تحلیل On chain چیست؛ آشنایی با تحلیل درون زنجیره‌ای

تیم بیدارز

مقدمه
شفافیت در ارزهای دیجیتالی یکی از مهم‌ترین مزایایی است که آنها را برای سرمایه‌گذاران این حوزه جذاب می‌کند. زیرا به این معنی است که هر کسی می‌تواند حرکت عرضه و تقاضای بیت کوین و فعالیت در شبکه بیت کوین که بر قیمت اثرگذار است را مشاهده کند. به همین دلیل است که برای به حداکثر رساندن سود حاصل از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کریپتو، تنها استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی کافی نیست و نیاز است که شما تحلیل on chain یا درون زنجیره ای را نیز درک کنید. اما تحلیل on chain چیست و چگونه می‌توان از این روش برای به حداکثر رساندن سود استفاده کرد؟ با ما در این مقاله همراه باشید.

تحلیل on chain یا تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟

ارز دیجیتال اولین نوع دارایی است که در آن می‌توان بر تمامی فعالیت‌های دارندگان رمز ارز از طریق دفتر کل بلاک چین نظارت کرد. از طریق این داده‌ها می‌توان عرضه و تقاضای کوین یا توکن، روانشناسی بازار و همچنین فعالیت‌های مرتبط با شبکه مانند فعالیت‌های ماینر و غیره را مشاهده کرد.

تحلیل درون زنجیره‌ای یک استراتژی کاربردی است، که به شما کمک می‌کند تا ارزش درونی دارایی دیجیتالی را از ارزش کاربردی آن جدا کنید. حال تحلیل زنجیره‌ای چگونه عمل می‌کند؟ تجزیه و تحلیل درون زنجیره‌ای تمام داده‌های داخل بلاک چین را جمع‌آوری می‌کند.

داده‌های درون زنجیره‌ای یا تحلیل On Chain چیست؟

همان‌طوری که اشاره کردیم تجزیه و تحلیل درون زنجیره‌ای، به معنای تحلیل انواع داده‌های بلاک چین شامل:

حجم معاملات

جزئیات هر بلاک، مانند پاداش استخراج

همبستگی قیمتی

ورودی‌ها و خروجی‌های صرافی است.

8 پارامتر اصلی آنالیز درون زنجیره‌ای (on chain)

تحلیل یا آنالیز درون زنجیره‌ای 8 پارامتر اصلی دارد که عبارتند از:

  1. هولدرهایی که با قیمت فعلی در حال کسب درآمد هستند
    معیار اصلی هولدر‌هایی که با قیمت فعلی کسب درآمد می‌کنند، میانگین هزینه‌ای است که با آن موجودی فعلی کیف پول را خریداری کرده‌اند. اگر قیمت فعلی بالاتر از هزینه متوسط ​​باشد، دارایی را “In the Money” (در سود) و اگر قیمت فعلی کمتر از میانگین هزینه باشد، آن را “out of the Money” (در ضرر) می‌گویند.
  2.   هولدرهای بزرگ یا نهنگ‌ها
    این پارامتر، مربوط به نهنگ‌ها یا سرمایه‌گذاران بزرگ می‌باشد. به بیان دیگر به صورت درصدی میزان دارایی نهنگ‌ها، سرمایه‌گذاران بزرگ یا افرادی که بیش از یک درصد از کل عرضه یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند، نمایش می‌دهد.
  3. همبستگی قیمت با بیت‌کوین
    این پارامتر همبستگی آماری 30 روزه را بین یک آلت کوین و بیت‌کوین ارائه می‌دهد.
  4. ترکیب هولدرها بر اساس زمان نگهداری
    این معیار، توزیع مالکیت دارایی‌ها را بر اساس زمان نگهداری ارائه می‌دهد. درک این‌که یک ارز دیجیتال، چه میزان هولدر و تریدر دارد بسیار حائز اهمیت است. که به طور کلی در 3 بخش طبقه‌بندی می‌‌شوند:
    بالاتر از یک سال : هولدرهای بلند مدتی که دارایی خود را بیش از یک سال نگهداری کنند، در طبقه بندی هولدر قرار می‌گیرند.
    بین یک ماه تا یک سال: که به آنها سرمایه‌گذاران میان مدت گفته می‌شود.
    حداکثر یک ماه: تریدرها، اشخاصی که ارز دیجیتال خود را کمتر از یک ماه نگهداری می‌کنند.
  5. معاملات بیشتر از 100 هزار دلار 
    این پارامتر، حجم کل تراکنش‌های بیش از 100،000 دلار را در یک بازه 7 روزه نشان می‌دهد.
  6. دموگرافیک معاملات
    طبقه‌بندی جمعیتی تراکنش‌ها، به تعداد تراکنش‌هایی اشاره دارد که در ساعات تجاری غرب و شرق انجام می‌شود. البته بیان کاربرد این مساله ساده نیست، شما باید به‌ صورت روزانه نسبت به چک کردن این پارامتر، اقدام کنید، تا متوجه شوید تاثیر کدام معاملات بر روی حرکات قیمتی بیشتر است.
  7. کل ورودی‌های صرافی
    این پارامتر، ورودی صرافی‌ها را به صورت تجمیع شده نشان می‌دهد و می‌تواند فاکتور مهمی در تشخیص ورود یا خروج ارز باشد. در واقع این پارامتر، آمار ورود ارز را به بهترین صرافی‌های متمرکز طی یک بازه هفت روزه به شما نشان می‌دهد.
  8. کل خروجی‌های صرافی
    این پارامتر نیز مثل مورد قبل، میزان خروج ارز از صرافی‌های برتر را طی یک بازه هفت روزه نشان می‌دهد. طبیعتا، نوع ارز ورودی یا خروجی اهمیت چندانی در این آمار ندارد.

محدودیت‌های تحلیل On Chain چیست؟

علی‌رغم آنچه در مورد تحلیل On Chain یا تحلیل درون زنجیره‌ای گفته شده است، این سبک تحلیلی هنوز در مراحل شکل‌گیری است و با توجه به سابقه محدود داده‌ها، ممکن است استفاده از معیارها در طول زمان تغییر کند. علاوه بر این، همه بلاک چین‌ها شبیه به هم نیستند. به عنوان مثال، بیت کوین بر هدف تبدیل‌شدن به طلای دیجیتال یعنی کمیاب‌شدن، متمرکز است در حالی که بلاک چین اتریوم برای طیف وسیع تری از برنامه‌ها استفاده می‌شود و به بستری برای سایر پروژه‌ها نیز تبدیل شده است. طبیعی است که نمی‌شود با یک الگوریتم ثابت دو شبکه متفاوت را بررسی کرد. اما، به طور کلی، معیارهای درون زنجیره در حال رشد هستند، لازم به ذکر است که برای بیت‌کوین، کمتر از دو دهه دیتا وجود دارد، چه برسد به دیگر ارزهای دیجیتال.

سیگنال‌های معاملاتی On Chain

این سیگنال‌های معاملاتی مبتنی بر الگوریتم‌های کامپیوتری هستند، که برای سنجش احساسات و پیش‌بینی حرکات آتی قیمت طراحی شده‌اند. هر یک از مدل‌ها به عنوان یک سیگنال ارائه می‌شود، که به سه دسته اصلی در کنار یک خلاصه کلی تقسیم می‌شود:

  •  سیگنال‌های درون زنجیره‌ای
  • سیگنال‌های مبادلات ارزی
  • سیگنال مشتقات

این سیگنال‌های معاملاتی، تغییرات مومنتوم را نسبت به تغییرات نسبی اندیکاتورها بررسی می‌کنند. همچنین تغییرات این اندیکاتور‌ها را به طور خاص، تجزیه و تحلیل کرده و آن‌ها را با قیمت‌های قبلی‌ مقایسه می‌کند. البته همه سیگنال‌های معاملاتی با استفاده از یک فرآیند دقیق آزمایش می‌شوند، که به گفته ارائه‌دهندگان این نوع سیگنال‌ها بسیار بهتر از یک سناریوی پایه عمل می‌کند. همچنین برای حفظ عملکرد با کیفیت بالا آموزش‌هایی در باره نحوه استفاده از این سیگنال‌ها داده می‌شود.

سیگنال‌های درون زنجیره‌ای

سیگنال‌های درون زنجیره‌ای، با بررسی داده‌های شبکه بلاکچین بدست می‌آید. هر سیگنال درون زنجیره‌ای، یک بار در روز با هدف پیش‌بینی تغییرات احتمالی قیمت در روز بعد اجرا می‌شود. سیگنال‌های درون زنجیره‌‎‎ای در سیستم MLQ عبارتند از:

  • رشد شبکه جدید
    این مدل سیگنال، تغییرات در کل کیف پول‌های رمز ارز مورد نظر را اندازه‌گیری می‌کند. همچنین، تغییرات کیف پول‌ها را نسبت به یک هفته قبل بررسی می‌کند، تا احساسات صعودی یا نزولی را برای رفتار هر دارایی دیجیتال نشان دهد.
  • میزان توکن‌های در سود- در پول (ITM)
    این نوع سیگنال، از نشانگر In/Out of Money استفاده می‌کند و سپس حجم توکن‌هایی را که در سطح قیمت فعلی بخشی از سود دارایی محسوب می‌شوند را تخمین می‌زند. این الگوریتم به طور روزانه ارزش دارایی‌ها را با ارزش روز قبل مقایسه می‌کند.
  • معامله با نهنگ‌ها (Concentration)
    این نوع سیگنال، درصد دارایی‌های ارزهای دیجیتال توسط نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ و میزان افزایش سرمایه‌شان را با سایر افراد مقایسه می‌کند . این شاخص حالت صعودی را نمایش می‌دهد.
  • تراکنش‌های سنگین (Large Transactions)
    تراکنش‌های بالای صد هزار دلار را بررسی می کند.
سیگنال‌های مبادلات ارزی(Exchange Signal)

برخلاف سیگنال‌های درون زنجیره‌ای که روزانه محاسبه می‌شوند، سیگنال‌های مبادله‌ای تقریبا در زمان واقعی هستند. زیرا هر یک دقیقه دوباره محاسبه می‌شوند و بازه زمانی یک دقیقه‌ای دارند. بر اساس تحقیقاتی از استراتژی‌ (HFT) این سیگنال‌ها، برای هر دارایی دیجیتالی قابل انجام است.

  • قیمت هوشمند
    این سیگنال که نحوه محاسبه پیچیده‌ای دارد و به نوعی از لیست سفارشات استخراج می‌شود، به این شکل است که حجم یک درخواست خرید یا فروش را در لیست سفارشات بررسی کرده و مقایسه‌ای با حجم درخواست فروش انجام می‌دهد. همچنین، حجم هر کدام از درخواست‌ها را با میانگین حجمی، همان قسمت مقایسه می‌کند. تا در صورت تشخیص قیمت هوشمند، سیگنال را در جهت خرید یا فروش صادر کند.
  • عدم تعادل حجم پیشنهادی و درخواست
    این سیگنال تغییرات را در تفاوت حجم قیمت پیشنهادی برای خرید و حجم قیمت درخواستی برای فروش اندازه‌گیری می‌کند.
سیگنال‌های بازار آتی و مشتقات

سیگنال‌های تخصصی بازار مشتقات، چیزی نیست که به راحتی بتوانید در هر جایی پیدایش کنید. این مدل سیگنال به صورت ساعتی با هدف پیش‌بینی حرکت قیمت در دوره ساعتی بعدی محاسبه می‌شود. البته با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی الگوریتم تحلیل درون زنجیره‌ای یا on chain، انتظار می‌رود سیگنال‌های ارائه شده برای بازار مشتقات، بازدهی خوبی را حداقل به صورت تئوری به ثبت برسانند.

  • بررسی مومنتوم بازار آتی
    این سیگنال با یک الگوریتم که دارای چند متغیر است، محاسبه می‌شود. این سیستم، تغییرات در حجم قراردادهای آتی و بهره باز را با توجه به تغییرات قیمت، تجزیه و تحلیل می‌کند. این سیگنال مبتنی بر تحقیقات بازارهای سهام است، که در آن افزایش حجم و بهره معمولا برای روند فعلی قیمت، صعودی تلقی می‌شود. این الگوریتم، تمامی سناریوهای بالقوه را تجزیه و تحلیل می‌کند و آستانه‌های خاصی را برای احساسات صعودی یا نزولی، برای ارزهای دیجیتال بررسی می‌کند.
جمع‌بندی

شاخص‌ها و معیارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید آنها را در تحلیل زنجیره‌ای به کار ببرید. تحلیل آن چین باید با درک تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال همراه باشد. تحلیل درون زنجیره‌ای برای سرمایه‌گذاران بلندمدتی که می‌خواهند در قیمت پایین بخرند و به قیمت بالاتر بفروشند، بسیار مفید است. با زیر نظر گرفتن داده‌های On Chain، نسبت به در نظر گرفتن روند قیمت به تنهایی می‌توان دید جامع‌تری از رفتار و روان‌شناسی بازار در پیدا کرد. نظر شما چیست؟ شما از چه ابزار یا روش‌هایی برای تحلیل روند قیمت ارز دیجیتال استفاده می‌کنید؟

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها