نکات مهم خرید ارز دیجیتال از صرافی P2P

محمد خیرخواه

تفاوتی ندارد به‌تازگی به دنیای ارزهای دیجیتال قدم گذاشتید یا یک تریدر کارکشته هستید، چند دقیقه به یک شیوه معاملاتی فکر کنید که در آن لزوما نیازی نیست برای تکمیل معامله، ارز دیجیتال خود را در صرافی نگهداری کنید؛ می‌توانید سفارش خود را ثبت و درصورت تایید معامله، دارایی را منتقل و آن را تکمیل کنید! اگر این شیوه برای شما جذاب است، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

در سال‌های اخیر، با گسترش فناوری‌های بلاکچین و افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال، خرید و فروش این ارزها به یکی از موضوعات مهم و پرطرفدار در جوامع بدل شده است. به‌طور متوسط رشد و محبوبیت رمزارزها در ایران نسبت به میزان آن در یک یا دو سال گذشته، رشد چندین برابری داشته است. تا جایی که تعداد سکوهای تبادل رمز ارزی که در سال 1395، مصادف با آغاز فعالیت بیداَرز، از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد، امروز به بیش از 700 صرافی رسیده است.

صرافی‌های P2P یا همتا به همتا به‌عنوان یکی از روش‌های محبوب و مطمئن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران، مورد استفاده قرار می‌گیرند. صرافی بیدارز  که به‌عنوان پرچمدار خرید و فروش ارز دیجیتال به روش P2P در فضای رمزارز کشور شناخته می‌شود، بصورت تخصصی بر روی ارائه سرویس‌های متنوع در راستای این بازار معاملاتی فعالیت دارد. در این مقاله، به نکات مهم و روش‌های خرید ارز دیجیتال از صرافی P2P در ایران پرداخته‌ایم. همچنین، در ادامه مزیت‌های این شیوه را برای کاربران و معامله‌گران فعال حوزه کریپتوکارنسی برشمردیم.

مفهوم صرافی P2P ارز دیجیتال

به بیان ساده، صرافی P2P (همتا به همتا) بستری برای معامله مستقیم بین دو طرف است که توسط یک پلتفرم آنلاین فراهم می‌شود. در این نوع صرافی‌، در صورت غیرمتمرکز بودن هیچ نیازی به واسطه‌گری مرکزی نیست و خریداران و فروشندگان مستقیماً با یکدیگر تعامل می‌کنند. 

در حالی که همچنان استفاده از صرافی‌های متمرکز نه تنها در ایران بلکه در جهان محبوبیت زیادی دارند، تمایل کاربران به این نوع صرافی‌ها برای خرید و فروش P2P ارزهای دیجیتال بیشتر است.

شروع خرید ارز دیجیتال از صرافی P2P در ایران

شروع فعالیت در بستر معاملاتی یک صرافی P2P مانند بیدارز تفاوتی با سایر روش‌ها مانند Trade یا OTC ندارد و کاربران مراحل جاری ثبت نام و ایجاد حساب کاربری را طی می‌کنند. در ادامه به بازگویی این مراحل و مزیت‌های معامله در بازار معاملات P2P بیدارز پرداخته‌ایم.

ثبت‌نام در صرافی P2P

 ابتدا برای خرید ارز دیجیتال از صرافی P2P در ایران، باید در آن صرافی ثبت‌نام و احراز هویت کنید. احراز هویت به دلیل افزایش امنیت معاملات و جلوگیری از پولشویی انجام می‌شود و در تمام صرافی‌های متمرکز صورت می‌گیرد. در این مرحله، معمولاً باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و فرایند تأیید هویت را انجام دهید.

ثبت نام و احراز هویت در صرافی بیدارز یک فرآیند بسیار ساده است و می‌توانید در کمتر از 3 دقیقه، ثبت نام را انجام دهید.

بررسی و انتخاب سفارش‌ها (Orders)

پس از ثبت‌نام، می‌توانید سفارش‌های موجود در صرافی P2P را بررسی کنید یا سفارش خود را برای خرید ارز دیجیتال قرار دهید. در هر دو حالت، می‌توانید بر اساس نوع ارز، قیمت و شرایط مدنظر خود، یک سفارش را انتخاب یا ثبت کنید.

انجام معامله

 پس از ثبت سفارش، می‌توانید با فرد مقابل تعامل و جزئیات معامله را تنظیم کنید. ارتباط بین شما و سمت دیگر معامله در صرافی بیدارز از طریق چت آنلاین انجام می‌شود که می‌توانید مواردی از قبیل قیمت توافقی یا روش پرداخت را با هم نهایی کنید. صرافی بیدارز در این میان، با تضمین امنیت تراکنش این اطمینان را به کاربران می‌دهد که بدون نگرانی بابت واریز وجه یا ارز دیجیتال، تمرکز خود را روی معامله بگذارند. 

دو گوشی تلفن همراه هوشمند که در دو طرف یک سکه بیت کوین قرار دارند و در حال ارسال و دریافت ارز دیجیتال و ارز فیات هستند. این تصویر نشان دنده کلی یک معامله همتا به همتا یا p2p در حوزه ارزهای دیجیتال است.

 انتقال ارز

 پس از تنظیم جزئیات معامله، باید ارز مورد نظر را از مبدا (کیف پول خودتان) به حساب صرافی انتقال دهید. از آن جایی که برای انجام معامله در بیدارز نیازی نیست که حتما ارز دیجیتال را در کیف پول صرافی قفل کنید، می‌توانید سفارش خود را در حالی ثبت کنید که دارایی دیجیتال شما در ولت خودتان قرار دارد.

 تأیید تحویل

بعد از انتقال ارز، معمولاً باید تحویل ارز توسط خریدار تأیید شود. هنگامی که این انتقال و تحویل انجام شد، مبلغ مورد نظر به حساب فروشنده واریز خواهد شد. 

مزیت‌های بارز معامله در بازار P2P بیدارز

در حال حاضر بازار P2P صرافی بیدارز محبوب‌ترین بستر برای انجام معاملات همتا به همتا محسوب می‌شود که دقیقا تمام شرایط یک بستر استاندارد P2P را دارد.

به‌طور کلی دو مزیت‌ بارز این بازار و شیوه معاملاتی عبارت‌اند از:

  • امکان نگهداری دارایی در کیف پول مدنظر کاربر تا زمان توافق و تایید معامله

 بدین معنی که برای ثبت سفارش، نیازی به قفل شدن دارایی شما در صرافی بیدارز وجود ندارد و شما می‌توانید ارز دیجیتال را در کیف پول خود نگهداری و سفارش ثبت کنید. هنگامی که سفارش شما به مرحله انجام معامله و تراکنش رسید و از انجام شدن آن اطمینان حاصل کردید، می‌توانید ارز مدنظر را منتقل و معامله را تکمیل کنید.

  • انتقال ارزهای تتر، ریپل و لایت‌کوین بدون کارمزد

کاربران بیدارز می‌توانند برای انتقال استیبل کوین تتر و ارزهای دیجیتال لایت کوین و ریپل، بدون نیاز به پرداخت کارمزد شبکه، معاملات خود را انجام دهند. قطعا به خوبی می‌دانید که این مزیت به خصوص در تعداد بالای تراکنش، می‌تواند صرفه میلیونی در هزینه‌های شما داشته باشد که روی سود شما تاثیرگذار است.

نکات مهم در خرید ارز دیجیتال از صرافی P2P

بررسی معامله‌گر

 قبل از انجام معامله، بهتر است رتبه‌بندی، بازخورد و نظرات دیگران درباره معامله‌گر مورد نظر را بررسی کنید تا از نهایی‌شدن معامله مطمئن شوید. امکان مشاهده امتیاز و سطح کاربر در بیدارز نیز وجود دارد.

رعایت امنیت

 در هر معامله ارز دیجیتال، رعایت اصول امنیت بسیار مهم است. تفاوتی ندارد که علاه‌بر روش همتا به همتا، از شیوه ترید یا OTC هم استفاده کنید؛ رعایت جوانب امنیتی در هر معامله رمزارزی بسیار حیاتی است. بهبود امنیت حساب کاربری خود با استفاده از تایید هویت دو مرحله‌ای، رمز عبور قوی و اعمال محدودیت‌هایی برای دسترسی، از جمله مواردی است که که می‌تواند امنیت حساب شما را بهبود ببخشد.

قوانین و مقررات

 قبل از خرید ارز دیجیتال چه از صرافی P2P و چه از سایر سکوهای تبادل، با قوانین و مقررات مربوط به رمزارزها در کشور آشنا شوید. از صحت هرگونه محدودیت‌ بر تبادل ارز دیجیتال در ایران مطمئن شوید و معاملات خود را در هماهنگی و چهارچوب قوانین انجام دهید. برای این منظور می‌توانید پاسخ هرگونه سوال خود را از طریق راهنمای سایت بیدارز بیابید یا با پشتیبانی مجموعه در ارتباط باشید.

یک چکش که نماد قاطعیت دادگاه و قدرت قانون است در کنار کوین های ارز دیجیتال بیت کوین، ریپل، اتریوم، دوج کوین و مونرو. این تصویر نمادی از قانونگذاری و توجه به مقررات برای استفاده از رمزارزها است.

نگهداری ارز دیجیتال

 پس از خرید ارز دیجیتال، بهتر است آن را در کیف پول دیجیتالی امن نگهداری کنید. همانطور که پیش‌تر در این مقاله به آن اشاره شد، کاربران بیدارز که قصد معامله در بازار P2P را دارند، می‌توانند بدون واریز دارایی دیجیتال خود به والت صرافی، معاملات خود را نهایی کنند.

سخن پایانی

به‎‌طور کلی صرافی‌های P2P در دنیای رمزارزها از روش‌های مطمئن و پر استفاده برای خرید ارز دیجیتال هستند. با استفاده از بستر یک صرافی‌ همتا به همتا، می‌توانید به صورت مستقیم و بدون واسطه با دیگران ارز دیجیتال خرید و فروش کنید. همچنین، این روش خرید امکان مقایسه قیمت و انتخاب بهترین سفارش را برای شما فراهم می‌کند. 

ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها