همه چیز درباره مارکت اوردر، لیمیت اوردر و استاپ لیمیت

مهراب پارسیان‌فر
چارت قیمتی که 3 نقطه خرید، فروش و حد ضرر در آن مشخص شده است

مقدمه
انواع مختلف سفارشات در ترید مانند مارکت اوردر (Market Order) لیمیت اوردر (Limit Order) و استاپ لیمیت (Stop Limit) به شما این امکان را می‌دهد که در مورد نحوه انجام معاملات خود توسط کارگزار، بسیار دقیق‌تر عمل کنید. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که انواع سفارش‌گذاری‌ها، دقت و کیفیت معاملات ترید (Trade) شما را بالا می‌برد. اما این سه روش معامله و سفارش‌گذاری چه هستند؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟ کاربرد هر کدام چیست؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم تا پاسخ این سوالات را با دقت بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اوردرگذاری (Ordering) چیست؟

پیش از پرداختن به انواع سفارشات ترید در خرید و فروش ارز دیجیتال، بهتر است راجع به خود کلمه اودرگذاری صحبت کنیم. اگر در حوزه ترید فعال باشید، قطعا این کلمه را شنیده‌اید. با بررسی خود واژه “اوردرگذاری” یا “اوردرینگ”، معنی آن مشخص می‌شود. این واژه از دو بخش “اوردر” و “گذاری” تشکیل شده است که اوردر (Order) در زبان انگلیسی به معنی سفارش است. معنی روان این کلمه، ثبت سفارش یا سفارش‌گذاری می‌شود. یعنی کاربر در رقم مشخصی، قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال خاصی را دارد و نوع رمز ارز، نرخ مبادله و میزان ارز دیجیتال قابل معامله را در صرافی تعیین و ثبت می‌کند.

مارکت اوردر یا سفارش با قیمت بازار (Market Order)

ساده‌ترین روش در انجام معاملات ترید که در سریع‌ترین زمان ممکن نیز انجام می‌شود، سفارش بر اساس قیمت لحظه‌ای بازار یا مارکت اوردر است. در این روش معامله‌گر در تعیین نرخ خرید و فروش ارز دیجیتال دخالت و تاثیری ندارد. به دلیل راحتی در اجرا و عدم نیاز به تحلیل دقیق چارت قیمتی، روش مارکت اوردر معمولا به کاربران مبتدی پیشنهاد می‌شود. از آنجایی که معامله‌گر در این روش امکان تعیین نرخ مبادله را ندارد، ممکن است معامله‌ی وی در اختلاف قیمتی زیادی نسبت به قیمت مد نظر او انجام شود که این مسئله، یکی از معایب روش سفارش با قیمت بازار است.

مزیت این روش، سرعت اجرا و انجام آن است. قیمت یک رمز ارز در بازار توسط کاربران تعیین می‌شود. به همین دلیل بازار همیشه به سمت قیمت‌هایی که بیشترین سفارش در آن نرخ‌ها ثبت شده حرکت می‌کند. در نتیجه قیمت لحظه‌ای بازار معمولا بیشترین مقدار حجم و جابه‌جایی را دارد که نتیجه‌ی آن سرعت بالای اجرای سفارشات با قیمت بازار است.

روش انجام و استفاده از سفارش با قیمت بازار

در روش مارکت اوردر کاربر پس از ورود به پلتفرم صرافی‌ها مانند صرافی بیدارز، باید به بخش ترید یا همان خرید و فروش لحظه‌ای مراجعه کند. در این بخش معمولا چند مدل اوردرگذاری قابل مشاهده است که باید در سرفصل قیمت بازار یا مارکت (Market) این مدل سفارش را ثبت کند.

اطلاعاتی که کاربر باید وارد نماید، عبارتند از:

  1. انتخاب نوع ارز دیجیتال قابل معامله و مد نظر کاربر
  2. مقدار ارز پایه‌ای که کاربر قصد معامله آن را دارد

پس از تنظیم این دو مقدار و انتخاب گزینه خرید یا فروش، به صورت لحظه‌ای معامله ثبت و اجرا می‌شود.

لیمیت اوردر یا سفارش با قیمت معین (Limit Order)

اگر بخواهیم یک سطح دقیق‌تر نسبت به خرید و فروش به قیمت بازار در انجام معاملات داشته باشیم، به جای مارکت اوردر می‌توانیم از روش لیمیت اوردر یا سفارش با قیمت معین استفاده کنیم. در این روش معامله‌گر می‌تواند یک قیمت دقیق و مشخص که مد نظرش است را به عنوان نرخ معامله دارایی خود، معرفی ثبت کند. این روش نسبت به روش قبل، کمی بیشتر نیازمند علم تحلیل چارت قیمتی است. چرا که باید معامله‌گر پیشبینی مناسبی از آینده نمودار قیمت داشته باشد تا در بهترین قیمت (بیشترین سود و کمترین ریسک ضرر) خرید یا فروش ارز دیجیتال خود را انجام دهد.

مزیت معامله به این روش، همین بحث افزایش کیفیت معامله است. طبیعتا هیچ معامله‌گری در پی افزایش ریسک نیست. در نتیجه از طریق این روش کاربر می‌تواند در قیمت دقیقی که بر اساس تحلیل خود به آن رسیده، معامله را نهایی کند.

روش انجام و استفاده از سفارش با قیمت معین

در این روش نیز کاربر پس از ورود به پلتفرم صرافی باید به بخش ترید یا معامله لحظه‌ای مراجعه کرده و در این بخش، عنوان خرید و فروش با قیمت معین (Limit Order) را انتخاب کند. این روش نیز در صرافی بیدارز در دسترس معامله‌گران عزیز قرار دارد.

اطلاعاتی که کاربر باید وارد نماید، عبارتند از:

  1. انتخاب نوع ارز دیجیتال قابل معامله و مد نظر کاربر
  2. مقدار ارز پایه‌ای که کاربر قصد معامله آن را دارد
  3. قیمت دقیقی که معامله‌گر برای خرید و فروش آن ارز دیجیتال در نظر دارد (Limit)

پس از تنظیم و تعیین این 3 گزینه و با کلیک روی گزینه خرید یا فروش، سفارش در کنار سفارشات سایر کاربران ثبت می‌شود. هر زمان که نرخ لحظه‌ای بازار به عدد مشخص شده از طرف کاربر برسد و منطبق شود، این سفارش فعال شده و از طرف سایر کاربران تکمیل خواهد شد.

فردی در مقابل لپتاپ در حال ترید کردن که چند چارت قیمتی روی کاغذ و روی صفحه تبلت در کنار او قرار دارد و در پسزمینه عبارت مارکت اوردر و لیمیت اوردر و استاپ لیمیت نوشته شده است

استاپ لیمیت یا سفارش با حد ضرر معین (Stop Limit)

یک تحلیل‌گر حرفه‌ای برای به حداقل رساندن ریسک خود، می‌تواند از روش ثبت سفارش با حد ضرر معین یا استاپ لیمیت استفاده کند. همچنین می‌توان گفت دقیق‌ترین روش در میان روش‌های عنوان شده و جایگزین حرفه‌ای مارکت اوردر و لیمیت اوردر، همین سفارش Stop-limit می‌باشد. در این روش کاربر برای ثبت سفارش خود، در کنار تعیین قیمت مد نظر، یک فیلتر یا محدودیت دیگر را نیز اعمال می‌کند. به این شکل که قیمتی تحت عنوان قیمت استاپ یا توقف (Stop) باید از سمت کاربر مشخص شود تا پس از اینکه قیمت بازار به این عدد رسید، تازه سفارش و اوردر اصلی کاربر در سیستم ثبت شود.

به نوعی می‌توان گفت که در این روش نوعی پیشبینی دقیق‌تر برای چارت از طرف معامله‌گر رخ می‌دهد. این مسئله و اضافه شدن یک محدودیت دیگر برای سفارش، دقت و کیفیت معامله کاربر را به شدت افزایش می‌دهد. کم ریسک‌ترین روش در میان روش‌های عنوان شده، استاپ لیمیت است. اما به دلیل جزئیات مورد نیاز، این نوع ثبت سفارش به کاربران مبتدی توصیه نمی‌شود.

روش انجام و استفاده از سفارش با حد ضرر معین

این روش نیز در پلتفرم صرافی بیدارز در دسترس کاربران محترم قرار دارد. به دلیل پیچیدگی این روش، توضیحات را با یک مثال تکمیل خواهیم کرد. اما این فرآیند مانند روش‌های قبلی، با ورود به صرافی و اکانت کاربری و سپس بخش ترید آغاز می‌گردد.

اطلاعاتی که کاربر باید وارد نماید، عبارتند از:

  1. انتخاب نوع ارز دیجیتال قابل معامله و مد نظر کاربر
  2. مقدار ارز پایه‌ای که کاربر قصد معامله آن را دارد
  3. قیمت دقیقی که معامله‌گر برای خرید و فروش آن ارز دیجیتال در نظر دارد (Limit)
  4. قیمتی که به عنوان شرط فعال‌سازی معامله اصلی، مشخص و ثبت می‌شود (Stop)

پس از تنظیم و تعیین این بخش‌ها، کاربر گزینه خرید یا فروش را انتخاب می‌کند و سفارش او در لیست انتظار ثبت می‌شود. به محض رسیدن قیمت لحظه‌ای بازار به شرط اول مشخص شده یا همان قیمت استاپ (Stop)، سفارش اصلی در قیمت مد نظر کاربر (Limit) ثبت خواهد شد. یعنی باید معامله‌گر دوباره منتظر بماند تا قیمت بازار به سطح لیمیت برسد تا سفارش وی اجرا و تکمیل شود.

مثال معامله به سبک استاپ لیمیت

در نظر بگیرید ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) در حال حاضر در قیمت 19،500 دلار قرار دارد. کاربر قصد خرید بیت کوین به مقدار 0.001 واحد در نرخ 19،000 دلار را دارد. اما بازار هیجان گرفته و کاربر پیشبینی می‌کند که ابتدا قیمت به 20،000 دلار رسیده و سپس به 19،000 دلار باز خواهد گشت. ثبت سفارش کاربر به شکل زیر انجام می‌گیرد:

انتخاب ارز دیجیتال: بیت کوین (BTC)

مقدار مد نظر برای خرید: 0.001

پیشبینی اولیه (قیمت استاپ): 20،000

سفارش نهایی (قیمت لیمیت): 19،000

یک نکته مهم این است که در روش سفارش به قیمت بازار و سفارش به قیمت معین یا محدود (Limit)، از لحظه ثبت سفارش، اوردر شما برای مابقی کاربران قابل مشاهده است و در لیست سفارشات صرافی ثبت می‌شود. اما در روش استاپ لیمیت یا سفارش با حد ضرر معین، سفارش شما در صورتی ثبت و قابل مشاهده می‌شود که قیمت بازار به نقطه استاپ (Stop) که تعیین کرده‌اید برسد.

جمع‌بندی

در این مقاله با تشریح اوردرگذاری و 3 روش ثبت سفارش برای کاربران، تلاش کردیم تا به معامله‌گران محترم یک دید کلی پیرامون انواع روش‌های سفارش‌گذاری در پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، ارائه شود. هر 3 روش مارکت اوردر، لیمیت اوردر و استاپ لیمیت در پلتفرم صرافی بیدارز برای کاربران عزیز قابل استفاده است. شایان ذکر است که این روش‌ها همگی مربوط به سفارشات لحظه‌ای ترید است و پلتفرم بیدارز در کنار معاملات ترید (Trade)، چند روش دیگر معاملات مانند کاربر با کاربر یا همتا به همتا (P2P) و معاملات آنی مستقیم با صرافی (OTC) را نیز در دسترس کاربران گرامی قرار داده است. مسئله مهم این است که کاربران باید بر اساس استراتژی کاری و تجربه‌ی خود، مناسب‌ترین روش را انتخاب و استفاده نمایند.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها