فاست (Faucet) ارز دیجیتال چیست؟ شیوه دریافت رایگان کریپتو

تیم بیدارز
یک ارز دیجیتال بیت کوین که زیر یک شیر آب قرار دارد و قصد دارد مفهوم faucet ارز دیجیتال را نمایش دهد

مقدمه

مدت زمان زیادی نیست که صنعت بلاک چین و تراکنش‌های رمزارزی ظهور کرده است. با این حال در مدت زمانی اندک آن‌چه را که می‌بایست اثبات می‌کرد را به خوبی نشان داد و امروز جزو اصلی مناسبات اقتصادی بسیاری از سازمان‌ها در سرتاسر دنیاست. کریپتو فاست‌ها نیز مدت زمانی پس از ظهور بیت کوین به عنوان شیوه‌ای از کسب درآمد رایگان پا به میدان گذاشتند. رایگان بودن سایت‌ها و یا پلتفرم‌هایی که بدون سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال رایگان پرداخت می‌کردند بسیار جذاب بود و فاست‌ها نیز درست مانند بیت کوین به سرعت جهانی شدند؛ به طوری‌که بسیاری از پروژه‌ها ادعا می‌کردند که فاست رایگان ارز دیجیتال هستند، اما کلاهبرداری یا اصطلاحاً اسکم بودند. 

​​جالب است است بدانید اولین فاست ارز دیجیتال ممکن است یک فاست بیت کوین باشد که در سال ۲۰۱۰ توسط توسعه‌دهنده پیشرو شبکه بیت کوین به نام گاوین آندرسن ایجاد شد. روال کار به این صورت بود که به هر کاربری که یک کپچای ساده را تکمیل کند، ۵ بیت کوین به صورت رایگان می‌دهد. این فاست بیت کوین در نهایت ۱۹۷۱۵ بیت کوین در مجموع صادر کرد. این در آموزش شبکه اولیه کاربران بیت کوین بسیار مفید بود و بعداً منجر به رشد قابل توجه این ارز دیجیتال شد.

به طور طبیعی، امروزه هیچ کدام از فاست‌های کریپتویی چنین پرداخت‌های هنگفتی را ارائه نمی‌کنند، زیرا قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اما پروژه‌های کریپتو نوظهور هنوز نیاز به جذب کاربران جدید دارند و افراد زیادی در آنجا هستند که می‌خواهند درباره کریپتو اطلاعات به‌دست بیاورند. 

فاست ارز دیجیتال چیست؟

لغت فاست (Faucet) در زبان انگلیسی به معنای شیر آب است، یا در حقیقت شیری که از آن مایعی مانند آب بیرون می‌آید. به زبان ساده‌ فاست ارز دیجیتال وب‌سایت، پلتفرم یا برنامه‌ای است که مقادیر جزئی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و … را به‌عنوان پاداش برای انجام کارهای کوچکی مانند کلیک کردن یا باز کردن یک پیج وب ارائه می‌کند. به این دلیل که پاداش‌ها بسیار ناچیز هستند، مانند چکیدن آب از یک شیر آبی که بسته شده باشد، به آنها فاست گفته می‌شود. در حقیقت فاست‌های ارز دیجیتال مانند قطره‌ای از یک شیر آب به آرامی چکه می‌کنند و به کاربر پاداش می‌دهند. 

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، در کریپتو فاست کاربر نیازی نیست کار بزرگی انجام دهد؛ به طوری‌که گاهی اوقات کاربر تنها با حل کردن یک کپچا پاداش خود را به دست می‌آورد. به طور مثال در یک فاست بیت کوین پاداش‌ها به خردترین واحد بیت کوین یعنی یک ساتوشی خرد می‌شود و به کاربر تعلق می‌گیرد. مثلاً با کلیک بر روی یک کپچا مبلغ ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ ساتوشی (به هر واحد بیت کوین یک ساتوشی گفته می شود) پرداخت می‌شود.

اکثر فاست‌های ارز دیجیتال دارای حداقل یا مینیموم پرداخت هستند، که در حقیقت تا زمانی که کاربر به آن نقطه نرسد به کیف پول اصلی و مستقل وی چیزی پرداخت نمی‌گردد. بنابراین ارزهای دیجیتالی که از طریق فاست به دست می‌آیند به کیف پولی در سایت فاست سپرده می‌شوند و پس از رسیدن به Threshold یا حداقل پرداخت، قابلیت برداشت پیدا می‌کنند. برداشت از این فاست‌ها نیز با توجه به سیستم پرداختی که ارائه می‌کنند متفاوت است. به طور مثال اگر با میکرو ولت واسطه‌ای مانند Faucetpay.io قرارداد داشته باشند، برداشت در لحظه صورت می‌گیرد، اما اگر برداشت مستقیماً به کیف پول کاربر باشد، بسته به دستی یا اتوماتیک بودن فرآیند برداشت و شبکه بلاک‌چین و همچنین رمزارز مورد نظر ممکن است از یک روز تا یک هفته نیز به طول بی‌انجامد.

با این توصیف تا به اینجا باید خودتان متوجه شده باشید که فاست‌ها قرار نیست کسی را ثروتمند کنند. تنها امیدی که در مورد این طرح وجود دارد این است که قیمت ارزهای دیجیتالی بسیار پرنوسان است و کاربران فاست‌ها ممکن است در طول یک روز یا یک ماه داشته هایشان حتی صدبرابر شود که مصداق آن نیز رمزارز دوج کوین است.
دوج کوین تا دوسال پیش از نگارش این مقاله به علت قیمت بسیار ناچیز در تعداد بسیار بالا در سیستم‌های پاداش قطره‌ای یا همان فاست‌های ارز دیجیتال به کاربران پرداخت می‌شد. و تنها پس از مدت کوتاهی (در بازه یکسال) قیمتش چند صد برابر شد.

حالا تصور کنید سایتی که ۱۰۰، ۱۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ دوج کوین به کاربران تنها در ازای کلیک کردن پاداش می‌داد و کاربری که صبورانه آن ها را جمع کرده است و امروز و در عین نزولی بودن بازار ارز دیجیتال بیش از ۱۰۰۰۰۰ دوج کوین دارد یعنی معادل ۷۰۰۰ دلار!

فاست ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

فاست ارز‌های دیجیتال معمولاً ساده و کاربر پسند شناخته می‌شود. کاربران معمولاً باید ابتدا یک حساب کاربری در سرویس دارایی دیجیتال ثبت کنند. همچنین سایت‌ها و برنامه‌های اختصاصی فاست کریپتو وجود دارند که در ارائه ارز دیجیتال رایگان به کاربرانی که وظایف مشخصی را انجام می‌دهند، تخصص دارند. در هر دو مورد، کاربران باید کیف پول ارز دیجیتال خود را برای دریافت پاداش داشته باشند و گاهی اوقات ممکن است از آن‌ها خواسته شود هویت خود را تأیید کنند.

یک بیت کوین که با رنگ طلایی در تصویر قرار دارد و در پشت آن تلالوهای نور به چشم میخورد. این بیت کوین نشانه ای از پاداش ارزهای دیجیتال به عنوان FAUCET است.

به کاربران پیشنهاد می‌شود کارهایی را انجام دهند که می‌تواند شامل تماشای ویدیو، خواندن مقاله، تماشای تبلیغات، انجام بازی‌ها و شرکت در آزمون‌ها یا نظرسنجی‌ها باشد. این سرویس همچنین می‌تواند از کاربران بخواهد که دوستان خود را به آن معرفی کنند. این وظایف نسبتاً ساده هستند و اکثر کاربران مشکلی برای تکمیل آن‌ها نخواهند داشت. اما، در برخی موارد، کارها می توانند نسبتاً زمان‌بر باشند.

پس از انجام وظایف مورد نیاز، کاربران مقادیر اندکی ارز دیجیتال پاداش می‌گیرند. با این حال، اگر به طور مداوم از فاست‌های ارز دیجیتال استفاده کنید، پاداش‌ها می‌توانند در طول زمان افزایش داشته باشند و به مقادیر بیشتری برسند.

انواع فاست ارز دیجیتال کدام‌اند؟

یکی از راه‌های دسته‌بندی فاست‌های کریپتو، توکنی است که به‌عنوان پاداش پرداخت می‌شود. فاست‌های بیت کوین، اتریوم، BNB و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.

به‌عنوان مثال، هنگام استفاده از فاست‌های بیت کوین، کاربران می‌توانند پاداش‌هایی را در قالب ساتوشی، کوچک‌ترین واحد بیت کوین، دریافت کنند. همچنین وب‌سایت‌های جمع‌آوری فاست‌ کریپتو وجود دارند که بسته به این‌که کدام توکن را ترجیح می‌دهند پاداش خود را دریافت کنند، گزینه‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

فاست کریپتو با ایردراپ‌های ارز دیجیتال متفاوت است زیرا فاست کریپتو از یک برنامه از پیش تعیین شده توزیع پاداش پیروی می‌کنند. Airdrops معمولا به کسانی داده می‌شود که دارای یک توکن خاص هستند یا از یک کیف پول ارز دیجیتال برای دریافت توکن از یک پروژه خاص استفاده می کنند.

برخی از محبوب‌ترین انواع فاست‌های کریپتو

فاست‌های بیت‌کوین

این‌ رایج‌ترین نوع فاست رمزارز است و پاداش‌هایی را در قالب ارز دیجیتال بیت‌ کوین ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند با انجام چالش‌هایی در قالب کپچا یا سایر کارهای ساده، پاداش‌هایی را در قالب ارز دیجیتال دریافت کنند.

فاست‌‌های آلت‌کوین‌

فاست‌های آلت‌کوین در قالب ارزهای دیجیتالی غیر از بیت‌کوین مانند اتریوم، لایت‌کوین یا دوج‌کوین پاداش‌هایی ارائه می‌کنند. این فاست‌ها مانند فاست بیت کوین عمل می کنند و کاربران وظایف خود را برای کسب پاداش انجام می‌دهند.

فاست‌های گیمینگ

این فاست‌ها به کاربران برای انجام بازی‌ها یا تکمیل چالش‌ها در پلتفرم‌های مشخص شده ارز دیجیتال پاداش می‌دهند. برای مثال، کاربران ممکن است با انجام بازی‌های ساده، پاداش کسب کنند.

فاست‌های ماینینگ

این فاست‌ها به کاربرانی که به قدرت محاسباتی شبکه ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند و ماینر هستند، پاداش می‌دهد.

فاست‌های نظرسنجی

این فاست‌ها به کاربران برای تکمیل نظرسنجی‌ها یا ارائه بازخورد در مورد محصولات یا خدمات پاداش می‌دهند.

فاست‌های رفرال (دعوت از دوستان)

فاست‌های رفرال به کاربران برای آوردن اعضای جدید به این پلتفرم‌ها پاداش می‌دهند. کاربران درصدی از درآمد دعوت دوستان خود را در قالب پاداش ارز دیجیتال به دست می‌آورند.

چگونه از فاست ارز دیجیتال بدست بیاوریم؟

کار خیلی سختی نیست! در حقیقت پس از اینکه از مراحل بدست آوردن ارز دیجیتال در فاست آگاه شوید از سادگی آن شگفت زده خواهید شد. فرآیند ثبت‌نام در فاست‌ها معمولاً مانند بسیاری دیگر از سایت‌ها و برنامه‌ها از دو طریق آدرس ایمیل و یا آدرس کیف پول ارز دیجیتال انجام می‌گردد. پس از ثبت‌نام، ممکن است تنها از کاربر خواسته شود تا ایمیل خود را تایید کند؛ درست مثل بسیاری دیگر از برنامه‌ها. معمولاً فاست‌هایی که تنها در ازای حل کردن کپچا پاداش می‌دهند، دکمه‌ای تحت عنوان Claim یا Claim to reward دارند، که با کلیک کردن بر روی آن پاداش در قالب ارز دیجیتال خاصی به کاربر تعلق می‌گیرد. 

نکته‌ای که بسیاری از کاربران در مورد این سایت‌ها رعایت نمی‌کنند ساختن مولتی اکانت است؛ به عبارتی تعدد ساختن حساب در این گونه سایت‌ها ممنوع است و شما نیز باید در نظر داشته باشید که ممکن است سایت یا پلتفرمی هرآنچه بدست آورده‌اید را بن کند و تمامی حساب‌های شما را نیز مسدود کند. 

چگونه فاست ارز دیجیتال پیدا کنیم؟ معرفی چند فاست ارز دیجیتال

این کار نیازی به عملیات خاصی ندارد. چرا که تنها با سرچ کردن در گوگل و موتورهای جستجوی مشابه نیز می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. تعداد فاست‌های ارز دیجیتال بسیار زیاد است. به طوری‌که گاهاً کاربر را دچار آلودگی اطلاعاتی می‌کند و کاربر نمی‌تواند انتخاب درستی داشته باشد. 

برای پیدا کردن سایت یا برنامه‌های فاست ارز دیجیتال می‌توانید به سایتی مانند Beermoneyforum.com مراجعه کنید، که در مقابل پرداخت دلار از کاربران خواسته می‌شود تا بروزترین فاست‌ها را (که قبلاً در سایت قرار نگرفته) به همراه تجربه و گواهی اثبات برداشت خود در سایت قید کند و پاداش دلاری یا رمزارزی دریافت کند. در حقیقت Beermoneyforum.com خود نوعی از فاست هاست، اما به علت اهمیت دادن به نظرات، پست‌ها و مقالات کاربران مقداری کمی بیش از حد معمول یک فاست پرداخت می‌کند؛ به طوری‌که شما می‌توانید این سایت را به عنوان منبع دوم درآمد خود در اوقات فراغت خود در نظر بگیرید؛ در حالیکه با فاست‌های بروز و معتبر نیز آشنا شوید. در این سایت شما تنها به ازای پست کردن یک فاست جدید کسب درآمد نمی‌کنید بلکه تنها با گذاشتن کامنت و به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان در مورد پست نیز پاداش می‌گیرید. 

سایت Cointiply.com نیز مدت زمانی تقریباً طولانی است که به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین فاست‌های ارز دیجیتال شناخته می‌شود. در این سایت کاربران نه تنها در ازای کلیک کردن یا به اصطلاح خود سایت رول کردن فاست مقدار کمی رمزارز به دست می‌آورند، بلکه با شرکت در استخر باران (Rainpool)، پر کردن پرسشنامه‌ها، نصب کردن برنامه، تماشای تبلیغات و ویدیوها و حتی بازی کردن ارز دیجیتال رایگان به دست می‌آورند. 

در میان برنامه‌ها یا همان اپلیکیشن‌های کسب درآمد نیز Womplay انتخاب بسیار خوبی است. این وبسایت به ازای نصب کردن بازی‌ها و ورود روزانه شما به سایت به شما ایاس می‌دهد و حتی اخیراً توکن خود را نیز راه‌اندازی کرده که در صرافی‌های معتبری همچون کوکوین لیست شده است. Womplay تنها یک اپلیکیشن برای کسب درآمد از طریق بازی نیست و کاربردی مشابه با اپلیکیشن تراست ولت دارد. در قسمت Dapp این برنامه، کاربر می‌تواند برنامه غیرمتمرکز و دلخواه خود را از صرافی گرفته تا برنامه و تلویزیونی مانند Theta انتخاب کند و وارد آن شود. 

محبوبیت و شهرت پروژه‌های متاورس در حوزه بازی‌های کریپتویی نیز سبب گردید، تا برنامه‌ها و سایت‌های بسیار زیاد معتبری وارد این حوزه شدند، که کمی از حالت سیستم پاداش قطره‌ای فاصله گرفتند اما عملاً کاربردی مشابه دارند.

صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال با اینکه توسط بسیاری از کشورها پذیرفته شده است، اما قانون صریحی برای آن تعریف نشده است. به جز تعداد معدودی کشور هنوز اعتبار این صنعت و فناوری در حد پذیرش عموم است. فاست‌ها نیز با توجه به این که در کدام کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل این تعریف می‌گردند. شاید اگر قانون خاصی برای این دسته از کسب و کارهای اینترنتی تعریف می‌شد، امروزه با این حجم از فاست‌های اسکم روبرو نبودیم اما این را نیز باید در نظر داشت که بلاک‌چین به کشور یا دولت خاصی تعلق ندارد، هدفش ناشناس ماندن و غیرمتمرکز بودن است و اگر قانونی برای این تکنولوژی تعریف شود دیگر نمی‌توان اسم فناوری غیرمتمرکز را بر روی آن گذاشت.

یک مرد که نشانی از کاربر ارز دیجیتال است در کنار یک کوین بیت کوین در حال افتاد روی زمین است. این تصویر نشانی از ریسک در دنیای ارزهای دیجیتال است.

ریسک‌های فاست ارز دیجیتال چیست؟

بدیهی است که آگاهی از ریسک‌ها از کلاهبرداری در حوزه مورد نظر خود آگاه باشید. به‌عنوان مثال، برخی از دارندگان فارست ارزهای دیجیتال علیرغم کسب درآمد زیادی از طریق کلیک بر روی تبلیغات یا پخش ویدیو در وب‌سایت یا برنامه‌های خود، از پرداخت به شرکت‌کنندگان خودداری می‌کنند. همچنین، لازم است از فاست‌هایی که وب‌سایت‌ها و پیشنهاداتشان را از طریق ایمیل قانونی جلوه می‌دهند، آگاه باشید. توجه داشته باشید که هرگز اطلاعات خصوصی از جمله آدرس کیف پول یا کلیدهای خصوصی خود را در اختیار کسی قرار ندهید. بنابراین، مراقب وب‌سایت‌هایی باشید که مشکوک به نظر می‌رسند و وعده‌های بزرگی دارند که خیلی خوب به نظر می‌رسند.

این نکته لازم به ذکر است که همه چیز به در دسترس بودن شما و زمانی که مایلید برای کسب ارز دیجیتال رایگان صرف کنید بستگی دارد. اما، برای افراد با تجربه مانند توسعه‌دهندگان بلاک چین، تحلیل‌گران رمزارز یا کارشناسان این حوزه صرف زمان قابل توجهی بر روی فارست ارز دیجیتال ممکن است انتخاب ایده‌آلی نباشد.

آیا کسب درآمد از طریق فاست ارز دیجیتال امن است؟

همیشه احتمال هک در هر حوزه‌ای وجود دارد. همواره یادتان باشد از کیف پولی برای فاوست استفاده کنید که خالی است. کیف پول تراست ولت و متاماسک قابلیتی را برای کاربران فعال می‌کند که می‌توانند تعداد زیادی کیف پول را بر روی یک اپلیکیشن ایجاد کنند. کیف پول‌های نرم‌افزاری و متصل به اینترنت به طور کلی امکان هک نیز دارد اما به این سادگی نیست. به هر حال احتیاط شرط عقل است و بهتر است از کیف پول‌های با موجودی خالی برای سایت‌ها استفاده کنید. چرا که یکی از کارهایی که اکثر سایت‌ها چه در ایران و در سرتاسر دنیا انجام می‌دهند، فروش اطلاعات کاربران به سازمان‌های معتبر و یا حتی کلاهبرداری است.

جمع‌بندی

در مجموع انسان همواره از اینکه درآمد جانبی حتی مختصر داشته باشد لذت می برد و فاست ارز دیجیتال این امکان را به کاربر می‌دهد که از درآمدی خرد بهره ببرد. اما به طور معمول نمی‌توان به فاست به عنوان یک شغل نگریست. تنها می‌توان در اوقات فراغت و به عنوان سرگرمی با شناسایی تعدادی از این فاست‌ها کمی درآمد رایگان به دست آورد. تنها موضوعی که باید مد نظر قرار دهید این است که نکات امنیتی را رعایت کنید و در سایت‌هایی مانند Beermoneyforum یا Trustpilot نظرات و تجربیات کاربران را در استفاده از فاست‌ها دنبال کنید.

در صورتی که قصد دارید در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت کنید، خرید و فروش تتر انجام دهید یا به معامله سایر ارزهای دیجیتال بپردازید، می‌توانید از شیوه‌های معاملاتی صرافی بیدارز شامل p2p، otc و Trade با کمترین کارمزد، بهره ببرید.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها