بازار تتر با بازار ریال چه تفاوتی دارد؛ کدام یک بهتر است؟

تیم بیدارز

مقدمه
استیبل کوین‌ها، بازیگران آرام قدرتمند در بازار ارزهای دیجیتال، اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. ماه‌هاست از زمان سقوط استیبل کوین ترا سوالاتی در مورد آنها، به‌ویژه تتر، در محافل مالی مطرح می‌شود: آیا آن‌طور که باید پایدار هستند؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت‌های بازار تتر نسبت به بازار ریال آشنا کنیم و مزایا و معایب هر کدام را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

استیبل کوین چیست؟

قبل از این که بازار تتر را با بازار ریال مقایسه کنیم باید مفهوم استیبل کوین را بدانیم. استیبل کوین چیست و چرا به تتر استیبل کوین می‌گویند؟ استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که وابسته به ارزهای فیات است؛ بدین معنا که ارزش آن توسط یک ارز مانند دلار، یورو و یا حتی طلا پشتیبانی می‌شود.

پس از آنکه بیت کوین و به دنبال آن آلت کوین‌ها خلق شدند برای مدت زمانی طولانی تنها با همتایان خود یعنی سایر رمز ارزها و یا ارزهای فیات معامله می‌شدند. در حقیقت در آن زمان و قبل از آنکه استیبل کوینی وجود داشته باشد، اگر می‌خواستید سکه‌های خود را مبادله کنید، هیچ راهی وجود نداشت که بدون خروج از اکوسیستم ارز دیجیتال ارز دیجیتالتان را با همتای دیگرش در قیمتی ثابت و بدون نوسان مانند دلار تعویض کنید. و درست در همین نقطه بود که نبود استیبل کوین‌ها احساس شد.

بسیاری از معامله‌گران ارز دیجیتال از استیبل کوین‌ها استفاده می‌کنند، تا ارزش داراییشان را در اکوسیستم ارز دیجیتال حفظ کنند. این بدان معناست که ارز دیجیتالی همچون طلا با نوسان کم وجود دارد و شما می‌توانید آن را در 24 ساعت شبانه روز مبادله کنید. این توکن‌ها همیشه ارزش فعلی خود را حفظ می‌کنند، تا زمانی که نسبت (1:1) پشتیبان درست باقی بماند.

ارز دیجیتال تتر چیست؟

تتر یک پلتفرم مبتنی بر فناوری بلاک چین است که در سال 2014 راه اندازی شد، تا فرایند تبدیل ارز دیجیتال به ارز فیات را آسان‌تر کند. تتر از یک رویکرد نوین برای برهم زدن ساختار مالی سنتی استفاده می‌کند. بدین صورت که افراد را قادر می‌سازد تا از طریق ارزهای سنتی، ارز دیجیتال بخرند و از نوسانات و پیچیدگی ذاتی ارزهای دیجیتال اجتناب کنند. تتر اولین رمز ارزی است که به صورت استیبل کوین به بازار ارز دیجیتال معرفی شده است.

به عبارتی تتر یک رمز ارز با ارزش ثابت است که در محیط بلاک چین معامله می‌گردد و معمولا توسط اشخاصی استفاده می‌شود که نوسانات با شدت زیاد را دوست ندارند و مایلند اکثرا به ارزش روز نقد باشند. توکن‌های تتر توسط صرافی ارز دیجیتال BitFinex ایجاد شده و تحت نماد USDT معامله می‌شوند. بر اساس ارزش بازار، USDT سومین ارز دیجیتال با ارزش است، با ارزشی در حدود 68 میلیارد دلار.

معرفی بازار تتر در معاملات ارز دیجیتال

در بازار پرنوسان و بی ثبات ارز دیجیتال، که در آن تبدیل بین پول نقد با ارز دیجیتال مانند بیت کوین دشوار است، استیبل کوین‌ها نقدینگی را فراهم می‌کنند و در این میان تتر قطعا اولین و مشهورترین استیبل کوین است. از آنجایی که تتر به پشتوانه ارزهای فیات فعالیت می‌کند و 100 درصد توسط ذخایر تتر تضمین شده است، حتی زمانی که به زیر 1 دلار برسد، می‌تواند ارزش خود را حفظ کند. مهم‌ترین رقیبی که تتر دارد استیبل کوین USDC است، که با اختلاف تقریبا کمی تتر را دنبال می‌کند. این رمز ارز حتی در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال (نه فقط استیبل کوین‌ها)، عملکرد قابل تحسینی در بازار دارد. حقیقت این است که پس از 7 سال حضور در بازار کریپتو همچنان پر قدرت پیش می‌تازد و به نظر غیر قابل شکست می‌آید. 

بازار تتر بازاری است که در آن کلیه معاملات جفت ارزها بر حسب USDT انجام می‌گردند. در واقع یعنی در این بازار هر ارزی به تتر تبدیل می‌شود و یا اینکه تنها با تتر است که می‌توانید ارزی را بخرید. به عنوان مثال قصد شما مقداری بیت کوین دارید و قصد دارید آن را در بازار تتری معامله کنید، در صورتی که این رمز ارز را بفروشید معادل آن تتر یا دلار دیجیتالی دریافت خواهید کرد. معمولا چون دلار ارزش روز بازار است این بازار بسیار پرطرفدار است.

معرفی بازار ریال در معاملات ارز دیجیتال

درست است که بازار تتر محبوب‌ترین و بهترین انتخاب برای معامله‌گران است، اما برای اشخاصی که تازه وارد این بازار می‌شوند ممکن است به طور کامل قابل فهم نباشد. به همین علت بازار ریالی در حوزه مبادلات ارز دیجیتال در کشور توسط بسیاری از صرافی‌های بومی ایجاد شده است؛ چرا که خرید و فروش رمز ارز با ریال اولین و دم دست‌ترین راه برای شروع معاملات ارز دیجیتال است. این روش تنها برای مبتدیان نیست بلکه حتی بسیاری از تریدرها نیز به آن علاقمندند و معاملات خود را در این بازار انجام می‌دهند؛ چرا که بالاترین سطح نقدینگی است. علاوه بر آن معامله با ریال اصولا پیچیدگی کمتری دارد. اینکه یک تریدر تازه‌کار که آشنایی با بازار ارزی ندارد قیمت‌ها را به ریال ببیند و تصمیم بگیرد بسیار ساده تر می‌نماید.

بازار تتر یا بازار ریال؛ کدام یک بهتر است؟

برای اینکه بگوییم بازار تتر بهتر است یا بازار ریال ابتدا باید مزایای هر کدام را در نظر بگیریم و سپس تصمیم بگیریم.

مزایای معامله در بازار تتر

  1. تتر همواره ارزش ثابتی معادل یک دلار دارد و دلار قویترین ارز در دنیا است. 
  2. تتر روی بلاک چین‌های متنوع فعالیت می‌کند.
  3. این استیبل کوین در امور معاملات خود بسیار شفاف و کاملا غیرمتمرکز است.
  4. به علت محبوبیت زیاد حتی در بین کاربران ایرانی، معاملات تتری بسیار سریع صورت می‌گیرد.
  5. تتر یک سرمایه گذاری مطمئن برای کاربران ایرانی است.

مزایای معامله در بازار ریال

  1. معاملات ریالی بسیار ساده است و پیچیدگی ندارد.
  2. در صورتی که از طریق صرافی ارز دیجیتال صورت گیرد، امنیت بالایی دارد.
  3. کارمزد کمتر (به این علت که ممکن است قصد داشته باشید در نهایت تتر را برداشت کرده و صرف انجام کار دیگری کنید. در این صورت مجبور می‌شوید آن را به ریال تبدیل کنید تا در کشور قابل استفاده باشد).

با توجه به نکاتی که گفته شد، در صورتی که یک تریدر هستید بهتر است در بازار تتری فعالیت کنید اما در صورتی که قصد دارید ارز دیجیتال خود را هولد کنید تفاوت چندانی برای شما نخواهد داشت. نکته دیگر آن‌ است که پیش از آنکه تصمیم بگیرید باید در بازار تتری فعالیت کنید یا بازار ریالی، باید یک صرافی مطمئن، معتبر و امن انتخاب کنید. صرافی بیدارز، یکی از صرافی‌های معتبر در کشور است که امکان انجام معاملات در هر دو بازار برای کاربران بیدارز فراهم نموده است.

معرفی بازار تتر و بازار ریال در بیدارز

بیدارز همچون بسیاری دیگر از همتایان خود بازار ریالی را دارد اما علاوه بر آن بازار تتری را هم ارائه می‌دهد. به منظور آسودگی خاطر کاربران کارمزد معاملات تتری و ریالی یکسان و 0.2% از حجم یک معامله است. بنابراین بدون اینکه نگرانی در رابطه با مقدار کارمزد در هر پایه از بازار داشته باشید معامله‌تان را انجام می‌دهید.

جمع‌بندی

هر چند که معاملات ریالی هم طرفداران بسیاری دارد اما در مجموع بازار تتر بالاترین حجم معاملات رمز ارزها را در اختیار دارد. در این مقاله به مفهوم تتر، بازار تتر و بازار ریال و مقایسه این دو بازار با ذکر مزایای آن پرداختیم. در مجموع هر دو بازار مزایای خاص خود را دارند و کاربر در موقعیت تریدر باید بسنجد که کدام یک بیشتر به کارش می‌آید. در مجموع همانطور که در مقاله اشاره کردیم بازار تتر برای ترید مناسب تر است، اما چنانچه قصد هولد کردن دارید چندان تفاوتی نمی‌کند. با توجه به آنچه گفته شد اکنون انتخاب با شماست، شما کدام بازار را برای معاملات ارز دیجیتال ترجیح می‌دهید؟

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها