چگونه ارز دیجیتال بخریم؟ آشنایی با مراحل خرید رمز ارز

مهراب پارسیان‌فر
راهنمای خرید ارز دیجیتال

مقدمه
خرید و فروش ارز دیجیتال، فرآیند پیچیده‌ای نیست، اما دقت بالایی نیاز دارد. اگر در حال مطالعه این مقاله هستید، یا قصد ورود به دنیای رمز ارزها را دارید یا از قبل وارد شده و اکنون به دنبال اطلاعات کامل‌تری هستید. ما در این مقاله می‌کوشیم که اطلاعات جامعی برای شما فراهم کنیم تا بتوانید با چشم باز در این بازار مالی بزرگ، مبادلات و خرید و فروش ارز دیجیتال را در صرافی و با سایر کاربران انجام دهید. پس با ما همراه باشید.

چرا ارز دیجیتال بخریم؟

شاید اولین سوالی که از خود می‌پرسید این است که اصلا هدف از خرید ارز دیجیتال چیست؟ آیا الزامی برای آن وجود دارد؟

قطعا الزامی وجود ندارد، اما این روش نیز مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند سود خوبی برای افراد به همراه داشته باشد. البته مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر، پیش‌نیازهایی لازم دارد که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. به شکل خلاصه به چند مورد از دلایل منطقی بودن سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنیم:

یکی از دلایل می‌تواند افزایش ارزش و قیمت ارزهای دیجیتال به مرور زمان باشد که با شناسایی ارزهای خوب، می‌تواند سودآوری قابل قبولی برای سرمایه‌گذار ایجاد کند. امنیت موجود در این سیستم بسیار بالاست و کاربر می‌تواند با آرامش بیشتری به تجارت در این زمینه بپردازد. عدم پرداخت مالیات (البته هنوز!) به دلیل دخیل نبودن هیچ دولت و حکومتی در دنیای رمز ارزها، دلیل مشخص دیگری است. در ایران نیز به دلایل متعددی می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال روش خوبی برای سرمایه‌گذاری افراد است. کاهش ارزش پول ملی در سال‌های گذشته را می‌توان از مهمترین دلایل این موضوع در نظر گرفت.

اکنون با این پیشفرض که قصد ورود به صنعت ارزهای دیجیتال را دارید، به بررسی پیش‌نیازهایی می‌پردازیم که جواب سوال چگونه ارز دیجیتال بخریم را به ما نشان می‌دهند.

تصویر چند ارز دیجیتال محبوب مانند بیت کوین و اتریوم و دش و ریپل در قالب سکه‌های فلزی

شروع فرآیند فعالیت در دنیای رمز ارزها

به شکل خلاصه می‌توان شروع فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را در چند بخش در نظر گرفت که به شرح زیر است:

  1. آموزش مباحث پایه مانند اصطلاحات اولیه (مانند چیستی ارز دیجیتال، کوین، توکن، شبکه، تفاوت این‌ها، صرافی، کیف پول دیجیتال و …)
  2. آشنایی با ابزار این حوزه (مانند سایت‌های مهم از قبیل کوین مارکت کپ یا تریدینگ ویو و …)
  3. انتخاب یک صرافی مناسب برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال و بالعکس، همچنین انجام معاملات
  4. انتخاب کیف پول دیجیتال مناسب
  5. آشنایی و ارزیابی روش‌های مختلف معامله و انتخاب روش مناسب برای تیپ شخصیتی کاربر
  6. آموزش حرفه‌ای برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال بر اساس روش انتخاب شده
  7. آشنایی با فرآیند چگونگی شناسایی ارز دیجیتال خوب (مناسب) برای معامله

برخی از این مباحث در ادامه مقاله بررسی می‌شود.

پیش از معامله ارز دیجیتال چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

می‌توان پیش‌نیازهای این موضوع را در چند دسته اصلی قرار داد: آشنایی اولیه با حوزه ارزهای دیجیتال، شناسایی ارز خوب، شناسایی صرافی مناسب و ثبت نام و احراز هویت در آن، ایجاد کیف پول مناسب با نوع ارزهای احتمالی انتخاب شده، آموزش تحلیل چارت (تحلیل تکنیکال) و تحلیل فاندامنتال.

ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟ رمز ارز چگونه ایجاد می‌شود و زیر ساخت آن‌ها چیست؟ توکن چیست؟ تفاوت کوین و توکن؟ این‌ها می‌تواند سوالات اولیه برای کاربر جدید‌الورود باشد. شاید فکر کردن به این موضوعات در نگاه اول کمی ترسناک به نظر بیاید و یا حتی بعضی از افراد بگویند که اصلا نیازی به دانستن این موارد نیست، اما داشتن اطلاعاتی حتی محدود در این زمینه‌ها، می‌تواند به کاربر دید خوبی راجع به شناسایی پروژه‌ها و رمز ارزهای مناسب، همچنین اهداف آن‌ها بدهد.

مرحله بعدی می‌تواند انتخاب یک صرافی مطمئن و خوب باشد که در ادامه مقاله به توضیح کامل درباره آن خواهیم پرداخت. بعد از انتخاب و ثبت نام صرافی، مرحله مهم بعدی، انتخاب کیف پول دیجیتال است. کیف پول را نیز مانند صرافی باید با دقت انتخاب کرد چرا که قرار است دارایی‌های ما را در خود نگه دارد. امنیت بالا در کنار سرعت خوب و پشتیبانی از بیشترین تعداد رمزارز، می‌توانند ویژگی‌های یک کیف پول خوب را تشکیل دهند. همچنین باید ابتدا انواع کیف پول (گرم و سرد) را بشناسیم، سپس با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنیم. اینکه کدام ارزهای دیجیتال را قرار است خرید و فروش کنیم و یا این موضوع که آیا قرار به معامله‌گر بودن (ترید) است یا هلدر بودن (نگهداری از ارز دیجیتال، کوتاه یا بلند مدت)، نقش بسیار مهمی در انتخاب کیف پول مناسب ایفا می‌کنند.

نکته بسیار مهم در رابطه با کیف پول‌ها این است که همیشه باید مراقب کلید خصوصی خود باشیم. اگر کیف پول مطمئنی انتخاب کنیم، در مرحله بعدی، امنیت دارایی ما در گرو کلید خصوصی خواهد بود. پس نه تنها باید در حفظ و مراقبت از آن بکوشیم، بلکه باید آن را از دسترس سایر افراد نیز خارج کنیم.

انتخاب رمز ارز مناسب قبل از خرید

عوامل زیادی در بررسی یک رمزارز نقش دارند اما به شکل خلاصه به چند مورد اشاره می‌کنیم. سرمایه‌گذار باید به بررسی عواملی بپردازد که ماهیت آن ارز دیجیتال را مشخص می‌کند. به عنوان مثال کاربر باید به مطالعه و بررسی کاغذ سفید (White Paper) آن ارز دیجیتال بپردازد، علت به وجود آمدن ارز را پیدا کند و ببیند که آیا تیم سازنده و توسعه‌دهنده برای این ارز، هدف مشخص و مناسبی دارد یا خیر؟ بررسی خود تیم توسعه‌دهنده نیز بسیار مهم است. این موضوع که آیا این تیم قابل شناسایی هستند یا خیر و یا اینکه آیا پروژه‌ی مطرح دیگری در کارنامه‌ی آن‌ها هست یا نه، می‌تواند میزان ارزش و اعتبار آن رمزارز را مشخص کند. دو فاکتور مهم دیگر میزان ارزش کل مارکت (Market Cap) و میزان تراکنش‌های مربوط به آن رمز ارز خواهد بود.

بعد از بررسی و مطالعه این دسته از اطلاعات، کاربر می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا در آن رمز ارز سرمایه‌گذاری انجام دهد یا خیر؟ اگر جواب مثبت بود، وارد مرحله بعدی راهنمای خرید ارز دیجیتال یعنی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مربوط به آن رمزارز می‌شود.

تحلیل بازار ارز دیجیتال قبل از خرید (تکنیکال و فاندامنتال)

به شکل خلاصه، تحلیل تمام شرایط یک رمز ارز در چارت قیمتی آن را تحلیل تکنیکال می‌نامند و هر آنچه به خارج از آن چارت مرتبط باشد، تحلیل فاندامنتال نامیده می‌شود.

معمولا تحلیل تکنیکال به بررسی مناطق حمایت و مقاومت، رسم و تشخیص خطوط روند، سقف‌ها و کف‌های قیمتی، الگوهای تشکیل شده روی چارت، توجه به اندیکاتورها و اسیلاتورها و امثالهم می‌پردازد، که هرفرد باید به شکل مناسبی، آموزش‌های مربوط به این‌ها را فرا گرفته باشد. تحلیل تکنیکال جزو موارد سخت بررسی یک کوین است، چرا که ریزکاری‌های زیادی در یک چارت قیمتی وجود دارد و باید به آن‌ها دقت داشت. به دلیل همین ریزه‌کاری‌ها، بد نیست که افراد در کنار تحلیل شخصی، حداقل برای مدتی، به مطالعه تحلیل افراد سرشناس و مطرح در باب تحلیل تکنیکال نیز بپردازند تا بتوانند از درستی تحلیل خود، اطمینان حاصل کنند. نتیجه‌ی تحلیل تکنیکال، پیدا کردن بهترین نقطه خرید و معامله برای سرمایه‌گذار، همچنین دریافت بهترین سود برای وی خواهد بود. همچنین نقاط خروج از معامله و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن سهم را نشان می‌دهد.

مکمل این نوع تحلیل، تحلیل فاندامنتال است که به بررسی عوامل مرتبط با یک رمزارز در خارج از چارت قیمتی آن می‌پردازد که در واقع، همان خبرهای مربوط به رمز ارز است. هر خبری از تیم پشتیبانی آن رمز ارز، صرافی‌ها، شبکه‌های پشتیبانی، افراد سرشناس موثر در بازار و هر عاملی که به شکلی روی قیمت آن رمز ارز تاثیرگذار باشد، باید مدنظر قرار بگیرد. به دلیل هیجان زیاد و قدمت کم بازار ارزهای دیجیتال، خبرهای این حوزه تاثیر قابل توجهی روی ارزها می‌گذارند و حتی گاهی باعث ایجاد افزایش و کاهش هیجانی قیمت‌ها می‌شوند (پامپ‌ها و دامپ‌های قیمتی). پس باید با پیدا کردن منابع معتبر و به‌روز، خبرهای این حوزه را مداوم پیگیری کنیم. به همین منظور سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و کانال‌های اجتماعی گوناگونی هستند که روزانه، خبرهای این حوزه را در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهند.

تا الان تمامی موارد عنوان شده مربوط به اقدامات قبل از خرید رمزارز بود. اما پس از انجام تمامی امور بالا و خرید یک رمز ارز، کاربر باید با ادامه فرآیند تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال خود، به دنبال بهترین نقطه خروج از معامله باشد که این مورد را می‌توان به عنوان امور بعد از خرید درنظر گرفت.

تصویر سکه‌های فلزی با طرح رمز ارز بیت کوین که روی کیبورد لپتاپ قرار دارند

ویژگی‌های صرافی مناسب مبادله رمز ارز

به عنوان یکی از مهمترین گام‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، می‌توان شناسایی و انتخاب صرافی مناسب را در نظر گرفت. مانند هر بازار دیگری، ارزهای دیجیتال نیز به مکانی احتیاج دارند که کاربران بتوانند در آن به تجارت و خرید و فروش دارایی‌های خود بپردازند. صرافی‌های رمز ارزی این امر را بر عهده دارند. یک صرافی خوب باید بسیار امن باشد، چرا که با سرمایه افراد در ارتباط است.

با توجه به هیجان بازار و در کنار امنیت، صرافی باید سرعت مناسبی نیز داشته باشد تا کاربر بتواند تراکنش‌های خود را بدون معطلی و در لحظه انجام دهد. اضافه بر این دو مورد، می‌توان امکانات جانبی صرافی‌ها را نیز بررسی کرد، مثلا این که آیا این صرافی، کیف پول دیجیتال مخصوص خود دارد یا خیر؟ آیا شرایطی مانند کارمزد کمتر برای مشتریان دائمی و حرفه‌ای خود در نظر گرفته است؟ این صرافی از چند دارایی دیجیتال پشتیبانی می‌کند؟ آیا سیستم پشتیبانی فنی این صرافی به شکل 24 ساعته آماده کمک و رسیدگی به امور مشتریان است؟

کاربر می‌تواند با بررسی پاسخ این دسته سوالات در رابطه با صرافی‌های مختلف، بهترین گزینه را پیدا کند. مرحله بعدی انجام احراز هویت است. از آنجایی که صرافی در دو دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم‌بندی می‌شوند و فرآیند احراز هویت فقط در صرافی‌های متمرکز انجام می‌گیرد، پیشنهاد ما، استفاده از صرافی متمرکز است چرا که امنیت بالاتری دارد و برای کاربران تازه وارد کارآمدتر است. احراز هویت باید بسیار با دقت و بر اساس اطلاعات واقعی و درست افراد انجام گیرد، چرا که اگر به هر دلیلی در آینده کاربر با مشکلی مواجه شود، صرافی تنها در صورتی پاسخگو خواهد بود که فرد بتواند هویت خود را اثبات کند.

چگونه رمز ارز بخریم؟

در کنار تمام توضیحات بالا، قصد داریم نگاهی دقیق به مراحل آموزش خرید ارز دیجیتال بیندازیم. این امر به دو شکل خرید از طریق صرافی و خرید از یک کاربر دیگر انجام می‌گیرد که در ابتدا روش خرید از صرافی را توضیح می‌دهیم.

روش اول: خرید از صرافی

1- در جواب سوال چگونه رمز ارز بخریم، اولین جواب خرید از صرافی‌ها است. کاربر پس از کسب اطلاعات اولیه پیرامون ارزهای دیجیتال و با درنظرگرفتن توضیحات بالا، باید یک صرافی را برای معاملات خود انتخاب کند. این مرحله شامل بررسی انواع صرافی‌ها، انتخاب گزینه مناسب، ثبت نام اولیه در سایت آن صرافی و تکمیل فرآیند احراز هویت از طریق ارسال مدارک معتبر برای تیم پشتیبانی سایت می‌باشد. با توجه به محدودیت‌های کاربران ایرانی در استفاده از بعضی صرافی‌های خارجی همچنین سختی‌های ارتباط با پشتیبانی آن‌ها، پیشنهاد ما استفاده و معامله از طریق صرافی‌های داخلی است.

2- پس از انتخاب دقیق صرافی، نیاز بعدی کاربر، کیف پول دیجیتال است. اگر صرافی انتخاب شده، کیف پول مخصوص خود را ارائه می‌دهد، بهتر است که از همان کیف پول استفاده کنیم. در غیر این حالت، پس از مطالعه دقیق کیف پول‌ها و انتخاب بهترین گزینه، فرآیند دانلود و نصب کیف پول از طریق سایت آن و یا سرویس های ارائه‌دهنده معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور انجام می‌گیرد.

معمولا پس از نصب یک کیف پول دیجیتال، نرم‌افزار به کاربر تعداد 12 تا 16 کلمه که به شکل اتفاقی، انتخاب شده‌اند را نشان می‌دهد که باید کاربر آن‌ها را در جایی مناسب و امن، نوشته و ذخیره‌سازی کند. لازم به تذکر مجدد است که باید در حفظ و نگهداری از کلید خصوصی (Private Key) خود بسیار جدی و دقیق باشیم. در صورت فراموشی کلید خصوصی، کاربر از طریق همان کلمات اتفاقی و رندوم، می‌تواند دارایی خود را بازیابی کند.

3- پس از نصب و راه‌اندازی کیف پول مناسب، کاربر باید به بررسی کوین‌ها بپردازد. هر میزان که دقت در این مرحله بالاتر باشد، نتیجه سرمایه‌گذاری برای کاربر بهتر خواهد بود.

4- زمانی که مرحله انتخاب ارز دیجیتال کامل شد، کاربر باید از طریق یک صرافی ایرانی، مبلغ مورد نظر خود برای سرمایه‌گذاری را به دلار دیجیتالی یا همان تتر (USDT) تبدیل کند. این مرحله نیز شامل ثبت نام و انجام احراز هویت در سایت آن صرافی می‌شود. سپس با ایجاد یک کیف پول دیجیتال در سایت، فرآیند واریز مبلغ ریالی مورد نظر برای سرمایه‌گذاری از طریق درگاه بانکی صرافی انجام می‌گیرد. صرافی این مبلغ را با یک نرخ مبادله مشخص، بسته به نرخ دلار روز، به تتر تبدیل کرده و به کیف پول کاربر در سایت انتقال می‌دهد.

5- حال اگر کاربر قصد استفاده از یک صرافی داخلی را داشته باشد، از همین لحظه با مراجعه به بخش بازار در سایت، می‌تواند به انجام فعالیت اقتصادی خود بپردازد. اگر هدف استفاده از یک صرافی خارجی باشد، باید تتر خود را به آن صرافی انتقال دهد. این انتقال معمولا با کارمزدی همراه است.

6- در مرحله بعدی، کاربر با بررسی چارت تکنیکال در کنار تحلیل فاندامنتال دارایی دیجیتال مورد نظر، بهترین نقطه خرید را پیدا کرده و با خرید آن ارز، سرمایه‌گذاری خود را تکمیل می‌کند که همان تبدیل تتر به رمز ارز انتخاب شده می‌باشد.

7- آخرین مرحله، انتقال ارزهای دیجیتال خریداری شده از کیف پول سایت صرافی به کیف پول شخصی کاربر است. در این مرحله، کاربر با وارد کردن کلید عمومی کیف پول خود در سایت صرافی انتقال دارایی خود را انجام می‌دهد. باید در نظر داشت که در مرحله انتخاب کیف پول، باید مطمئن باشیم که این کیف دیجیتال از دارایی‌های ما پشتیبانی می‌کند.

روش دوم: خرید از کاربر

در روش دوم که همان خرید از فرد دیگر است، بعضی از مراحل مانند انتخاب رمزارز مورد نظر، تبدیل پول از ریال به تتر از طریق صرافی داخلی، همچنین دانلود و نصب کیف پول دیجیتال، مشترک است. تنها تفاوت این روش با روش خرید از صرافی، این است که کاربر به جای خرید ارز دیجیتال از سایت، با انتقال پول خود به حساب فرد دیگر، در مقابل، رمز ارز دریافت می‌کند.

نکته بسیار مهم این روش، شناخت کامل طرف مقابل است. متاسفانه افراد سودجو با وعده‌های زیادی به کلاهبرداری از افراد تازه‌وارد به دنیای ارزهای دیجیتال می‌پردازند. در کنار این بحث که باید رمز ارز خریداری شده را حتما بشناسیم و اطلاعات کاملی پیرامون آن داشته باشیم، باید در تمامی مراحل خرید باید فرد مقابل در دسترس ما باشد و شناخت کافی از وی داشته باشیم تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، بتوانیم پیگیری دارایی خود را انجام دهیم.

مراقب دارایی‌های خود باشید!

در این مقاله توضیحاتی پیرامون چگونگی خرید و فروش رمز ارز و مراحل مختلفی که باید طی کنیم، بررسی شد. بهتر در ادامه پیرامون کلاهبرداری در این زمینه نیز صحبت کنیم. متاسفانه به دلیل حجم زیاد پول در این بازار، سواستفاده کردن از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در این حوزه، به شدت رایج است. کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال در چند بخش کلی رخ می‌دهد. توکن جعلی، صرافی جعلی و کیف پول جعلی، اصلی‌ترین روش‌ها در ربودن دارایی مردم در این زمینه به حساب می‌آید. همچنین روش فیشینگ (سرقت اطلاعات حساب کاربران) از محبوب‌ترین روش‌های کلاهبرداری می‌باشد. این روش به طرق مختلف، مانند شبیه‌سازی صفحات وب سایت‌ها، بدافزارها و تبلیغات جعلی اتفاق می‌افتد. پیشنهاد می‌کنیم برای آموزش بیشتر در این زمینه، مقاله تامین امنیت ارز دیجیتال و جلوگیری از کلاهبرداری را مطالعه نمایید.

بیدارز، بزرگترین صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال

بیدارز که اولین پلتفرم خرید و فروش ارزهای دیجیتال با پرداخت ضمانت شده در ایران به حساب می‌آید، محیطی مناسب برای خرید و فروش با بهترین قیمت‌ها را برای کاربران خود فراهم کرده است. تامین امنیت خریدار و فروشنده که از مهمترین فاکتورهای یک صرافی خوب به حساب می‌آید، از طریق تضمین پرداخت‌ها انجام می‌گیرد.

این مهم در کنار سرعت بالا و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، می‌توانند شرایط مناسبی برای انجام معاملات کاربران عزیز را فراهم آورند. ما در بیدارز برای پاسخ به سوال چگونه ارز دیجیتال بخریم، راه‌حل‌های گوناگونی در نظر گرفته‌ایم. بدین منظور سه روش P2P، خرید و فروش لحظه‌ای با خود صرافی (OTC) و ترید (Trade) در سایت بیدارز برای افراد تعبیه شده است. کیف پول داخلی بیدارز نیز می‌تواند راه حل مناسبی برای نگهداری از دارایی‌های معامله‌گران محترم باشد. همچنین شما می‌توانید آخرین اخبار و اطلاعات دنیای رمزارزها و شبکه بلاک چین را از طریق وب سایت و همچنین اپلیکیشن این مجموعه دنبال کنید.

هدف بیدارز اطلاع‌رسانی دقیق و پشتیبانی لحظه‌ای، در کنار ایجاد محیطی مطمئن و مناسب برای کاربران خود است تا افراد بتوانند با خاطری امن، از دنیای ارزهای دیجیتال کسب درآمد داشته باشند.

جمع‌بندی

همان طور که مطرح شد، خرید و فروش ارز دیجیتال فرآیند پیچیده‌ای نیست، اگر این فرآیند به شکل درست اجرا شود، می‌تواند سود مناسبی برای کاربر به همراه داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ورود به این حوزه، حتما اطلاعات خود را تا حد مناسبی افزایش دهید تا با ریسک کمتر، بتوانید از سرمایه‌گذاری در این بازار لذت برده و کسب درآمد داشته باشید.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها