بررسی ریسک‌های خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال در سال 2024

تیم بیدارز
تصویر مردی که در مقابل سکه ای که نماد بیت کوین روی آن ثبت شده ایستاده، نشان دهنده بررسی ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین است

ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال به‌قدری زیاد است که گاهی کاربران را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند. چه بخواهید یا نخواهید نوسان بخشی جدایی‌ناپذیر از بازار ارزهای دیجیتال است و در مدت زمان کوتاهی ممکن است رشد یا سقوط بی‌سابقه‌ای را در این بازار پرنوسان مشاهده کنید. در این صعود و سقوط‌های مداوم قیمت، تصمیم‌ شما برای سرمایه گذاری BTC مانند زمانی است که در میدان جنگ برای حفظ دارایی‌های‌تان می‌جنگید. با استفاده از تکنیک درست می‌توانید نوسان‌ها را که دشمن دارایی‌های دیجیتالی شما است، شکست داده و پیروز میدان شوید و با تحلیل‌های آگاهانه از آب گل‌آلود ماهی بگیرید و سود کسب کنید. در سوی دیگر، ترکیب نوسان‌های بیش از حد تعادل و تصمیم‌های اشتباه شما برای ریسک سرمایه گذاری در کریپتو همه محاسبات را بهم می‌ریزد و از دارایی‌های شما فقط یک عدد باقی می‌ماند که نشان‌دهنده ضرر سنگین از یک نبرد سخت و طاقت‌فرسا است. بنابراین، پیش از آن‌که تصمیم‌تان را برای سرمایه‌ گذاری BTC و سایر ارزهای دیجیتال قطعی کنید، بهتر است ابتدا با ریسک های ارز دیجیتال آشنا شوید، تا بتوانید چالش‌های مسیر خود را بهتر شناخته و اقدامات سنجیده‌تری را برای‌شان در پیش بگیرید. در این مقاله ۸ تا از اصلی‌ترین ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال را معرفی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

تاثیر بازار پر نوسان بر ریسک های خرید و فروش بیت کوین 

نوسان در بازار ارزهای دیجیتال مانند یک سکه در هوا است که می‌توان آن را به هر سمتی پرتاب کرد. افزایش و کاهش آنی قیمت یکی از عوامل اصلی ریسک در بازار پادشاه ارزهای دیجیتال «بیت کوین» محسوب می‌شود. قیمت بیت کوین در عرض چند دقیقه تا چند ساعت می‌تواند به‌طور قابل توجهی تغییر کند و این نوسان‌ها برای سرمایه‌گذاران دوسر برد یا باخت است. سود و زیان تریدرها به نوسان‌های بازار بیت کوین بستگی دارد. در این مسیر با تحلیل‌ها و تصمیم‌گیری‌های درست می‌توانند تیر خلاصی بر پیکر بی‌جان دارایی‌های دیجیتالی خود بزنند و منجر به سود یا ضرر زیادی شوند. 

هدف معامله‌گران از سرمایه گذاری BTC در بازارهای مالی به‌جز ذخیره ارزش، کسب سود از نوسان‌ها است. بنابراین، ریسک سرمایه گذاری در کریپتو را می‌توان یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر معامله‌های بیت کوین محسوب کرد. هنگامی‌که نوسان‌های بازار معامله بیت کوین از حد تعادل عبور می‌کند، ریسک معامله‌ها زیاد می‌شود. این همان زمان تعیین‌کننده برای کسب سود و ضرر است. 

برای مثال، در ۲۰۲۳ قیمت بیت کوین از ۲۰ هزار به ۲۲ هزار دلار رسید. اما به یکباره در عرض چند دقیقه قیمت آن به ۱۸ هزار دلار رسید. این تغییرات نشان می‌دهد که بازار پر نوسان بیت کوین ریسک خریدوفروش آن را تا چه حد می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد و یک تصمیم‌گیری ناآگاهانه می‌تواند دارایی‌های‌تان را سوخت و خاکستر کند.

 عوامل زیادی مانند تاثیر رسانه‌ها، افراد تاثیرگذار ازجمله نهنگ‌ها (کسانی که مقدار زیادی از بیت کوین را دراختیار دارند و در بازه زمانی اقدام به خریدوفروش آن می‌کنند.) و… باعث نوسان در بازار بیت کوین می‌شوند. به یاد داشته باشید، نوسان زیاد ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد و ممکن است تاثیر منفی بر بازار رمز ارزها داشته باشد. مدیریت ریسک، رعایت روند بلندمدت و داشتن تحلیل درست مهم‌ترین کارهایی است که در زمان نوسان‌های شدید بازار باید انجام دهید تا از تاثیرهای منفی نوسان‌های بازار ارزهای دیجیتال درامان بمانید.

آیا امکان سرقت سایبری در بیت کوین وجود دارد؟

اگرچه هک شبکه بیت‌ کوین غیرممکن است. اما هکرها همیشه راهی برای دسترسی به دارایی‌های دیجیتالی کاربران پیدا می‌کنند. بنابراین، بله امکان سرقت در بیت کوین به روش‌های گوناگون وجود دارد. چراکه فعالیت بر بستر تکنولوژی افزون‌بر سود زیادی که برای‌تان دارد. ممکن است دردسرساز شود و با یک سهل‌انگاری همه‌چیز را از دست بدهید، بدون اینکه دست‌تان به جایی بند باشد یا بتوانید از فرد یا گروهی شکایت کنید. مهاجمان سایبری نمی‌توانند بلاکچین بیت کوین را هک کنند، اما دسترسی به اطلاعات کاربران ازطریق هک صرافی‌ها فرصت سرقت دارایی‌های دیجیتالی را به افراد غیرمجاز می‌دهد.

تصویر هکری را نشان می دهد که در دستش سکه ای با نماد بیت کوین است، نشان دهنده ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین است

 همه‌چیز به اینجا ختم نمی‌شود، آن‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های شخص سوم که در دسترس عموم برای دانلود و استفاده از کیف پول، برنامه تحلیل تکنیکال یا حتی صرافی جعلی قرار می‌دهند، می‌توانند به کلیدهای خصوصی و اطلاعات‌ شخصی دسترسی پیداکرده و دارایی‌های‌ دیجیتالی را به سرقت ببرند. هم‌چنین، تلاش برای سرقت ازطریق فرم‌های ثبت‌نام، بدافزارها و اسپم‌ها از دیگر حمله‌هایی است که مهاجمان سایبری برای دسترسی به سرمایه‌های کاربران انجام می‌دهند.

برای جلوگیری از هک شدن و حفاظت از تراکنش‌های خود حتماً احراز هویت دو مرحله‌ای را برای کیف پول‌تان فعال و تا حد ممکن از از آدرس‌های کیف پول جداگانه استفاده کنید. اجتناب از کلیک‌کردن روی لینک‌ها و نصب نکردن نرم‌افزارهای غیر ایمن نیز از دیگر مواردی است که باید برای افزایش امنیت دارایی‌های دیجیتالی‌ خود انجام دهید.

بررسی امکان تقلب در بیت کوین 

با گسترش سرمایه گذاری BTC، راه‌های تقلب در آن نیز افزایش پیدا کرده است. افراد سودجو از عدم آگاهی سرمایه‌گذاران در مورد این ارز دیجیتال سوء استفاده می‌کنند و روش‌های گوناگونی را برای کلاهبرداری از آن‌ها به کار می‌برند. ایجاد ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها و معامله‌های تقلبی، فیشینگ (سرقت اطلاعات شخصی مانند کلیدهای خصوصی کیف پول بیت کوین از طریق ارسال ایمیل‌ها یا پیام‌های جعلی)، حمله ۵۱ درصد (ایجاد تراکنش‌های جعلی با کنترل بیش از ۵۱ درصد از قدرت هش شبکه بیت کوین)، طرح‌های پانزی و… کارهایی هستند که مهاجمان سایبری برای فریب سرمایه‌گذاران مبتدی و ناآگاه انجام می‌دهند.

 تقلب یکی از ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال است که تا به امروز راهکار قطعی و اساسی برای این مشکل ارائه نشده است. تنها کاری که باید انجام دهید، افزایش آگاهی و به‌کارگیری نکات امنیتی برای درامان ماندن از تقلب در بیت کوین است. برای این منظور فقط از صرافی‌های معتبر برای انجام معامله‌ها استفاده کنید و هرگز کلیدهای خصوصی کیف پول بیت کوین خود را با کسی به اشتراک نگذارید. هم‌چنین، به تبلیغات و پیشنهادهای غیرواقعی اینفلوئنسرها و افراد فعال در این حوزه توجه نکنید و قبل از سرمایه‌گذاری در یک رمز ارز درباره آن به‌طور کامل تحقیق کنید.

نبودن مقررات و تاثیر آن بر ریسک خرید و فروش ارزهای دیجیتال 

تمرکززدایی نقطه عطفی برای سرمایه گذاری BTC و سایر ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که باعث شده کاربران زیادی به آن علاقه‌مند شوند. در این بازار هیچ فرد یا سازمانی دارایی‌های دیجیتال شما را کنترل نمی‌کند. این بدان معناست که هیچ‌کس نمی‌تواند حساب شما را بدون دلیل مسدود کند. در عوض، همه کاربران در مورد اینکه چه چیزی مجاز است و چه چیزی نیست با یکدیگر رای می‌دهند.

تصویر سکه که نماد بیت کوین روی ان ثبت شده و یک انفجار در پشت آن که نشاند دهنده نبودن مقررات و تاثیر آن بر ریسک های سرکایه گذاری روی بیت کوین است

تا زمانی که اکثریت کاربران با حساب شما موافق باشند، باز خواهد ماند. در عین حال، تمرکززدایی می‌تواند مانند یک شمشیر دولبه باشد؛ درصورت هک شدن یا سرقت، هیچ‌کس نمی‌تواند به شما کمک کند. به‌دلیل ماهیت غیرقابل اعتماد سرمایه‌ گذاری BTC، سازمان تنظیم‌کننده بازارهای مالی (FCA) توصیه می‌کند که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال همیشه با ریسک همراه است و سرمایه‌گذاران باید این ریسک را بپذیرند. 

وابستگی به تکنولوژی و ریسک خرید و فروش ارزهای دیجیتال 

وابستگی به تکنولوژی را می‌توان یکی دیگر از ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال محسوب کرد. بیت کوین شامل شبکه بلاکچین، کیف پول‌های دیجیتال و صرافی‌های ارز دیجیتال است. هرگونه مشکل یا اختلال در این تکنولوژی‌ها می‌تواند منجر به ریسک سرمایه گذاری در کریپتو برای تریدرها شود. این ارز به‌صورت آنلاین استخراج، معامله و در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شود. بدون تکنولوژی، بیت کوین ارزشی ندارد. برخلاف سایر ارزها و سرمایه‌گذاری‌ها هیچ پشتوانه فیزیکی مانند طلا یا املاک برای پادشاه ارزهای دیجیتال وجود ندارد و این نشان‌دهنده آسیب‌پذیری بالای بیت کوین در برابر تهدیدهای سایبری، کلاهبرداری آنلاین و خرابی سیستم است. برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در کریپتو به‌دلیل وابستگی به تکنولوژی تا حد ممکن از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید، چراکه داراریی‌های دیجیتال را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و در برابر حمله‌های سایبری ایمن‌تر هستند. 

مزارع استخراج چگونه ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین را افزایش می‌دهند؟

مزارع استخراج با افزایش عرضه بیت کوین، ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهند. این امر می‌تواند منجر به کاهش قیمت بیت کوین و نوسانات قیمت آن شود. ماینرها با استفاده از قدرت پردازش رایانه‌های خود در یک مسابقه محاسباتی شرکت می‌کنند تا بلاک‌های جدیدی را به بلاکچین اضافه کنند. هر بلاک حاوی معامله‌های (تراکنش‌های) بیت کوین است و ماینر برنده پاداش به‌میزان ۶.۲۵ بیت کوین برای هر بلاک استخراج‌شده دریافت می‌کند.

تصویر دو معدنچی و سکه ای با نماد بیت کوین را نشون می دهد که نشان دهنده  استخراج بیت کوین است

مزارع استخراج بیت کوین با استفاده از قدرت پردازش رایانه‌‌های قدرتمند اقدام به استخراج بیت کوین می‌کنند که باعث افزایش عرضه این ارز دیجیتال به بازار می‌شود. اگر عرضه یک رمز ارز افزایش یابد، درحالی‌که تقاضا ثابت بماند، قیمت آن کاهش می‌یابد. علاوه‌بر‌این، درصورت قطع برق یا سایر مشکلات فنی برای مزارع استخراج بیت کوین، شبکه بیت کوین مختل می‌شود. این امر می‌تواند قیمت بیت کوین را با نوسانات زیادی روبه‌رو کند و خطرات سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را افزایش دهد.

بیت کوین مورد تایید کدام شرکت‌ها است؟

بیت کوین، با محبوبیت و ارزش بالای خود، یک انقلاب مالی است که می‌تواند اقتصاد جهانی را تغییر دهد. این رمز ارز با ارزش می‌تواند نظام مالی سنتی را به چالش بکشد و اقتصاد جهانی را به سمت یک آینده غیرمتمرکز هدایت کند. بیت کوین، با پذیرش روزافزون در شرکت‌های سراسر جهان، به‌عنوان یک روش پرداخت معتبر و مورد اعتماد، در حال تغییر نحوه انجام تراکنش‌ها است. شرکت‌های بزرگ و معتبری مانند تسلا، مایکروسافت، ردیت، توییتر و پی‌پال بیت کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند. از دیگر شرکت‌های معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمازون (Amazon)
  • اسپاتیفای (Shopify)
  • پلتفرم تراولا (Travala)
  • استارباکس (Starbucks)
  • برند آرایشی سفورا (Sephora)
  • فروشگاه پوشاک جی سی پنی (JC Penney)
  • شرکت هواپیمایی نروجین ایر (Norwegian Air)
  •  شرکت تولیدکننده لباس و کیف و کفش گپ (Gap)
  • شرکت صنایع گردشگری ویرجین گلکتیک (GameStop)
  • شرکت خرده‌فروشی بازی‌های رایانه‌ای گیم‌استاپ (GameStop)
  • و … 

روند صعودی استفاده و پذیرش کریپتوکارنسی‌ها و کاهش ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که در آینده شاهد استفاده از ارزهای دیجیتال در کنار ارزهای سنتی به‌عنوان روش پرداخت رایج باشیم.

ضرر مالی و ریسک خرید و فروش ارزهای دیجیتال چقدر است؟

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرخطر است و می‌تواند منجر به ضرر مالی قابل توجهی شود. این بازار نوسانات قیمت شدیدی دارد و حتی سرمایه‌گذاران باتجربه نیز ممکن است در این بازار ضرر کنند. بیت کوین، ارز دیجیتالی که به سرعت محبوبیت پیدا کرد، اما برخی کارشناسان معتقدند که ساختار آن شبیه به یک طرح هرمی است که با افزایش محبوبیت، حباب اقتصادی خود را نیز بزرگ‌تر می‌کند. 

اگر حباب اقتصادی بیت کوین بترکد، ارزش آن به صفر می‌رسد و سرمایه‌گذاران زیادی ضرر می‌کنند. اما این موضوع یک روی دیگر نیز دارد که تا به امروز کاربران زیادی را از فرش به عرش رسانده و هم‌اکنون با قرارگیری در رتبه نخست ارزهای دیجیتال برای کسانی که آگاهی کافی برای انجام معامله دارند، سود زیادی را به‌ارمغان آورده است. اگرچه ریسک سرمایه گذاری در کریپتو می‌تواند باعث ضرر و زیان زیادی شود، اما با سرمایه‌گذاری عاقلانه، استفاده از استراتژی مدیریت ریسک و تحقیق و آموزش می‌توانید ریسک ضرر مالی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال را کاهش دهید.

جمع‌بندی

ریسک های سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال را نمی‌توان به‌راحتی نادیده گرفت. پیش از ورود به بازار ارزهای دیجیتال و شروع به انجام معامله، باید ببینید چه مشکلاتی پیش روی شما قرار دارد و چه راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها می‌توانید استفاده کنید. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین ریسک های ارز دیجیتال را معرفی کنیم. شما با چه مشکلاتی تا به امروز روبه‌رو شده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید فعالیت در بازار پرنوسان و پرریسک ارزهای دیجیتال می‌تواند برای‌تان سود فراوان داشته باشد؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا ما هم با دیدگاه شما درخصوص ریسک سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی‌ها بیشتر آشنا شویم.

سؤالات متداول

۱. آیا خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال ریسک دارد؟

بله، خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال یک سرمایه‌گذاری پرریسک است. ازجمله مهم‌ترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری BTC می‌توان به نوسان‌ قیمتی زیاد، وجود کلاهبرداری‌ها و طرح‌های پانزی و نبود هیچ قانون مشخصی درصورت از دست رفتن سرمایه اشاره کرد.

۲. بزرگترین ریسک خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال چیست؟

بزرگترین ریسک ارزهای دیجیتال نوسان قیمتی زیاد است که در مدت زمان کوتاهی سود و ضرر قابل توجهی را روی دوش سرمایه‌گذاران می‌گذارد. 

۳. چگونه می‌توان ریسک‌های سرمایه گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال را کاهش داد؟

نکته مهم این است که فقط مقداری را سرمایه‌گذاری کنید که می‌توانید از دست بدهید. چراکه بازار ارزهای دیجیتال پرنوسان است. اما در حالت کلی از تکنیک‌های زیر برای کاهش ریسک خریدوفروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال استفاده کنید:

  • تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را جدی بگیرید.
  • پیش از سرمایه‌ گذاری BTC تحقیق کنید.
  • استفاده از صرافی معتبر و باسابقه برگ برنده شماست.
  • احساسات خود را کنترل کنید و در انجام معامله‌ها محتاط باشید.
  • استفاده از استراتژی‌های مدیریت ریسک مانند توقف ضرر و حد سود همیشه کارساز است.
  • در سرمایه‌گذاری‌های خود از از قانون همیشه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید، پیروی کنید.
  • و…

۴. آیا خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال کلاهبرداری است؟

خیر، بیت کوین، ارز دیجیتالی بر پایه تکنولوژی واقعی و هدفمند است که می‌توان از آن برای اهداف گوناگون مانند ذخیره ارزش یا پرداخت هزینه تراکنش‌ها استفاده کرد. این کریپتوکارنسی باتوجه‌به نوسان قیمتی بسیار پرریسک است. با این حال، کلاهبرداری‌های زیادی در زمینه‌های ارزهای دیجیتال مانند طرح‌های پانزی، هک صرافی‌های ارز دیجیتال، عرضه اولیه کوین‌های جعلی و… انجام می‌شود. این کلاهبرداری‌ها به ماهیت ارزهای دیجیتال مربوط نیستند. بلکه ناشی از عدم آگاهی و بی‌احتیاطی سرمایه‌گذاران هستند.

مقالات مرتبط

پنج استراتژی مدیریت ریسک

تامین امنیت ارز دیجیتال و جلوگیری از کلاهبرداری

کریپتوجکینگ: چگونه از سرمایه خود در برابر هکرها محافظت کنیم

حمله داست اتک چیست و چطور می‌توانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم؟

معرفی بهترین دستگاه استخراج بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چیست؛ تاثیرات آن بر قیمت بیت کوین

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها