همه چیز درباره استخراج کازماس؛ آیا ارز اتم قابل استخراج است؟

لیلا محمدی
بهترین روش استخراج کازماس

شبکه کازماس بستری برای تبادل اطلاعات و تعامل بین بلاکچین‌ها فراهم می‌کند که در آن، بلاکچین‌ها می‌توانند به‌آسانی و بدون نیاز به واسطه با یکدیگر تبادل داده و تراکنش انجام دهند.

 رمزارز بومی این شبکه اتم (ATOM) نام دارد که در در ۶ آوریل سال ۲۰۱۹ در همایش ICO عرضه شده است. در این رویداد، ۷۵ درصد (۱۷.۳ میلیون دلار) از توکن‌های اتم به فروش رسید. 

از ۲۵ درصد باقی‌مانده، ۱۰ درصد به شرکت‌ها اختصاص یافته و ۵ درصد هم به عنوان منبعی برای تولید توکن‌های جدید در نظر گرفته شده است. 

استخراج ارز دیجیتال اتم با روش‌های متداول استخراج سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است و این ارز از طریق فرایندی به‌نام استیکینگ به‌دست می‌آید.

 در این مطلب، نحوه استخراج ارز کازماس را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم. بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم ارز اتم به دست آوریم.

مکانیزم استخراج ارز Cosmos چگونه است؟

تایید تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاکچین به فرایندی امن و کارآمد نیاز دارد. الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) روشی سنتی است که از قدرت محاسباتی بالا برای این کار استفاده می‌کند، ولی این روش پرهزینه و کُند است.

الگوریتم اثبات سهام (PoS) روشی بهینه‌تر ارائه می‌دهد. PoS به مراتب سریع‌تر، ارزان‌تر و کم‌مصرف‌تر از PoW است. در این الگوریتم با تبدیل شدن به یک اعتبارسنج به تایید تراکنش‌ها و امنیت شبکه کمک کرده و در ازای آن، توکن اتم به عنوان پاداش دریافت می‌کنید.

شبکه کازماس از الگوریتم اجماع Tendermint مبتنی بر PoS برای بهینه‌سازی فرایند تایید تراکنش خود استفاده می‌کند. در این فرایند، اعتبارسنج‌ها در مورد بلاک بعدی که باید به بلاکچین Cosmos اضافه شود، به توافق می‌رسند.

این پروتکل همچنین به بلاکچین‌های مختلف اجازه می‌دهد تا به‌طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این کار قابلیت همکاری و نوآوری را در کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال افزایش می‌دهد.

با تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در شبکه کازماس می‌توانید به امن‌تر، کارآمدتر و پایدارتر شدن شبکه کمک کرده و پاداش خود را به‌صورت ارز اتم دریافت کنید.

نحوه کار الگوریتم اجماع در شبکه کازماس

برای درک مفهوم استخراج در شبکه کازماس باید با نحوه کار الگوریتم اجماع اثبات سهام آن آشنا شوید. پروتکل Tendermint با هدف غلبه بر چالش‌های اجماع در بلاکچین‌های نسل اول مانند بیت‌کوین طراحی شده و با ارائه راه‌حلی کارآمدتر و مقیاس‌پذیرتر، زمینه را برای ظهور نسل جدیدی از بلاکچین‌ها فراهم می‌کند.

 این پروتکل با هدف ارائه اجماع بیزانسی تحمل خطا (BFT) برای برنامه های غیرمتمرکز تاثیر بسزایی بر اکوسیستم کازماس گذاشته است، به‌طوری که در حال حاضر ۳۸ پروژه از جمله Terra، زنجیره Crypto.com و Gravity bridge از آن استفاده می‌کنند.

توکن‌های اتم شبکه کاسماس از طریق الگوریتم ترکیبی اثبات سهام به دست می‌آیند و به ایمن‌سازی بلاکچین Cosmos Hub کمک می‌کنند. این ارز دیجیتال همچنین به حکمرانی شبکه کمک می‌کند.

شبکه کازماس از سیستمی به نام اثبات سهام تفویضی (DPoS) برای تایید تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌های جدید به زنجیره بلاکی خود استفاده می‌کند. در این روش، دارندگان ارز دیجیتال به تعدادی از اعتبارسنج‌ها رای می‌دهند تا این وظایف را انجام دهند.

در ازای مشارکت‌شان، هم به اعتبارسنج‌ها و هم به رای‌دهندگان توکن‌های ATOM به عنوان پاداش تعلق می‌گیرد. نکته قابل توجه این است که شبکه کاسماس طوری طراحی شده که امکان استفاده از هر ارز دیجیتالی به عنوان پاداش در آن وجود دارد. در این سیستم، هر نودی که رفتار مخربی داشته باشد از شبکه حذف می‌شود.

پس، می‌بینیم که خبری از محاسبات پیچیده و نیاز به سخت‌افزارهای قدرتمند در این شبکه نیست و برای استخراج ارز کازماس باید به یک اعتبارسنج در شبکه تبدیل شوید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: مقایسه الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام

نحوه استخراج ارز دیجیتال کازماس 

ارز دیجیتال اتم به‌عنوان رمزارز بومی شبکه کازماس با روش‌های معمول ماینینگ ارز دیجیتال قابل استخراج نیست. برای به‌دست آوردن این ارز، باید در نقش یک اعتبارسنج عمل کنید. در این روش، شما توکن‌های اتم خود را در شبکه قفل (استیک) کرده و به امنیت، پایداری و تمرکززدایی شبکه کمک می‌کنید. در ازای این کار، ارز دیجیتال اتم به‌عنوان پاداش به شما تعلق می‌گیرد.

پس، نحوه کار اعتبارسنج‌ها در شبکه کازماس به این شکل است که بعد از ارسال تراکنش به شبکه، اعتبارسنج‌ها آن را بررسی می‌کنند. اگر مورد تایید اکثریت باشد، به بلاک جدید اضافه و در نهایت در بلاکچین کازماس ثبت و تبدیل به تراکنشی نهایی می‌شود.

می‌بینید خبری از مصرف انرژی محاسباتی یا نیاز به سخت‌افزار به‌خصوصی برای استخراج ارز اتم نیست. با استیکینگ رمزارز کازماس امنیت شبکه به مراتب بیشتر و سرعت تایید تراکنش‌ها هم کمتر می‌شود. پس سازوکار تایید تراکنش‌ها با استفاده از الگوریتم اثبات سهام در شبکه Cosmos متفاوت از بلاکچین‌های نسل اول بوده و بدون نیاز به انجام فعالیت یا خرید سخت‌افزار خاصی می‌توانید سود به‌دست آورید.

استیکینگ ارز اتم چیست؟

استیکینگ یا وثیقه‌گذاری روشی است که در آن شما می‌توانید به‌عنوان اعتبارسنج، برای مدت‌زمانی مشخص، مقداری از توکن‌های خود را در شبکه قفل کنید. با این کار به امنیت و پایداری شبکه کمک می‌کنید. در ازای این کار و با سپردن دارایی‌هایتان به شبکه کازماس، پاداش دریافت خواهید کرد.

شبکه کازماس از روش اثبات سهام برای تایید و ایمن‌سازی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. در این روش، کسانی که ارز دیجیتال ATOM خود را در شبکه سرمایه‌گذاری (استیک) می‌کنند، برای تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک‌های جدید به زنجیره بلاکی انتخاب می‌شوند و به پاس اعتماد خود به شبکه و سپردن توکن‌هایشان مقداری سود به ازای میزان توکن و مدت زمان اختصاص‌شان سود دریافت می‌کنند.

روش‌های کسب درآمد از استیکینگ ارز دیجیتال ATOM 

دو روش برای کسب درآمد از استیکینگ ارز اتم وجود دارد. روش اول راه‌اندازی یک نود اعتبارسنج است. نحوه عملکرد این روش پیچیده است، اما به این معنی است که با راه‌اندازی یک نود و تعیین کارمزد دلخواه خود می‌توانید سهم بیشتری از اتم‌های تازه تولید شده و کارمزد تراکنش‌ها را دریافت کنید.

شانس انتخاب شما برای اعتبارسنجی بلاک بعدی به دو عامل اصلی بستگی دارد:

  • میزان ارز دیجیتال ATOM که استیک کرده‌اید: هر چه تعداد توکن‌های ATOM استیک‌شده شما بیشتر باشد، شانس شما برای انتخاب شدن هم افزایش می‌یابد.
  • مدت زمانی که ارز اتم خود را نگه داشته‌اید: هر چه مدت زمان بیشتری ارز دیجیتال ATOM خود را نگهداری کرده باشید، شانس شما برای انتخاب شدن به عنوان اعتبارسنج بلاک بعدی بیشتر خواهد بود.

شبکه به نودهایی که بیشترین سهم را دارند، پاداش می‌دهد. این پاداش به صورت ارز دیجیتال ATOM است و به ازای تایید موفقیت‌آمیز هر بلاک پرداخت می‌شود.

این روش برخلاف روش اثبات کار به قدرت پردازشی بسیار بالایی نیاز ندارد، ولی مسئولیت سنگینی را بر دوش شما می‌گذارد. چرا که تنها ۱۰۰ نود اعتبارسنج در شبکه وجود دارد و رقابت برای کسب این جایگاه بسیار زیاد است. همچنین نگهداری و رسیدگی دائمی به گره الزامی است. 

اگر نود شما دچار مشکل شود و تراکنش‌ها را از دست بدهد یا برای مدت طولانی خاموش شود، جریمه می‌شوید و به احتمال زیاد جایگاه خود را در میان ۱۰۰ گره برتر از دست خواهید داد.

روش دوم آسان‌تر است و شامل استیکینگ یا مشارکت در استخرهای نقدینگی (Liquidity Pools) در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) می‌شود. این روش‌ ساده‌ترین راه برای کسب درآمد غیرفعال در شبکه‌های اثبات سهام است.

آموزش استیکینگ ارز دیجیتال ATOM 

روش‌های مختلفی برای استیکینگ ارز کازماس وجود دارد:

  • نگهداری در صرافی: ساده‌ترین روش، قفل کردن ارز ATOM در یک صرافی است که در آن، صرافی به‌عنوان واسط، تمام فرایند را مدیریت می‌کند.
  • استیکینگ در کیف پول: می‌توانید ارز کازماس را در کیف پول‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، استیک کنید.
  • اعتبارسنجی: می‌توانید با تبدیل شدن به یک اعتبارسنج کازماس، به شبکه کمک کرده و از این طریق پاداش دریافت کنید.
  • پروتکل‌های استیکینگ لیکویید: می‌توانید از پروتکل‌های استیکینگ لیکویید مانند Osmosis یا Evmos استفاده کنید.

تمامی این روش‌ها امن و مطمئن هستند و با توجه دانش خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. ما استفاده از کیف پول را پیشنهاد می‌کنیم که تمام فرایند استیکینگ زیر نظر خودتان انجام می‌شود.

برای این کار باید یکی از کیف پول‌های معتبری که از فرایند استیکینگ ارز کازماس پشتیبانی می‌کنند را نصب و توکن‌های اتم خود را به آن منتقل کنید. در ادامه نحوه استیکینگ ارز ATOM در کیف پول تراست ولت را آموزش می‌دهیم.

نحوه استیکینگ ارز کازماس در کیف پول تراست ولت

برای شروع استیکینگ در شبکه کازماس، به توکن اتم نیاز دارید. این ارز را می‌توانید از صرافی بید ارز تهیه یا اگر آن را در کیف پول یا صرافی دیگری ذخیره کرده‌اید، به کیف پول تراست ولت منتقل کنید.

پس از انجام این کار، توکن‌های ATOM در کیف پول تراست ولت قابل مشاهده خواهند بود و می‌توانید فرایند استیکینگ را آغاز کنید.

مرحله اول: به منوی Staking بروید

موجودی توکن‌های اتم خود را از صفحه اصلی انتخاب و روی گزینه More کلیک کنید. سپس، روی گزینه Stake بزنید و در صفحه بازشده گزینه Stake را انتخاب کنید.

استیکینگ ارز کازماس در کیف پول تراست ولت

مرحله دوم: اعتبارسنج مدنظرتان را انتخاب کنید

در این صفحه، مقدار توکن مورد نظر برای استیک کردن قابل انتخاب است. همچنین با کلیک بر دکمه‌ Max می‌توانید تمامی توکن‌های در دسترس را انتخاب کنید. حداقل مقدار قابل انتخاب برای استیک کردن، ۰.۰۱ توکن اتم است.

برای انجام موفقیت‌آمیز تراکنش، لازم است موجودی توکن شما در حساب، برای پرداخت کارمزد تراکنش، حداقل ۰.۰۰۱ اتم باشد. پس از انتخاب مقدار توکن و اعتبارسنج (Validator) دلخواه، روی دکمه Next کلیک کنید.

انتخاب اعتبارسنج مدنظر

نکته: قبل از ادامه فرایند استیکینگ، به موارد زیر توجه کنید:

  • توکن‌های اتم شما قفل شده و شروع به تولید پاداش می‌کنند.
  • امکان لغو استیک در هر زمان وجود دارد، اما این فرایند ۲۱ روز طول می‌کشد.
  • پس از لغو فرایند وثیقه‌گذاری، می‌توانید توکن‌های ATOM خود را جابه‌جا یا انتقال دهید.

مرحله سوم: تراکنش استیکینگ را به شبکه ارسال کنید

جزئیات تراکنش را بررسی و برای ادامه، روی گزینه «Confirm» ضربه بزنید. پس از تایید، به‌طور خودکار به صفحه جزئیات کیف پول اتم هدایت خواهید شد. درحالی‌که شبکه در حال تایید تراکنش است، پیامی با عنوان در حال انتظار (Pending) نمایش داده می‌شود.

تراکنش استیکینگ را به شبکه ارسال کنید

مرحله چهارم: استیک کردن توکن‌های ATOM را تایید کنید

پس از اتمام کامل فرایند استیک، در صورت فعال بودن نوتیفیکیشن (اعلان) در والت تراست، اعلانی دریافت خواهید کرد. 

همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه جزئیات ATOM و انتخاب گزینه More و سپس Stake نتیجه را مشاهده کنید. در این صفحه، استیک شما در بخش active نمایش داده می‌شود. 

تایید استیک کردن توکن‌های ATOM را

تبریک می‌گویم! شما با موفقیت توکن‌های اتم خود را استیک کرده‌اید.

جمع‌بندی

استخراج ارز کازماس بر خلاف تصور رایج، با استفاده از قدرت محاسباتی رایانه‌ها انجام نمی‌شود. این فرایند به مراتب ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد، چرا که در شبکه کازماس به دلیل بهره‌مندی از پروتکل اجماع اثبات سهام Tendermint، مکانیزم استخراج وجود نداشته و تایید تراکنش‌ها از طریق فرایندی به نام استیکینگ انجام می‌شود. برای انجام این کار، تنها به توکن‌های اتم و آشنایی با نحوه انجام استیکینگ نیاز دارید که در این مقاله به طور کامل شرح داده شده است. بنابراین، استخراج مستقیم ارز دیجیتال اتم غیرممکن است و برای به دست آوردن آن باید در فرایند وثیقه‌گذاری شرکت کنید.

اگر علاقه‌مند به خرید این ارز هستید، فرصت را از دست ندهید و با مراجعه به صفحه اختصاصی خرید کازماس بر روی این ارز سرمایه گذاری کنید.

سوالات متداول

۱. مدت زمان استیکینگ ارز کازماس چقدر طول می‌کشد؟

شما می‌توانید ارز دیجیتال ATOM را برای هر مدتی که می‌خواهید استیک کنید. شروع و پایان فرایند استیکینگ هیچ محدودیت زمانی ندارد و می‌توانید در هر زمان که تمایل داشتید، ارزهای خود را از حالت استیک خارج کنید. لازم به ذکر است که پس از درخواست خروج، ارزها به مدت ۲۱ روز بلوکه شده و سپس در حساب شما قابل دسترس خواهند بود.

۲. چرا امکان استخراج ارز کازماس وجود ندارد؟

زیرا شبکه کازماس از مکانیزم اجماع مبتنی بر اثبات سهام (PoS) به جای اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. در سیستم‌های PoS، کاربران به جای حل معادلات پیچیده ریاضی برای تایید تراکنش‌ها و کسب پاداش به صورت ارز دیجیتال جدید، توکن‌های خود را به عنوان وثیقه سپرده‌گذاری می‌کنند و در قبال آن، حق تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش را به صورت کارمزد تراکنش به دست می‌آورند.

۳. آیا استیکینگ ارز کازماس سود بالایی دارد؟

سود تخمینی استیکینگ ارز کاسماس در حال حاضر ۱۲.۷۵ درصد است. بنابراین، با استیک کردن ارز اتم، حدود ۱۲.۷۵ درصد به‌عنوان پاداش بلاک یا دوره‌ای دریافت می‌کنید.

۴. بهترین روش برای استیکینگ ارز اتم کدام است؟

بهترین روش برای استیک کردن ATOM به اولویت‌های شما بستگی دارد.
– برای افراد مبتدی، صرافی‌های متمرکز ساده‌ترین روش هستند، ولی سود کمتری ارائه می‌کنند.
– اگر تجربه دارید، تبدیل شدن به یک اعتبارسنج کنترل بیشتری به شما می‌دهد، با این حال، نیازمند تحقیق و دانش بالایی است.
– استفاده از کیف پول‌های مختلف مانند تراست ولت یا متامسک هم روشی ساده و امن برای استیک کردن ارز اتم محسوب می‌شود.

مقالات پیشنهادی

ارز دیجیتال کازماس چیست؟

آینده ارز اتم: بررسی جامع عوامل تاثیرگذار بر قیمت اتم

Follow:
سلام! من لیلا هستم، یک نویسنده و علاقه‌مند به دنیای رمز ارزها. از بچگی عاشق مطالعه و نوشتن بودم. همیشه دوست داشتم با کلمات دنیای جدیدی بسازم، دنیایی پر از رمز و راز و هیجان. دنیای رمز ارزها رو انتخاب کردم چون می‌دونم که اینجا می‌تونم از علاقم به کلمات برای کشف دنیای پر از رمز و راز و شگفتی‌های جدید استفاده کنم. دوست دارم با زبانی ساده و جذاب، دنیای رمز ارزها رو به شما معرفی کنم. می‌خوام شما هم مثل من عاشق این دنیا بشید و ازش لذت ببرید.
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها