آشنایی با بهترین صرافی‌های جایگزین بایننس

تیم بیدارز

صرافی ها از مهمترین ارکان تجارت در دنیای رمزارزها به حساب می‌آیند. در ابتدای پیدایش، صرافی ها تنها مکانی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال بین افراد بودند. اما امروزه با پیشرفت و رشد ارزهای دیجیتال، صرافی ها نیز امکانات گوناگونی برای کاربران خود ارائه می‌کنند. یکی از صرافی های پیشرو در این زمینه، صرافی بایننس می‌باشد که در حال حاضر می‌توان آن را بزرگترین صرافی متمرکز (CEX) در جهان دانست (البته بخشی از این صرافی به حالت غیرمتمرکز یا DEX فعالیت دارد). در این مقاله به بررسی این مجموعه، همچنین معایب و مزایای آن برای استفاده ایرانیان و همچنین معرفی صرافی های جایگزین بایننس می‌پردازیم.

 آشنایی با صرافی بایننس (Binance)، مزایا و معایب:

بایننس یک صرافی آنلاین با قابلیت های گوناگون است که در آن کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را معامله کنند. این شرکت، یک صرافی پیشرو در زمینه ارزهای دیجیتال است که در سال 2017 در هنگ کنگ تأسیس شد. بایننس تمرکز زیادی بر تجارت آلتکوین ها دارد و معاملات کریپتو به کریپتو برای ارزهای دیجیتال و توکن های مجازی فراوانی، از جمله بیت کوین (BTC)، اتر (ETH)، لایت کوین (LTC)، دوج کوین (DOGE)، توکن بایننس کوین (BNB) که رمرزارز مربوط به خود صرافی بایننس می‌باشد و غیره را ارائه می‌دهد.

همچنین این صرافی، کیف پول خود را برای استفاده کاربران فراهم کرده و برنامه هایی را برای استخراج کنندگان و کمک به معامله‌گران در تصمیم‌گیری های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. در سال 2018، در پاسخ به قوانین سختگیرانه چین در زمینه تجارت ارزهای دیجیتال، بایننس دفتر مرکزی شرکت خود را به اروپا و سپس به جزایر کایمن (Cayman Islands) در قاره آمریکا منتقل کرد.

بایننس که عمدتا برای تجارت کریپتو به کریپتو (crypto-to-crypto) شناخته می‌شود، در میان صرافی های ارز دیجیتال با کمترین هزینه تراکنش ها قرار دارد و همچنین از نقدینگی و تعداد تراکنش های بسیار بالا بهره مند است. این صرافی برای کاربرانی که معاملات خود را با رمزارز خود بایننس یعنی BNB انجام دهند نیز تخفیفاتی در نظر می‌گیرد. بایننس ادعا می‌کند که استانداردهای بالایی از امنیت و ایمنی را با ایجاد معماری چند لایه و چند سطحی برای کاربران خود فراهم کرده و همچنین ظرفیت پردازش بیش از 1.4 میلیون سفارش در ثانیه را دارد.

از طرف دیگر، علاقه مندان به ارزهای دیجیتال که مایل به راه اندازی توکن های خود هستند، می‌توانند از بایننس برای جمع آوری سرمایه از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) استفاده کنند.

برای شروع تجارت در بایننس، کاربران باید فرآیند احراز هویت یا همان KYC را تکمیل کنند. پس از ایجاد موفقیت آمیز حساب کاربری، افراد می‌توانند وجوه ارز دیجیتال را به آدرس کیف پول عمومی خود که توسط Binance به آن ها ارائه شده، اضافه کرده و تجارت خود را شروع کنند. حال برای این امر، بایننس 3 روش متفاوت تجارت را برای کاربران فراهم کرده است: Spot، Margin و Future.

حالت اول یا اسپات برای خرید و فروش، تبدیل جفت ارزها به یکدیگر و ایجاد دید کلی نسبت به بازار و مسائل اصلی ترید کردن است. در قسمت دوم یا مارجین، کاربر می‌تواند مانند بخش اول اما با یک اهرم، معاملات خود را در حجم بالاتری انجام دهد، البته این حالت برای ارزهای کمتری نسبت به تعداد کل رمزارزهای سایت در دسترس می‌باشد. حالت سوم یا قراردادهای آتی (Futures)، به کاربر این اجازه را می‌دهد که به جای خرید و فروش به شکل مستقیم، مانند 2 قسمت قبلی، بتواند با پیش بینی آینده رمزارزها به معامله بپردازد.

همچنین صرافی بایننس از 3 مدل سیستم سفارش‌گذاری پشتیبانی می‌کند: limit، Market و Stop Limit. لیمیت برای خرید و فروش در قیمت خاصی تعریف شده است، مارکت برای خرید و فروش در لحظه و به قیمت بازار است و استاپ لیمیت برای معامله با شرایط از پیش تعیین شده. به عنوان مثال در استاپ لیمیت، کاربر تعیین می‌کند که اگر قیمت از عدد خاصی بالاتر رفت و در همان جهت رشد داشت، معامله‌ی وی اجرا شود. این صرافی مانند اکثر صرافی ها، برای واریز دارایی ها یا سرمایه‌گذاری، کارمزدی از کاربر دریافت نمی‌کند، اما برای برداشت بسته به نوع رمزارز، کارمزدهای متفاوتی از افراد می‌گیرد.

بایننس در کنار بحث معامله و خرید و فروش و خدمات ویژه‌ی آن، امکانات جانبی دیگری نیز به کاربران خود ارائه می‌کند، از جمله Binance Earn برای کسب سود از سپرده‌گذاری و نگهداری از بعضی رمزارزها، بایننس ویزا کارت برای تبدیل ارزهای دیجیتال خود به ارزهای فیات، استخر هوشمند بایننس برای سوییچ کردن استخراج‌کنندگان بین ارزهای دیجیتال مختلف، آزمایشگاه بایننس برای فراهم کردن شرایط لازم برای ICO ها و بایننس لانچ پد (Binance LaunchPad) برای میزبانی از پروژه های جدید بلاکچین و رابط های API.

معایب انجام معاملات با بایننس

در کنار تمامی موارد عنوان شده که همگی، کاربر پسند بودن و پیشرفت چشمگیر این صرافی را نشان می‌دهند، یک ایراد بزرگ بر بایننس وارد است. متاسفانه بایننس دسترسی کاربران از بعضی کشورها مانند ایران را به دلیل تحریم های اتخاذ شده از سمت دولت آمریکا، محدود و قطع کرده است. این امر در کنار نارضایتی تعداد زیادی از کاربران، باعث روآوردن آن ها به صرافی های دیگر به عنوان جایگزین بایننس شده است.

کاربران کشورهای ممنوعه، با ثبت نام در سایت و انجام احراز هویت، با پیامی مبنی بر جلوگیری از فعالیتشان در بایننس مواجه می‌شوند. حتی برای انجام دقیق تر این موضوع، بایننس آی پی (IP) افراد را چک می‌کند و در صورت اتصال افراد از کشورهای منع شده به سرورهای بایننس، حساب کاربری‌شان مسدود می‌شود. راه هایی برای دور زدن این تحریم وجود دارد اما نمی‌توان صددرصد به آن ها اتکا کرد.

در نتیجه بسیاری از کاربران مخصوصا ایرانی ها باید از صرافی های جایگزین بایننس برای امر تجارت خود استفاده کنند. به همین جهت به معرفی چند صرافی معتبر می‌پردازیم.

صرافی های جایگزین بایننس:

1- بیدارز:

پرواضح است که حتی در صورت استفاده از مطمئن‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان نیز خطر از دست دادن سرمایه همواره ایرانیان را به دلیل تحریم‌های مختلف تهدید می‌کند. از سوی دیگر به دلیل ذخیره‌سازی اطلاعات در سرورهای خارج از کشور، همواره خطر نفوذ وجود دارد. در سوی دیگر به دلیل نبود نماینده قانونی صرافی بایننس در ایران، هیچگونه راه پیگیری در این رابطه برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

بهترین و مطمئن‌ترین راه جایگزین کردن بایننس با یک صرافی ایرانی معتبر است که همراه قابل دسترس باشد و نهادهای مختلف بر فعالیت آن نظارت داشته باشند. بیدارز زیر مجموعه شرکت کاج سبز سپهر آذین با شماره ثبت ۶۸۴۰۴  از سال 1397  به عنوان اولین صرافی همتا به همتای ایران کار خود را آغاز کرده است.

در سال‌های اخیر نهادهای قانونی مختلفی بر شیوه عملکرد بیدارز نظارت داشته و به دلیل اینکه زیر مجموعه یک شرکت حقوقی معتبر فعالیت دارد، کاربران با خیالی راحت میتوانند از امکانات آن استفاده نمایند. بیدارز به تازگی از سرویس ترید خود با نام بیدارز پرو رونمایی کرده که تمام نیاز کاربران حرفه ای را به دلیل بهره مندی از قابلیت هایی مانند stop limit، خرید به قیمت market برطرف میکند. علاوه بر این بیدارز دارای کیف پول داخلی است که به دلیل ماهیت سخت افزاری آن غیر قابل نفوذ بوده و کاربران با خیالی آسوده میتوانند دارایی های خود را به آن انتقال داده و به خرید یا فروش ارزهای با کمترین کارمزد بپردازند.

از دیگر ویژگی‌های صرافی معتبر بیدارز میتوان به ذخیره سازی اطلاعات بر روی سرورهای داخلی، امکان خرید و فروش به صورت همتا به همتا و OTC، تنوع ارز بالا و پشتیبانی 24 ساعته اشاره کرد.

2- کوکوین (KuCoin):

یکی از قدیمی ترین و شبیه ترین صرافی ها به بایننس، صرافی کوکوین می‌باشد که در ارائه خدمات به مشتریان رقابت شدیدی با بایننس دارد. نکته جالب در ارائه تمام خدمات این شرکت، کارمزد کم آن است. کوکوین کاربران را قادر می‌سازد تا از طرق مختلف مانند کارت های پرداخت یا نقل و انتقالات بانکی در پلتفرم های P2P و غیره، واریزی خود را انجام داده و به آسانی به امر خرید و فروش بپردازند. همچنین صرافی KuCoin چندین راه را برای کاربران خود فراهم می‌کند تا از دارایی های دیجیتالی خود درآمد بیشتری کسب کنند مانند وام، استیک (Staking)، تبلیغات و غیره. از طرف دیگر توکن این مجموعه با نام KCS برای درخواست تخفیف و سرمایه‌گذاری در پروژه های بلاکچین جدید از طریق سرویس Spotlight استفاده می‌شود.

3- کوینکس (CoinEx):

صرافی کوینکس یکی از محبوب‌ترین صرافی ها در میان کاربران ایرانی است. این صرافی در کنار امکانات اصلی خود مانند خرید و فروش اسپات و مارجین و آتی، از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند و کاربران ایرانی می‌توانند به راحتی با قسمت پشتیبانی آن ارتباط برقرار کنند.

همچنین این صرافی امکان خرید و فروش با لوریج یا اهرم را نیز ارائه می‌کند. یک بخش دیگر در این صرافی هست که آن را شتابدهنده می‌نامند و دلیل پیدایش آن ترویج و کمک به پروژه های بلاکچینی است که متخصصان صرافی آن را پروژه های قابل اعتماد و باکیفیت می‌دانند. این صرافی همچنین دارای یک توکن بومی به نام CoinEx Chain است.

این توکن ادعا می‌کند که اولین زنجیره عمومی در جهان است و خصوصا برای DEX طراحی شده است. هدف CoinEx Chain ایجاد یک سیستم معاملاتی غیرمتمرکز با عملیات جامعه محور، قوانین تجارت شفاف و دارایی های تحت کنترل کامل کاربر است. علاوه بر زنجیره DEX، زنجیره CoinEx شامل یک زنجیره هوشمند برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و یک زنجیره برای حفظ حریم خصوصی کاربران نیز می‌باشد.

4- هات بیت (HotBit):

هات بیت نیز از که از صرافی های مناسب به عنوان جایگزین بایننس برای ایرانیان به حساب می‌آید، از چند مدل معاملات خرید و فروش اسپات و مارجین و قراردادهای آتی پشتیبانی می‌کند. در عین حال قراردادهای دائمی را نیز ارائه می کند که مانند آتی بوده اما تاریخ انقضا ندارد. همچنین معاملات ETF نیز برای کاربران در دسترس است که در عین ریسک کم، سود مناسبی به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی های این صرافی، انجام سرمایه‌گذاری از طریق پروژه های دی فای (DeFi) می‌باشد که کاربران بایستی با خرید توکن های مربوطه، به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ مخصوص به آن بپردازند. بخش مهم دیگر در این صرافی، بخش سرمایه‌گذاری روی رمزارزهایی است که خود هات بیت معرفی می‌کند و در بخش Investment به معرفی آن ها می‌پردازد. این صرافی نیز مانند اکثر صرافی ها توکن مخصوص خود با نام HTB را عرضه کرده است که کاربران با استفاده از آن در معاملات خود، می‌توانند کارمزد پرداختی را به حداقل برسانند.

در این مقاله به بررسی صرافی بزرگ بایننس و ویژگی های آن همچنین معرفی چند صرافی جایگزین برای آن پرداختیم. اما در نهایت درنظر داشته باشید که پیشنهاد نویسنده و مجموعه بیدارز، استفاده از صرافی های داخلی می‌باشد تا در صورت بروز هر اتفاقی، کاربران به آسانی با آن صرافی ارتباط گرفته و مشکل خود را پیگیری کنند. همچنین کاربران بتوانند با توجه به تحریم های اتخاذ شده علیه ایران، به راحتی و بدون ریسک از دست دادن سرمایه خود، به تجارت در فضای ارزهای دیجیتال بپردازند.

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها