استخراج ارز فانتوم: راهنمای کامل و آسان برای شروع

لیلا محمدی
بهترین روش استخراج ارز فانتوم

استخراج ارز فانتوم یکی از روش‌های به‌دست آوردن توکن FTM است. اما سازوکار شبکه فانتوم و استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند مکانیسم لاچسیس (Lachesis) مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات سهام، استخراج این ارز محبوب را به مانند سایر ارزهای سنتی غیرممکن می‌کند. اینکه بهترین روش برای استخراج فانتوم چیست و چگونه می‌توان این ارز محبوب را به‌دست آورد را در این مطلب بررسی می‌کنیم.

مختصری درباره الگوریتم اجماع اثبات سهام فانتوم

فانتوم یک پلتفرم بلاکچینی لایه اول مقیاس‌پذیر با تمرکز بر قراردادهای هوشمند است. این پلتفرم از مکانیزم اجماع مبتنی بر اثبات سهم (PoS) برای تامین امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. استخراج در فانتوم فرایندی است که از طریق آن می‌توانید ارز دیجیتال بومی این پلتفرم با نام FTM را به دست آورید.

 فانتوم از الگوریتم منحصربه‌فردی به نام لاچسیس استفاده می‌کند که یک الگوریتم اجماع ناهم‌زمان تحمل خطای بیزانس (aBFT) مبتنی بر گراف جهت‌دار (DAG) است. با استفاده از این الگوریتم نودها (کامپیوترها) می‌توانند به‌طور غیرهم‌زمان تراکنش‌ها را پردازش کنند. 

فناوری DAG کارایی شبکه فانتوم و سرعت تراکنش، امنیت و تمرکززدایی آن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

بنابراین، شبکه فانتوم از الگوریتم اجماع مبتنی بر سهام (PoS) به نام Lachesis استفاده می‌کند که در مقایسه با الگوریتم اثبات کار (PoW) نیازمند عملیات پیچیده و محاسبات سنگین پردازشی نیست. پس، برخلاف برخی از ارزهای دیجیتال، استخراج مستقیم فانتوم امکان‌پذیر نیست و به استفاده از سخت‌افزارهای سنگین و انجام فرایند پیچیده ماینینگ برای تایید تراکنش‌ها، تولید بلاک جدید و در نهایت استخراج این ارز وجود نیازی ندارید. 

 برای درک فرایند الگوریتم اجماع اثبات سهام شبکه فانتوم باید ابتدا با نحوه کار و تکنولوژی‌های آن آشنا شود.

بررسی نحوه کار شبکه فانتوم

شبکه فانتوم علاوه‌ بر تمرکززدایی به‌دنبال معماری ماژولار، قابلیت ارتقا، امنیت و متن‌باز بودن است. این شبکه از فناوری‌های مختلفی از جمله گراف جهت‌دار غیر مدور یا DAG استفاده می‌کند که بخشی از سرعت خود را از طریق این فناوری به دست می‌آورد. در این روش، سابقه تراکنش‌های بلاکچین به صورت یک هش‌گراف یا نموداری از هش‌های بلاکچین نمایش داده می‌شود. 

بلاکچین‌هایی مانند فانتوم برای دستیابی به اجماع به روشی کارآمد نیاز دارند. به عبارت ساده، نود‌ها باید پیش از تایید تراکنش‌ها در دفتر کل توزیع‌شده، بر اعتبار تراکنش‌های پشتیبانی‌شده توسط شبکه توافق داشته باشند.

به همین دلیل، از مکانیزم اجماع اثبات سهام جدیدی به نام لاچسيس استفاده می‌کند که هدف آن حل مشکلاتی مانند تمرکززدایی، قابلیت ارتقا و امنیت است. در توسعه این مکانیزم، فانتوم بر جنبه‌های خاصی تمرکز کرده است.

برای مثال، الگوریتم لاچسیس به گونه‌ای طراحی شده است که بدون رهبر باشد. به این معنا که شبکه به جای یک رهبر واحد، به سیستمی از نود‌ها متکی است.

همچنین، شبکه فانتوم از فناوری قدرتمند تحمل خطای بیزانس ناهمزمان استفاده می‌کند. این فناوری به شبکه اطمینان می‌دهد که حتی اگر برخی نود‌ها (فارغ از تعداد) دچار مشکل یا رفتار مخرب شوند، باز هم می‌تواند به درستی کار کند و به اجماع صحیح برسد. 

نحوه عملکرد شبکه فانتوم را شرح دادیم تا تفاوتش با دیگر شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار و استفاده آن از فناوری‌های مختلف برای تایید تراکنش‌ها آشنا شوید. حالا به بررسی نحوه استخراج ارز فانتوم با روش اثبات سهام می‌پردازیم.

نحوه استخراج ارز فانتوم با روش اثبات سهام

در فرایند استخراج فانتوم با الگوریتم اثبات سهام به جای استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند با مصرف برق بالا برای حل مسائل ریاضی پیچیده و تولید بلاک جدید، توکن‌های FTM را به عنوان وثیقه یا همان سهام (Staking) در شبکه نگهداری می‌شود.

در این روش پس از ارسال تراکنش به شبکه، آن تراکنش به تمام نود‌های شبکه فرستاده می‌شود. سپس، گروهی تصادفی از اعتبارسنج‌ها که توسط شبکه انتخاب می‌شوند، وظیفه تایید تراکنش را بر عهده می‌گیرند. این اعتبارسنج‌ها به تراکنش رای می‌دهند و در صورت تایید، آن را به یک بلاک جدید اضافه می‌کنند. در نهایت، این بلاک به بلاکچین اضافه شده و تراکنش نهایی می‌شود.

سازوکار استخراج ارز فانتوم ازطریق PoF

در شبکه فانتوم برای به دست آوردن ارز فانتوم جدید، نیازی به فرایند مانینگ پیچیده با کامپیوترهای قدرتمند ندارید. کافی است مقداری از توکن‌های FTM خود را در شبکه قفل کرده و به امنیت شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها کمک کنید.
در عوض، به عنوان پاداش، ارز فانتوم جدید دریافت خواهید کرد. برای مثال، اگر ۱۰۰۰ ارز فانتوم دارید، می‌توانید با قفل کردن آن‌ها در شبکه به عنوان یک اعتبارسنج عمل کرده و در ازای آن رمزارز FTM جدید دریافت کنید.

استفاده از الگوریتم اثبات سهام به جای اثبات کار، امنیت شبکه بلاکچین را افزایش و سرعت نهایی‌سازی تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد و مصرف انرژی را تا ۹۹ درصد کم می‌کند. بنابراین، با استیکینگ فانتوم، امنیت و تمرکززدایی شبکه را تضمین و تراکنش‌ها را تایید می‌کنید. در عوض، بدون نیاز به انجام فعالیت خاصی سود دریافت خواهید کرد.

استخراج ارز فانتوم چطور است؟

برخلاف برخی دیگر از بلاکچین‌ها، فرایندی به نام استخراج در شبکه فانتوم وجود ندارد. این موضوع به دلیل استفاده از الگوریتم اثبات سهام در این شبکه است که در آن استخراج ارز دیجیتال به شکل سنتی امکان‌پذیر نیست.

با این حال، روشی برای کسب توکن جدید فانتوم وجود دارد که به آن استیکینگ می‌گویند. در این روش، شما ارزهای خود را برای مدت زمان مشخصی در یک کیف پول امن در شبکه فانتوم قفل کرده و به عنوان یک اعتبارسنج در شبکه بلاکچین در ازای کمک به تامین امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید، پاداش خود را به صورت توکن فانتوم دریافت می‌کنید.

پس، به جای استخراج فانتوم می‌توانید به فرایند استیکینگ بپیوندید و از این طریق کسب سود کنید.

استیکینگ فانتوم چیست؟

استیکینگ روشی برای ایمن‌سازی شبکه است که در آن شما باید به‌عنوان اعتبارسنج برای مدت‌زمان معینی، مقداری از توکن‌های خود را قفل کنید. این عمل انگیزه‌ای برایتان ایجاد می‌کند تا از قوانین شبکه پیروی کرده و از شبکه در برابر تهدیداتی مانند حملات Sybil محافظت کنید.

با این حال، حتی بدون اینکه اعتبارسنج باشید، هر کسی می‌تواند با سپردن حداقل ۱ توکن FTM به یک اعتبارسنج مسئول تایید تراکنش‌ها تبدیل شده و در فرایند استیکینگ فانتوم شرکت و پاداش کسب کند.

هدف از استیکینگ، تامین امنیت شبکه فانتوم است، مثل نقشی که استخراج در بیت‌کوین دارد. ولی، تفاوت‌های زیادی بین این دو روش وجود دارد؛ استیکینگ انرژی به مراتب کمتری مصرف می‌کند، خطر خرابی سخت‌افزار را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد و نیاز به سخت‌افزارهای تخصصی ندارد و به همین دلیل، موانع کمتری برای ورود به این فرایند وجود دارد.

پس روش استکینگ در شبکه فانتوم، عملکردی مشابه استخراج در شبکه‌هایی دارد که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند. این روش یک راه کم‌ریسک و آسان برای دریافت سکه‌های جدید بدون نیاز به ترید محسوب می‌شود.

آموزش استیکینگ ارز دیجیتال فانتوم

در فرایند استیکینگ ارز دیجیتال فانتوم چند اصطلاح کلیدی وجود دارد که درک آن‌ها می‌تواند در کسب درآمد شما مفید باشد.

گزینش (Delegation)

 در این روش، برای استیک کردن توکن‌های فانتوم خود، باید یک اعتبارسنج (Validator) انتخاب کنید. این اعتبارسنج، توکن‌های FTM را به نمایندگی از شما استیک می‌کند.

اعتبارسنج (Validator)

در این روش، مسئول تایید تراکنش‌ها روی شبکه بلاکچین فانتوم خواهید شد. اعتبارسنج‌ها با رای‌گیری انتخاب می‌شوند.

استیکینگ استخرهای سهام‌گذاری مایع (Liquid Staking)

 این روش به شما اجازه می‌دهد تا با حفظ دسترسی به نقدینگی توکن‌های FTM خود، آن‌ها را استیک کنید. در روش غیر لیکویید استیکینگ، توکن‌های FTM قفل شده و امکان برداشت آن‌ها وجود ندارد.

دوره انتظار برای برداشت (Unbonding Period)

 این مدت زمانی است که نمی‌توانید توکن‌های استیک‌شده خود را برداشت کنید. این دوره قفل موقت به منظور جلوگیری از اقدامات مخربانه و سوء استفاده از توکن‌ها قبل از شناسایی و خنثی‌سازی حملات طراحی شده است.

انواع روش‌های استیکینگ رمزارز فانتوم

روش‌های مختلفی برای استیکینگ فانتوم وجود دارد که می‌توانید با توجه به میزان توکن مورد نیاز، سطح مهارت و تلاشی که برای انجام کار لازم است، آن‌ها را انتخاب کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها، استیکینگ در صرافی ارز دیجیتال است.

 در این روش، مدیریت توکن‌هایتان را به یک شخص ثالث می‌سپارید و تمام فرایند شامل انتقال توکن‌ها یا درک مفاهیم فنی بر عهده صرافی خواهد بود. به این ترتیب، نیازی به نصب و استفاده از کیف پول ندارید. با این حال، باید توجه کنید که در این روش، تمام امور را به شخص دیگری می‌سپارید و باید از امنیت و اعتبار صرافی مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید.
استفاده از کیف پول‌هایی که از ارز فانتوم پشتیبانی می‌کنند، روشی در سطح متوسط برای مدیریت مستقل دارایی‌های دیجیتال و فرایند استیکینگ است.

سایر روش‌های استیکینگ مثل تبدیل شدن به یک اعتبارسنج فانتوم یا استفاده از پروتکل‌های استیکینگ لیکویید FTM، نیازمند دانش و تخصص فنی بوده و باید پیش‌نیازهای موردنیاز را یاد بگیرید.

مراحل استیکینگ ارز فانتوم با کیف پول

شما می‌توانید از کیف‌ پول‌های مختلفی که از ارز فانتوم و فرایند استیکینگ پشتیبانی می‌کنند برای انجام فرایند سهام‌گذاری و کسب سود استفاده کنید، از جمله:

  • اگزودوس والت (Exodus Wallet)
  • کیف پول فانتوم (fWallet)
  • متامسک (Metamask)
  • کیف پول کوین‌بیس (Coinbase Wallet)
  • تراست والت (Trust Wallet)

پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش امنیت دارایی‌های دیجیتالی خود، از کیف پول‌های امن و معتبر مانند کیف پول سخت‌افزاری Ledger یا کیف پول اختصاصی فانتوم fWallet استفاده کنید. چرا که تمامی توکن‌های وثیقه‌گذاری‌شده و توکن‌های جدید حاصل از آن در این کیف پول ذخیره‌سازی خواهد شد؛ به همین دلیل انتخاب فضایی امن برای نگهداری آن‌ها ضروری است.

توجه: برای استیکینگ ارز فانتوم به مقداری توکن FTM در کیف پولتان نیاز دارید. استیک کردن فانتوم در اکثر کیف پول‌ها به روشی مشابه انجام می‌شود. برای شروع، توکن‌های FTM را به کیف پولتان منتقل کرده و سپس گزینه استیکینگ را انتخاب کنید. بعد از آن، با انتخاب مقدار FTM، بازه زمانی استیک و اعتبارسنج مورد نظر فرایند استیکینگ آغاز خواهد شد.

نحوه استیکینگ ارز فانتوم در fWallet

کیف پول‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای استیکینگ فانتوم استفاده کنید. درادامه نحوه وثیقه‌گذاری ارز FTM با استفاده از کیف پول اختصاصی فانتوم fWallet را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: دانلود و نصب fWallet 

fWallet یکی از ولت‌های امن و معتبر است که امکانات متنوعی از جمله دسترسی به برنامه‌های بلاکچینی، مدیریت چندین رمزارز و استیکینگ را دراختیارتان قرار می‌دهد.

برای شروع کار با fWallet، دو راه وجود دارد:

۱. کیف پول سخت‌افزاری Ledger خود را به fWallet وصل کنید.

۲. به‌طور مستقیم از کیف پول فانتوم برای استیک کردن توکن FTM استفاده کنید.

برای استفاده از این کیف پول، قبل از هر اقدامی افزونه مرورگر Fantom را نصب کرده و سپس توکن‌های خود را به این کیف پول منتقل کنید.

مرحله دوم: رفتن به پورتال استیکینگ فانتوم و انتخاب یک اعتبارسنج

 پس از ورود به کیف پول خود، فرایند استیکینگ را آغاز کرده و اعتبارسنج‌ها را انتخاب کنید. پیشنهاد ما استفاده از اعتبارسنج برنامه‌های تامین‌کننده استیکینگ تاییدشده (VSP) است. اعتبارسنج‌های VSP در این بخش با علامت تیک آبی روی لوگویشان مشخص شده‌اند.

پورتال استیکینگ فانتوم

برای انتخاب اعتبارسنج باید دانش فنی کافی داشته باشید، اگر نمی‌دانید کدام‌یک مناسب‌تر است، گزینه پیش‌فرض فانتوم انتخاب خوبی محسوب می‌شود.

 برای شروع مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد کیف پول fWallet شوید و مطمئن شوید که توکن‌های FTM شما در آن قرار دارند.
  • روی دکمه «Staking» در منوی سمت چپ صفحه بزنید.
  • روی گزینه «Add Delegation» کلیک و یک اعتبارسنج را از جدول انتخاب کنید. 

بعد از انتخاب اعتبارسنج و تعیین تعداد توکن‌های موردنظرتان برای استیک کردن، روی گزینه «Continue» کلیک کرده و تراکنش را تایید کنید.

استخراج ارز فانتوم

مرحله سوم: نهایی کردن فرایند استیکینگ فانتوم

مقدار توکن فانتوم مدنظرتان برای سپرده‌گذاری را انتخاب و روی گزینه Continue کلیک کنید. حالا باید رمزعبور خود را وارد کرده و روی گزینه Delegate بزنید. در نهایت، برای تکمیل فرایند تراکنش خود را تایید کنید.

بهترین روش استخراج ارز فانتوم

تبریک! شما با موفقیت توکن‌های FTM خود را استیک کرده‌اید و به زودی پاداش‌های مربوط به آن را دریافت خواهید کرد.

مرحله چهارم: پیگیری سبد استیکینگ

به داشبورد استیکینگ fWallet بروید تا به راحتی پاداش‌های استیکینگ ارز فانتوم خود را دریافت کنید. به صفحه دارایی Fantom سر بزنید تا اطلاعات کاملی از وضعیت فعلی و گذشته استیکینگ ارز دیجیتال فانتوم به‌دست آورید. این صفحه اطلاعات مفیدی مانند نرخ پاداش، تعداد اعتبارسنج‌ها، کیف پول‌های منحصربه‌فرد و نسبت استیکینگ شبکه را به شما ارائه می‌دهد.

پیگیری سبد استیکینگ

مرحله پنجم: نحوه خروج از فرایند استیکینگ فانتوم

برای خارج کردن توکن‌های فانتوم خود از فرایند وثیقه‌گذاری به بخش Staking کیف پول خود بروید و در تب استیکینگ، روی گزینه Undelegate کلیک کنید.

 مقدار توکن مورد نظرتان برای خروج از فرایند استیکینگ را انتخاب و روی گزینه Ok, undelegate بزنید. 

این عدد می‌تواند هر مقداری بین ۱ تا کل مقداری باشد که در حال حاضر استیک کرده‌اید. سپس، رمزعبور خود را وارد کرده و روی گزینه Undelegate بزنید تا فرایند با موفقیت انجام شود.

پیگیری سبد استیکینگ

پس از آغاز فرایند خروج از فرایند استیکینگ، توکن‌های شما تا ۲۱ روز قفل خواهند شد. در طول این ۲۱ روز، همچنان پاداش استیک را دریافت می‌کنید. سپس، توکن‌های شما به کیف پول نقدی‌تان واریز می‌شود.

با وجود اینکه امکان استخراج ارز فانتوم به روش‌های معمول وجود ندارد، ولی در این شبکه می‌توانید با وثیقه‌گذاری ارزهای خود سود کسب کنید. 

جمع‌بندی

استخراج فانتوم برخلاف شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار به دلیل استفاده از الگوریتم اثبات سهام امکان‌پذیر نیست. به عبارتی، نمی‌توانید ارز FTM را با استفاده از قدرت پردازش سیستم خود استخراج کنید. با این حال، طبق سازوکار شبکه می‌توانید با استیکینگ ارزهای خود در استخرهای وثیقه‌گذاری، به عنوان اعتبارسنج به امنیت و پایداری شبکه کمک کرده و در قبال آن، توکن فانتوم به عنوان پاداش دریافت کنید. 

سوالات متداول

۱. با استیکینگ ارز فانتوم چقدر می‌توانیم سود کسب کنیم؟

حداقل سود قابل کسب با انتخاب حداقل زمان قفل شدن (۱۴ روز) و حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری، ۵.۰۱ درصد است. حداکثر سود سالانه (APY) در حال حاضر ۱۵.۳۱ درصد بوده که با انتخاب حداکثر دوره قفل شدن ۳۶۵ روز می‌توانید آن را دریافت کنید.

۲. چرا ارز فانتوم قابل استخراج نیست؟

ارز دیجیتال فانتوم برخلاف برخی از دیگر ارزهای دیجیتال، قابل استخراج نیست. این به دلیل مکانیزم اجماع آن است که از اثبات سهام (PoS) به جای اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

۳. آیا ممکن است هنگام استیکینگ توکن‌های فانتوم خود را از دست دهیم؟

اگر توکن‌های خود را به یک نود اعتبارسنج مخرب استیک کنید، ممکن است تمام دارایی‌های قفل‌شده خود را از دست بدهید. به همین دلیل، انتخاب یک نود اعتبارسنج معتبر بسیار مهم است. همچنین، برای حفظ امنیت شبکه، مجازات کسانی که توکن‌هایشان را نزد اعتبارسنج‌های مخرب قرار می‌دهند به همان اندازه جریمه کردن خود اعتبارسنج‌های مخرب اهمیت دارد. این کار باعث می‌شود تصاحب اکثر شبکه برای نودهای مخرب پرهزینه و دشوار باشد.

مقالات پیشنهادی

ارز دیجیتال فانتوم چیست؛ سریع، ایمن، مقیاس‌پذیر

پیش‌بینی آینده ارز فانتوم؛ بررسی قیمت FTM تا 2030

فانتوم یا کاردانو؛ کدام یک آینده روشن‌تری دارد؟

Follow:
سلام! من لیلا هستم، یک نویسنده و علاقه‌مند به دنیای رمز ارزها. از بچگی عاشق مطالعه و نوشتن بودم. همیشه دوست داشتم با کلمات دنیای جدیدی بسازم، دنیایی پر از رمز و راز و هیجان. دنیای رمز ارزها رو انتخاب کردم چون می‌دونم که اینجا می‌تونم از علاقم به کلمات برای کشف دنیای پر از رمز و راز و شگفتی‌های جدید استفاده کنم. دوست دارم با زبانی ساده و جذاب، دنیای رمز ارزها رو به شما معرفی کنم. می‌خوام شما هم مثل من عاشق این دنیا بشید و ازش لذت ببرید.
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها