ICO یا سرمایه گذاری اولیه چیست؟ آموزش ویدئویی

تیم بیدارز
ico چیست، سرمایه گذاری اولیه

ICO چیست؟

ICO یک عرضه اولیه کوین یا فروش توکن برای سرمایه گذاری است. به عبارتی دیگر، ترکیبی از روش‌های تجمیع است که توسعه‎دهندگان را قادر می‌سازد تا منابع مالی خود را برای ایجاد پروژه‌های جدید افزایش دهند.

در حال حاضر اغلب سرمایه قبل از اجرای پروژه جمع می­شود. شرکت سرمایه پذیر کننده توکن ها را منتشر کرده و آن‌ها را به یک رمز ارز مثل بیت کوین یا اتریم تبدیل می‌کند.

بعد از آنکه توکن منتشر شد، سرمایه گذاران مبلغ معادل سرمایه گذاری شده را از روی توکن‎های تازه صادر شده به دست می‎آورند. اگر رمز ارز موفق شود، سرمایه گذاران از قبال افزایش ارزش توکن‎هایشان به سود می‌رسند. سپس از توکن‎ها می‌توان به عنوان ارز داخلی استفاده کرد یا با آنها در صرافی‌ها داد و ستد انجام داد.

ICO چگونه کار می‌کند؟

از نظر تئوری نحوه عملکرد ICO بسیار ساده به نظر می‌رسد. توکن جدید با کمک یک قرارداد هوشمند که با مبلغ مشخصی از فیات (پول ملموس) مبادله می‌شود به سرمایه گذار منتقل می‌شود. توسعه دهندگان ICO یک سند رسمی تهیه می‌کنند؛ یک گزارش که کلیه اطلاعات مربوط به پروژه و نشانه‌های آن را تشریح می‌کند.

بعضی اوقات یک سند دوم اضافه می‌شود که ویژگی‌های فناوری پروژه و ویژگی‌های فنی ICO را شرح می‌دهد. سند سوم می‌تواند یک تفاهم نامه پیشنهادی باشد که عوامل خطر سرمایه گذاری احتمالی را توصیف کرده و فرایندهای آن را شرح می‌دهد.

چرا ICO برای سرمایه گذاران جذاب است؟

ارزش اصلی ICO به پروتکل‌های آن است. توکن ها، توسعه دهندگان پروتکل را قادر می‌سازند تا مستقیماً پس از انتشار رمز ارز از قابلیت‌های آن کسب درآمد کنند. این کار معمولاً با رزرو برخی از توکن‎‎ها برای توسعه دهندگان، سرمایه گذارانی که در مراحل اولیه هستند یا کاربرانی که برای بار اول مراجعه می‌کنند انجام می‌شود.

هنگامی که پروژه ایجاد گردید و موفق شد، سرمایه گذاران ICO می‌توانند زنجیره‌ای از بازخوردهای مثبت را منتشر کنند که حمایت بیشتر بازار برای توکن را فراهم می‌آورد. خریدهای سودمند به جذابیت پروتکل کمک کرده و موقعیت آن را در بازار تقویت می‌کند. با افزایش قیمت یک توکن، تقاضای بازار برای پروتکل نسبت به در دسترس بودن برنامه‌ها با روند سریع‌تری افزایش می‌یابد.

بیشترین انتظارات سرمایه گذاران

  • به دست آوردن سود از فروش توکن های بعدی با قیمت بالاتر
  • به دست آوردن خدمات مورد نیاز با قیمت پایین از توکن‎ها

ریسک‌های احتمالی

در مراحل اولیه توسعه و راه‌اندازی یک پروژه ICO، خطرات ناشی از عدم موفقیت بسیار زیاد است. صنعت بلاکچین هنوز یک زیرساخت با کیفیت یا پشتیبانی تحلیلی برای محافظت از سرمایه گذاران در برابر این‌گونه خطرات ندارد.

شرایطی که بسیاری از پروژه‌های ICO ایجاد می‌شوند، همیشه مطابق با استانداردهای ضد کلاه‌برداری و پول‌شویی نیست. زیرساخت ICO هیچ کنترلی بر روی هزینه بودجه یا تنظیم پیشرفت توسعه بلاکچین فراهم نمی‌آورد. در نتیجه اگر اسناد محکمی در هنگام جذب سرمایه ارائه نشود، احتمال کلاه‌برداری وجود دارد.

به زبان ساده‌تر، هیچ مانعی در راه توسعه دهنده‌ای که وجوه ICO را جمع آوری کرده وجود ندارد؛ با این حال ICO هنوز هم به عنوان یک سرمایه گذاری جذاب تلقی می‌شود.

مقررات ICO

یک سؤال اساسی برای ICO تنظیم آن است، زیرا یک ابزار بین المللی است که توسط هیچ تنظیم کننده خاصی (رگولاتور) یا یک بانک کنترل نمی‌شود. سرمایه گذاران در ICO در انتظار سود چنین پروژه‌هایی هستند که بیش از 4 میلیارد دلار در سال 2017 جذب می‌کنند و از آنجا که این روند بعید است از بین برود، رگلاتورها مجبور می‌شوند مشکلات امنیتی مربوط به پیشنهاد‌های فروش عمومی را تعیین کنند و یک ICO را تعریف کنند.

مقررات ICO در سراسر جهان:

  • ایالات متحده: با اظهار دقیق جواز و ثبت نام مجاز است.
  • کانادا: با داشتن امنیت اساسی مجاز است.
  • اتحادیه اروپا: با رعایت قوانین سخت‌گیرانه توسط اوراق بهادار اروپا و مرجع بازار مجاز است.
  • آلمان: با مقررات سخت مجاز است.
  • چین: تمام پروژه‌های ICO ممنوع است.
  • ژاپن: مقررات در دست بررسی است.
  • انگلستان: بدون  وضع مقررات، مجاز است.

ICO 2.0

به جرئت می‌توان گفت ICO به دلیل فرصتی که برای تأمین بودجه و هزینه‌های اضافی فراهم آورده و نیز باعث شکل گیری شبکه‌ای از ذینفعان علاقه‌مند به این پروژه شده، به صورت گسترده مورد پذیرش قرار گرفته است. این امر به شرکت‌های خصوصی در سراسر جهان برای مشکل حاد کمبود بودجه راه حل نشان می‌دهد.

از طرف دیگر یک آمار نسبتاً بد نشان می‌دهد که کمتر از 30 درصد پروژه‌های ICO موفق می‌شوند. با توجه به این روند سرمایه گذاران به طور فزاینده تمایلی به سرمایه گذاری در چنین پروژه‌های جدید ندارند.

 ICO 2.0 امر می‌تواند از طریق یک اصلاحیه در قوانین کار کند. ICO 2.0 این اجازه را می‌دهد تا سرمایه گذاران معتبر بتوانند بدون محدودیت خرید خود را انجام دهند و برای توسعه دهندگان تا مبلغ 50 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کنند. بعد از آن ICO از طریق یک بررسی تطابق که توسط مقامات برقرار شده است، انجام می‌شود.

بازیگران حقوقی در سراسر جهان در جستجوی ابزارهایی برای تنظیم روابط بین شرکت‌های سرمایه گذاری و شرکت‎های در حال جذب سرمایه هستند. در عین حال مبارزه اصلی در توسعه بلند مدت ICO است. هدف نهایی تعادل در افزایش سطح حمایت از مشارکت کنندگان و در عین حال حفظ آزادی کافی در فضای قانونی است.

مقالات پیشنهادی

ارز دیجیتال استارلینک چیست؛ همه چیز درباره رمزارز STRL

کیف پول مجازی چیست و به چه دلیل بایستی در انتخاب آن دقت کرد؟

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال؛ ۴۰ اصطلاح رایج و تخصصی که باید بدانید

Follow:
تیم بیدارز
ثبت نظر جدید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها