام قانونی برای جلوگیری از پول‌شویی و ضرر مالی است که مشتریان را ملزوم به احراز هویت‌ می‌کند. البته این سیاست نه‌تنها در بازار ارزهای دیجیتال بلکه در بانک‌ها نیز جهت شناسایی اطلاعات، آدرس و شمارهٔ تماس مشتریان استفاده‌ می‌شود.

نود (NODE)

در سیستم‎های کامپیوتری گره‌هایی جهت تائید و بررسی تراکنش‌ها در شبکهٔ بلاک‌چین وجود دارند که به آن  Node گفته‌ می‌شود. اطلاعاتی که در هر یک از بلاک‌های یک بلاک‌چین وجود دارند، در نودها ذخیره‌شده است.

متن‌باز یا اُپن سورس (Open Source)

اگر سازندگان یک نرم‌افزار، اطلاعات و کدهای برنامه‌نویسی آن را در دسترس عموم قرار بدهد به این نرم افزار اصطلاحا اپن سورس گفته می‌شود. ارزهای دیجیتال نیز به‌صورت متن‌باز و کاملاً شفاف هستند که علاوه بر دسترسی و مشاهده کدها و اطلاعات مربوط به ساختار ارزهای دیجیتال، امکان ویرایش آن‌ها نیز وجود دارد.

هودل (HODL)

اگر چه این کلمه به نظر عجیب‌ می‌رسد و یا حتی ممکن است تصور کنید اشتباهی رخ داده است، اما هودل یکی از جالب‌ترین اصطلاحات ترید ارز دیجیتال به شمار‌ می‌رود. این کلمه اولین بار برای بیت کوین به کار برده شد، اما امروزه به نگه‌داشتن ارز دیجیتال در نوسانات بازار هودل گفته‌ می‌شود. این موضوع به معنی آن است که شما بدون توجه به نوسانات بازار و شرایط آن، رمزارز خود را به مدت طولانی نفروشید.

شرایط نزولی (BEAR)

این اصطلاح ممکن است در ابتدا شما را به اشتباه به یاد معنی تحت‌الفظی آن یعنی «خرس» بیندازد؛ اما در حقیقت از این مفهوم در هنگام نزولی شدن شرایط بازار استفاده می‌شود. وقتی ‌که شما به وب سایت‌های مختلف جهت بررسی شرایط بازار مراجعه می‌کنید احتمالا با عبارت Bear flag مواجه‌ می‌شوید که به الگوی پرچم نزولی اشاره دارد.

پیشنهاد میکنم بخوانید: چگونه در بازار نزولی سود کنیم؟

شرایط صعودی (BULL)

این واژه نیز مانند واژهٔ قبلی یک اصطلاح است که نباید با ترجمهٔ آن به معنی «گاو» اشتباه گرفته شود. برعکس مورد قبلی، این مفهوم به شرایط صعودی بازار اشاره‌ می‌کند. زمانی که فعالان به افزایش قیمت رمزارزها و بهبود شرایط بازار امیدوار‌ می‌شوند، از این اصطلاح استفاده‌ می‌کنند.

وال (WHALE)

یکی دیگر از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال که ممکن است برای شما جالب باشد، Whale است. به سرمایه‌گذاران یا سازمان‌هایی که مقادیر بسیار زیادی از یک رمزارز خاص را خریداری و در اختیار خود دارند، نهنگ یا Whale گفته‌ می‌شود. این مقدار تا حدی زیاد است که خرید و فروش این افراد روی وضعیت بازار و حتی قیمت ارز دیجیتال اثر‌ می‌گذارد.

مزرعه استخراج (MINING FARM)

سخت افزار‌هایی با توان ویژه و مصرف بالا وجود دارند که اصطلاحا به آن‌ها ماینر گفته‌ شده و برای استخراج رمزارز‌ها از آن‌ها استفاده‌ می‌شود. هنگامی که تعداد بسیاری از این دستگاه‌ها در یک سوله مشغول به کار‌ می‌شوند، به این محوطهٔ قرارگیری ‌آن‌ها مزرعهٔ استخراج می‌گویند.

ریگ استخراج (MINING RIG)

به تجهیزات لازم برای استخراج ارز دیجیتال اصطلاحا ریگ استخراج یا ماینیگ ریگ می‌گویند. این ریگ‌ها ممکن است کاملاً تخصصی و اختصاصی و یا یک کامپیوتر شخصی ساده باشند، زیرا در سال‌های اولیهٔ شروع کار ارز دیجیتال، کامپیوترهای خانگی هم ‌ می‌توانستند به استخراج بیت کوین بپردازند، اما اکنون این کار سخت‌تر از گذشته شده و به تجهیزات پیشرفته با توان بالا نیاز است. 

استخراج ابری (CLOUD MINING)

گاهی اوقات یک شخص بدون اینکه خود تجهیزات شخصی ماینینگ داشته باشد، مبلغی را به‌صورت ماهانه به یک سایت شرکت استخراج‌کنندهٔ ارز دیجیتال‌ می‌پردازد تا برای او ماینینگ را انجام دهد. به این اصطلاح استخراج ابری گفته می‌شود. سود حاصل از این روش کمتر از استخراج توسط خود فرد است اما به دلیل اینکه هزینه‌های مربوط به تجهیزات، نگهداری، برق و فضا وجود ندارند، مورد توجه برخی از افراد قرار گرفته است.

پیشنهاد میکنم بخوانید: استخراج ابری چیست؟

استخر استخراج (MINING POOL)

هنگامی‌ که یک شبکهٔ مخصوص برای انجام محاسبات ریاضی تشکیل می‌شود تا با اتصال ماینرها به یکدیگر احتمال استخراج افزایش یافته و تمامی دستگاه‌ها به صورت متمرکز فعالیت ‌می‌کنند، اصطلاحا به آن استخر استخراج می‌گویند.

سخن پایانی

در این مقاله، 40 عدد از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال رایج و تخصصی را به شما معرفی کردیم. این اصطلاحات تردینگ به شما کمک می‌کنند تا با مفاهیم پایه‌ای ترید ارز دیجیتال آشنا شوید و بتوانید معاملات خود را با آگاهی بیشتری انجام دهید.

اگر قصد دارید ترید ارز دیجیتال را شروع کنید، توصیه می‌کنیم که قبل از انجام هرگونه معامله، آموزش اصطلاحات ترید را آغاز کنید و سپس تحقیقات لازم را انجام دهید و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. همچنین، توصیه می‌کنیم که از یک صرافی معتبر و مطمئن برای انجام معاملات خود استفاده کنید. صرافی ارز دیجیتال بیداَرز یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است. این صرافی به کاربران خود امکان انجام معاملات ارز دیجیتال را با کمترین کارمزد و بهترین قیمت می‌دهد.

مقالات پیشنهادی

نکات مهم برای انتخاب بهترین سبک ترید

چگونه از اخبار ارز دیجیتال برای ترید استفاده کنیم؟

تریدر کیست؟

بهترین راه های کسب سود با ترید تتر

توسط علی مهری
Follow:
با سلام! من علی مهری ناری هستم، دانشجوی مهندسی کامپیوتر با علاقه‌ی ویژه به دنیای سئو. در این دوران تحصیلی، عشقم به فناوری و دیجیتال مرا به سوی آموزش و تحقیق در زمینه‌های جذابی مانند ارزهای رمزنگاری شده و بهینه‌سازی سایت‌ها سوق داده است. من تمام تجربیات و دانش خود را در این دنیای پویا با شما به اشتراک می‌گذارم. هدفم ارتقاء دانش شما در زمینه ارزهای دیجیتال و کمک به شما در رسیدن به موفقیت در این دنیای جذاب است.
2 Comments
guest
2 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارش
ارش

خیلی خوب بود کوتاه و مفید