چگونه بهترین پروژه‌های دیفای را تشخیص دهیم؟ راهنمای صفر تا صد

تیم بیدارز
چگونه بهترین پروژه‌های دیفای را تشخیص دهیم

برای تجزیه و تحلیل صحیح و یافتن بهترین پروژه‌های دیفای، ابتدا مهم است که اصول اولیه را درک کنید. پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که DeFi مخفف امور مالی غیرمتمرکز است و به برنامه‌های مالی ایجاد شده در شبکه‌های بلاک‌چین اشاره دارد. هدف دیفای در واقع ارائه جایگزین‌های به‌روز و مناسب، ایمن و شفاف برای خدمات مالی سنتی است. 

پیشنهادی: دیفای (DeFi) چیست و چگونه کار می‌کند؟

به دلیل ماهیت باز و غیرمتمرکز این فناوری، بسیاری از افراد و تیم‌های مختلف فعال این حوزه در حال ایجاد برنامه‌های کاربردی مختلف هستند که اهداف متنوعی را دنبال می‌کنند. برخی از این مثال‌ها می‌تواند شامل امکان کنترل بیشتر کاربران بر روی داده‌های شخصی و مالکیت کامل دارایی‌های دیجیتالی آن‌ها باشد. اگر در حوزه DeFi تازه‌کار هستید، مهم است که هنگام تجزیه و تحلیل پروژه‌های جدید مراقب باشید و از تمامی جزئیات به‌صورت کامل آگاه شوید. 

اگر حوزه دیفای و پروژه‌های آن برای شما جذاب هستند، این مقاله از آکادمی بیدارز را تا انتها مطالعه کنید تا با جدیدترین روش‌های تحلیل و آنالیز بهترین پروژه‌های دیفای آشنا شوید.

بهترین پروژه‌های دیفای و اهمیت آنالیز قبل از سرمایه‌گذاری

برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد سرمایه‌گذاری در دیفای، به‌دلیل وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ریسک‌های مرتبط، بررسی‌های لازم را فراموش نکنید. با آنالیز و تحلیل دقیق تیم پروژه، فناوری، اقدامات امنیتی و اصول اولیه، سرمایه‌گذاران می‌توانند از خطر کلاهبرداری و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نسبتا‍ ضعیف جلوگیری کنند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و پس از انجام بررسی‌های لازم، ریسک‌ها را کاهش دهند. این دانش پایه و درک مورد نیاز، چشم‌انداز پویای دیفای را ایجاد می‌کند که با اهداف سرمایه‌گذاری و تحمل ریسک سرمایه‌گذاران هماهنگ است.

افرادی که می‌خواهند وارد فضای DeFi شوند باید هنگام نزدیک شدن به پروژه‌های جدید موارد گفته شده در بخش بعدی مقاله را در نظر بگیرند.

۱۲ معیاری که می‌تواند به شما در آنالیز پروژ‌ه‌های دیفای کمک کند

شما می‌توانید این پروژه‌ها را با استفاده از معیارهای مختلف و مفید، آنالیز کنید. به یاد داشته باشید که این معیارها نباید به عنوان معیار مستقل استفاده شوند. بلکه با ترکیب معیارهای مختلف، می‌توانید بهترین پروژه‌های دیفای را شناسایی کنید.

۱- حجم ۲۴ ساعته

ارزش کل معاملات انجام شده در یک پروتکل DeFi خاص در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته، تعریف حجم ۲۴ساعته است. اگر حجم ۲۴ ساعته زیاد باشد، به این معنی است که معاملات زیادی در حال انجام است و نقدینگی بهتری وجود دارد که نشان‌دهنده بازار قوی و اکوسیستم پویا است. برعکس، اگر حجم ۲۴ ساعته کم باشد، نشان می‌دهد که فعالیت معاملاتی کم و نقدینگی پایین است. این موضوع می‌تواند نشان دهد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران علاقه یا مشارکت زیادی در پروتکل نشان نمی‌دهند.

۲- نسبت قیمت به فروش

برای تعیین اینکه آیا یک پروتکل DeFi بیش از حد ارزش‌گذاری شده است یا کمتر، می‌توانید از نسبت قیمت به فروش استفاده کنید. نسبت پایین‌تر نشان می‌دهد که پروتکل ممکن است کمتر از ارزش‌گذاری شده باشد، در حالی که نسبت بالاتر ممکن است نشان‌دهنده ارزش بیش از حد آن باشد. این موضوع مشابه نحوه استفاده از نسبت قیمت به فروش در بازارهای مالی سنتی برای ارزیابی سهام است.

۳- تعداد آدرس منحصر به فرد

متریک “تعداد آدرس کیف پول منحصر به فرد”، تعداد شرکت‌کنندگان در یک پروتکل DeFi خاص را اندازه‌گیری می‌کند. هنگامی که آدرس های بیشتری وجود دارد، ممکن است نشان دهد که پروتکل دارای محبوبیت و پذیرش زیادی است. با این حال، درک این نکته بسیار مهم است که این معیار قابل تغییر است، بنابراین سرمایه‌گذاران باید از آن در ارتباط با سایر شاخص‌ها استفاده کنند.

۴- مقدار ارزش کل قفل شده (TVL)

ارزش کل قفل شده (TVL) به مقدار ترکیبی از وجوه اشاره دارد که توسط ارائه‌دهندگان نقدینگی در یک پروتکل DeFi قفل شده است. TVL را می‌توان برای سنجش علاقه عمومی به یک پروتکل DeFi خاص یا مقایسه پروتکل‌های مختلف DeFi استفاده کرد تا ببینید کدام یک ارزش بیشتری را به خود جلب می‌کند. TVL بالا معمولاً نشان دهنده یک پروتکل قوی و پایدار است و می‌تواند در کنار سایر فاکتورها، معیار مناسبی برای تشخیص بهترین پروژه‌های دیفای باشد.

۵- ارزش بازار

ارزش بازار که به‌عنوان سهم بازار نیز شناخته می‌شود؛ درواقع ارزش توکن‌های در گردش پروتکل DeFi است و با ضرب قیمت یک توکن در تعداد کل توکن‌هایی که در حال حاضر در گردش هستند، محاسبه می‌شود.

چند فلش به سمتت بالا در کنار کندل های قیمتی از بازار ارزهای دیجیتال و اعداد که در پشت آن دیده می شوند که نشان دهنده ارزش بازار بصورت نمادین است.

ارزش بازار یک نمای کلی از اندازه و اهمیت پروتکل ارائه می‌دهد. با این حال، تجزیه و تحلیل ارزش بازار در ارتباط با سایر عوامل مانند سودمندی پروتکل، پذیرش و رقبا از اهمیت بالایی برخوردار است.

۶- ارزش شبکه به تراکنش (NVT)

بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال از معیار ارزش شبکه به تراکنش (NVT) استفاده می‌کنند که بر اساس ارزش بازار و حجم است. NVT مشابه نسبت قیمت به درآمد مورد استفاده در امور مالی سنتی است و به مقایسه کارمزدهای ایجاد شده در پروتکل با ارزش فعلی آن کمک می‌کند.

۷- حداکثر عرضه توکن

هنگام تصمیم گیری در مورد سرمایه‌گذاری بلندمدت، همیشه حداکثر عرضه یک توکن را در نظر بگیرید. در صورتی که انتظار می‌رود حداکثر عرضه یک پروتکل در آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد، مهم است که تأیید کنید توکن‌هایی که خریداری می‌کنید ارزش خود را از دست نخواهند داد.

۸- نرخ تورم

هنگام ارزیابی یک پروتکل DeFi، مهم است که نرخ تورم را در نظر بگیرید. نرخ تورم درواقع نرخ تولید توکن‌های جدید است. نرخ تورم پایین‌تر معمولا بهتر است زیرا نشان می‌دهد که عرضه توکن بهتر مدیریت می‌شود و ممکن است ارزش توکن افزایش یابد. با این حال، بررسی مدل توکنومیک برای اطمینان از اینکه پروتکل در عین حفظ کمبود توکن، مشوق شرکت‌کنندگان است، در یافتن بهترین پروژه‌های دیفای، حیاتی است.

۹- عرضه در گردش

اصطلاح «عرضه در گردش» به تعداد توکن‌های فعال در اکوسیستم رمزارز فعلی اشاره دارد. استفاده از عرضه در گردش برای مقایسه با درآمد فعلی یک پروژه می‌تواند یک معیار ارزشمند باشد.

۱۰- ارزیابی تیم

برای انتخاب پروژه های DeFi مناسب، سرمایه‌گذاران باید وب‌سایت پروژه، وایت پیپر، مدیریت تیم، کارهای قبلی اعضای تیم و سایر اسناد مربوطه را که تخصص آن‌ها را نشان می‌دهد، بررسی کنند.

در نظر داشته باشید که یافتن افرادی با سابقه پروژه‌های موفق و تخصص در این صنعت بسیار مهم است. همچنین باید میزان شفافیت، پاسخگویی و تعامل آن‌ها با جامعه در پلتفرم‌هایی مانند توییتر، تلگرام و دیسکورد را ارزیابی کنید. اگر تیم به طور فعال در کانال‌های ارتباطی باز شرکت داشته باشد و به‌روزرسانی‌های منظم در مورد توسعه پروژه خود ارائه کند، نشان‌دهنده تعهد قوی به موارد استفاده آن‌هاست.

از طرف دیگر، اگر یک سرمایه‌گذار تحقیقات اولیه انجام دهد و متوجه شود که تیم پروژه در رسانه‌های اجتماعی پاسخگو نیست یا شفافیت ندارد، باید احتیاط کند. اگرچه این عوامل ممکن است لزوماً نشان دهنده یک کلاهبرداری نباشند، اما علائم هشدار دهنده‌ای هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

۱۱- آنالیز توکنومیک پروژه

برای درک توکنومیکس، سرمایه‌گذاران ابتدا باید مشوق‌های ارائه شده توسط اقتصاد توکن پروژه را در نظر بگیرند. این شامل تعیین نقش توکن در اکوسیستم و مدل توزیع آن است. مهم است که به عواملی مانند عرضه کل توکن‌ها و نحوه تخصیص آن‌ها به سهام‌داران مختلف مانند اعضای تیم، مشاوران و اعضای جامعه توجه شود. مدل توزیع بر تخصیص اولیه توکن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند بر عواملی مانند حاکمیت، دستکاری بازار و تمرکززدایی تأثیر بگذارد.

بیت کوین در کنار نمودار قیمتی صعودی با کندل ها

در نظر گرفتن مکانیسم‌های مورد استفاده برای صدور توکن مانند استخراج، استیکینگ یا سایر روش‌ها بسیار مهم است. این مکانیسم‌ها به تولید و توزیع توکن‌های جدید در طول زمان کمک می‌کنند. با تجزیه و تحلیل این روش‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند تورم یا کمیاب بودن آن و مشوق‌های ارائه شده به شرکت‌کنندگان را تعیین کنند.

۱۲- تجزیه و تحلیل جامعه و محبوبیت آن

موفقیت مهم یک پروژه را می‌توان با قدرت جامعه آن و پذیرش آن توسط کاربران اثبات کرد. این شاخص‌ها بینش‌های ارزشمندی در مورد دوام پروژه، چشم‌انداز رشد آینده و پذیرش کلی بازار ارائه می‌دهند.

به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، توصیه می‌شود پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، ردیت، تلگرام یا Discord را برای جمع‌آوری بینش در مورد جامعه پروژه رصد کنید. با نظارت بر بحث‌ها، نظرات و سطح فعالیت در این پلتفرم‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند به دنبال نشانه‌هایی از احساسات مثبت، بحث‌های فعال و تعداد فزاینده فالوور باشند که ممکن است نشان‌دهنده اعتماد جامعه در مورد پروژه باشد.

جمع‌بندی

درک و آنالیز پروژه های DeFi می‌تواند یک سرمایه‌گذاری پیچیده اما با ارزش باشد. با درک پروتکل‌ها، تیم، فناوری زیربنایی، توکنومیک، اقدامات امنیتی، و پذیرش پروژه و جامعه، سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند و ریسک‌های احتمالی را در یافتن بهترین پروژه‌های دیفای کاهش دهند.

یک رویکرد تحلیلی که همه عوامل در همه این زمینه‌ها را در نظر می‌گیرد، می‌تواند به جداسازی پروژه‌های امیدوارکننده دیفای از پروژه‌هایی که احتمال عملکرد ضعیف یا شکست دارند کمک کند.

اگر قصد یادگیری روش‌های سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش تتر و سایر ارزهای دیجیتال را دارید، می‌توانید با مراجعه به مجله بیدارز، علاوه‌بر دسترسی به آخرین اخبار، از مقالات علمی روز حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال نیز بهره ببرید.

مطالب مرتبط

دیفای 2 (DeFi 2) چیست و چرا اهمیت دارد؟

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها