آشنایی با اسیلاتورها (oscillators) در تحلیل تکنیکال

تیم بیدارز

نوسان نما یا همان oscillators در بازارهای غیردولتی که در آن نوسان قیمت ها در یک باند افقی یا محدوده معاملاتی است شرایطی را برای بازار ایجاد می کند که اکثر سیستم های دنبال کننده روند نمی توانند ایجاد کنند. نوسان نما ابزاری را در اختیار معامله گر فنی قرار می دهد که می تواند از این طریق از محیطهای دوره ای و محیط های بازار بدون روند سود کسب کند.

ارزش نوسان نما محدود به دوره های بدون روند در تجارت نیست. نوسان نما در رابطه با نمودارهای قیمت در طی مراحلی، با آگاه کردن معامله گر نسبت به اخطارها و نقاط هیجان انگیز کوتاه مدت دربازار که معمولا به عنوان شرایط فرابورس یا سبقت فروشی شناخته می شود، تبدیل به یک واحد بسیار با ارزش می شود. همچنین نوسان نما می تواند پیش از اینکه این وضعیت در عملکرد قیمت مشهود باشد هشدار دهد که روند در حال پایان یافتن است.

اسیلاتورها (نوسان نما) می توانند با نمایش واگرایی خاص، روند صعودی را نشان دهند. ما با توضیح اینکه مبنای ساخت و تفسیر نوسان نما چیست، شروع خواهیم کرد. سپس درباره معنای حرکت و پیامدهای آن برای پیش بینی بازار بحث خواهیم کرد.

برخی از تکنیک های نوسان نما از ساده تا پیچیده ارائه می شوند. سؤال مهم واگرایی بررسی خواهد شد. ما به ارزش هماهنگی تحلیل اسیلاتور با چرخه های اساسی بازار خواهیم پرداخت. در نهایت، در مورد چگونگی استفاده از اسیلاتورها به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل فنی کلی بازار بحث خواهیم کرد.

استفاده از نوسان نما در روند

نوسان نما فقط یک شاخص ثانویه است، به این معنا که باید تابع تجزیه و تحلیل روند اساسی باشد. از آنجا که انواع مختلفی از اسیلاتورهای مورد استفاده‌ تکنسین ها را طی می کنیم، اهمیت تجارت در جهت روند حاکم بر بازار دائماً بررسی می شود.

خواننده همچنین باید توجه داشته باشد که مواقعی وجود دارد که نوسان نماها مفیدتر از سایرین هستند. به عنوان مثال، تقریبا در ابتدای شروع حرکت های مهم، تجزیه و تحلیل نوسان نما چندان مفید نیست و حتی می تواند گمراه کننده باشد. با این وجود تا پایان حرکت بازار، نوسان نماها بسیار باارزش هستند. سرانجام، هیچ بحثی در مورد افراط و تفریط بازار بدون در نظر گرفتن عقاید مخالف کامل نخواهد بود. ما در مورد نقش این ابزار و چگونگی استفاده از آن در تجزیه و تحلیل بازار و تجارت صحبت خواهیم کرد.

تفسیر نوسان نما (اسیلاتور)

روش های مختلف زیادی برای ساخت نوسان نماهای حرکت وجود دارد و تفسیر آنها تفاوت بسیار کمی با یکدیگر دارند. اکثر نوسان نماها بسیار شبیه هم هستند. آنها در پایین نمودار قیمت نقشه کشیده شده و شبیه باند افقی مسطح هستند.

تفسیر نوسان نما (اسیلاتور)

باند نوسان نما در واقع صاف است، در حالی که قیمت ها ممکن است در بالا، پایین یا خنثی باشد. با این وجود قله ها و فرورفتگی های موجود در نوسان نما منطبق بر قله ها و فرورفتگی های موجود در نمودار قیمت است. برخی از نوسان نماها دارای یک نقطه میانی هستند که دامنه افقی را به دو نیمه، باند بالا و پایین تقسیم می کند. بسته به فرمول مورد استفاده، این خط میانی معمولا یک خط صفر است. برخی از نوسان نماها نیز دارای مرزهای بالا و پایین از ۰ تا ۱۰۰ هستند.

سه استفاده‌ مهم اسیلاتورها

  1. نوسان نما وقتی مفید است که مقدار آن در نزدیکی انتهای فوقانی یا پایین، مرزها بین باندها، به نقطه بحرانی برسد. در اینجا گفته می شود که بازار در بالاترین حد خود است و خرید هیجانی در حال وقوع است و هنگام نزدیک شدن به پایین ترین حد، فروش هیجانی در حال وقوع است. این مسئله هشدار می دهد که روند قیمت بیش از حد و آسیب پذیر است.
  2. واگرایی بین نوسان نما و عملکرد قیمت وقتی نوسانگر در یک موقعیت شدید قرار دارد، معمولا یک هشدار مهم است.
  3. عبور از خط صفر (نقطه میانی) می تواند سیگنال های معاملاتی مهمی در جهت روند قیمت.

قوانین کلی برای تحلیل

به عنوان یک قاعده کلی، هنگامی که نوسان نما در مقطع فوقانی یا تحتانی باند به یک مقدار شدید برسد، این نشان میدهد که حرکت فعلی قیمت ممکن است خیلی سریع پیش رفته باشد و می تواند به دلیل اصلاح یا ادغام باشد. از طرف دیگر، معامله گر برای خرید باید زمانی را انتخاب کند که نوسان نما در پایین ترین وضعیت خود است و برعکس این موضوع را برای خرید در نظر داشته باشد. عبور از خط میانی اغلب برای تولید سیگنال های خرید و فروش استفاده می شود.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها