پروتکل Graph چیست؟ سیر تا پیاز ارز دیجیتال گراف (GRT)

تیم بیدارز
اشنایی با ارز دیجیتال گراف، تعریف پروتکل گراف

پروتکل گراف داده‌های موجود در بلاکچین‌‌ را جمع‌آوری و فهرست‌بندی می‌کند تا تمامی کاربران عادی و توسعه‌دهندگان بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. با استفاده از ارز دیجیتال گراف جست‌وجو و بازیابی انواع داده‌ها در بلاکچین ساده‌تر می‌شود. 
کوئری گرفتن (جست‌وجوی داده‌) در بلاکچین کار سخت و زمان‌بری است. پروتکل گراف برای ساده و سریع کردن جست‌وجوی داده‌ها در بلاکچین به‌وجود آمده است. 
The Graph شبکه‌ای غیرمتمرکز است و تحت نظارت هیچ ارگان و نهادی نیست. این پروتکل روی بلاکچین اتریوم راه‌‌اندازی شده است و با فراهم‌ کردن داده‌های موردنیاز توسعه‌دهندگان تلاش می‌‌کند کارایی برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) را افزایش دهد. 

به‌دلیل حجم زیاد جست‌وجوها در شبکه بلاکچین به‌خصوص اتریوم و IPFS، پروتکل گراف متولد شد تا با استفاده از آن بتوانید به‌راحتی داده‌ها را جست‌وجو و اطلاعات مورد نیازتان را از بلاکچین استخراج کنید. درک مفهوم گراف در ابتدا ممکن است کمی پیچیده به‌نظر برسد اما نگران نباشید. در ادامه درباره ارز دیجیتال گراف و مزایا و معایب آن بیشتر صحبت می‌کنیم. در این مطلب از بلاگ بیدارز نحوه کار پروتکل گراف و ویژگی‌های ارز گراف را معرفی خواهیم کرد، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

پروتکل گراف چیست؟ 

پروتکل گراف چیست

گراف (The Graph) که به آن گوگل بلاکچین نیز می‌گویند، یک پروتکل متن‌باز و غیرمتمرکز برای ایندکسینگ یا فهرست‌بندی (شاخص‌گذاری) و جست‌وجوی داده‌های بلاکچین‌ است. این پروتکل داده‌های شبکه‌هایی مانند اتریوم را به‌صورت طبقه‌بندی شده ایندکس می‌کند، تا کاربران با یک جست‌وجوی ساده به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، به روشی مشابه با روشی که گوگل صفحه‌های وب را در پایگاه داده خود ایندکس می‌کند. از شبکه گراف می‌توانید برای جست‌وجوی هرگونه اطلاعات مربوط به بلاکچین اتریوم استفاده کنید.

قابلیت‌های گراف برای برنامه‌های غیرمتمرکز 

بسیاری از توسعه‌هندگان برای ارائه تجربه کاربری عالی به کاربران‌شان پروتکل گراف را برای برنامه‌های غیرمتمرکز خود برمی‌گزینند. اکثر برنامه‌های بزرگ و معروف موجود روی اتریوم مانند Decentraland ،Aave ،Curve ،Uniswap ،Snapshot و بسیاری موارد دیگر نیز از شبکه گراف استفاده می‌کنند. برای مثال، بازی دسنترالند از شبکه گراف برای جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و لوازم کلکسیونی از پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کند. این امر به کاربران امکان می‌دهد تا به‌راحتی به این داده‌ها و لوازم دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند. این موضوع نشان‌دهنده قابلیت‌های حیرت‌انگیز گراف در توسعه انواع برنامه‌های غیرمتمرکز است.

معرفی Subgraphs؛ شاخص‌های ذخیره‌سازی داده‌‌‌ها

پروتکل گراف داده‌های بلاکچین را جمع‌آوری و سپس آن‌ها را در شاخص‌هایی به‌نام زیرگراف‌ (Subgraphs) ذخیره می‌کند. زمانی‌‌که یک برنامه از شبکه گراف برای پرس‌وجوی داده استفاده می‌کند، با استفاده از زیرگراف‌ها می‌تواند به داده‌ها دسترسی پیدا کند. 

زیرگراف یک API سفارشی است که روی داده‌های بلاکچین ایجاد می‌شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند زیرگراف‌های مربوط به برنامه‌های‌شان را بسازند و با انتشار در شبکه گراف دردسترس عموم قرار دهند تا تمامی کاربران بتوانند با استفاده از زبان GraphQL پرس‌وجوهایی ایجاد و به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

 GraphQL یک زبان پرس‌وجوی داده است که از آن می‌توان برای دسترسی به داده‌های پرس‌وجوی گراف استفاده کرد. در دنیای Graph یونی‌سواپ و کامپاند نمونه‌هایی از زیرگراف‌ها هستند که می‌توانید از آن‌ها برای جست‌وجوی داده استفاده کنید.

بررسی اجمالی The Graph
GRTنمادگرافارز دیجیتال 
۰.۳۷٪-تغییر قیمت ۲۴ ساعته$۰.۸۷۹۸قیمت
۷۲۹,۰۲۶,۷۹۲ارزش بازار۸.۴۳٪-تغییر قیمت ۷ روز 
۲۲,۶۴۲,۹۰۰حجم معاملات۹,۱۸۱,۵۹۱,۵۹۴عرضه در گردش
۰.۰۵۳پایین‌ترین قیمت تاکنون۲.۸۷۵۱$بالاترین قیمت تاکنون
۴۴رتبه در بازارنمودار ROI گراف

مثال واقعی از عملکرد زیرگراف‌‌‌ها

اگر یک برنامه غیرمتمرکز روی شبکه اتریوم داشته باشید که کاربران در آن NFTهای‌شان را معامله می‌کنند. برنامه شما نیاز به دسترسی به تمام داده‌های مربوط به معامله‌های ان‌اف‌تی انجام شده دارد. 

با استفاده از گراف، می‌توانید زیرگراف‌هایی را ایجاد کنید که داده‌های مربوط به معامله‌های NFT را از چندین بلاکچین جمع‌آوری کنند. سپس، برنامه شما می‌تواند از این زیرگراف‌ها درخواست کند تا داده‌های مربوط به معامله‌های NFT مانند قیمت معامله، تاریخ معامله و آدرس کیف پول طرفین معامله را جست‌وجو کنند. 

بنابراین، برنامه شما با استفاده از زبان GraphQL پرس‌وجوهایی ایجاد می‌کند که منجربه دسترسی به داده‌های مربوط به معامله‌های ان‌اف‌تی می‌شود. با این کار می‌توانید به حجم داده‌های زیادی دسترسی پیداکرده و معامله‌های NFT را به‌صورت کارآمدتری مدیریت کنید. 

در دنیای واقعی، پلتفرم غیرمتمرکز OpenSea از گراف برای دسترسی به داده‌های مربوط به معامله‌های NFT استفاده می‌کند. شبکه گراف به OpenSea کمک می‌کند تا معامله‌های ان‌اف‌تی را به‌طور موثرتری مدیریت کند و به کاربران امکان می‌دهد NFTهای مورد نظرشان را راحت‌تر پیدا کنند.

ارز دیجیتال گراف (GRT) چیست؟

ارز دیجیتال گراف (Graph Token) به‌اختصار GRT یک توکن ERC-20‌ بر پایه اتریوم است که از آن برای امنیت اقتصادی پروتکل گراف استفاده می‌شود. استفاده از شبکه گراف رایگان است، اما برای انجام پرس‌وجو در آن باید هزینه‌ای بپردازید که با استفاده از توکن GRT هزینه پرس‌جوهای انجام شده پرداخت می‌شود.

نماینده‌‌ها (Delegators) توکن GRT خود را به ایندکس‌کننده‌ها برای جمع‌آوری، پردازش و ذخیره داده‌های بلاکچین ارائه می‌دهند. خود نماینده‌ها نیز به دو روش توکن GRT به‌دست می‌آورند. برای این کار ایندکس‌کننده‌ها بخشی از کارمزد پرس‌وجوها را به نماینده‌ها می‌دهند و در روش دوم، به‌دلیل پشتیبانی از Indexerها پاداش شاخص‌گذاری را دریافت می‌کنند.

توکن GRT همچنین برای ایجاد زیرگراف‌ها استفاده می‌شود. زیرگراف‌‌ها همان APIهای باز هستند که توسط ایندکس‌کننده‌ها ایجاد می‌شوند و به برنامه‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند به داده‌های بلاکچین دسترسی پیدا کنند.

 پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال گراف 

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال گراف به‌دلیل بازار نوسان‌پذیر کریپتوکارنسی کار آسانی نیست. در حال حاضر (۷ سپتامبر ۲۰۲۳ – 16 شهریور 1402) قیمت توکن GRT در وب‌سایت CoinMarketCap در محدوده ۰.۸۷ دلار قرار دارد و رشد را آهسته و پیوسته دنبال می‌کند. بر اساس پیش‌بینی‌های برخی تحلیلگران قیمت رمز ارز Graph به‌دلیل افزایش استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز و تغییر شرایط کلی بازار می‌تواند دستخوش تغییرات زیادی‌ شود و افزایش زیادی داشته باشد.

ارزش کل بازار ارز GRT در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور 1402) برابر ۱۰,۷۴۵,۳۱۷,۵۰۷ و حجم معامله‌های انجام شده برای این توکن در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷,۸۴۶,۰۷۹ بوده است. ارز دیجیتال گراف ارزش بازار برابر با ۹۳۷,۶۲۰,۰۹۳ دلار دارد. اطلاعات بیشتر درباره قیمت و ارزش ارز GRT را می‌توانید در وب‌سایت‌ کوین‌مارکت‌کپ یا سایر وب‌سایت‌های مشابه مشاهده کنید.

 آشنایی با توکن GRT

ارز GRT توکن بومی گراف است که برای تامین انرژی و بودجه شبکه و پاداش دادن به اعضای شبکه استفاده می‌شود. شبکه گراف توکن جی‌آر‌تی را برای تامین انرژی شبکه به ایندکس‌کننده‌ها اعطا می‌کند. بخشی از عرضه توکن گراف نیز برای تامین بودجه شبکه به‌کار می‌رود. این بودجه برای توسعه زیرساخت‌ها، بهبود عملکرد و جذب توسعه‌دهندگان جدید استفاده می‌شود.. 

مجموع ارزش این توکن ۱۰ میلیارد است که اکنون ۹ میلیارد آن در بازار موجود است و کاربران می‌توانند آن‌ها را معامله کنند. عرضه کل ارز دیجیتال گراف ده میلیارد است که به‌صورت تدریجی در طول ۲۰ سال عرضه می‌شود. خرید و فروش این توکن در بیشتر صرافی‌های ایرانی و خارجی معتبر امکان‌پذیر است و می‌توانید رمز ارز گراف را در ۷ سپتامبر ۲۰۲۳ (16 شهریور 1402) با قیمت ۰.۸۷ معامله کنید. همچنین، ازطریق استیکینگ یا سهام‌گذاری در شبکه گراف می‌توانید به‌عنوان ایندکس‌‌‌کننده توکن GRT پاداش دریافت کنید. 

بنابراین، ایندکس‌کننده‌‌ها داده‌های بلاکچین را توسط ارز دیجیتال گراف ایندکس می‌کنند تا سایر کاربران بتوانند با انجام پرس‌وجو از آن‌ها استفاده کنند. برای پاداش استیکینگ، شبکه گراف توکن GRT به شما ارائه می‌دهد. رمز ارز Graph یک توکن با پتانسیل رشد فراوان است که می‌تواند نقش مهمی در آینده Web3 داشته باشد. با استفاده از این توکن حق رای و تایید تغییرات در شبکه گراف را خواهید داشت و می‌توانید نقش کلیدی در مدیریت شبکه گراف ایفا کنید.

تاریخچه ارز GRT

ارز دیجیتال GRT در سال ۲۰۱۸ متولد شد تا رسالت خود را به‌عنوان موتور جست‌وجوی بلاکچین انجام و داده‌ها را در یک بستر امن و غیرمتمرکز ذخیره و با روشی ساده و سریع به کاربران ارائه دهد. بنیان‌گذاران گراف با هدف آسان‌کردن ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز کارشان را شروع کردند و در نهایت توانستند در سال ۲۰۲۰ شبکه گراف را به‌صورت رسمی راه‌اندازی کنند. 

شبکه‌ای که در آن زمان رقیبی نداشت و به‌سرعت مسیر پیشرفت خود را طی کرد. به‌طوری که در سال ۲۰۲۱ رشد چشم‌گیری پیدا کرده و قیمت آن از ۰.۰۳ به ۲.۸۴۰ دلار رسید. این روند صعودی به‌دلیل افزایش استفاده از پروژه‌های معروفی مانند Aave و Uniswap در شبکه گراف بود. اگرچه طولی نکشید که در سال ۲۰۲۰ قیمت ارز دیجیتال گراف نزولی شد و قیمت آن به پایین‌ترین حد ممکن یعنی ۰.۰۵۳ دلار رسید. اما در حاضر ارز GRT با اندکی افزایش قیمت ۰.۸۷ دلاری همراه است که پیش‌بینی می‌شود این روند صعودی باشد.

بنیانگذاران ارز دیجیتال گراف

تیم گراف شامل متخصص‌هایی از اتریوم (Ethereum) اوپین‌زپلین (OpenZeppelin)، اورکید (Orchid)، دسنترالند (Decentraland)، میول‌سافت (MuleSoft) تشکیل شده که از رمز ارز Graph پشتیبانی می‌‌کنند.

تصویر بنیانگذاران ارز دیجیتال گراف

بنیانگذاران ارز دیجیتال گراف یانیو تال (Yaniv Tal)، جانیس پولمن (Jannis Pohlmann) و براندون رامیرز (Brandon Ramirez) هستند که سابقه زیادی در توسعه برنامه‌های متمرکز دارند. انگیزه Tal در ایجاد شبکه گراف از تجربه ناموفق او در راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز در اتریوم نشئت می‌گرفت.
هدف نهایی پروتکل گراف این است که Web3 را در دسترس تمامی افراد قرار دهد و امکان ایجاد dApps را بدون نیاز به سرور یا یک مرجع متمرکز فراهم کند. یانیو تال (Yaniv Tal) و برندون رامیرز (Brandon Ramirez) نقش مهمی در رشد و پرورش فرزند خود یعنی ارز GRT داشته‌اند و ۳ سال را صرف تحقیقات کرده‌اند تا بتوانند خروجی قابل قبولی از کارشان را ارائه دهند.

 Tal و Ramirez فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از USC هستند که باهم در شرکت توسعه ابزار API میول‌سافت همکاری می‌کردند. در مدیریت شبکه گراف، سرپرست پروژه تال، سرپرست تحقیقات رامیرز و سرپرست بخش تکنولوژی جانیس است.

ویژگی‌های رمز ارز گراف

ویژگی‌های ارز دیجیتال گراف باعث شده تا سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان زیادی از آن استقبال کنند و توانسته به‌ یکی از منحصربه‌فردترین ارزهای دیجیتال تبدیل شود. اگرچه ازنظر قیمتی در مقایسه با رقبایی مثل بیت‌کوین ارزش قیمتی بالایی ندارد اما با توجه به کاربرد فراوان در بلاکچین و برنامه‌های غیرمتمرکز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از نظر رشد چشم‌انداز مثبتی برای این توکن پیش‌بینی می‌شود.

درادامه برخی از ویژگی‌های برتر توکن GRT را معرفی می‌کنیم:

۱. شبکه‌ جهانی غیرمتمرکز: در پروتکل گراف، زیرگراف‌ها تجمیع می‌شوند و یک گراف کامل از داده‌های عمومی را تشکیل می‌دهند. با این کار تمامی داده‌های عمومی جهان فهرست‌بندی شده و در بستری غیرمتمرکز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این موضوع سبب می‌شود کاربران بتوانند از هر جای دنیا پرس‌وجوهای مدنظر خود را ایجاد و داده‌های موردنیازشان استخراج کنند.

۲. تعامل‌پذیری: توسعه‌دهندگان با استفاده از پروتکل گراف می‌توانند بین برنامه‌های غیرمتمرکز جابه‌جا شوند. دراین‌صورت کاربران بدون محدودیت می‌توانند داده‌هایشان را در بلاکچین به‌اشتراک بگذارند.

۳. قابلیت اطمینان: در The Graph قطعی و خرابی معنی ندارد و این پروتکل به‌طور مدام به کار خود ادامه می‌دهد و به‌گونه‌ای طراحی شده که در برابر خرابی‌ها و حملات مقاوم باشد. با مکانیزم اجماع اثبات سهام نیز امنیت را تضمین می‌کند و احتمال خرابی یا توقف آن بسیار کم است.

۴. امکان ایجاد هویت خاص: با استفاده از ارز دیجیتال گراف کنترل کامل روی اطلاعاتتان خواهید داشت و می‌توانید هویت، داده‌ها و اعتبار خود را به‌صورت اختصاصی مدیریت کنید.

۶. نقش کاربران در اداره شبکه: کاربران گراف نقش خاص خود را در اداره شبکه دارند و براساس فعالیت‌هایشان پروتکل گراف را زنده و سرپا نگه می‌دارند. 

۷. بدون نیاز به سرورهای اختصاصی: پروتکل گراف ایجاد شده تا هزینه زمان و منابع را برای کاربران به حداقل برساند، بنابراین با استفاده از این شبکه نیازی به خرید سرورهای اختصاصی برای نگهداری داده‌ها و ایجاد پرس‌وجو در آن‌ها ندارید.

مزیت‌های GRT

 ارز GRT درحالی‌که ارز دیجیتال پر سروصدایی نیست اما مزایای کم‌نظیری دارد که می‌توان آن را جزو ارزشمندترین کریپتوکارنسی‌ها دسته‌بندی کرد. ساختار قدرتمند و منحصربه‌فرد قابلیتی است که شبکه گراف از ابتدای پیدایش با خود یدک می‌کشد و سرعت و امنیت فراوانی را به کاربران ارائه می‌کند. این پروتکل ارتباط بسیار خوبی بین برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی‌بر بلاکچین ایجاد می‌کند و باعث صرفه‌جویی در برنامه‌نویسی برنامه‌های غیرمتمرکز ازنظر هزینه زمانی و مالی می‌شود.

 ازجمله مزایای درخورتوجه ارز دیجیتال گراف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. رمز ارز Graph غیرمتمرکز است و از برنامه‌های DApps حمایت می‌کند. 

۲. در شبکه گراف می‌توانید برنامه‌های سطح بالا ایجاد کنید و تعامل خوبی در سطح وب برای کاربران فراهم می‌کند. درواقع، فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید، به‌راحتی می‌توانید به داده‌های بلاکچین دسترسی پیدا کنید.

۳. با مقیاس‌پذیری فراوان پروتکل گراف می‌توانید حجم زیادی از داده‌ها و درخواست‌های برنامه‌های غیرمتمرکز را مدیریت کنید. گراف با استفاده از یک شاخص توزیع‌شده در گره‌ها پرس‌وجوها را به‌صورت موازی پردازش می‌کند و به سطح بالایی از ترافیک می‌تواند سرویس‌دهی کند.

رمز ارز گراف چه معایبی دارد؟

در کنار تمام مزیت‌هایی که ارز دیجیتال گراف دارد، نمی‌توان از معایب آن چشم‌پوشی کرد. اگرچه این رمز ارز پتانسیل رشد بالایی دارد و ممکن است در سال‌های آینده کاربران را شگفت‌زده کند اما با محدودیت‌هایی نیز همراه است. ازجمله اینکه این توکن از تمام بلاکچین‌ها پشتیبانی نمی‌کند و عرضه محدودی دارد. همچنین، با توجه‌ به آن‌که زیرگراف‌ها ازطریق یک سرویس میزبان پشتیبانی می‌شوند، نمی‌توان شبکه گراف را به‌صورت کامل غیرمتمرکز محسوب کرد. با وجود این، توسعه‌دهندگان این پروتکل تلاش می‌کنند تا فرایند شاخص‌گذاری داده‌ها را با استفاده از Graph Explorer غیرمتمرکز خود که در جولای ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده به‌طور کامل غیرمتمرکز کنند. علاوه‌بر این درک ماهیت پروتکل Graph برای کاربران عادی آسان نیست و ممکن است بیشتر افراد مبتدی در استفاده از آن ناموفق باشند.

ارز دیجیتال گراف چگونه کار می‌کند؟

برای شروع، گره‌های پروتکل گراف برای جمع‌آوری اطلاعات شبکه‌ و قراردادهای هوشمند را به‌طور مداوم اسکن می‌کنند. زمانی‌‌که یک برنامه ازطریق قراردادهای هوشمند داده‌ها را به بلاکچین اتریوم اضافه می‌کند، گره گراف داده‌ها را از بلوک‌های جدید به زیرگراف‌های مناسب آن اضافه می‌کند. پس اینکه نود گراف اطلاعات را استخراج کرد. سه کاربر با یکدیگر تعامل می‌کنند تا داده‌ها را ازطریق زیرگراف‌ها بازیابی و سازماندهی کنند.

۱. شاخص‌گذاران (Indexers)

 ایندکس‌کننده‌ها نودهایی هستند که داده‌های بلاکچین را با استفاده از ابزارهای تخصصی خود جمع‌آوری، پردازش و ذخیره می‌کنند. این داده‌های شاخص‌گذاری شده می‌توانند توسط برنامه‌های غیرمتمرکز برای پرس‌وجو استفاده شوند. Indexerها برای انجام عملیات ایندکسینگ با ارز GRT پاداش دریافت می‌کنند. آن‌ها باید در ابتدا حدود ۱۰۰ ارز گراف را استیک کنند تا درصورت آسیب به شبکه، هزینه از حسابشان کسر شود. مقدار پاداش بر اساس میزان و کیفیت داده‌های ایندکس‌شده و… متفاوت است.

 ۲. متصدیان (Curators)

 متصدیان داده‌های ذخیره‌شده در شبکه گراف را با استفاده از الگوریتم اجماع بررسی و تایید می‌کنند. این کار باعث می‌شود ارزشمندترین اطلاعات در زیرگراف‌ها ذخیره و عملیات شاخص‌گذاری انجام شود. Curatorsها برای کار خود توکن‌ GRT دریافت می‌کنند.

۳. نماینده‌‌ها (Delegators)

 نماینده‌ها سهامداران دیگری هستند که رمز ارز گراف خود را برای انجام عملیات شاخص‌گذاری به ایندکس‌کننده‌ها واگذار و بخشی از پاداش عملیات ایندکسینگ را دریافت می‌کنند. این کاربران در امنیت شبکه نقش تاثیرگذاری دارند و در تمام فعالیت‌هایشان حدود ۰.۵ درصد مالیات می‌پردازند.

کاربران دیگری مانند مصرف‌کنندگان، ٰفیشرمن و داوران وجود دارد که به تکمیل فعالیت شاخص‌گذاری و ارائه پاسخ به پرس‌وجوی کاربران کمک می‌کنند.

کاربرانی که به شبکه گراف سرویس می‌دهند، در پردازش داده‌ها و انتقال آن‌ها به کاربران نهایی و برنامه‌های کاربردی فعالیت می‌کنند. توکن GRT برای اطمینان از حفظ یکپارچگی داده‌‌ها در شبکه گراف استفاده می‌شود. تمامی کاربران اعم از ایندکس‌کننده (Indexer)، نماینده‌ (Delegator) یا متصدی (Curators) برای فعالیت در شبکه باید توکن GRT را در شبکه سهام‌گذاری (Stake) کنند تا به‌ازای آن پاداشی به آن‌ها ارائه شود.

 ارز دیجیتال گراف چه کاربردهایی دارد؟

ارز دیجیتال گراف برای شاخص‌گذاری و دسترسی به داده‌های بلاکچین استفاده می‌شود. از این شبکه می‌توان برای جست‌وجوی اطلاعات در اتریوم استفاده کرد. توکن GRT نیز برای تخصیص منابع در شبکه به‌کار می‌رود. از رمز ارز Graph می‌توان برای پرداخت پاداش به Indexerها به‌منظور ذخیره‌سازی و نگه‌داری داده‌ها استفاده کرد. صحت‌سنجی داده‌های ذخیره‌شده در زیرگراف‌ها توسط ایندکس‌کننده‌ها انجام و پاداش این کار ازطریق کریپتوکارنسی Graph پرداخت می‌شود. این رمز ارز برای پرداخت پاداش انتخاب داده برای Curators و واگذاری توکن‌های Delegatorها نیز کاربرد دارد.

بهترین کیف پول‌ها و صرافی‌های ارز GRT

اگر به دنبال بهترین کیف پول برای ارز GRT هستید، باید بگوییم کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیادی از این توکن پشتیبانی می‌کنند که می‌توانند بهترین انتخاب برایتان باشند. درادامه برخی از کیف پول‌هایی که از نظر امنیت، هزینه، استفاده آسان و ارائه قابلیت‌های کاربردی مانند استکینگ، ادغام DeFi و… مناسب هستند را معرفی می‌کنیم تا بتوانید ارز دیجیتال گراف خود را به‌راحتی در آن‌ها مدیریت کنید.

  • کیف پول نرم‌افزاری تراست (Trust): کیف پول تراست یکی از کیف پول‌های غیرمتمرکز است که امنیت بالایی دارد و می‌توانید با رابط کاربری ساده آن، تجربه‌ای عالی از استکینگ و خرید و فروش ارز Graph داشته باشید. 
  • کیف پول نرم‌افزاری اتمیک (Atomic): کیف پول اتمیک یکی دیگر از کیف پول‌های پرطرفدار و کاربردی است که قابلیت پشتیبانی از ۵۰۰ رمز ارز ازجمله کریپتوکارنسی گراف را دارد و می‌توانید با استفاده از آن به DAppهای مختلف دسترسی پیدا کنید.

از دیگر کیف پول‌های کاربردی برای مدیریت رمز ارز Graph می‌توان به Coinbase ،Guarda Wallet ،MyEtherWallet ،Ledger or Trezor و… اشاره کرد. شایان ذکر است که صرافی‌های زیادی همچون بایننس، کوین‌بیس، یونی سواپ و بیدارز از این توکن پشتیبانی می‌کنند.

چه عواملی بر قیمت ارز دیجیتال GRT موثر هستند؟

عوامل زیادی بر ارزش The Graph و قیمت ارز GRT تاثیر می‌گذارند که ازجمله آن‌ها میزان عرضه و تقاضا است. بازار ارزهای دیجیتال همیشه غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است کاربران را با نتایج غیرمنتظره‌ای روبه‌رو کند. تغییرات و نوسان بازار کریپتوکارنسی‌‌ها نیز قیمت رمز ارز گراف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درهرصورت، رمز ارز گراف ساختار منحصربه‌فرد و روبه‌رشدی دارد و با توجه‌ به مزایای آن برای برنامه‌های غیرمتمرکز چشم‌انداز روشنی برای قیمت آن برآورد می‌شود. با وجود این، عوامل زیر می‌توانند قیمت آن را بالا و پایین کنند و باید به این موارد توجه ویژه‌ای کنید:

۱. عوامل سیاسی و اقتصادی

۲. رقابت در بازار و عرضه در گردش

۳. اخبار و رویدادهای مرتبط با GRT

۴. نقشه راه پروژه و ویژگی‌های فنی جی‌آر‌تی

۵. عرضه کل و به‌روزرسانی‌های ارائه شده برای شبکه گراف

۶. حرکت به سوی جریان اصلی دستیابی به تمرکززدایی برنامه‌های DApps و Web3

آینده ارز گراف و تحلیل کارشناسان

اگر بخواهید روی توکن GRT سرمایه‌گذاری کنید، ممکن است برایتان جالب باشد آینده این رمز ارز به چه سمتی‌وسویی پیش می‌رود. درواقع، امیدواری زیادی برای این رمز ارز وجود دارد و بسیاری از تحلیل‌گران توسعه Web3 و پشتیبانی از انواع شبکه‌های بلاکچین دیگر در آینده را برای شبکه گراف تغییرات مثبتی ارزیابی می‌کنند. اگرچه شاید نتوان در کوتاه‌مدت سود خوبی از این کریپتوکارنسی تازه‌نفس و بی‌سروصدا کسب کرد، اما برای بلندمدت می‌تواند انتخاب خوبی باشد. 

تحلیل‌گران بر این باورند افزایش استفاده از بلاکچین و DApps به رشد ارز GRT کمک می‌کند. 

سوالی که به‌وجود می‌آید این است که آیا این رمز ارز دوباره می‌تواند رشد طوفانی قبل خود را داشته باشد و به بالای ۲ دلار برسد؟
برخی تحلیل‌گران بر این باورند این موضوع نشدنی نیست اما نباید به اعدادهای ارائه‌شده حال حاضر دلخوش کنید. چراکه که بازار ارز دیجیتال نوسان زیادی دارد و همیشه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.در سپتامبر ۲۰۲۳ قیمت رمز ارز گراف ۰.۸۷ دلار است که با وجود نوسانات زیاد، شتاب مثبتی به همراه دارد. در جدول زیر می‌توانید پیش‌بینی کلی از وضعیت ارز دیجیتال Graph را براساس تحلیل وب‌سایت www.cryptonewsz.com مشاهده کنید:

سالکمترین قیمتبیشترین قیمت
۲۰۲۳$۰.۱۰۵$۰.۲۸۵
۲۰۲۴$۰.۲۲۱$۰.۳۱۸
۲۰۲۵$۰.۲۸۰$۰.۴۰۳
۲۰۲۶$۰.۳۶۲$۰.۵۲۱
۲۰۲۷$۰.۵۳۸$۰.۷۷۴
۲۰۲۸$۰.۶۹۹$۱.۰۰۶
۲۰۲۹$۰.۹۰۰$۱.۲۹۶
۲۰۳۰$۰.۹۹۲$۱.۴۲۸

جمع‌بندی

ارز دیجیتال گراف دسترسی به داده‌های پلاکچین را ساده‌تر می‌کند و می‌توانید با ایجاد پرس‌وجوهایی به‌سرعت به داده‌های موردنیازتان دسترسی پیدا کنید. کارکرد شبکه گراف شباهت زیادی به عملکرد گوگل دارد. داده‌ها را جمع‌آوری و براساس نیاز کاربران فهرست‌بندی می‌کند و هنگام درخواست کاربران براساس نوع درخواست پاسخ مناسبی را در بستری غیر متمرکز ارائه می‌دهد. سازوکار پروتکل گراف در راستای بهبود عملکرد برنامه‌های غیرمتمرکز است. 

رمز ارز Graph به‌عنوان یک ارز ارزان قیمت می‌تواند برای استیکینگ سود خوبی در بلندمدت ارائه دهد که باید دید بازار ارزهای دیجیتال چه خوابی برای این ارز دیجیتال دیده و قرار است آخر و عاقبت آن به کجا برسد. 

در این مطلب از وبلاگ بیدارز سعی کردیم شما را با مفهوم «پروتکل گراف چیست؟» و مزایا و معایب و کارکرد آن آشنا کنیم. نظر شما درباره این رمز ارز چیست؟ آیا فکر می‌کنید این ارز روند صعودی خود را حفظ کند یا در کنار تمام رمز ارزهای ناموفق دیگر در قبرستان بازار ارزهای دیجیتال دفن شود؟

سؤالات متداول

۱. آیا امکان استخراج ارز دیجیتال گراف وجود دارد؟

خیر، امکان استخراج ارز دیجیتال گراف وجود ندارد. ارز گراف یک توکن ERC-20 است که روی بلاکچین اجرا می‌شود و از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. استخراج روی ارزهای مبتنی‌بر الگوریتم اثبات کار (PoW) انجام می‌شود که در آن ماینرها باید بلوک جدیدی را به زنجیره بلوکی بلاکچین اضافه کنند. کاربران می‌توانند با خرید رمز ارز Graph از صرافی‌های معتبر یا استکینگ توکن GRT در شبکه گراف، پاداش دریافت کنند.

۲. بالاترین قیمت ارز گراف تاکنون چه عددی را ثبت کرده است؟

بالاترین مبلغ ارز دیجیتال گراف ۲.۸۷۵۱ دلار در سال ۲۰۲۱ بوده و پایین‌ترین مبلغ آن ۰.۰.۵۳ دلار در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

۳. آیا ارز گراف در حوزه هوش مصنوعی رقیب جدی دارد؟

بله، رمز ارز Graph در حوزه هوش مصنوعی رقبای سرسختی مانند ارز دیجیتال سینگولاریتی نت، فچ ای‌آی، اوشن پروتکل، رندر توکن و… را پیش رو دارد.

مقالات پیشنهادی

نگاهی بر ساخت NFT با هوش مصنوعی

وب 5 (WEB5) چیست؟ مزایا، معایب و ویژگی‌های نسل بعد اینترنت

نحوه رهگیری تراکنش‌ در بلاکچین اتریوم + آموزش تصویری قدم به قدم

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها