لانچ پد (Lauchpad) چیست؛ معرفی بهترین لانچ پدهای کریپتو

تیم بیدارز

مقدمه
در هر نوع کسب‌و‌کار و تجارتی همواره کسی بیشترین بهره یا سود را می‌برد که قبل از سایرین وارد آن شود و به عبارتی پیشتاز آن باشد. امروزه در یک بازه یک ماهه تعداد بسیار زیادی رمز‌ ارز به بازار ارز دیجیتال معرفی می‌شود و فرآیند عرضه و معرفی بسیاری از آن‌ها از طریق لانچ پدها صورت می‌پذیرد. لانچ پد کریپتو خلق شده است‌ تا پروژه‌ها را برای بار اول به دنیای رمزنگاری معرفی کند، که از آن طریق فعالان سرمایه‌گذاری در آن پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در واقع لانچ پد کار را هم برای خالق پروژه و هم برای سرمایه‌گذار تسهیل می‌کند. زمانی که یک لانچ پد پروژه‌ای را معرفی می‌کند، به آن پروژه اعتبار بیشتری می‌بخشد، که این امر هم موجب ارتقای پروژه و هم جذب سرمایه‌گذار می‌شود.

لانچ پد چیست و چگونه عمل می‌کند؟

لانچ پد پلتفرمی است که به پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین اجازه می‌دهد تا سرمایه‌شان را افزایش دهند، ضمن اینکه سبب می‌شود تا گروهی از سرمایه‌گذاران لانچ پد، توکن را با تخفیف خریداری کنند. البته معرفی پروژه‌ها به این راحتی صورت نمی‌پذیرد. پروژه‌های بلاک چین برای مجوز معرفی پروژه خود در لانچ پد کریپتو باید مراحلی را برای اثبات و احراز هویت پروژه خود انجام دهند. به طور معمول لانچ پد‌ها پروژهای مختلف را می‌سنجند، تا از ورود پروژه‌های اسکم که بسیار متداول است جلوگیری کنند. پروژه‌هایی که معمولاً توسط لانچ پد معرفی می‌گردند، در طول زمان عملکرد بهتری از خود نمایش داده‌اند. لانچ پد ارز دیجیتال یا همان IDO یک بستر غیر متمرکز برای توکن‌ها و یا حتی کوین‌های جدید است، که از طریق آن‌ها سرمایه‌گذاران با قیمتی بسیار کمتر از اعلام عمومی ارز آن را خریداری می‌نمایند. اما آیا همه لانچ پد‌ها از اعتبار یکسانی برخوردارند؟ یا اینکه تمامی پروژه‌هایی که معرفی می‌کنند موفق از آب در می‌آید؟ خیر! همه لانچ پدها معتبر نیستند. برخی لانچ پدها خیلی به اعتبار پروژه‌ها توجهی ندارند و تنها به فکر فروش توکن‌ها و سود خود هستند. یا اینکه در کل عملکرد خوبی در معرفی پروژه‌ها از خود نشان نداده‌اند. پس سرمایه‌گذاران کریپتو برای انتخاب لانچ پد ارز دیجیتال باید مواردی را مورد بررسی قرار دهند، تا سرمایه‌شان را در جای درستی تزریق کنند. دقت به این موارد کار سرمایه‌گذار را برای پروژه‌های آینده بسیار راحت می‌کند.

نکاتی که هر سرمایه‌گذار قبل از انتخاب یک لانچ پد باید در نظر گیرد

  1. آیا لانچ پد مسئولیت پروژه‌هایی که معرفی می‌کند را به گردن می‌گیرد؟ لانچ پدها معمولاً برای کسب و افزایش اعتبار خود هر پروژه‌ای را معرفی نمی‌کنند؛ بلکه با ارزیابی دقیق پروژه‌ها بهترین و هدفمندترین آن‌ها را برای معرفی و فاندریزینگ انتخاب می‌کنند. اگر لانچ پد ارزیابی درستی از پروژه‌ها نداشته باشد و صرفاً پروژه‌ها را به منظور کسب درآمد خود معرفی کند، طولی نمی‌کشد که اعتبار خود را از دست خواهد داد.
  2. آیا پس از خرید اولیه دسترسی سرمایه‌گذار به پروژه‌های خاص‌تر باز می‌شود؟ لانچ پدها معمولاً به سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران خود خدماتی ویژه‌تر ارائه می‌دهند. یکی از آن موارد ایجاد دسترسی آن‌ها به پروژه‌های مهم‌تر و قوی‌تر است، که در بازه زمانی زودتری نسبت به سایرین صورت می‌گیرد. این امر فرصت کسب سود بیشتری را برای سرمایه‌گذار وفادار لانچ پد ایجاد می‌کند.
  3. آیا سرمایه‌گذار پیشنهادات پروژه‌های آینده را قبل از دیگران دریافت می‌کند؟ همانطور که گفته شد، سرمایه‌گذارانی که در یک پروژه پیش‌تر مشارکت کرده‌اند، خدماتی دریافت می‌کنند که یکی از این موارد اطلاع‌رسانی سریع‌تر لانچ پد درباره پروژه‌های پیش رو است.
  4. پروژه‌های قبلی لانچ پد در چه صرافی‌هایی لیست شده‌اند و عملکرد کنونی‌شان چگونه است؟ در صورتی که یک لانچ پد پروژه‌های پیشین خود را با فاندریزینگ واقعی در معرض نمایش عموم قرار دهد، اعتماد بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

چرا بهتر است از لانچ پد کریپتو استفاده کرد؟

همانند بسیاری از امکانات تسهیل کننده دیگر در هر صنعتی، در صنعت بلاک چین، لانچ پدها با راه‌اندازی IDO، مزایای بیشتری نسبت به شیوه‌های معرفی سنتی ارز دیجیتال به بازار ایجاد می‌کنند. اولین و مهم‌ترین مزیت لانچ پد، اعتباری است که به پروژه می‌بخشد و سپس امنیتی است که برای سرمایه‌گذار به وجود می‌آورد و خیال وی را از بابت اطمینان به پروژه راحت می‌کند. مزیت دیگر لانچ پد، حمایت مالی است که به یک پروژه استارتاپی می‌نماید، که این امر نیز مزیتی دو سویه دارد؛ هم به نفع کاربر است و هم به نفع پروژه. کاربر با سرمایه‌گذاری در یک IDO می‌تواند توکن را به قیمت بسیار کم‌تری تهیه نماید که با این کار سود زیادی کسب خواهد کرد. در واقع لانچ پدها عملاً ریسک پروژه‌های استارتاپی را برای سرمایه‌گذاری و ارتقای پروژه‌شان کاهش می‌دهند.

معرفی بهترین لانچ پدهای کریپتوکارنسی

BSCpad

لانچ پد BSCpad اولین IDO غیر متمرکز شبکه بایننس اسمارت چین است. این لانچ پد با تجمیع سرمایه مورد نیاز پروژه‌ها به تقویت پیاده‌سازی اهدافشان کمک می‌کند. این IDO بر اساس منطق “اولویت با افرادی است که زودتر اقدام کنند”، هیچ محدودیتی در خرید توکن‌ها برای سرمایه‌گذارانی که پیش‌تر از دیگران اقدام کرده‌اند، قائل نیست. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که در BSCpad کاربران با توجه به میزان توکن BSCpad که دارند از امتیاز تخصیص برخوردار می‌شوند. 20% حجم کل توکن به صورت قرعه‌کشی میان دارندگان توکن نام‌برده توزیع می‌گردد و مابقی با توجه به میزان دارایی اشخاص به صورت عادلانه میانشان توزیع می‌شود.

Dao maker

بعضی از معروف‌ترین پروژه‌هایی که توسط این لانچ پد معرفی شده‌اند عبارتند از: ALICE ،ORN ،CWS و IPAD. دائو میکر علاوه بر ارائه IDO، طیف وسیعی از خدمات دیگر را برای پروژه‌های نوپای بلاک چین ارائه می‌کند. این خدمات شامل ارائه مرکزی برای رشد، مشاوره و یکی دیگر از محصولات شاخص آن، استخراج اجتماعی می‌شود. پروژه‌ها از استخراج اجتماعی استفاده می‌کنند تا به اعضای ایجادکننده ارزش در جامعه ارز با توکن بومی خود پاداش دهند. این ارزش‌ها می‌توانند کمک به افزایش آگاهی، تشویق مشارکت، افزایش نقدینگی و افزایش تعداد دارندگان توکن باشند. توکن بومی DAO Maker همانطور که از نامش پیداست “DAO” است، که برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های در حال توزیع توکن در پلتفرم به کار می‌رود. اما این تنها کاربرد DAO نیست. سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در توکن DAO و سپرده‌گذاری آن، سود سالانه دریافت می‌کنند.

Unicrypt

یونی‌کریپت ایجاد شده است تا به بهبود هرچه بیشتر سیستم تمرکز زدایی کمک کند. این لانچ پد عملکردی مشابه یونی‌سوآپ دارد. بدین صورت که هر شخصی می‌تواند پروژه خود را در این پلتفرم لانچ کند و نیازی به گذراندن فرآیند بررسی پروژه خود و یا تایید یا عدم تایید ندارد. در واقع هیچ‌گونه مقررات نظارتی در آن وجود ندارد، اما شرایطی نیز به عنوان پیش‌فرض در آن وجود دارد. طبق این شرایط پروژه‌های بلاک چینی باید معادل 30% توکن‌های خود را در یونی سوآپ قفل نمایند.

Trustswap

تراست‌سوآپ بستری را فراهم می‌کند تا دارندگان و یا سپرده‌گذاران توکن سوآپ (Swap)، زودتر از دیگران از بهترین پروژه‌های کریپتویی پلتفرم آگاه شوند و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. صاحبان پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین جهت معرفی و عرضه توکن خود در این لانچ پد باید توسط تیم لانچ پد بررسی شوند و تنها پس از طی مراحل غربالگری است که می‌توانند حمایت این بستر را برای خود داشته باشند. این امر موجب شده تا تراست سوآپ همچنان که از نامش پیداست، یکی از معتبرترین لانچ پدهای کریپتویی باشد که سرمایه‌گذاران ارزدیجیتال را به خود جذب می‌کند. حتی پروژه‌ها نیز در بسیاری موارد این لانچ پد را ترجیح می‌دهند، چراکه پس از توزیع و فروش، توکن‌های خریداری شده قفل می‌گردد و سرمایه‌گذاران تا مدتی حق برداشت توکن‌های خود را نخواهند داشت.

جمع‌بندی

هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی بلاک چین و توسعه‌یافتن صنعت رمزنگاری، امکانات بسیار زیادی برای عموم سرمایه‌گذاران کریپتوکارنسی ایجاد شده، تا از پروژه‌های ارز دیجیتال بهره‌برداری ایده‌آل خود را داشته باشند. لانچ پدها بستری را فراهم می‌کنند تا سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال، پروژه‌های بلاک چینی معتبر را راحت‌تر پیدا کنند و از طرفی به روند پروژه نیز کمک کنند. اگر که شما قصد دارید توکن خود را راه‌اندازی کنید اما به دنبال بستری برای تامین مالی پروژه خود هستید، احتمالاً لانچ پد بهترین گزینه برای شماست؛ چرا که با معرفی پروژه شما به سرمایه‌گذاران، شما را بیش‌تر به هدفتان نزدیک می‌کند.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها