بهترین زمان ترید و معامله ارز دیجیتال

محمد خیرخواه

مقدمه
ترید و معامله مبحثی است که زیرشاخه‌های بسیار زیادی دارد. نه تنها تحلیل‌گران زیادی در این موضوع فعالیت دارند، بلکه روش‌های تحلیل متفاوتی نیز برای آن ارائه شده است. یکی از سرفصل‌های مهم در این موضوع، زمان است. به همین دلیل، در این مقاله از مجله بیدارز سراغ موضوع بهترین زمان ترید رفته‌ایم. در این مقاله تلاش می‌شود که زمان‌های مناسب برای معامله ارزهای دیجیتال را بررسی کرده و نکات مفیدی برای استفاده سرمایه‌گذاران رمز ارزها ارائه کنیم.

بازارهای مالی (به غیر بازار دارایی‌های دیجیتال) ساعت فعالیت خاص خود را دارند. برای مثال فارکس با سشن‌های مختلف کار می‌کند که شامل ساعت شروع به کار نیویورک، لندن، سیدنی و توکیو می‌شود و معامله گران فارکس باید بر اساس این سشن‌ها، معاملات خود را انجام دهند. ابن درحالی است که بازار ارزهای دیجیتال محدودیتی برای ساعت کار ندارد و همین ویژگی علی رغم مزیت، می‌تواند یک چالش هم محسوب شود.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که بهترین زمان ترید ارز دیجیتال چه زمانی است؟ تجارت ارزهای دیجیتال یک بازار 24 ساعته است. بنابراین چه در حال خرید و فروش بیت کوین یا چندین ارز دیجیتال دیگر باشید، قیمت‌ها بسیار نوسان می‌کنند. اما آیا زمان بهینه‌ای برای خرید ارز دیجیتال وجود دارد؟ و آیا می‌توان در پول شما صرفه‌جویی کرد و سود معاملاتی شما را به حداکثر رساند؟

از این‌ها گذشته، شما می‌توانید هر زمان که بخواهید ارز دیجیتال بخرید. آیا واقعا مهم است که نصف شب بخرید یا ظهر؟

تمام این صحبت‌ها به بحث بهینه‌سازی ختم می‌شود. زیرا همه زمان‌های معاملاتی، یکسان ایجاد نشده‌اند. اگر بتوانید زمان خرید ارز دیجیتال را بهینه کنید، در بلند مدت وضعیت بهتری در کسب سود خواهید داشت. حتی اگر با معامله در بهترین زمان، فقط 2% سود اضافی به دست آورید، با استفاده از سود مرکب در بلند مدت تغییر قابل قبولی ایجاد می‌شود. (سود مرکب: سودی که برای محاسبه آن به غیر از اصل سرمایه، میزان سود جمع شده از بهره دوره‌های قبل هم محاسبه می‌شود)

بهترین زمان ترید و موارد موثر بر آن

برای اینکه تایم مناسب معامله را بیابیم، بهتر است سه فاکتور زیر را در نظر داشته باشیم. چون یافتن این زمان مزیت‌های بسیاری برای سودمند بودن فعالیت مالی شما بسیار موثر خواهد بود.

اطلاع از بهترین زمان ترید بیت کوین یا سایر رمز ارزها نیازمند تحقیق و بررسی است. اگر از این زمان ها مطلع باشید، سود معاملات شما می تواند دستخوش تغییرات مثبتی قرار بگیرد.

قیمت‌های بهینه

شاید این مسئله اغراق‌آمیز به نظر بیاید ولی قیمت ارزهای دیجیتال اغلب تا 50 درصد در روز متفاوت است و تغییر می‌کند. بدیهی است که باید در بهترین ساعت برای ترید ارز دیجیتال اقدام کنیم تا در قیمت مناسب، خرید خود را انجام داده باشیم. در غیر این صورت فقط پول خود را در معاملات تورمی هدر داده‌ایم.

تجارت آسان‌تر

همه ارزهای دیجیتال تقاضای معاملاتی یکسانی ندارند. مطمئنا اگر هدف خرید و فروش بیت کوین و یا آلت‌کوین‌های محبوب باشد، مشکلی نخواهیم داشت، اما برای سایر ارزهای دیجیتال که پروژه معتبری ندارند و وایت پیپر آن‌ها درباره اهداف و تیم توسعه‌دهنده به خوبی توضیح نداده است، ایرادات زیادی در سر راه ما قرار می‌گیرد. اگر به طور اشتباه در زمان نامناسبی خرید کنیم، آن ارز دیجیتال در قیمت بدی نصیب ما خواهد شد و یا نمی‌توانیم با نرخ مورد نظر خود آن را بخریم. بنابراین، پیداکردن بهترین زمان ترید در روز، سود کردن از خرید ارز دیجیتال را بسیار آسان‌تر می‌کند.

به حداکثر رسیدن سود

اگر بدانیم چه زمانی می‌توانیم انتظار افزایش و کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم، سود خود را به حداکثر میزان خواهیم رساند. به عنوان مثال اگر بدانیم که قیمت‌ها معمولاً در ساعت 12 صبح 20 درصد بالاتر می‌رود، همیشه این زمان را برای فروش دارایی‌های خود در نظر می‌گیریم.

بهترین زمان برای خرید و فروش ارز دیجیتال

طبق یکی از قدیمی‌ترین الگوها در بازار که عبارت buy low sell high به معنی خرید در کف و فروش در سقف قیمتی است، باید به دنبال کف‌های قیمتی باشیم. حال چگونه الگوهای قیمتی در این بازار پر هیجان را پیدا کنیم؟ یکی از مناطق مناسب آن، زمانی است که تقاضا در بازار کم است. برای شناسایی دقیق‌تر، به بررسی بیت کوین می‌پردازیم که قدیمی‌ترین ارز دیجیتال دنیاست و تاریخچه‌ خوبی برای بررسی دارد. سوال این گونه مطرح می‌شود که بهترین زمان معاملات بیت کوین چه زمانی است؟ در ادامه چند عکس از نوسانات این رمز ارز در روز 16 جولای در سال‌های گوناگون آورده شده است. با دقت در این چارت‌ها می‌توان فهمید که کف قیمتی یت کوین معمولا در چه ساعت‌های بوده است.

چارت قیمتی بیت کوین که نوسان قیمتی آن را در ساعات مختلف شبانه روز نشان می دهد.
با استفاده از چارت قیمتی بیت کوین در سال های مختلف و در یک بازه زمانی مشخص در در طول روز، می توان فهمید که معمولا کف قیمتی این ارز دیجیتال در چه ساعاتی قرار دارد.
چارت قیمتی بیت کوین نشان می دهد که معمولا کف قیمتی این ارز بین ساعات 15 تا 11 شب قرار دارد.

در تمام این عکس‌ها می‌توان دید که اکثرا بین ساعت 2 عصر تا 11 شب قیمت‌ها در پایین‌ترین مقدار روز قرار دارند.

بنابراین، همانطور که از نمودارهای بالا قابل مشاهده است، یک روند در اینجا وجود دارد. به طور معمول، پس از ساعت 12 ظهر، قیمت ارزهای دیجیتال به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و می‌توان کف‌های قیمتی را برای این بازه در نظر گرفت و این یک الگوی ثابت در چند سال گذشته است. بنابراین در تئوری، این زمان یکی از بهترین زمان‌ها در روز برای خرید ارز دیجیتال است. قطعا این یک مثال است و شاید در تمامی ارزهای رایج و حتی خود بیت کوین در تمامی روزهای سال پاسخگو نباشد، اما 2 مسئله وجود دارد. اول اینکه می‌توان این الگو را به خاطر سپرد و در صورت مشاهده نشانه‌های آن و تطبیق با تحلیل‌های خود کاربر، از آن استفاده کرد و دوم اینکه شاید بتوان با استفاده از این روش، یک الگوی مناسب برای هر ارز دیجیتالی که تحت نظر است، پیدا کرد.

با بررسی‌های انجام شده در بالا و مشاهده چارت بیت کوین احتمال می‌دهیم که کمترین قیمت در روز حدود 15:00 تا 16:00 باشد. این‌ها ارزان‌ترین نقاط ورود هستند.
دقت داشته باشید که در دنیای رمز ارزها هیچ قطعیتی درباره قیمت و نرخ وجود ندارد. درست است که سازوکار تبادل و معاملات بر بستر بلاکچین (علم اعداد و ریاضیات) بنا شده است، اما تاثیرپذیری قیمت‌ها از اقتصاد و سیاست و تغییرات اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین؛ در باره قیمت‌ها به دنبال یک نسخه از قبل پیچیده شده نباشید، صرفا به الگوها تا حدودی اعتماد کنید.

معاملات ارز دیجیتال در چه ساعتی بیشتر است؟

هر ساله تغییراتی در شرایط بازار کریپتو بین تعدادی از عوامل تاثیرگذار آن، مانند بازار با روند صعودی یا بازار با روند نزولی، تعداد معامله‌گران فعال، ارزهای دیجیتال موجود برای تجارت، اخبار و به‌روزرسانی‌های منتشر شده در بازار و غیره به وجود می‌آید. اما یک عبارت مشترک بین اکثر تحلیل‌گران این است که هر اتفاقی بیفتد، نوسان قیمت از الگوهای مشابه پیروی می‌کند.

باید در نظر داشت که هرچقدر تقاضا کمتر باشد، قیمت ارز دیجیتال نیز کمتر خواهد بود. بازار رمز ارزها جهانی است و معامله‌گران زیادی در سرتاسر دنیا در آن فعالیت دارند که این امر مهم، یکی از بزرگترین عوامل تاثیرگذار روی بهترین زمان ترید ارز دیجیتال محسوب می‌شود. در اکثر مناطق، حجم بالای معامله بین ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر به وقت محلی آن منطقه انجام می‌شود. ولی برای یافتن زمان مناسب معامله رمز ارز در ایران، باید زمان کشورهای اصلی در معاملات بزرگ دنیا را مطابقت داده و زمان‌های خارج از تایم اصلی معامله‌ آن‌ها را پیدا کنیم. مخصوصاً که هر چه حجم نوسانات بیشتر باشد، پیش‌بینی قیمت سخت‌تر می‌شود. پس باید از معامله در زمان اوج معاملات خودداری کنیم. به همین دلیل، گفته می‌شود که تقاضا برای رمز ارز اغلب در تعطیلات آخر هفته کمتر است. این بدین معنی است که قیمت‌ها معمولاً پایین‌تر هستند و خرید ارز دیجیتال در آخر هفته می‌تواند گزینه خوبی باشد.

با توجه به این موضوع که بازار ارزهای دیجیتال همیشه هیجان دارد و شاید نتوان ساعت دقیقی برای معامله بهتر معرفی کرد، می‌توان برای ارزیابی دقیقتر حجم معاملات و میزان نقدینگی بازار، از ابزارهای تحلیل یعنی اندیکاتورها نیز استفاده کرد. مانند اندیکاتور حجم معاملات که نشان‌دهنده میزان ترافیک خرید و فروش رمزارزها را در ساعات مختلف نشان دهد و یا اندیکاتور Money Flow که نشان‌ دهنده اشباع خرید و یا فروش است.

اخبار نیز بسیار مهم است. اگر می‌دانید که یک اطلاعیه بزرگ در راه است، پس باید به این موضوع فکر کنید که بازار بی‌ثبات خواهد شد. به عنوان مثال، تصور کنیم که دولت ایالات متحده در آستانه بحث در مورد مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال در کنگره است. هیچکس نمی‌داند که در نهایت چه تصمیمی اتخاد خواهد شد و کوچکترین خبر مثبت یا منفی می‌تواند قیمت‌ها را تغییر دهد. یا در مثالی دیگر، می‌توانیم به تصمیم دولت چین در سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استخراج بیت کوین اشاره کرد. پس از این تصمیم، چین که در رتبه اول استخراج در دنیا قرار داشت ا مهاجرت مایترهای بیت کوین به اروپا و کشورهای اطراف رو به رو شد. سختی شبکه هم دستخوش تغییرات قرار گرفت و جامعه کریپتویی در یک شوک فرو رفت که آیا امکان دارد سایر دولت‌ها هم چنین تصمیماتی اتخاذ کنند یا خیر؟

صرافی غیرمتمرکز OmiseGo، یک صرافی رمز ارزی واقع در جنوب شرق آسیا است. قطعا در معاملات رمز ارزی به موقعیت غرافیایی صرافی مورد نظر توجه کنید. چرا که فعالیت رسانه ای آن ها  معمولا در ساعت کاری صرافی خواهد بود.

یک موضوع مهم دیگر موقعیت مکانی ارزهای دیجیتال است. اگر ارز دیجیتالی را معامله می‌کنید که سر منشا آن در یک مکان خاص قرار دارد، احتمالا قیمت این ارز دیجیتال توسط منطقه زمانی محلی تغییرات زیادی دارد. به عنوان مثال OmiseGo (یک صرافی رمز ارزی غیرمتمرکز با توکن اختصاصی OMG) در جنوب شرق آسیا مستقر است. حال باید پرسید چرا این موضوع مهم است؟ خوب این بدان معناست که تیم آن‌ها اغلب در ساعات کاری استاندارد خود، در توییتر و تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی خود فعالیت داشته و اتفاقات بزرگ آن رمز ارز در این ساعات منتشر می‌شود.

به شکل خلاصه با توجه به تئوری‌های گوناگون زمان مناسب معامله، می‌توان گفت که روز مناسب برای خرید، روزهای پایانی هفته مخصوصا شنبه و یک‌شنبه است (البته اگر از صرافی‌های خارجی برای خرید و فروش استفاده می‌کنید و برای صرافی داخلی، پنج‌شنبه و جمعه را در نظر بگیرید) چون حجم تقاضا کاهش می‌یابد. از طرف دیگر باید در روزهای پرداخت حقوق که نقدینگی و گردش مالی افراد زیاد می‌شود (5 روز اول هر ماه) از خرید خودداری کنید و در مقابل، آخر هر ماه تایم مناسبی برای خرید است. برای زمان‌بندی روزانه نیز تحقیقات و تجزیه و تحلیل روندهای بازار نشان داده است که بیت کوین در حدود ساعت 1 بامداد UTC بیشترین نوسان را دارد. این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد که این ساعت آغاز عصر برای آمریکای شمالی است. در مقابل، در آسیا آغاز روز کاری است. در این زمان از روز، معامله‌گران غربی و معامله‌گران آسیایی به احتمال زیاد به طور همزمان معامله می‌کنند. پس با توجه به موضوع عرضه و تقاضا، می‌توان این ساعت را برای فروش در نظر گرفت. ناگفته نماند که با توجه به ارتباط قیمت بیت کوین و مابقی کوین‌ها، می‌توان خیلی از رفتارهای بیت کوین را به بقیه تعمیم داد.

خطرناکترین زمان‌ها برای معاملات ارز دیجیتال

این سرفصل به شکلی در موضوعات عنوان شده‌ی قبل، ذکر شد. چرا که بهترین زمان ترید ارز دیجیتال، می‌تواند بدترین زمان نیز باشد. تفکیک این دو مسئله به استراتژی تریدر بستگی دارد. چرا که برای افراد با سطح تحمل بالا، ساعاتی که نوسانات بازار کم باشد معامله به معنی ضرر خواهد بود. علت این است که این افراد معمولا حوصله‌ای برای تحمل نوسانات کم را ندارند و ممکن است این عدم حوصله باعث انجام اموری خارج از پلن اصلی آن‌ها باشد. همچنین برعکس این موضوع نیز صادق است. یعنی افرادی که تحمل بازار با نوسانات زیاد را ندارند، نباید در ساعات اوج فعالیت بازار، دست به معامله بزنند. از این جهت خطرناکترین و بهترین ساعت برای ترید ارز دیجیتال برای افراد گوناگون، کاملا به شخصیت افراد وابسته است.

جمع‌بندی

تمامی صحبت‌های عنوان شده می‌تواند برای افراد تازه‌وارد کاربرد داشته باشد. فراموش نکنیم که هیچ قطعیتی در بازارهای مالی وجود ندارد. این‌ها صرفا پیشنهاداتی است که کارشناسان این حوزه برای کاربران جدید دنیای رمز ارزها ارائه می‌دهند و خود کاربران باید با تحلیل دقیق به انجام معامله بپردازند. اما اگر تصمیم بر استفاده از این مقاله دارید در نظر بگیرید که این زمان‌بندی‌ها بر اساس ساعت رسمی جهانی است و بهتر است این موارد را باید با صرافی خود و زمان رسمی کشور وفق دهید. همچنین، شما باید برنامه مشخصی برای زمان کاری خود داشته باشید یعنی یا بر اساس تقویم شمسی یا میلادی فعالیت کنید. البته لازم به توضیح است که مبنای برنامه‌های گفته شده براساس تقویم میلادی است. همچنین، هیچ‌گاه اصول اولیه را زیر پا نگذارید، یعنی مثلا بیشتر از 10 الی 15 درصد کل سرمایه خود را برای سرمایه‌گذاری اختصاص ندهید.

اگر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید، حال که درباره بهترین زمان ترید اطلاعاتی کسب کردید، می‌توانید با خرید تتر ارزان از بیدارز، آن را بدون کارمزد تبادل کنید و رمز ارزهای مدنظر خود را با کارمزد بسیار کم در صرافی بیدارز خرید و فروش کنید.

ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها