وب 5 (WEB5) چیست؟ مزایا، معایب و ویژگی‌های نسل بعد اینترنت

مهراب پارسیان‌فر
سکه بیت کوین در پس‌زمینه‌ای شبیه به بورد کامپیوتر

مقدمه
وب 5 چیست؟ آیا در مورد جدیدترین نسخه متحول‌کننده وب، چیزی می‌دانید؟ بیایید با نسل آینده اینترنت آشنا شویم. اینترنت مانند گذشته نیست و در آینده نیز تغییر خواهد کرد. از زمان معرفی اینترنت در سال 1993، برنامه‌های کاربردی زیادی برای تغییر زندگی افراد عادی ایجاد شده است. اطمینان از تجربه کاربری بهتر در کنار ویژگی‌های بهبود یافته، هدف نسل جدید وب است.
از آنجایی که بحث در مورد تکامل اینترنت به سمت وب 5.0 تغییر خواهد کرد، مهم است که به دنبال تعریف مناسب وب 5.0 و آنچه در بر دارد، باشید. مقاله زیر به شما کمک می‌کند تا در مورد انتقال اینترنت از وب 1.0 تا کنون و در آینده، دید بهتری داشته باشید. شما می‌توانید ویژگی‌های متمایز وب 5.0 را در کنار مزایا و محدودیت‌های مرتبط با نسخه جدید اینترنت درک کنید.

معرفی وب 5

با توجه به مقیاس پیشرفت‌های معرفی شده توسط نسخه‌های قبلی وب، منطقی است که در مورد دلایل معرفی وب 5 تعجب کنید. با این حال، اجازه دهید با یک تعریف واضح از وب 5 شروع کنیم. Web5 به عنوان یک بستر وب غیر متمرکز طراحی شده است که می‌تواند انعطاف‌پذیری و منابع لازم برای توسعه برنامه‌های وب غیر متمرکز را فراهم کند.

هدف اصلی نسل آینده وب، بر توانمندسازی کاربران برای بازپس‌گیری کنترل و مالکیت داده‌های خود متمرکز است. در حال حاضر نسخه وب بعدی در دست توسعه است. با این حال ، برخی از کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که وب 5.0 بیشتر ترکیبی بین وب 2.0 و وب 3.0 خواهد بود.

چرا باید از محیط وب 5 بلاک چینی استفاده کنیم، وقتی همین مزایا در وب 3 وجود دارد؟ نسل پنجم وب نه تنها یک پلتفرم وب غیر متمرکز با قابلیت‌های معنایی ایجاد می‌کند، بلکه هوش هیجانی را در وب معرفی می‌کند. چشم‌انداز پشت وب پنجم عمیقاً بر ایجاد ارتباط عاطفی بین انسان و رایانه متمرکز است.

شما می‌توانید با بررسی نمونه‌های مختلف وب 5، راجع به امکانات آن بیندیشید. به عنوان مثال فرض کنید که وب سایتی وجود دارد که احساسات یک انسان را نمایش می‌دهد. این وب سایت می‌تواند از تشخیص چهره به عنوان ابزاری برای نقشه برداری احساسات شخص در هنگام استفاده از کامپیوتر استفاده کند. کاربران می‌توانند با وب سایت تعامل داشته باشند و وب سایت بر اساس احساسات شخص پاسخ می‌دهد.

منشأ وب 5

اگر به دنبال نمونه‌های واقعی موارد استفاده برای وب پنجم هستید، باید بدانید که برای این موضوع، هنوز خیلی زود است. جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر ، پس از انتقاد خود از وب 3، اخیراً پروژه وب 5.0 را معرفی کرد. دورسی با بیان اینكه عبارت “مالکیت” هنوز تنها یک کلمه موهومی و ناموجود است، محدودیت‌های موجود در وب 3 را ذکر کرد. همچنین عنوان کرد که حجم زیادی از اینترنت در کنترل شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و کمپانی‌هایی با مشارکت محدود است. به گفته دورسی ، وب 3 در بسیاری از جنبه‌ها تمرکز را حفظ می‌کند و از این طریق خواستار توسعه وب پنجم شد.

چه کسی وب 5 را ایجاد می‌کند؟ بزرگترین توسعه‌دهنده نسل بعدی وب

روش توسعه وب بعدی، بخش خیلی مهمی در جواب سوال “وب 5 چیست” را تشکیل می‌دهد. از همه مهمتر، اکثر افراد می‌خواهند بدانند چه کسی نسل بعدی وب را توسعه خواهد داد. شرکت سهامی The Bitcoin business unit of Block، مسئولیت توسعه ورژن بعدی وب را بر عهده خواهد داشت. جک دورسی در ژوئن سال 2022 این خبر را اعلام کرد که شرکت The Bitcoin business unit of Block که مربوط به پرداخت‌های مالی است (و خود دورسی مالک آن است)، با یکی از پلتفرم‌های زیرمجموعه‌ی خود به نام TBD قرار است نسل پنجم وب را بر بستر شبکه بلاک چین بیت کوین اجرا کند.

TBD معتقد است که نسل بعد اینترنت، کنترل بهبود یافته کاربران را نسبت به ذخیره داده‌ها و هویت غیر متمرکز معرفی می‌کند. در حال حاضر، پروژه وب 5 در محدوده توسعه منبع باز قرار دارد و زمان زیادی تا مشخص شدن تاریخ انتشار خاص این پلتفرم باقی مانده است.

از طرف دیگر، مایک بروک، مالک TBD، برخی اظهارات در مورد فرضیات blockchain Web5 را مطرح کرده است. وی اعلام کرده که پلتفرم شرکت TBD، با مدل‌های وب 5 دیگر متفاوت خواهد بود. با این حال، این تیم در کنار گذاشتن فرضیات مربوط به عدم تمرکز اینترنت نسل‌های قبلی، چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

مراحل تکامل اینترنت

وب طی چندین مرحله تکامل یافته است تا به مرحله مفهوم‌سازی وب 5 برسد. هر طرح کلی از نسخه پنجم وب که با جزئیات توضیح داده شود، بر انتقال بین نسخه‌های مختلف وب نیز تمرکز دارد. چه عواملی باعث ایجاد تغییرات در مراحل مختلف تکامل وب می‌شوند؟ در اینجا مروری مختصر از تغییرات وب در طول سال‌ها خواهیم داشت.

وب 1

اولین نسخه اینترنت با عنوان وب 1.0، بیشتر بر روی برنامه‌های کاربردی اما فقط خواندنی تمرکز داشت. در این مرحله، وب سایت‌ها در درجه اول، نقش ایجاد یک بستر برای حضور آنلاین و ارائه محتوا را ایفا کردند. در نسخه اول وب، کاربر هیچ تغییری در محتوا ایجاد نمی‌کرد و صرفا دریافت‌کننده بود.

وب 2

وب 2.0 به معنای آغاز وب خواندن-نوشتن بود که امکان تعامل در کنار کنترل مؤثر را به کاربران ارائه می‌کرد. برخی از غول‌های بزرگ فناوری که امروزه می‌شناسیم، مانند فیس بوک و توییتر، در عصر وب 2 اینترنت رشد کردند.

وب 3

شروع بحث در مورد “وب 5.0 چیست” با توجه به توسعه وب 3.0 منطقی به نظر می‌رسد. وب 3 که به عنوان وب معنایی نیز تعریف می‌شود، دارای یکپارچگی، داده، اتوماسیون و کشف در کنار تشویق جهانی‌شدن و تحرک است. با قدرت تمرکززدایی، وب 3.0 قصد دارد بهترین هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و محاسبات سه بعدی فضایی را ارائه دهد.

وب 4

مفهوم وب 4.0 تا حد زیادی بر عملکرد متکی است. تمرکز آن بر استفاده از ارتباطات بی‌سیم برای فعال کردن ارتباط بین افراد و اشیاء متصل در دنیای فیزیکی و مجازی است. همچنین برخی از علاقه‌مندان به فناوری، وب 4.0 را به عنوان وب همزیستی نام‌گذاری می‌کنند که نشان‌دهنده وجود انسان و رایانه در یک رابطه همزیستی است.

دست انسان که در حال چرخاندن یک مهره بین گزینه‌های وب 1 و وب 2 و وب 3 و وب 4 است و چراغ کنار وب 3 روشن است

کارکرد وب 5

جزئیات نسل بعدی اینترنت به وضوح کارکرد آن را نمایش می‌دهد، زیرا به توسعه درک بهتر از مفهوم آن کمک می‌کند. می‌توانید یک مثال ساده را برای درک عملکرد وب 5.0 در نظر بگیرید. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که دستیارهای مجازی (مانند گوگل اسیستنت یا سیری در آیفون) چگونه می‌توانند نیازهای کاربران را با تفسیر رفتارهای آن‌ها پیش‌بینی کنند؟ مفهوم وب پنجم اساساً یک دستیار مجازی پیش‌بینی‌کننده را معرفی می‌کند، اما در مقیاس وسیع‌تر می‌تواند فرآیند تفسیر اطلاعات مختلف را آسان‌تر کند. اینترنت بعدی، اطلاعات را با منطق و همچنین احساسات در وب 5.0 تفسیر می‌کند.

عملکرد وب بعدی همچنین تأکید می‌کند که چگونه موارد استفاده برای آن می‌تواند در زندگی روزمره مردم جایگاهی پیدا کند. در واقع، web5 تقریباً با هر فعالیت فرد به صورت ارگانیک مرتبط است. وب پنجم از قدرت هوش مصنوعی برای توانمندسازی ارتباطات بین رایانه‌ها در کنار ایجاد تعامل بین انسان و رایانه مشابه تعامل بین انسان‌ها بهره می‌برد. همچنین تجربیات کاملاً جدید و انحصاری را به هر کاربر بر اساس احساسات خود فرد پیشنهاد می‌کند. پیشرفت‌های آتی در حوزه بلاک چین، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به عنوان ورودی‌هایی در بهبود اینترنت نسل 5 خواهد بود.

ویژگی‌های مهم وب 5

شما نمی‌توانید یک بحث در وب پنجم را بدون توضیح در مورد ویژگی‌های آن و نحوه بهتر بودن آن‌ها کامل کنید. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که web5 هنوز در حال توسعه است، بنابراین هنوز موارد قطعی‌نشده درباره آن زیاد است. از سوی دیگر، پس از توسعه و پیاده‌سازی پلتفرم، کاربران می‌توانند انتظار طیف وسیعی از ویژگی‌ها را داشته باشند. در عین حال، نمی‌توانید دو ویژگی مهم که در تعریف نسل آینده وب برجسته شده‌اند را نادیده بگیرید. کاربران می‌توانند کنترل کامل بر هویت خود و مالکیت واقعی بر داده‌های خود داشته باشند.

کنترل بر هویت خود

مروری بر موارد استفاده اصلی برای وب 5.0 بر توانمندسازی کاربران با کنترل هویت خود متمرکز است. فرض کنید شخصی به نام کیوان، کیف پول دیجیتالی دارد که به او کمک می‌کند مجوزها، اعتبار هویت و داده‌هایش را برای اتصال با برنامه‌های مختلف و اتصالات خارجی مدیریت کند.

کیوان می‌تواند از کیف پول برای وارد کردن اطلاعات هویتی خود به یک برنامه رسانه اجتماعی غیر متمرکز استفاده کند. برنامه، هویت کیوان را شناسایی می‌کند و او مجبور نیست یک پروفایل کاربری جدید ایجاد کند. هر گونه تعاملی که کیوان با برنامه ایجاد می‌کند در یک گره وب غیر متمرکز ذخیره می‌شود. اکنون، کیوان می‌تواند از برنامه‌های دیگر رسانه‌های اجتماعی، همراه با شخصیت اجتماعی‌اش که در برنامه فعلی ایجاد شده است، استفاده کند.

مالکیت داده‌ها

یکی از نکات برجسته وب پنجم که به آن اشاره شد، توجه به مالکیت داده خواهد بود. وب غیر متمرکز متضمن وعده ارائه مالکیت واقعی داده‌های کاربر است. با این حال، سرفصل “تمرکز” هنوز در مورد وب ظاهراً “غیر متمرکز” یک نگرانی است. وب آینده با هدف توانمندسازی کاربران به گونه‌ای ارائه خواهد شد که کاربران مالکیت داده‌های خود را به طور کامل در کنترل داشته باشند.

اجازه دهید مثال دیگری از نمونه‌های وب 5.0 را برای درک ویژگی‌های آن بررسی کنیم. کوروش عاشق فیلم است. از طرف دیگر کوروش نمی‌خواهد اطلاعات شخصی خود را با یک ارائه‌دهنده خدمات ویدیو و فیلم آنلاین به اشتراک بگذارد. همچنین ممکن است که وی به دنبال ایجاد لیست‌های مختلف از ژانرهای مختلف سینما باشد و قصد مشاهده این لیست‌ها در پلتفرم‌های متنوعی را داشته باشد. کوروش بدون ایجاد چندین پروفایل و تنظیم مجدد هر پروفایل جدید، همچنین بدون نیاز به آپلود کردن لیست‌های قبلی در پلتفرم‌های جدید، با استفاده از وب 5 می‌تواند در کسری از ثانیه، اطلاعات و تنظیمات مورد علاقه خود را به چندین سایت مختلف ارسال کند و از دیدن ویدیوها لذت ببرد.

ویژگی‌های وب 5.0 برای فعال کردن مالکیت واقعی داده‌های کاربر می‌تواند به کوروش کمک کند تنظیمات خود را در یک گره وب غیر متمرکز ذخیره کند. در نتیجه، کوروش می‌تواند تجربه تماشای فیلم به شکل یکپارچه و شخصی‌سازی‌شده را در پلتفرم‌های مختلف داشته باشد.

مزایا و معایب وب 5

وب پنجم اکنون در دست توسعه است و زمان زیادی مانده تا جهان با موارد استفاده از این ورژن از اینترنت در سناریوهای واقعی آشنا شود. با این حال، طولانی بودن زمان استفاده نمی‌تواند کسی را از تعجب در مورد مزایای بالقوه‌ای که می‌تواند برای کاربران معرفی کند، باز دارد. در عین حال، توجه به مشکلات نسل آینده وب نیز مهم است که می‌تواند بر تجربیات کاربر تأثیر بگذارد. در اینجا خلاصه‌ای از برجسته‌ترین مزایای ارزش پلت‌فرم وب 5.0 آورده شده است.

  1. جنبه هوش هیجانی نسل پنجم وب، بستر ایده آلی را برای کاربران فراهم می‌کند تا خلاقیت خود را گسترش دهند.
  2. بخش تجارت الکترونیک می‌تواند از عنصر هوش هیجانی در وب پنجم در جهت توسعه زیرساخت برای ارتباط سریع و بی‌وقفه با کاربران استفاده کند. با تمرکز ویژه بر تفسیر احساسات کاربران، بخش تجارت الکترونیک می‌تواند از اینترنت آینده برای بهبود ارزش در تجربیات کاربر استفاده کند.
  3. همان طور که عنوان کردیم، یکی از نکات برجسته و تکرارشونده در بررسی WEB5، مزیت بزرگ این فناوری را برای ما توضیح می‌دهد. نسخه‌های موجود وب، ماهیت متمرکز دارند و آن‌هایی که مدعی تمرکززدایی بهتر هستند، تاکنون به ادعاهای خود پایبند نبوده‌اند. وب 5.0 به شما این امکان را می‌دهد که کنترل کاملی بر داده‌های خود داشته باشید و تصمیم بگیرید که چگونه از آن‌ها استفاده کنید. کاربران همچنین می‌توانند از هویت دیجیتال خود به طور ایمن در چندین برنامه و خدمات مختلف استفاده کنند.
  4. صحبت از امنیت شد، پایه‌های نسخه پنج وب بر اساس الهام از شبکه بیت کوین توسعه می‌یابد. جک دورسی معتقد است که بیت کوین امن‌ترین شبکه غیر متمرکز است و شک و شبهه در مورد معادله بلاک چین web5 را حل می‌کند. وب پنجم مزایای عدم تمرکز و امنیت رمزنگاری را با کمک بلاک چین به کاربران ارائه می‌دهد.

حتی اگر وب بعدی دارای مزایای معتبری باشد، این پلتفرم نیز با نقاط منفی قابل توجهی روبرو بوده است. اول از همه، پروژه اینترنت نسل پنج هنوز در حال توسعه است و هیچ کس نمی‌داند که این پروژه چگونه شکل خواهد گرفت. علاوه بر آن، مزایای این تکنولوژی عمیقاً به پذیرش در مقیاس بزرگ بستگی دارد.

آینده نسل پنجم وب

آینده این فناوری در حال حاضر کاملاً نامشخص است، به خصوص اینکه هیچ نقشه راه دقیقی هنوز برای آن تعریف نشده است. Web5 بر توسعه راه‌حل‌های کاملاً غیر متمرکز دقت دارد که می‌تواند تعاملات مالی و ارتباطات اجتماعی را امکان‌پذیر کند. در عین حال، نیاز به حفاظت از کنترل اطلاعات و هویت کاربر نیز یک نگرانی حیاتی برای وب این فناوری است. در حال حاضر، The Block Head یا TBD بر روی توسعه چهار جزء مهم وب بعدی تمرکز دارد. مولفه‌ها شامل گره وب غیر متمرکز و شناسه‌های غیر متمرکز هستند. سایر اجزای نسل بعد وب، یک سرویس هویت خودمختار و خودکنترل‌کننده و یک کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) با هویت مستقل است.

جمع‌بندی

در حال حاضر، دیدگاه جک دورسی در مورد فناوری وب 3.0 به عنوان پایه‌ای برای بحث در مورد “وب 5.0 چیست” عمل می‌کند. بسیاری از شما ممکن است تصور کنید که نسل بعدی اینترنت اساساً طرز فکر فانتزی از یک غول فناوری است که علاقه جدیدی در ارزهای دیجیتال و صنعت بلاک چین کشف کرده است. می‌توان گفت که هیچ راهی برای تضعیف توانایی‌های جک دورسی برای نوآوری و پیشرفت تکنولوژی وجود ندارد. در عین حال، مزایای احتمالی و بعضا قطعی ورژن بعدی وب نشان می‌دهد که چگونه می‌تواند اینترنت امروزی را متحول کند. هنوز فاصله زیادی تا استفاده عموم از این فناوری وجود دارد. اما می‌دانیم که قطعا وب پنجم، اتفاقات بزرگی را در تعامل انسان و ماشین رقم خواهد زد.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها