آموزش تخصصی استخراج لایت کوین 2021

تیم بیدارز

در اکتبر سال 2011، چارلی لی که در آن زمان به عنوان مهندس نرم افزار در گوگل مشغول به کار بود، لایت کوین (LTC) را ایجاد کرد. این ارز از ابتدا به عنوان ارزی شبیه به بیتکوین ساخته شد و چارلی لی آن را «نقره ای در کنار طلای بیتکوین» توصیف کرد، با این وجود در این ارز تغییراتی نسبت به بیتکوین رخ داده است که مقیاس پذیری آن را کارآمدتر از بیتکوین ساخته است.

امروزه حجم کل بازار لایت کوین بیش از 15 میلیارد دلار است و هر کوین آن قیمتی بیشتر از 300 دلار دارد و در میان پرمبادله ترین ارزهای رمزپایه در صرافی ها قرار گرفته است. از آن جایی که استخراج لایت کوین جایگزین بسیار خوبی برای استخراج بیتکوین است، در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

آیا لایت کوین قابل استخراج است؟

با توجه به محبوبیت لایت کوین و قرار گیری آن در میان 10 ارز رمزپایه برتر از لحاظ حجم بازار، می توان لایت کوین را به عنوان یکی از مشهورترین دارایی های قابل استخراج معرفی کرد. در سال های اولیه ایجاد لایت کوین، استخراج این ارز از طریق ماینینگ ریگ های CPU به راحتی قابل انجام بود. گرچه امروزه برای استخراج لایت کوین به ماینر هدفمند ASIC نیاز دارید.

بنابراین، ماینینگ ریگ لایت کوین را نمی توانید به سادگی بسازید و یا از هر فروشگاه لوازم کامپیوتری خریداری نمایید. گرچه با اندکی تامل، می توانید یک ماینر ASIC لایت کوین را سفارش دهید که به صورت اختصاصی برای استخراج الگوریتم اسکریپت لایت کوین ساخته شده است.

پیوستن به استخر استخراج

غالباً، مردم به جای استخراج انفرادی، پیوستن به استخر استخراج را ترجیح می دهند. در این روش هم نیازمند تجهیزات هستید و باید تمام هزینه ها را بپردازید، اما استخرهای استخراج روش ایمن تری برای کسب لایت کوین فراهم می کنند. در یک استخر استخراج، شما و دیگر استخراج کنندگان قدرت محاسباتی خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارید و همین امر، شانس دریافت جایزه بلاک را برای شما افزایش داده و درآمد باثبات تری را برایتان ایجاد می کند.

پیوستن به استخر استخراج

استخر استخراج لایت کوین (Litecoin mining pool) یکی از اصلی ترین و مشهورترین استخرهای استخراج است که از سال 2011 فعالیت خود را آغاز کرده است. از یکی از بزرگ ترین مزایای پیوستن به این استخر، می توان به عدم پرداخت هر گونه کارمزد اشاره کرد که با استفاده از سیستمی به نام پرداخت به ازای سهم (PPS) ممکن می شود. در این سیستم، جایزه هر فرد بر اساس میزان قدرتی که به اشتراک گذاشته است به او تعلق می گیرد. علاوه بر این، در این استخر پرداخت به صورت رایگان و فوری صورت می گیرد.

انت پول (Antpool) نیز یکی دیگر از استخرهای استخراج مشهور لایت کوین است. انت پول یکی از بزرگ ترین استخرهای استخراج موجود است که در چین قرار دارد و توسط شرکت فناوری های بیت مِین اداره می شود که بزرگ ترین تولید کننده فناوری های استخراج ارزهای رمزپایه در جهان محسوب می گردد. پیوستن به انت پول نیز هیچگونه کارمزدی در بر ندارد، اما برای بلاک های استخراج شده کارمزد تراکنش دریافت می شود.

استخراج ابری

اگر می خواهید از هزینه خرید تجهیزات و تمام هزینه های اضافه ای که به همراه دارد چشم پوشی کنید، استخراج ابری گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در این روش، شرکت ها مسئولیت اجرای سخت افزار را بر عهده می گیرند و مقداری کارمزد برای اجاره دستگاه استخراج از شما دریافت می کنند. سپس یک دستگاه استخراج لایت کوین از راه دور، از سوی شما شروع به کار می کند.

شاید این کار به نظر بی فکری و ابلهانه باشد، اما پیش از انجام آن باید تحقیقات لازم را انجام دهید و شرکت مورد اطمینانی را برای انجام این کار انتخاب کنید. برخی شرکت ها پاداش احتمالی استخراج را بیشتر از حد معمول ارزیابی می کنند و مقدار هزینه های انجام شده را اشتباه نشان می دهند. بنابراین تا زمانی که شما بخواهید لایت کوین های استخراج شده خود را در یک صرافی به فروش برسانید، ممکن است متحمل ضرر شوید.

بهترین ماینر لایت کوین

انت ماینر همواره یکی از مشهورترین سخت افزارهای استخراج لایت کوین بوده است. این سخت افزار در سال 2020 توسط کمپانی بیت مین وارد بازار شد. انت ماینرهای دست دوم حدود چند صد دلار قیمت دارند اما یک انت ماینر جدید می تواند چند هزار دلار هزینه در بر داشته باشد.

انواع سخت افزار استخراج لایت کوین

استخراج لایت کوین در گذشته بسیار آسان و ارزان بود. هزینه هایی بسیار کم در بر داشت، یک جریان درآمدی باثبات ایجاد می کرد و انجام این کار با یک واحد کارت گرافیک پیشرفته (GPU) ممکن بود؛ همانطور که امروزه این امکان برای استخراج اتریوم وجود دارد. 

در عوض، انتخاب یک سخت افزار استخراج سفارشی با نام مکانیزم مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) بسیار عاقلانه تر است. این مدارها بسیار قدرتمندتر از اجزاء کامپیوتر خانگی شما هستند و همین امر باعث شده است تا برای استخراج لایت کوین بسیار کارآمد باشند. گرچه باید به خاطر داشته باشید که از این سخت افزارهای سفارشی تنها برای استخراج لایت کوین می توان استفاده کرد.

انواع سخت افزار استخراج لایت کوین

علاوه بر این، دستگاه های سخت افزاری دیگری نیز با نام FPGA (مدار مجتمع دیجیتال برنامه پذیر) وجود دارند که چند سال قبل برای استخراج ارزهای رمزپایه مورد استفاده قرار می گرفتند. گرچه ظهور فناوری ASIC ماینینگ کارآمدتر، استفاده از این دستگاه ها را منسوخ کرد.

برخی از نرم افزارهای استخراج مورد نیاز

اگر یکی از انواع مدل های انت ماینر را برای استخراج انتخاب کنید، به همراه یک نرم افزار استخراج لایت کوین در اختیار شما قرار می گیرد. هنگام دریافت محصول، فایل نصبی آن نیز به شما تحویل می گردد. پس از آن می توانید استخراج به صورت انفرادی و یا پیوستن به یک استخر استخراج را انتخاب کنید.

اگرچه، در صورتی که بخواهید با استفاده از GPU ها استخراج کنید، باید پیش از آغاز به استخراج، یک نرم افزار مناسب برای خود انتخاب کرده باشید.

ایزی ماینر نرم افزاری است که قابلیت اعتماد خود را اثبات کرده است. این نرم افزار متن باز و رایگان در میان جامعه استخراج کنندگان لایت کوین بسیار مشهور است. جوایز دریافت شده را نیز مستقیماً به آدرس کیف پول منتخب شما ارسال می کند.

نرم افزار مولتی ماینر از شهرت کمتری برخوردار است، اما ویژگی های خاصی را در اختیار کاربر قرار می دهد. برای مثال به کاربر اجازه می دهد که در حین مدیریت تجهیزات استخراج، دستگاه خود را تعویض نماید. مثلاً اگر شما تصمیم بگیرید که از استخراج با GPU به استخراج با CPU بپردازید، مولتی ماینر تمام تنظیمات شما را به شبکه جدید منتقل می کند و نیازی به تنظیم دوباره ندارید. 

به غیر از نرم افزارهایی که معرفی کردیم، نرم افزارهای دیگری نیز چون GUI ماینر اسکریپت، CPU ماینر، CG ماینر و آوسم ماینر وجود دارند.

بهترین سخت افزار استخراج لایت کوین

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، یکی از دستگاه های پیشرو در صنعت سخت افزار استخراج، انت ماینر بیت مین است. این دستگاه به صورت هدفمند ساخته شده و چندین هزار دلار قیمت دارد. به همین خاطر، این دستگاه برای همه مناسب نیست و غالباً توسط مزارع بزرگ استخراج سفارش داده می شود. Viabtc یکی دیگر از استخرهای استخراجی است که علاوه بر داشتن رابط کاربری زیبا، هیچ مشکلی با تحریم آی پی ایران ندارد.

مزایا و معایب هر یک از سخت افزارها

مزایای استخراج با GPU

  • هزینه کم برای تنظیم اولیه
  • قابلیت دسترسی به سخت افزار در هر جا

معایب استخراج با GPU

  • نرخ هش پایین
  • هزینه برق بالا
  • سخت بودن تنظیمات اولیه سخت افزار

مزایای استخراج با ASIC

  • راه اندازی آسان
  • نرخ هش بالا
  • مصرف برق کمتر در هر هش

معایب استخراج با ASIC

  • قیمت بالای سخت افزار
  • زمان تحویل طولانی
  • دسترسی به سخت افزار تنها از طریق تولیدکنندگان خاص

آیا لایت کوین ارزش استخراج را دارد؟

همچون بیت کوین، استخراج لایت کوین نیز همواره دشوارتر می شود. این امر به دلیل فرآیندی به نام هاوینگ اتفاق می افتد که همچون بیتکوین هر چهار سال یک بار رخ می دهد. به صورت خلاصه، هاوینگ میزان لایت کوینی را (یا بیتکوین) که به استخراج کننده پاداش داده می شود، به نصف کاهش می دهد. 

آخرین هاوینگ لایت کوین در تاریخ 5 آگوست 2019 اتفاق افتاد و پاداش استخراج این ارز از 25 لایت کوین به ازای هر بلاک، به 12.5 لایت کوین کاهش یافت. انتظار می رود که هاوینگ بعدی در تاریخ 6 آگوست 2023 رخ دهد و پاداش استخراج به 6.25 کاهش یابد.

آیا لایت کوین ارزش استخراج را دارد؟

بنابراین، سودمند بودن یا نبودن استخراج لایت کوین به عوامل مختلفی بستگی دارد. استخراج ارز رمزپایه هزینه های زیادی به همراه دارد که به سرعت می تواند افزایش یافته و گران شود؛ از جمله این هزینه ها می توان به قبض برق، کارمزد استخرهای استخراج و قیمت متغیر لایت کوین اشاره کرد. گزینه های مختلفی برای محاسبه هزینه استخراج لایت کوین وجود دارند که به شما در زمینه انجام محاسبات دقیق تر کمک می کنند.

استخراج یک لایت کوین چقدر زمان می برد؟

با وجود عوامل مختلفی که در سرعت استخراج نقش دارند، پاسخ دقیق به این سوال دشوار است. مقدار زمان استخراج یک لایت کوین به تجهیزات شما، مقدار زمانی که صرف کار کردن با دستگاه می کنید و عامل سختی فعلی بستگی دارد. اگر توسط یک کامپیوتر خانگی با ماینر CPU یا ماینر GPU استخراج می کنید، استخراج یک لایت کوین زمان بسیار زیادی خواهد برد چرا که قدرت هش کردن شما بسیار پایین است.

سوالات رایج استخراج لایت کوین

حجم بازار لایت کوین چقدر است؟

تا پایان ماه آوریل 2021، حجم کلی بازار لایت کوین برابر با 15 میلیارد دلار بود و در جایگاه 10 ام در لیست برترین ارزهای رمزپایه قرار داشت.

چرا باید استخراج لایت کوین را به استخراج بیتکوین ترجیح داد؟

راه اندازی دستگاه استخراج لایت کوین در مقایسه با بیتکوین از هزینه کمتری برخوردار است. گرچه، بسیار پرمصرف است و بنابراین برای استخراج کنندگانی که برای سرگرمی به این کار می پردازند مناسب نیست.

هاوینگ بعدی پاداش لایت کوین چه زمانی است؟

هاوینگ بعدی لایت کوین در آگوست سال 2023 اتفاق خواهد افتاد و پاداش هر بلاک از 12.5 لایت کوین به 6.25 لایت کوین کاهش خواهد یافت.

سخن پایانی

با این وجود که استخراج لایت کوین همچون گذشته پرسود نیست، اما هنوز هم ارزش صرف زمان و تلاش را دارد. امیدواریم که این مقاله اطلاعات لازم در مورد استخراج لایت کوین را در اختیار شما قرار داده باشد. هر روشی را که برای استخراج لایت کوین انتخاب کنید، ما برایتان آرزوی موفقیت در حل مسائل بلاک ها داریم.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها