ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟ ماهیت، امنیت، نحوه کار

مهراب پارسیان‌فر

مقدمه
امروزه تقریبا کسی نیست که نام ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin) به گوشش نخورده باشد. حتی بعضی افراد آن را همرده‌ واژه ارز دیجیتال یا بلاک چین می‌دانند. اما واقعا نخستین رمز ارز بازار چه سازوکاری دارد و خالق آن کیست؟ ما در این مقاله به بررسی دقیق ارز دیجیتال بیت کوین از زمان معرفی آن تا امروز می‌پردازیم.

بخش اول: معرفی ارز دیجیتال بیت کوین

در وصف Bitcoin می‌توان گفت اولین ارز دیجیتال جهان است که در کنار محبوبیت، دریچه‌ای از یک صنعت و تکنولوژی جدید را به روی جهانیان گشود. از ابتدای معرفی این رمز ارز تا کنون، فضای ارزهای دیجیتال تغییرات چشمگیر و گسترده‌ای داشته و نوآوری در آن چه از لحاظ اهداف ایجاد یک ارز دیجیتال و چه از نظر کاربری و تکنولوژی به شدت زیاد است. اما همچنان بیت کوین در صدر جدول بهترین ارزهای دیجیتال قرار دارد و قیمت آن با اختلاف زیاد از رقبا بیشتر است. همچنین، محبوبیت و رایج بودن آن در بین افراد باعث شده که حتی خیلی‌ها آن را هم‌تراز کلماتی مانند رمزارز یا بلاک چین و غیره بدانند و پیش‌بینی قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز به قیمت BTC و میزان تسلط آن به بازار وابسته باشد.

ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

این رمز ارز با نماد BTC، یک شکل دیجیتالی از پول نقد است. اما بر خلاف ارزهای فیات که به آن‌ها عادت کرده‌ایم، هیچ بانک مرکزی آن را کنترل نمی‌کند و در عوض، سیستم مالی در آن توسط هزاران کامپیوتر توزیع شده در سراسر جهان اداره می‌شود. هر کسی می‌تواند با دانلود نرم‌افزار منبع باز آن، در اکوسیستم جامع آن شرکت کند.

Bitcoin اولین ارز دیجیتال جهان است که در سال 2008 معرفی و در سال 2009 راه اندازی شد. بلاک چین BTC امکانی را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند این کوین را ارسال و دریافت کنند. چیزی که آن را بسیار جذاب می‌کند این است که شخص یا گروهی نمی‌تواند آن را کنترل کند، وجوه را نمی‌توان بیش از یک بار خرج کرد، و تراکنش‌ها را می‌توان در هر زمان و از هر مکانی در جهان انجام داد.

ارز دیجیتال بیت کوین برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

مردم به دلایل مختلفی از بیتکوین استفاده می‌کنند. بسیاری از آن به دلیل ماهیت بدون مجوز آن قدردانی می‌کنند، ماهیتی که سبب می‌شود هر کسی با اتصال به اینترنت بتواند آن را ارسال و دریافت کند. این موضوع مقداری شبیه پول نقد است چرا که هیچ کس نمی‌تواند شما را از استفاده از آن باز دارد، اما حضور دیجیتالی آن به این معنی است که می‌توان آن را در سطح جهانی منتقل کرد و محدودیت مکانی و زمانی برای آن تعریف نمی‌شود.

چه چیزی ارز دیجیتال بیت کوین را ارزشمند می‌کند؟

BTC‌ یک دارایی غیرمتمرکز، مقاوم در برابر سانسور، امن و بدون مرز و محدودیت است. این عوامل کیفیت آن را برای موارد استفاده مانند حواله بین‌المللی و پرداخت‌هایی که افراد نمی‌خواهند هویت خود را فاش کنند، جذاب کرده است. بسیاری بیت‌کوین‌های خود را خرج نمی‌کنند، در عوض آن‌ها را برای درازمدت نگه می‌دارند (که به عنوان “هولد کردن” نیز شناخته می‌شود). لازم به توضیح است که به دلیل عرضه محدود کوین‌های آن، قیمت بالا و فرآیند تولید دشوار، به طلای دیجیتال هم مشهور است و خیلی‌ها آن را با فلزات گران‌بها مقایسه می‌کنند که باعث شده برخی از سرمایه‌گذاران آن را به عنوان یک دارایی ارزشمند بینند.

دارندگان بیت کوین بر این باورند که ویژگی‌های عنوان شده، همراه با دسترس‌پذیری جهانی و نقدینگی بالا، آن را به یک دارایی ایده آل برای ذخیره ثروت برای دوره‌های طولانی تبدیل می‌کند و ارزش آن را در طول زمان افزایش خواهد داد.

نحوه کارکرد ارز دیجیتال بیت کوین وابسته به فناوری بلاک چین است. به این صورت که تمام تراکنش ها روی شبکه این رمز ارز توسط ماینرها پردازش و تایید می‌شوند.

ارز دیجیتال بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال ساده توضیح دهیم. وقتی علی معامله‌ای را با رضا انجام می‌دهد، هزینه این معامله را آن‌طور که شما انتظار دارید، برای رضا ارسال نمی‌کند. حتی نمی‌توان این مسئله را معادل دادن یک اسکناس دیجیتالی به او دانست بلکه این پرداخت، بیشتر شبیه نوشته اسم رضا روی یک ورق کاغذ (که همه می‌توانند این کاغذ را ببینند) است که مثلا یک دلار به رضا می‌دهد. حال اگر رضا بخواهد تا همان وجوه را برای جواد بفرستد، جواد می‌تواند با نگاه کردن به برگه کاغذ یاد شده، متوجه شود که آیا رضا آن مبلغ را دارد یا خیر.

این برگه، نوع خاصی از پایگاه داده به نام بلاک چین (Blockchain) است. همه شرکت‌کنندگان شبکه یک کپی مشابه از آن را در دستگاه‌های خود ذخیره می‌کنند. همچنین شرکت‌کنندگان، برای همگام‌سازی اطلاعات جدید با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

هنگامی که کاربر، پرداختی را انجام می‌دهد، آن مقدار ارز دیجیتال را مستقیماً به فرد مورد نظر و تحت عنوان همتا به همتا جابه‌جا می‌کند. همتا به همتا (P2P) به این معنی است که بانک یا نهاد مرکزی برای پردازش نقل و انتقالات وجود نداشته و هیچ فرد یا ناظری، کنترلی روی آن ندارد. به منظور افزودن اطلاعات جدید، بلاک چین بیت کوین از مکانیزم خاصی به نام استخراج استفاده می‌کند. از طریق این فرآیند است که بلاک‌های جدید تراکنش‌ها، در بلاک چین ثبت می‌شوند.

صحبت از واژه بلاک چین شد، بد نیست توضیح مختصری پیرامون این کلمه داشته باشیم.

بلاک چین (Blockchain) چیست؟

بلاک چین یک دفتر کل است که به شکل ضمیمه‌ای کار می‌کند، به این معنا که داده‌ها فقط می‌توانند به آن اضافه شوند. هنگامی که اطلاعات جدیدی به بلاکچین (یا زنجیره بلاک‌ها یا شبکه) اضافه می‌شود، تغییر یا حذف آن بسیار دشوار است (تقریبا نشدنی است!) به این شکل که بلاک چین با گنجاندن یک نمایه در بلاک جدید که به بلاک قبلی اشاره دارد، این کار را اعمال می‌کند.

حال این نمایه چیست؟ نمایه یا اشاره‌گر در واقع هش (Hash) بلاک قبلی است. هش کردن (Hashing) شامل انتقال داده از طریق یک تابع یک طرفه برای تولید یک بلاک منحصر به فرد از اطلاعات ورودی است. هش را مانند یک اثر انگشت در نظر بگیرید که منحصر به فرد است. اگر ورودی حتی اندکی تغییر کند، اثر انگشت نهایی کاملاً متفاوت خواهد شد. از آنجایی که ما بلاک‌ها را در ادامه‌ یکدیگر به زنجیره تبدیل می‌کنیم، هیچ راهی برای شخص یا گروهی وجود ندارد که یک ورودی قدیمی را بدون باطل کردن بلاک‌های بعدی، ویرایش کند. چنین ساختاری، یکی از اجزای ایمن‌سازی بلاک چین است.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله بلاکچین Blockckain چیست اهداف ویژگی‌ها و کاربرد را مطالعه کنید.

هش در هر بلاک چین ارز دیجیتال بیت کوین و سایر شبکه‌ها، نشان دهنده ماهیت آن است. می توان هش را همانند یک اثر انگشت درنظر گرفت که نشان دهنده ویژگی های تغییر ناپذیر یک بلاک است.

آیا ارز دیجیتال بیت کوین قانونی است؟

این ارز رمز نگاری شده در اکثر کشورها کاملا قانونی است. با وجود این، تعداد کمی استثنا هم وجود دارد و در بعضی کشورها، نگهداری یا خرید و فروش ارز دیجیتال قانونی نیست. البته لازم به توضیح است با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم و برندهای بزرگ تکنولوژی، بانک‌ها، کمپانی‌های خودروسازی و غیره، از صنعت و توسعه ارزهای دیجیتال، دولت‌ها مقاومت چندانی در برابر توسعه یا حتی قانونی شدن این صنعت ندارند. نکته اینجاست که دخالت آن‌ها زمانی اوج می‌گیرد که بحث پولشویی به میان بیاید. خوشبختانه برای مقابله با این موارد و افزایش امنیت تراکنش‌ها، صرافی‌های رمز ارزی تصمیماتی نظیر فرآیند kyc یا احراز هویت را در نظر گرفته‌اند. صرافی بید ارز نیز با توجه به اهمیت این موضوع و نگاهی که به سرعت در فرآیندها دارد، احراز هویت امن و سریع خود را راه‌اندازی کرده است که به کاربران این امکان را می‌دهد در کمتر از 3 دقیقه احراز هویت خود را تکمیل کنند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود حتما قوانین قضایی کشور محل اقامت خود را قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، مطالعه کنید.

در کشورهایی که Bitcoin قانونی است، نهادهای دولتی رویکردهای متفاوتی را در مورد مالیات و تبعیت از آن اتخاذ کرده‌اند. چشم‌انداز نظارتی بر این موضوع، هنوز به طور کلی توسعه پیدا نکرده و احتمالاً قوانین این حوزه در سال‌های آینده، به طور قابل توجهی تغییرات خواهد داشت.

نگاهی به تاریخچه ارز دیجیتال بیت کوین

خالق بیت کوین از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو استفاده کرده است، اما ما چیزی در مورد هویت وی نمی‌دانیم. ساتوشی می‌تواند یک فرد یا گروهی از توسعه‌دهندگان در نقاط مختلفی از جهان باشد. این نام اصالتاً ژاپنی است، اما تسلط ساتوشی به زبان انگلیسی، بسیاری را به این باور رسانده است که او از یک کشور انگلیسی زبان است.

ساتوشی، وایت پیپر (White Paper) و همچنین نرم‌افزار آن را منتشر کرده، اما با این حال، خالق مرموز اولین رمزارز جهان، در سال 2010 ناپدید شد.

آیا ساتوشی فناوری بلاک چین را اختراع کرده است؟

ارز دیجیتال بیت کوین در واقع تعدادی از فناوری‌های موجود را که برای مدتی وجود داشته‌اند، ترکیب کرده است. مفهوم زنجیره‌ای از بلاک‌ها یا همان بلاک چین، با میراث ساتوشی ناکاموتو متولد نشده است. استفاده از ساختارهای داده غیرقابل تغییر مانند این را می‌توان در اوایل دهه 90 ردیابی کرد، زمانی که استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا، سیستمی را برای اسناد با مهر زمانی (Timestamping Document) پیشنهاد کردند. سیستم پیشنهادی این دو نفر، درست مانند بلاک چین‌های امروزی، برای ایمن‌سازی داده‌ها و جلوگیری از دستکاری آن‌ها، بر تکنیک‌های رمزنگاری تکیه می‌کرد. جالب اینجاست که در وایت پیپر ساتوشی، در هیچ نقطه‌ای از اصطلاح “بلاک چین” استفاده نشده است.

Bitcoin اولین تلاش برای پول نقد دیجیتالی نبود، اما مطمئناً موفق‌ترین آن‌ها است. طرح‌های قبلی، راه را برای اختراع ساتوشی هموار کردند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

دیجی کش

DigiCash شرکتی بود که توسط رمزنگار و دانشمند کامپیوتر، دیوید چاوم، در اواخر دهه 1980 تاسیس شد. این شرکت به عنوان یک راه حل حفظ حریم خصوصی برای تراکنش‌های آنلاین، بر اساس مقاله‌ای که توسط چاوم نوشته شده بود، معرفی و تاسیس شد.

مدل DigiCash یک سیستم متمرکز بود، اما با این وجود، آزمایش جالبی به حساب می‌آمد. این شرکت بعدها ورشکست شد، که چاوم معتقد بود دلیل ورشکستگی، معرفی آن قبل از شروع واقعی تجارت الکترونیک بوده است.

B-money

اولین توصیف از B-money به سال 1990 باز می‌گردد؛ زمانی که مهندس کامپیوتر “وی دای” این عبارت را در مقاله‌ی خود استفاده کرد. چندین سال بعد، در وایت پیپر بیت کوین به این کلمه اشاره شد، که فهمیدن دلیل آن سخت نیست.

B-Money یکی از پلتفرم های ارائه دهنده دارایی دیجیتال پیش از بیت وین است. این نوع از دارایی دیجیتال مانند بیت موین از شیوه اثبات کار برای اجماع استفاده می کرد.

B-money یک سیستم اثبات کار یا Proof of Work (که در استخراج BTC استفاده می‌شود) و استفاده از یک پایگاه داده توزیع شده را پیشنهاد کرد که در آن کاربران، تراکنش‌ها را امضا و تایید می‌کنند. نسخه دوم B-money نیز ایده‌ای شبیه به استیکینگ (Staking) امروزی را توصیف می‌کند که در حال حاضر، در ارزهای دیجیتال دیگر استفاده می‌شود. در نهایت، B-money هیچگاه رشد نکرد، زیرا نتوانست از مرحله پیش‌نویس عبور کند.

بیت گلد

شباهت بیت گلد و بیتکوین به حدی است که برخی معتقدند خالق آن، دانشمند کامپیوتر “نیک سابو”، همان ساتوشی ناکاموتو است. بیت گلد در هسته خود شامل یک دفتر کل است، که رشته‌هایی از داده‌های منشأ گرفته از عملیات اثبات کار را ثبت می‌کند.

بیت گلد، مشابه B-money، هرگز توسعه بیشتری پیدا نکرد. با این حال، شباهت‌های بیت گلد به Bitcoin، جایگاه آن را به عنوان «پیش‌ساز پادشاه رمز ارزها» تثبیت کرده است.

بخش دوم: ارز دیجیتال بیت کوین از کجا می‌آید؟

در ادامه مقاله در بخش دوم، به بررسی چند سوال پیرامون تولید و استخراج بیت کوین می‌پردازیم. مانند هر ارز دیجیتال دیگری نیز از فرآیندی برای ایجاد و استخراج استفاده می‌کند. اما این فرآیند جزئیاتی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کوین BTC عرضه محدودی دارد، اما هنوز همه واحدهای آن ایجاد نشده و در گردش نیستند. تنها راه برای ایجاد سکه‌های جدید، از طریق فرآیندی به نام استخراج است. استخراج، یک مکانیزم ویژه برای افزودن داده به بلاک چین است.

بر طبق پروتکل این ارز دیجیتال، حداکثر عرضه بیتکوین، بیست و یک میلیون واحد است. تا این لحظه، بیش از 19 میلیون واحد یعنی بیش از 91 درصد از کل آن، استخراج شده است. اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که استخراج مابقی آن‌ها، بیش از صد سال طول می‌کشد. این امر به دلیل رویدادهای دوره‌ای است که از آن با عنوان نصف شدن (Halving) یاد می‌شود و به تدریج پاداش استخراج را کاهش می‌دهد.

استخراج ارز دیجیتال بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

در فرآیند استخراج، شرکت‌کنندگان بلاک‌هایی را به بلاک چین اضافه می‌کنند. برای انجام این کار، آن‌ها باید قدرت محاسباتی دستگاه‌های خود را به حل یک پازل رمزنگاری شده اختصاص دهند. به عنوان انگیزه برای انجام این کار، برای هر کسی که یک بلاک معتبر را ارائه دهد، پاداشی به شکل رمز ارز BTC در نظر گرفته می‌شود.

هزینه تولید یک بلاک، بالا است. اما بررسی معتبر بودن آن، هزینه کمتری به خود اختصاص می‌دهد. اگر شخصی سعی کند با یک بلاک نامعتبر در شبکه تقلب کند، شبکه بلافاصله آن را رد می‌کند و ماینر نمی‌تواند هزینه‌های استخراج خود را پس بگیرد.

پاداش، که اغلب با عنوان پاداش بلاک شناخته می‌شود، از کارمزدهای متصل به تراکنش‌ها و یارانه بلاک تشکیل شده است. یارانه بلاک، تنها منبع بیت کوین «تازه» است. با استخراج هر بلاک، مقدار مشخصی سکه به کل عرضه اضافه می‌کند.

پروتکل عرضه Bitcoin، سختی استخراج را طوری تنظیم می‌کند که تقریباً ده دقیقه طول می‌کشد تا یک بلاک جدید پیدا شود. بلاک‌ها همیشه دقیقاً ده دقیقه بعد از بلاک قبلی پیدا نمی‌شوند و زمان صرف شده، فقط در حدود این هدف 10 دقیقه‌ای، در نوسان است.

بخش سوم: شروع کار با ارز دیجیتال بیت کوین

این رمز ارز خاص، موارد استفاده زیادی دارد. در حال حاضر، یافتن فروشنده‌هایی که آن را در فروشگاه‌های فیزیکی می‌پذیرند، کمی دشوار است. با این حال، همچنان می‌توانید وب‌سایت‌هایی را بیابید که BTC شما را می‌پذیرند و یا به شما اجازه می‌دهند برای دریافت خدمات دیگر با آن کارت هدیه بخرید.

چند مورد از خدمات یا کالاهایی که می‌توان با این رمز ارز دریافت کرد عبارتند از: 

  • خرید بلیط هواپیما
  • رزرو هتل 
  • خرید املاک
  • خرید غذا، نوشیدنی، لباس . کارت هدیه
  • دریافت اشتراک‌های آنلاین برخی سایت‌ها

در ادامه این مطلب چند نمونه از سایت‌هایی که می‌توانید در آن‌ها BTC خرج کنید را نام می‌بریم (البته در نظر داشته باشید که این برخی از این سایت‌ها فقط در خارج از ایران کارآمد هستند!)

TravelbyBit

برای سفرهای خود، در هزینه‌های سنگین کارت اعتباری صرفه جویی کنید! از طریق TravelbyBit می‌توانید پروازها و هتل‌ها را با Bitcoin و سایر ارزهای دیجیتال رزرو کنید. همچنین، با ثبت نام و رزرو با ارز دیجیتال، از 10% تخفیف در فاکتور نهایی نیز بهره‌مند خواهید شد.

وبسایت spendabit یک فروشگاه آنلاین بزرگ است که امکان خرید بیش از یک میلیون قلم کالا را با استفاده از پرداخت به وسیله بیت کوین فراهم کرده است.

Spendabit

Spendabit یک موتور جستجو برای محصولاتی است که می‌توانید با ارز دیجیتال Bitcoin خریداری کنید. فقط آنچه را که می‌خواهید بخرید، جستجو کنید. این سرویس، لیستی از فروشنده‌ها یا فروشگاه‌های مدنظر را به شما نشان می‌دهد.

Coinmap

از طریق این سایت، می‌توانید همه معامله‌گران ارز دیجیتال و دستگاه‌های خودپرداز در اطراف منطقه خود (که بیت کوین را به عنوان وجه پرداخت هزینه قبول می‌کنند) را جستجو کنید. اگر قصد دارید BTC خود را خرج کنید و فقط به دنبال مکانی برای خرج کردن آن هستید، ممکن است این سایت یک انتخاب ایده آل برای شما باشد.

Bitrefill

در این وب سایت، می‌توانید برای صدها سرویس اینترنتی گوناگون کارت هدیه بخرید و حتی سیم کارت خود را با تمام ارزهای دیجیتال شارژ کنید. انجام این کار بسیار آسان است و همچنین می‌توانید از شبکه لایتنینگ برای پرداخت در این سیستم استفاده کنید.

Shopify

این پلتفرم معتبر در حوزه خرید و فروش کالا به تمام کسب و کارها این امکان را می‌دهد که کالاهای خود را در آن برای فروش به اشتراک بگذارند. از آن جایی که شاپیفای جزو پرچمداران حوزه تکنولوژی و فروشگاه های آنلاین است، از جمله پلتفرم هایی است که امکان پرداخت با ارز دیجیتال را برای کاربران و فروشگاه‌های فعال در آن، ایجاد کرده است.

Overstock

وبسایت Overstock همانند بسیاری از فروشگاه های آنلاین در فضای رقابتی خرید و فروش بر بستر اینترنت به فکر توسعه محصول خودش است. این فروشگاه که از لوازم الکترونیک تا لوازم منزل را در بستر خود به فروش می‌رساند، علاوه‌بر پرداخت با ارز دیجیتال بیت کوین، امکان پرداخت با بسیاری از آلت‌کوین‌ها همچون لایت‌کوین، دش و … را فراهم کرد است.

اگر دارایی‌های دیجیتال خودم را از دست بدهم، چه می‌شود؟

از آنجایی که هیچ بانک یا نهادی کنترل و نظارت این شبکه را بر عهده ندارد، شما مسئول حفظ امنیت کوین‌های خود هستید. برخی ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را در صرافی‌ها ذخیره و نگهداری کنند، در حالی که برخی دیگر با کیف پول‌های مختلف نگهداری این ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند. اگر از کیف پول استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که کلمات بازیابی کیف پول خود را که به Seed Phrase معروف است، در مکانی مطمئن یادداشت کنید تا بتوانید در صورت نیاز، کیف پول خود را ریکاوری و بازیابی کنید.

آیا می‌توانم تراکنش‌هایدخود را برگردانم؟

هنگامی که داده‌ها به بلاک چین اضافه می‌شوند، حذف آن آسان نیست (در عمل، غیرممکن است). این موضوع به این معنی است که وقتی تراکنش انجام می‌دهید، نمی‌توان آن را لغو کرد. همیشه باید چندبار بررسی کنید که وجوه خود را به آدرس درست، ارسال می‌کنید.

امکان بازیابی روی کاغذ با حمله 51 درصدی!

به شکل خلاصه حمله 51 درصدی، یک حمله بالقوه به یک شبکه بلاک چین است که در آن یک نهاد یا سازمان واحد، قادر به کنترل اکثر نرخ هش شبکه است و باعث اختلال در این شبکه می‌شود. در چنین سناریویی مهاجم، قدرت استخراج کافی برای حذف یا تغییر عمدی ترتیب تراکنش‌ها را خواهد داشت. مهاجمان همچنین می‌توانند تراکنش‌هایی که انجام داده‌اند را معکوس کنند، که منجر به یک مشکل جدید با نام خرج مضاعف یا Double-Spending می‌شود.

از طرف دیگر، یک حمله اکثریت موفقیت‌آمیز به مهاجم اجازه می‌دهد تا از تایید برخی یا همه تراکنش‌های دیگر یا از استخراج برخی یا همه ماینرهای دیگر جلوگیری کند که از آن با عنوان انحصار استخراج یاد می‌شود.

حمله 51درصدی یک سناریوی فرضی است. بر اساس این سناریو، حداقل 51 درصد از ندهای شبکه مورد حمله قرار میگیرد و تراکنش ها بصورت عمدی دستخوش تغییر قرار می گیرند.

آیا امکان کسب درآمد از ارز دیجیتال بیت کوین وجود دارد؟

شما می‌توانید با این ارز دیجیتال منحصربه‌فرد درآمد کسب کنید، اما ممکن است پول نیز از دست بدهید. به طور معمول، سرمایه‌گذاران بلندمدت، BTC را می‌خرند و نگه می‌دارند (که به آن هولد کردن یا Hold می‌گویند) چرا که معتقدند در آینده قیمت آن افزایش خواهد یافت. برخی دیگر ترجیح می‌دهند آن را به طور فعال در برابر سایر ارزهای دیجیتال معامله کنند تا سودهای کوتاه مدت یا میان مدت به دست آورند. شاید هر دوی این استراتژی‌ها پر خطر باشند، اما اغلب نسبت به رویکردهای کم‌ریسک، سودآور هستند.

برخی از سرمایه‌گذاران، استراتژی‌های ترکیبی را اتخاذ می‌کنند. آن‌ها مقداری ارز دیجیتال بیت کوین را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت کنار می‌گذارند، در حالی که هم‌زمان معاملات کوتاه مدتی نیز با بقیه دارایی خود انجام می‌دهند. روش صحیح یا اشتباهی برای تخصیص دارایی‌ها در پرتفوی شما وجود ندارد، بلکه هر فرد، بسته به سیستم سرمایه‌گذاری مد نظر خودش، ریسک و اهداف متفاوتی دارد.

وام دادن (Lending) شکل فزاینده‌ای از درآمد غیرفعال است. با قرض دادن سکه‌های خود به شخص یا سیستم دیگری، می‌توانید سودی را از فعالیت‌های اقتصادی آن فرد یا سیستم دریافت کنید. پلتفرم‌هایی مانند Binance Lending به شما این امکان را می‌دهند که این کار را با Bitcoin و آلت‌کوین‌ها انجام دهید.

چگونه می‌توانم بیت کوین خود را ذخیره کنم؟

گزینه‌های زیادی برای ذخیره ارزهای دیجیتال وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. نقطه مشترک همه‌ی این موارد، وجود یک کیف پول دیجیتالی یا والت (Wallet) است. یک کیف پول دیجیتال مستقیماً رمزارزهای شما را نگه نمی‌دارد، بلکه کلیدهای رمزنگاری را در خود نگه می‌دارد که این کلیدها، قفل دارایی‌های شما را روی بلاک چین باز می‌کند. شما دو گزینه اصلی در این بخش دارید:

کیف پول گرم

کیف پول گرم، نرم‌افزاری است که برای انجام فعالیت خود به اینترنت نیاز داشته و به آن متصل می‌شود. در حالت کلی، کیف پول گرم به شکل یک برنامه موبایل یا نرم‌افزار رایانه یا وب سایتی است که به شما امکان می‌دهد به راحتی ارز دیجیتال ارسال و دریافت کنید. یک مثال آسان برای استفاده از کیف پول تلفن همراه با تعداد زیادی سکه پشتیبانی شده، کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) است. از آنجایی که این کیف‌پول‌ها همیشه آنلاین هستند، معمولاً برای پرداخت کاربردی‌تر استفاده می‌شوند، اما در مقابل حملات هکرها نیز آسیب‌پذیرتر هستند.

کیف پول سرد

می‌توان کیف پول‌های رمزنگاری که برای فعالیت خود به اینترنت متصل نیستند را به عنوان کیف پول سرد معرفی کرد. این کیف پول‌های دیجیتال، کمتر مستعد حمله و هک هستند زیرا امکان اجرای حمله آنلاین برای آن‌ها وجود ندارد. اما معمولا به دلیل هزینه اولیه، دسترسی کمتر به دارایی‌ها و دشواری در استفاده از آن‌ها، کمتر مورد استقبال افراد قرار می‌گیرند. به عنوان مثال از این نوع کیف پول، می‌توان به کیف پول‌های سخت‌افزاری یا کیف پول‌های کاغذی اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد تا اطلاعات مناسبی پیرامون ارز دیجیتال بیت کوین، تاریخچه، نحوه ایجاد و جزئیات آن برای شما گردآوری شود. اما همواره به یاد داشته باشید که برای ورود به حوزه ارزهای دیجیتال و صنعت درآمدزای آن، باید اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید چرا که به همان میزان که این حوزه سودآور است، می‌تواند ضررده نیز باشد.

برای کسب آموزش دقیق درباره BTC، باورهای غلط و رایج درباره مقیاس‌پذیری و مشارکت در شبکه آن، می‌توانید مقاله نگاهی دقیق‌تر به بیت کوین؛ ویژگی‌ها و باورهای رایج BTC را مطالعه کنید.

ضمنا این مقاله هیچ پیشنهادی برای خرید، فروش، نگهداری و یا استخراج رمز ارزها ندارد و صرفا به جهت آموزش و آشنایی با این فرآیندها، جمع‌آوری شده است. اگر قصد خرید ارز دیجیتال را دارید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت صرافی بیدارز، در کمتر از 3 دقیقه ثبت نام و احراز هویت خود را تکمیل، و در کمترین زمان با کارمزد ناچیز، رمز ارز مدنظر خود را خریدرای کنید.

سلام به همه دوست‌داران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین. من مهراب پارسیان فر هستم، به حوزه تکنولوژی و فناوری به شدت علاقه داشتم و دارم. زندگیم اینجوریه که خیلی به جزئیات حساسیت نشون میدم، بازی می‌کنم، آهنگ گوش میدم و مقاله می‌نویسم. از وقتی که با بلاک چین و زیرمجموعه‌های اون آشنا شدم، سعی کردم که کامل درکشون کنم. تلاشم اینه تا اونچه یاد گرفتم رو آپدیت نگه دارم و به زبون ساده به بقیه انتقال بدم. اگرم راجع به این حوزه یا مقالاتم، پیشنهاد، انتقاد یا هر صحبتی دارین، خوشحال میشم برام بفرستین، آدرس لینکدینم هم اینجا هست... ✌
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها