نحوه استخراج فایل کوین؛ پولدارشدن ازطریق ذخیره‌سازی اطلاعات

لیلا محمدی
نحوه استراج فایل کوین

اگر شما هم در سرور، کامپیوتر یا هارددیسک‌های خود فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده‌ای دارید که همواره بخشی از آن خالی می‌ماند، حتماً با فرایند استخراج فایل‌ کوین آشنا شوید. در این روش، شما می‌توانید فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده سیستم خود را به‌صورت غیرمتمرکز بر بستر شبکه فایل‌کوین به کاربران دیگر اجاره داده و در قبال آن، پاداش (ارز FIL) دریافت کنید.

پس با عضویت در شبکه Filecoin به راحتی می‌توانید از فضای خالی هارد دیسک، سرور یا کامپیوتر خود برای کسب درآمد استفاده کنید. در این مطلب نحوه‌ استخراج فایل‌ کوین، شرایط، پاداش‌ها و جریمه‌های مربوط به آن را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

معرفی مکانیزم استخراج فایل کوین

فایل‌ کوین یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز همتابه‌همتا (P2P) است که فضایی امن و مطمئن برای ذخیره‌سازی و نگهداری داده‌ها و فایل‌ها به کاربران و سازمان‌ها ارائه می‌دهد. 

فضای ذخیره‌سازی این شبکه، درست مانند دراپ‌باکس و گوگل درایو عمل می‌کند، با این تفاوت که خبری از سرور مرکزی در آن نیست. در این سیستم، فایل‌های کاربران در کامپیوترهای ماینرها در سراسر جهان ذخیره می‌شود.

در شبکه فایل کوین، کاربران به جای پرداخت پول به شرکت‌های مرکزی مانند گوگل برای استفاده از گوگل درایو، با اجاره فضای ذخیره‌سازی متناسب با میزان فضای مورد نیازشان به ماینرها پول پرداخت می‌کنند.

فایل‌کوین به هر کسی امکان می‌دهد تا به عنوان ماینر فعالیت کرده و فضای ذخیره‌سازی شبکه را تامین و در قبال آن پاداش دریافت کند.

ماینرها (Storage Miners) یا استخراج‌کنندگان فضای ذخیره‌سازی، کامپیوترهایی هستند که وظیفه‌ ذخیره‌سازی و نگهداری از فایل‌های کاربران را بر عهده دارند. 

این سیستم‌ها علاوه بر ذخیره‌سازی فایل‌های کاربران در چندین مکان، به‌طور مرتب آن‌ها را بررسی می‌کنند تا از نبود هرگونه خرابی یا دستکاری اطمینان حاصل کنند.

انواع کاربران در شبکه Filecoin

برای تشویق کاربران به ذخیره و بازیابی داده‌ها در شبکه Filecoin از توکن FIL استفاده می‌شود. استخراج این توکن نیازمند اختصاص فضای ذخیره‌سازی و منابع محاسباتی سیستم شما به این شبکه است. برای انجام این کار به سخت‌افزارهای خاصی احتیاج دارید و مسئولیت ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات هم بر عهده شما خواهد بود. در شبکه فایل کوین ۵ نوع کاربر ایفای نقش می‌کنند:

۱. مشتری‌های (Customers)

این افراد کاربرانی هستند که برای ذخیره‌سازی فایل‌های خود به استخراج‌کنندگان فضای ذخیره‌سازی هزینه پرداخت می‌کنند. این کاربران می‌توانند با هر یک از استخراج‌کنندگان حاضر در شبکه برای تعیین شرایط ذخیره‌سازی مذاکره کرده و با انتخاب استخراج‌کننده‌ای که بهترین پیشنهاد را متناسب با نیازهایشان ارائه می‌کند، هزینه، نگهداری داده‌هایشان را به دلخواه خود تعیین کنند.

۲. ماینرهای فضای ذخیره‌سازی (Storage miners)

این افراد، کامپیوترهایی هستند که میزان فضای ذخیره‌سازی شبکه را تامین و در ازای آن پاداش به‌صورت توکن FIL دریافت می‌کنند. شبکه، صحت ارائه خدمات این ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی را راستی‌آزمایی می‌کند. پس از آن، ماینرها به‌عنوان تامین‌کنندگان فضای ذخیره‌سازی، فضای مورد نظر کاربر را ارائه می‌دهند و پاداش خود را به‌صورت توکن فایل‌کوین دریافت خواهند کرد.

۳. ماینرهای اثبات ذخیره‌سازی (Proof of Storage miners)

در شبکه فایل کوین ماینرها باید ثابت کنند فایل‌‌های کاربران را به‌درستی ذخیره می‌کنند. این کار از طریق سیستمی به نام اثبات ذخیره‌سازی (Proof-of-Storage) انجام می‌شود. در این فرایند ماینرها اطلاعات منحصربه‌فردی را به عنوان گواهی برای اثبات عملکرد خود به شبکه ارائه می‌دهد. شبکه فایل کوین از دو الگوریتم اثبات تکثیر (PoRep) و اثبات زمان فضای ذخیره‌سازی (PoSt) برای صحت‌سنجی فرایند ذخیره و بازیابی داده‌ها استفاده می‌کند.

۴. ماینرهای بازیابی داده‌ها (Retrieval miners)

این افراد به کاربران در یافتن و بازیابی سریع و کارآمد داده‌های مورد نیازشان کمک می‌کنند. اگر ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی را قلب شبکه فایل کوین بدانیم، ماینرهای بازیابی داده رگ‌های آن محسوب می‌شوند. برخلاف ماینرهای فضای ذخیره‌سازی، آ‌ن‌ها ملزم به ذخیره داده‌ها یا ارائه اثبات ذخیره‌سازی نیستند. 

ماینرهای بازیابی داده با شرکت در مناقصه‌ها و دریافت پاداش توکن FIL به ازای بازیابی فایل‌ها، به حفظ و پویایی شبکه کمک می‌کنند. سرعت و کارایی ارائه‌دهنده داده‌ها که شامل پهنای باند و زمان پاسخ اولیه می‌شود، نقش تعیین‌کننده‌ای در توزیع محتوا دارد. 

هرچه پهنای باند و سرعت پاسخگویی یک ارائه‌دهنده بالاتر باشد، می‌تواند محتوا را سریع‌تر و به کاربران بیشتری در سراسر شبکه ارائه دهد. حداکثر پهنای باند هر ارائه‌دهنده، ظرفیت نهایی آن را برای انجام بازیابی‌ها مشخص می‌کند.

۵. ماینرهای تکثیر داده (Data Replication miners)

این افراد وظیفه دارند داده‌ها را کپی و تکثیر کنند تا اگر ماینری آفلاین بود، داده‌های مد نظر کاربران را ارائه و پاداش دریافت کنند. این کار باعث می‌شود داده‌های کاربران همیشه دردسترس باشد و بتوانند در هر زمان، حتی درصورت آفلاین بودن ماینر ارائه‌دهنده به داده‌های خود دسترسی پیدا کنند.

ارز دیجیتال فایل کوین چگونه استخراج می‌شود؟

برخلاف استخراج رایج ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین که به قدرت پردازش بالا نیاز دارد، در استخراج فایل کوین از فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده کامپیوترها برای ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران استفاده می‌شود. در این روش، شما به جای حل معادلات پیچیده، به عنوان یک حافظه عظیم برای شبکه عمل کرده و به ازای آن، پاداش دریافت می‌کنید. فایل کوین از دو الگوریتم اجماع اثبات تکثیر (PoRep) و اثبات زمان فضاسازی (PoSt) برای تایید صحت ذخیره‌سازی اطلاعات و توزیع پاداش بین مشارکت‌کنندگان استفاده می‌کند.

در شبکه فایل کوین نقش‌های و فرایند‌های مختلفی وجود دارد. در این شبکه ۵ نوع کاربر وجود دارد که می‌توانند توکن‌های FIL را معامله کنند:

  • دارندگان توکن: می‌توانند FIL را معامله یا ذخیره کنند.
  • توسعه‌دهندگان: می‌توانند از فایل کوین برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) مبتنی بر ذخیره‌سازی استفاده کنند.
  • مشتریان: می‌توانند فایل‌های خود را در شبکه فایل کوین ذخیره کنند و برای فضای ذخیره‌سازی توکن FIL بپردازند.
  • استخراج‌کنندگان: می‌توانند فضای ذخیره‌سازی خود را برای ذخیره کردن فایل‌های مشتریان ارائه دهند و در ازای آن پاداش دریافت کنند.
  • شرکای اکوسیستم: می‌توانند با Filecoin برای ارائه خدمات یا محصولات مرتبط ادغام شوند.

علاوه‌براین، شبکه فایل‌کوین از ۳ نوع بازار برای ذخیره‌سازی، بازیابی و تبادل توکن و همچنین ۳ نوع ماینر برای ذخیره‌سازی، بازیابی و اصلاح استفاده می‌کند.

 قدرت هر ماینر در این شبکه بر اساس میزان فضای ذخیره‌سازی اختصاصی‌اش تعیین می‌شود؛ این قدرت، شانس آن ماینر را برای به‌دست آوردن حق استخراج یک بلاک در هر دوره (epoch) مشخص می‌کند.

فرایند استخراج توکن‌های FIL در شبکه فایل کوین

اگر قصد استخراج ارز از طریق فایل کوین را دارید، برای انجام این کار، قراردادی بین شما و کاربر درخواست‌کننده فضای ذخیره‌سازی منعقد خواهد شد. طبق این قرارداد، زمانی که کاربری برای ذخیره‌سازی فایل‌های خود، ماینر خاصی را با توجه به ظرفیت، مدت زمان و قیمت انتخاب می‌کند، وجوه کافی برای پوشش کل هزینه قرارداد را در یک کیف پول مرتبط مسدود خواهد کرد. پس از تایید معامله توسط ماینر، توافق‌نامه ذخیره‌سازی منتشر می‌شود.

تصویر فرایند استخراج توکن‌های FIL در شبکه فایل کوین

کاربر پس از آماده‌سازی داده‌ها، آن‌ها را به ماینر ارسال می‌کند. سپس، ماینر هم داده‌ها را در یک سکتور بسته‌بندی و مهروموم کرده و فرایند ارسال اثبات به بلاکچین آغاز خواهد شد. با دریافت اولین تایید، کاربر از ذخیره‌سازی اصولی داده‌ها و شروع رسمی معامله مطمئن می‌شود. ماینر تا پایان قرارداد موظف به ارسال مداوم تایید به بلاکچین است و درصورت تاخیر یا ارسال نکردن، جریمه خواهد شد.

تجهیزات لازم برای استخراج رمزارز فایل کوین 

برای استخراج فایل کوین به اینترنت پایدار، ظرفیت فضای ذخیره‌سازی بالا و قدرت محاسباتی قوی نیاز دارید. استفاده از درایوهای ذخیره‌سازی SSD و NVMe برای ارائه فضای ذخیره‌سازی سریع در این شبکه پیشنهاد می‌شود.

 استخراج فایل کوین کار ساده‌ای نیست، زیرا برای انجام آن به زیرساخت قوی و تخصص فنی نیاز دارید. حداقل سخت‌افزاری که برای تبدیل شدن به یک تامین‌کننده فضای ذخیره‌سازی این شبکه نیاز دارید، به مراتب قوی‌تر از کامپیوترهای شخصی معمولی است.

 اگرچه سخت‌افزار مشخصی برای استخراج ارز FIL تعیین نشده است، طبق اطلاعات وب‌سایت رسمی، داشتن مشخصات زیر می‌تواند به استخراج کارآمدتر کمک کند:

  • پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده‌های AMD با بیش از ۸ هسته و ترجیحاً با پشتیبانی از دستورالعمل‌های Intel SHA استفاده شود.
  • پردازنده گرافیکی (GPU): استفاده از پردازنده گرافیکی قدرتمند برای تسریع محاسبات SNARK مفید است. از جمله پردازنده گرافیکی پیشنهادی انویدیا (با حداقل ۱۱ گیگابایت حافظه ویدیویی VRAM) پیشنهاد می‌شود. لیست GPUهای مجاز شبکه فایل کوین را می‌توانید در صفحه supported–tested-cards مشاهده کنید.
  • حافظه RAM: حداقل حافظه ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت رم پیشنهاد می‌شود.
  • فضای ذخیره‌سازی: حداقل ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی NVMe باید برای ذخیره‌سازی موقت در نظر گرفته شود. این فضا برای نگهداری داده‌ها در حین فرایند مهروموم داده‌ها، پارامترهای فایل‌ کوین و همچنین فضای کاری عمومی استفاده می‌شود. برای ذخیره‌سازی نهایی «بخش‌های مهروموم شده» (Sealed Sectors)، زنجیره لوتوس (Lotus Chain) و…، به هارد دیسک‌های اضافی نیاز خواهید داشت.

ظرفیت و سرعت فضای ذخیره‌سازی برای مشارکت در شبکه فایل کوین را به‌دقت انتخاب کنید، زیرا اگر داده‌های کاربران از دست برود یا خراب شود، جریمه‌های سنگینی را باید متحمل شوید. برای اینکه به عنوان یک تامین‌کننده فضای ذخیره‌سازی در شبکه فایل کوین فعالیت کنید، باید حداقل ۱۰ ترابایت فضای ذخیره‌سازی به شبکه اختصاص دهید.

همچنین برای نگهداری امن توکن‌های FIL که به دست می‌آورید، به یک کیف پول Filecoin نیاز دارید. می‌توانید از کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند Trust Wallet استفاده کنید، اما برای امنیت بیشتر، استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال مانند Ledger Nano S توصیه می‌شود.

 اگر سیستم شما امکانات لازم را داشت، باید نرم‌افزار سرویس‌گیرنده شبکه فایل کوین که لوتوس (Lotus) نام دارد را نصب کنید. حالا شما آماده هستید تا اطلاعات کاربران را ذخیره‌ کرده و توکن‌های FIL به دست آورید.

آموزش گام‌به‌گام استخراج ارز دیجیتال فایل کوین 

برای استخراج ارز دیجیتال فایل کوین پس از تامین ملزومات سخت‌افزاری مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. نصب کیف پول ارز فایل کوین

 پیش از هر چیز یک کیف پول امن، قابل اعتماد و سازگار با فایل کوین سازگار باید داشته باشید. انتخاب کیف پول مناسب بسیار مهم است، چون تمام توکن‌های استخراج‌شده شما در آن نگهداری می‌شود. می‌توانید از کیف پول رسمی شبکه فایل‌کوین استفاده یا از کیف پول‌های دیگری که از ارز FIL پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید.

۲. وثیقه‌گذاری ارز FIL در شبکه

برای اینکه امکان استخراج ارز فایل کوین را داشته باشید باید وثیقه (ارز FIL) به شبکه ارائه دهید. این وثیقه به‌عنوان سپرده امنیتی برای تضمین عملکرد صحیح ماینرها عمل می‌کند. مقدار توکن FIL مورد نیاز برای وثیقه‌گذاری با توجه به میزان فضای ذخیره‌سازی ارائه شده به کاربران متغیر است.

۳. انتخاب سخت‌افزار مناسب برای استخراج ارز FIL

برای استخراج ارز فایل کوین به سخت‌افزارهای سازمانی و پیشرفته نیاز ندارید، ولی سیستم‌های معمولی هم نمی‌توانند پاسخگوی این کار باشند. بنابراین، در این مرحله اطمینان حاصل کنید سیستم شما فاکتورها و ظرفیت لازم برای شرکت در فرایند ماینینگ را دارد و می‌تواند از پس آن بربیاید. درغیر‌این‌صورت، ممکن است در طول فرایند استخراج با مشکل روبه‌رو شوید.

۴. دانلود نرم‌افزار لوتوس فایل کوین

پس از آماده‌سازی پیش‌نیازهای لازم به سایت فایل کوین به نشانی https://filecoin.io/mine بروید و روی گزینه Provide storage بزنید.

تصویر صفحه دانلو لوتوس برای استخراج فایل کوین

در صفحه‌ بازشده روی گزینه BECOME A PROVIDER بزنید تا بتوانید به‌عنوان تامین‌کننده فضای ذخیره‌سازی فعالیت کنید.

صفحه دانلود نرم افزار لوتوس برای استخراج فایل کوین

حالا روی گزینه APPLY NOW کلیک کنید.

نرم افزار لوتوس برای استخراج فایل کوین

در صفحه بازشده مشخصات خود را وارد و روی گزینه Book Now بزنید.

صفحه بارگذاری اطلاعات، استخراج فایل کوین

برای اتصال به شبکه و آغاز فرایند استخراج فایل‌ کوین، نرم‌افزار لوتوس را روی سیستم شخصی خود نصب کنید. این نرم‌افزار برای استخراج توکن‌های FIL و اختصاص فضای ذخیره‌سازی اختصاصی به کاربران طراحی شده است و امکان نصب آن روی سرورهای ماینینگ هم وجود دارد. 

پس از نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار لوتوس، کیف پول خود را به آن متصل کرده و فرایند اختصاص فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده و استخراج ارز FIL را شروع کنید.

نکته:

توجه داشته باشید که هرچه فضای ذخیره‌سازی بیشتری به شبکه اختصاص دهید، پاداش و درآمدتان هم بیشتر می‌شود. قبل از شروع استخراج باید سیستم خود را با بلاکچین فایل کوین همگام سازی کنید. این فرایند شامل دانلود و اعتبارسنجی تمام بلاک‌های قبلی در بلاکچین است و ممکن است بسته به سرعت اینترنت شما و اندازه بلاکچین مدتی طول بکشد.

حالا می‌توانید فرایند استخراج را شروع کرده و با اختصاص فضای ذخیره‌سازی به شبکه منتظر استخراج و دریافت توکن FIL باشید. اگر تمام مراحل به‌درستی انجام شود، پس از استخراج می‌توانید توکن‌هایتان را در کیف پول خود دریافت و سپس با فروش آن‌ها کسب درآمد کنید.

نحوه محاسبه پاداش در استخراج ارز Filecoin

در شبکه فایل کوین برای مشارکت در شبکه و انجام کارهای مختلف می‌توانید پاداش دریافت کنید. شما می‌توانید در شبکه FIlecoin دو نوع پاداش دریافت کنید:

۱. کارمزد فضای ذخیره‌سازی

به جای کارمزد تراکنش در این شبکه از اصطلاح «هزینه ذخیره‌سازی» استفاده می‌شود. این کارمزدها پس از دریافت، به‌طور موقت نگهداری شده و سپس درصورت برآورده شدن شرایط لازم، بلافاصله به کیف پول ماینر منتقل می‌شوند.

شبکه به‌طور مداوم (معمولاً روزانه) بررسی می‌کند تا صحت ذخیره‌سازی داده‌ها توسط ماینرها را تایید و از ارائه خدمات بی‌وقفه آنها اطمینان حاصل کند. به این فرایند اثبات فضای ذخیره‌سازی-زمان (PoST) می‌گویند که به ماینرها اجازه می‌دهد تا در رقابت برای کسب مجوز استخراج بلاک جدید شرکت کنند.

۲. پاداش بلاک

 برخلاف کارمزدهای ذخیره‌سازی که توسط کاربر پرداخت می‌شود، برای تشویق ماینرها به ادامه کار و توسعه شبکه فایل کوین، خود شبکه با تولید توکن‌های جدید FIL پاداش‌هایی را در نظر می‌گیرد. این فرایند تورمی است (یعنی با گذشت زمان، تعداد کل توکن‌ها افزایش می‌یابد). علاوه بر پاداش بلاک، ماینرها می‌توانند کارمزد تراکنش‌های موجود در بلاکی که استخراج کرده‌اند را هم دریافت کنند.

معاملات اختصاصی

برای تشویق ذخیره‌سازی داده، ماینرها می‌توانند در معاملات اختصاصی با مشتریان معتبر شرکت کنند. این معاملات معمولاً شامل تضمین ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده‌ها توسط ماینرها است.

کارمزد بازیابی

 کارمزد بازیابی به تدریج و با تکمیل موفقیت‌آمیز توافق‌نامه‌های بازیابی پرداخت می‌شود. این کارمزدها زمانی اعمال می‌شوند که یک ماینر نتواند به تعهدات خود در مورد بخش‌های ذخیره‌سازی عمل کند و یا به‌طور داوطلبانه قصد خروج از شبکه را داشته باشد.

جریمه ماینرها در فرایند استخراج فایل کوین

ماینرها برای اینکه به شبکه و امنیت آن لطمه نزنند، باید عملکرد درستی داشته باشند. درغیراین‌صورت، مشمول جریمه و کسر امتیاز می‌شوند. این موارد شامل موارد زیر است:

کارمزد سهل‌انگاری (Fault slashing)

 این جریمه به ازای هر روزی که سکتور یک ماینر آفلاین باشد و شواهد زمان-فضا را به زنجیره ارسال نکند، پرداخت می‌شود.

جریمه سکتور (Sector penalties)

 این جریمه زمانی اعمال می‌شود که یک سکتور خراب باشد ( بخشی از حافظه دیسک قابل خواندن یا نوشتن نباشد) و ماینر پیش از بررسی اثبات پنجره (WindowPoSt)، خرابی آن را اعلام نکرده باشد.

هزینه خاتمه (Termination fees)

هنگامی که یک ماینر به طور داوطلبانه یا غیرارادی، سکتوری را از شبکه حذف یا خارج کند، مشمول این جریمه می‌شود.

کاهش شکست اجماع (Consensus failure reduction)

اگر در فرایند اجماع (تایید تراکنش‌ها) توسط ماینرها، اشتباهی رخ دهد یا آن‌ها عمداً برخلاف نظر اکثریت شبکه عمل کنند، مثل تایید تراکنش‌های جعلی، مشمول جریمه خواهند شد.

جمع‌بندی

 استخراج فایل‌کوین راهی نوآورانه برای کسب درآمد از فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده شماست. با تبدیل کامپیوتر یا سرورتان به یک پایگاه داده در شبکه فایل‌کوین می‌توانید به ازای اجاره فضای خود به کاربران، بدون نیاز به فعالیت مداوم درآمد کسب کنید.

شروع کار ساده است، ولی نیاز به دانش فنی و سخت‌افزار مناسب هم دارد. ماینینگ فایل‌کوین برای مبتدی‌ها ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد، اما با کمی مطالعه و تهیه تجهیزات لازم، می‌توانید به پولی قابل توجه دست پیدا کنید.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال فایل کوین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه اختصاصی خرید فایل کوین در صرافی بیداَرز مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱. مدت زمان استخراج یک فایل کوین چقدر است؟

مدت زمان استخراج یک فایل کوین به عوامل متعددی مثل اندازه استخر استخراج و قدرت پردازش کامپیوتر شما بستگی دارد. به‌طورکلی، استخراج یک فایل کوین بین ۱ تا ۵ ساعت طول می‌کشد.

۲. از کدام کیف پول‌ها برای ذخیره ارز فایل کوین استفاده کنیم؟

شما برای ذخیره ارز دیجیتال FIL خود، انتخاب‌های مختلفی پیش رو دارید. کیف پول رسمی فایل کوین، کیف پول لوتوس (Lotus)، لجرنانو (Ledger Nano) و تراست ولت، همگی از FIL پشتیبانی می‌کنند.

۳. چه چیزی برای استخراج فایل کوین نیاز داریم؟

برای استخراج فایل کوین به موارد زیر نیاز دارید:
– نرم‌افزار لوتوس شبکه فایل کوین
– کیف پول امن برای نگهداری ارز FIL
– اتصال اینترنتی پایدار برای اتصال به شبکه فایل کوین
– کامپیوتری با فضای ذخیره‌سازی کافی و قدرت پردازش مناسب برای میزبانی از داده‌های کاربران

مقالات پیشنهادی

ارز دیجیتال فایل کوین چیست؛ آینده ذخیره سازی غیر متمرکز

آینده ارز فایل کوین: آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

Follow:
سلام! من لیلا هستم، یک نویسنده و علاقه‌مند به دنیای رمز ارزها. از بچگی عاشق مطالعه و نوشتن بودم. همیشه دوست داشتم با کلمات دنیای جدیدی بسازم، دنیایی پر از رمز و راز و هیجان. دنیای رمز ارزها رو انتخاب کردم چون می‌دونم که اینجا می‌تونم از علاقم به کلمات برای کشف دنیای پر از رمز و راز و شگفتی‌های جدید استفاده کنم. دوست دارم با زبانی ساده و جذاب، دنیای رمز ارزها رو به شما معرفی کنم. می‌خوام شما هم مثل من عاشق این دنیا بشید و ازش لذت ببرید.
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها